Test i szczera recenzja Shopify (2024). Opinie o najpopularniejszym oprogramowaniu sklepu internetowego. Funkcje, Wady i Zalety. Sprawdź!
Spis treściShopify – najpopulaniejsze oprogramowanie e-commerce na Świecie
shopify.com
Czym jest Shopify, jak działa i co oferuje? To jedna z najpopularniejszych platform e-commerce na całym świecie. Sprawdź, czym się charakteryzuje i oceń, czy rzeczywiście warto z niej skorzystać.
Platforma Shopify jest rozwiązaniem przeznaczonym dla sklepów internetowych. Oferuje kompleksowy zestaw funkcji pomocnych na każdym poziomie prowadzenia sprzedaży online. Sprawdzi się zarówno w przypadku standardowych e-sklepów, jak i transakcji realizowanych za pośrednictwem marketplace’ów. Co więcej, okaże się pomocna w równym stopniu dla nowych biznesów, jak i tych działających w sieci już od lat.
Czy na platformie Shopify rzeczywiście znajdziesz wszystko, czego możesz potrzebować dla swojego sklepu internetowego? Sprawdziłem tę platformę pod względem jej funkcjonalności i możliwości. Przeanalizowałem cennik, alternatywne rozwiązania oraz kwestię supportu. Streściłem też najważniejsze z punktu widzenia klientów zalety oraz wady tego rozwiązania. Dzięki temu łatwiej będzie Ci podjąć decyzję, czy będzie ono dla Ciebie najlepsze.
Co to jest Shopify? Załóż własny sklep internetowy
Shopify oferuje kompleksowy zestaw narzędzi do obsługi sklepów internetowych. To specyficzna platforma e-commerce, która służy do handlu rozmaitymi produktami w internecie. Jednocześnie jednak umożliwia też nadzorowanie i kontrolę sprzedaży oraz oferuje narzędzia marketingowe czy analityczne. Jest skierowana także do właścicieli sklepów internetowych, korzystających z zewnętrznych marketplace’ów.
Tak zaawansowana i rozbudowana struktura sprawia, że jest to narzędzie uniwersalne. Jego popularność sprawia natomiast, że jest jednym z wiodących rozwiązań na międzynarodowym rynku. Korzysta z niego wiele potężnych marek, choć został dostosowany także do użytkowników o mniejszych potrzebach. To rozwiązanie typu SaaS, funkcjonujące w płatnej formie abonamentowej. W praktyce oznacza to, że udostępnia klientom dostęp do wszystkich swoich narzędzi, ale w zamian za comiesięczną opłatę stałej wysokości.
Do czego służy Shopify?
Platforma Shopify oferuje szereg rozmaitych funkcji, z których – w ramach wykupionego pakietu – mogą korzystać użytkownicy. Jej podstawowym zadaniem jest oczywiście tworzenie sklepów internetowych. Z pomocą gotowych szablonów może zrobić to praktycznie każdy – nawet osoba początkująca, bez żadnych umiejętności programistycznych. Co więcej, następie takie miejsce w sieci możesz skonfigurować w taki sposób, by było dostosowane do Twojej firmy, biznesplanu czy branży.
Oprócz tego możesz liczyć również na szereg innych rozwiązań. Zależnie od ich charakteru, mogą okazać się dla Ciebie przydatne na różnych etapach prowadzenia działalności czy jej nadzorowania. Mowa tu m.in. o:
- sklepie z aplikacjami internetowymi,
- zarządzaniu domeną internetową i hostingiem,
- dostępie do narzędzi do prowadzenia biznesu,
- możliwości weryfikacji odbiorców,
- prowadzeniu sprzedaży różnymi kanałami,
- rozwiązaniach dla sprzedaży osobistej,
- sprzedaży międzynarodowej,
- sprzedaży hurtowej i bezpośredniej,
- dostępie do płatności online,
- dostęp do narzędzi marketingowych,
- rozwiązaniach do kontaktu z klientami,
- narzędziach analitycznych,
- automatyzacjach,
- pozycjonowaniu SEO,
- i wielu innych.
Jak wspominałem, platformy Shopify można użyć zarówno do budowy nowego sklepu, jak i prowadzenia już istniejącego. Pozwala na to opcja migracji, którą możesz przeprowadzić w całości samodzielnie lub zatrudnić do tego specjalistów.
Dla kogo Shopify może być rozwiązaniem idealnym?
Jak zapewne już się domyślasz, Shopify posiada tak różnorodne zastosowania, że może przydać się niemalże każdemu właścicielowi sklepu internetowego. Jest dostępny w kilku wariantach cenowych, skierowanych do:
- osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą,
- małych zespołów,
- średniej wielkości firm,
- najpotężniejszych przedsiębiorstw.
W praktyce natomiast nie zawiedzie nawet osób prowadzących e-sklepy w formie dodatkowej działalności. Jest bardzo skalowalny, dzięki czemu łatwo dostosować go do konkretnej firmy, zmieniając pakiet zgodnie z aktualnymi potrzebami.
