Co to jest protokół HTTPS? Jak działa? Dlaczego warto zadbać o certyfikat SSL? Różnice między https:// a https:// i wpływ na SEO, UX i bezpieczeństwo internetu.
Spis treściKorzystając z przestrzeni internetowej, każdego dnia napotykasz na protokół HTTPS i jego działanie. Z dużym prawdopodobieństwem przechodzisz nad tym do porządku dziennego, ponieważ nie jest to nic rzadkiego i nie powinno budzić twojego niepokoju. W tym tekście sprawdziliśmy, czym właściwie jest protokół HTTPS, o czym świadczy jego użycie na stronie internetowej oraz jak działa. Sprawdźmy.
Co to jest protokół HTTPS? Definicja
Protokół HTTPS jest szyfrowaną wersją podstawowego protokołu HTTP, która dzięki zastosowaniu ochrony w postaci certyfikatu SSL umożliwia jest lepsze zabezpieczenie danych przesyłanych pomiędzy serwerem i klientem, czyli urządzeniem użytkownika. Dzięki szyfrowaniu chroni to przed dostaniem się poufnych informacji w niepowołane ręce.
Protokół HTTPS – na czym to polega?
Protokół HTTPS jest niczym innym, jak dodatkowo zabezpieczoną wersją protokołu HTTP. Skrót pochodzi od angielskiego sformułowania Hypertext Transfer Protocol Secure. Głównym zadaniem tej wersji jest odpowiednie szyfrowanie informacji, które przesyłane są pomiędzy klientem a serwerem. Oznaczenie HTTPS potwierdza posiadanie przez stronę internetową dodatkowego zabezpieczenia w postaci certyfikatu bezpieczeństwa SSL lub TLS. Wpływa to na zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników w zakresie korzystania z danej witryny, a także minimalizuje przechwycenie wrażliwych danych osobowych i innych poufnych informacji przez osoby trzecie. Strony posiadające protokół rozpoczynają się od skrótu https://, a przed nim widoczna jest dodatkowa kłódka symbolizująca bezpieczeństwo. Ponadto domyślnie działają na porcie 443.
Dlaczego warto zadbać o certyfikat bezpieczeństwa?
Posiadając stronę internetową, bez dwóch zdań powinno się zadbać o odpowiednie jej zabezpieczenie. W tym celu wdraża się certyfikat SSL (zwykły lub Wildcard SSL). Jego wdrożenie pozwala na skorzystanie z protokołu HTTPS, który wymusza posiadanie certyfikatu. Jeżeli go nie ma, to wówczas działanie strony i komunikacja odbywa się za pośrednictwem protokołu HTTP. To analogiczne rozwiązanie pozbawione certyfikatu bezpieczeństwa.
Czy można wybrać hosting zawierający już certyfikat SSL?
Jak najbardziej tak. Jako użytkownik możesz od razu skorzystać z hostingu zawierającego certyfikat SSL. Dzięki temu unikniesz dodatkowej płatności związanej z pozyskaniem i wdrożeniem samego certyfikatu. Szczegółowe informacje na temat jego wdrażania znajdziesz w instrukcji włączania certyfikatu SSL w WordPressie i nie tylko. Dodatkowym zabezpieczeniem może być skorzystanie z mechanizmu chroniącego strony internetowe, który wymusza korzystanie z SSL – HSTS. Z informacjami dotyczącymi poszczególnych hostingów posiadających już zaimplementowany certyfikat SSL, a także z korzyściami z tym związanymi możesz zapoznać się w dedykowanym artykule o hostingach z darmowym certyfikatem SSL i w poradniku: Płatny vs darmowy certyfikat SSL: FAKTY i MITY.
Podstawowe różnice pomiędzy protokołami HTTPS i HTTP
Na tym etapie warto zwrócić na podstawowe różnice, pomiędzy protokołami HTTPS i HTTP. Jest ich sporo, a najważniejsze z nich znajdziesz w poniższej tabeli.
Różnica | HTTPS | HTTP |
---|---|---|
Obsługiwany domyślnie port | 443 | 80 |
Początek adresu URL | https:// | http:// |
Szyfrowanie | TAK – komunikacja jest bezpieczna | NIE – brak zabezpieczeń komunikacji |
SEO | korzystny wpływ | negatywny wpływ |
Powyższa tabela wskazuje na to, że protokoły HTTPS i HTTP różnią się nie tylko zabezpieczeniem komunikacji na linii serwer – użytkownik, ale także wpływają na pozycję strony w wynikach organicznych Google. Stosowanie zabezpieczonego certyfikatem protokołu HTTPS ma korzystny wpływ na punkty zdobywane w rankingu strony, co przekłada się na jej lepsze pozycjonowanie w sieci. Ponadto adresy URL rozpoczynające się od https:// budzą więcej zaufania świadomych użytkowników internetu. Bez wątpienia powinieneś zastosować ten protokół w przypadku swojej witryny, niezależnie od tego, czy to strona firmowa, blog, czy też e-commerce.
HTTP/2 i HTTP/3 czym są?
Obecnie jako alternatywne protokoły spotyka się także HTTP/2 i HTTP/3, choć ten ostatni dopiero zdobywa większą popularność. Wersja HTTP/2 pojawiła się na rynku dopiero w 2015 roku. Atutem tego rozwiązanie pod kątem użytkowym jest .in. mechanizm push, pozwalający na szybsze wysyłanie potrzebnych plików strony WWW, co wpływa na szybkość ładowania stron. Choć według standardów HTTP/2 nie wymaga szyfrowania połączenia, to jednak otwieranie stron przez protokół HTTPS je zapewnia. Korzystając z tego narzędzia, sprawdzisz, czy dany hosting obsługuje ten protokół.
Jeszcze nowszą wersją protokołu pozostaje HTTP/3, choć wciąż nie jest to popularny wybór wśród właścicieli stron internetowych i dostawców hostingu. Szacuje się, że tylko około 5% serwisów opiera swoje działanie o ten nowoczesny protokół. Szansą na wzrost jego używalności i popularności jest potraktowanie go jako standard wśród firm hostingowych. Wydaje się jednak, że na to jeszcze chwilę poczekamy. Docelowo mechanizm jego działania wpływa na większą wygodę korzystania z zasobów sieci, a także wydajność stron internetowych.
Jak działa HTTPS?
Podstawowe działanie protokołu nie różni się dużo od niezabezpieczonego HTTP. Oczywiście podstawowa zmiana dotyczy wprowadzenia szyfrowania danych, które przesyłane są w trakcie użytkowania strony przez użytkownika. Interakcję można podzielić na kilka kroków.
W skrócie wyglądają tak:
- uzgodnienie;
- powitanie;
- wymiana certyfikatów;
- wymiana kluczy szyfrujących.
Na początku uzgadniana jest tożsamość serwera oraz urządzenia użytkownika. Kolejnym krokiem jest wymiana wiadomości zawierających informacje, które umożliwią później nawiązanie interakcji pomiędzy stronami. Po zakończeniu tej interakcji, dochodzi do wymiany certyfikatów i gdy wszystko jest w porządku, przekazywane są klucze szyfrujące. Dzięki nim możliwe jest przesyłanie zaszyfrowanych danych i ich poprawne odbieranie przez uczestników komunikacji, czyli przez serwer i urządzenie odbierające, z którego korzysta użytkownik. Jednocześnie szyfrowanie sprawia, że nawet przechwycone przez niepowołane osoby dane nie zostaną odtworzone i nie dojdzie do utracenia poufnych danych.
Obecnie to standard w dbaniu o bezpieczeństwo użytkowników sieci. Jeżeli jakaś strona nie posiada protokołu HTTPS, to jest to ważny powód do tego, aby zaprzestać korzystania z niej. Jeżeli tego nie zrobisz, to możesz narazić się na utratę poufnych danych.
Czy to skuteczne szyfrowanie?
Szyfrowanie w ramach protokołu HTTPS jest skuteczne, jednak działa tylko na wybrane dane. W ten sposób zabezpiecza się przede wszystkim takie poufne informacje jak: hasła, loginy, treści wiadomości, czy też dane kart płatniczych i bankowych. Jednocześnie certyfikat SSL nie odpowiada za zaszyfrowanie adresu IP oraz adresów URL odwiedzanych witryn, dlatego użytkownicy powinni mieć tego świadomość.
Co z wirusami?
Zastosowanie protokołu HTTPS nie chroni użytkownika przed wirusami. W związku z tym rekomenduje się dodatkowe zabezpieczenie urządzeń w tym zakresie, a także unikanie przesyłania danych poufnych na stronach phishingowych. Pod tym względem protokół nie zapewni bezwzględnego i stuprocentowego bezpieczeństwa.
Czy protokół ma wpływ na pozycjonowanie witryny w sieci?
Zastosowanie silnego szyfrowania i protokołu HTTPS ma wpływ na punkty rankingowe zdobywane przez witrynę, co w oficjalnym komunikacie potwierdziło Google. W związku z tym zastosowanie protokołu z certyfikatem SSL przekłada się na lepsze pozycjonowanie witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Dzięki temu możesz wygenerować większy bezpłatny ruch na swoją stronę. Jednocześnie wzrasta zainteresowanie nią lub konwersja, jeżeli oferujesz usługi, lub produkty. Choć HTTPS nie należy do głównych czynników rankingowych, to jednak jego zbagatelizowanie może mieć negatywne konsekwencje i osłabić inne zabiegi związane z SEO i pozycjonowaniem w sieci.
Przełożenie protokołu HTTPS na UX
Nie można nie docenić wpływu protokołu HTTPS na doświadczenia użytkowników (UX). Jego zastosowanie wpływa na wzrost poczucia bezpieczeństwa użytkowników witryny internetowej, dzięki czemu chętnie korzystają z ich zasobów. Przekłada się to także na wzrost zainteresowania Twoim newsletterem (zobacz programy do newslettera), czy też częstsze udostępnianie adresów URL przez użytkowników w mediach społecznościowych. To wszystko korzystnie wpływa na widoczność witryny w sieci oraz osiąganie przez jej właściciela celów biznesowych.
Zadbaj o zabezpieczenie strony i wdrożenie certyfikatu HTTPS, dzięki czemu stanie się ona bardziej wiarygodna i godna zaufania. W ten sposób wesprzesz także działania z zakresu pozycjonowania witryn online, a także sprawisz, że użytkownicy będą bardziej zadowoleni. Przełoży się to na większe zainteresowanie twoimi treściami, czy też większą konwersję w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej. HTTPS i certyfikat SSL to podstawowa twojego bezpieczeństwa w sieci.
Przeglądarki poinformują użytkowników i braku zabezpieczeń
Twórcy przeglądarek internetowych dbają o zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników. W związku z tym twórcy przeglądarek za pomocą komunikatów informują internautów o tym, że dana strona nie korzysta z protokołu HTTPS i co za tym idzie, nie jest wystarczająco zabezpieczona. Tak działa m.in. Chrome.
Komunikat ostrzegawczy o takiej (lub innej) treści może być wystarczającym powodem do tego, aby wielu internautów zrezygnowało z wejścia w daną witrynę, co obniża liczbę jej otwarć oraz wskazuje na mniejsze zaufanie.
Zobacz: Błąd „Połączenie nie jest prywatne” i „Połączenie nie jest bezpieczne”. Jak naprawić?