Jedyne kwestie, które mogą powstrzymywać właścicieli sklepów internetowych przed skorzystaniem z tej opcji, jest:
- platforma w modelu SaaS – nie wszyscy przedsiębiorcy lubią tę formę funkcjonowania serwisów. Część woli jednorazowy wykup dostępu zamiast comiesięcznej lub corocznej płatności i „związania” z jedną platformą Shopify. Niesie to ze sobą też pewne ograniczenia i brak pełnej swobody, takiej jak w przypadku np. samodzielnie stworzonego e-sklepu;
- brak darmowej wersji – w przypadku osób, które w swoim sklepie internetowym sprzedają pojedyncze produkty i jest to raczej forma hobbystyczna, nawet najtańszy plan Shopify może okazać się zbyt drogi. Platforma ta działa na rynku międzynarodowym, przez co stawki nalicza w dolarach. Więcej na temat cennika przeczytasz w dalszej części tekstu.
Shopify nie tylko do zarządzania sklepem internetowym. Podstawowe funkcje
Shopify umożliwia realizację bardzo wielu różnorodnych zadań z zakresu szeroko pojętego sektora e-commerce. Pozwala nie tylko na handel i zarządzanie sklepami internetowymi, ale też wdrożenie sklepu, działania marketingowe czy analizę danych. Paleta możliwości jest niezwykle rozbudowana, a twórcy podzielili ją na cztery podstawowe kategorie:
- rozwiązania „na start”,
- sprzedaż produktów online,
- budowanie pozycji na rynku i relacje z klientami,
- zarządzanie platformą e-commerce.
W ramach każdej z nich dostępnych jest szereg rozwiązań, którymi potencjalnie mogą zainteresować się właściciele sklepów internetowych. Poniżej przybliżyłem je wszystkie, a w dalszej części omówiłem również inne, dodatkowe funkcje. Możesz wśród nich znaleźć te, na których szczególnie Ci zależy.
Platforma Shopify dla początkujących
Na platformie Shopify stworzysz swój sklep od zera, bez konieczności kodowania. Udostępniono tam szereg narzędzi, dzięki którym jesteś w stanie zbudować swoje własne miejsce w sieci. Cały ten proces opiera się na kilku podstawowych funkcjach:
- stworzeniu swojej marki – wybierz branżę, otwórz sklep i zacznij pracować nad stworzeniem swojej marki. Przemyśl kolorystykę, wygeneruj nazwę firmy oraz swój darmowe logo w narzędziach udostępnianych przez Shopify;
- stworzeniu strony internetowej (edytorze sklepu internetowego) – do Twojej dyspozycji jest szereg gotowych motywów, aplikacji oraz integracji. Z ich pomocą zapewnisz swoim klientom wszelkie rozwiązania niezbędne do satysfakcjonującego korzystania ze sklepu. Nie potrzebujesz do tego znajomości kodowania;
- dostosowaniu sklepu internetowego (szablony) – możesz korzystać z dziesiątek gotowych szablonów sklepów internetowych. Część z nich jest darmowa, a inne dostępne w różnych opcjach cenowych. Możesz wybrać ich wariant kolorystyczny oraz wprowadzać zmiany sprzyjające stworzeniu unikatowego wizerunku Twojej marki;
- skorzystaniu z dodatkowych aplikacji – Shopify zapewnia dostęp do tysięcy aplikacji usprawniających działanie sklepu i nadzorowanie sprzedaży. Ponad 8000 rozwiązań może pomóc Ci w stworzeniu własnego, unikatowego miejsca w sieci, i jego ciągłym rozwoju. Z ich pomocą zintegrujesz też sklep z systemami i rozwiązaniami zewnętrznymi;
- wybraniu domeny internetowej oraz korzystaniu z hostingu – dzięki Shopify nie musisz przejmować się wykupem oddzielnego hostingu i poszukiwaniem najlepszej oferty. Miejsce na serwerze masz w cenie opłacanego pakietu. Do swojego konta podepniesz też indywidualną domenę, która wyróżni Twoje miejsce w sieci na rynku;
-
dostępie do bezpłatnych narzędzi biznesowych – Shopify oferuje dostęp do szeregu darmowych rozwiązań, takich jak m.in.:
- generator nazw firm,
- kreator logo,
- kreator sloganów,
- generator nazw domen,
- generator odcinków wypłat,
- wyszukiwarka domen WHOIS,
- generator kodów QR,
- generator warunków działania witryny,
- szablony etykiet wysyłkowych,
- generator polityki zwrotów,
- generator polityki prywatności,
- generator wizytówek,
- szablon listu przewozowego,
- generator kodów kredkowych,
- i wiele innych.
Sprzedaż na Shopify
Gdy masz już swój sklep na Shopify, możesz rozpocząć planowanie i realizację sprzedaży. Podobnie do większości platform e-commerce, opisywany serwis pozwala robić to na wielu różnych płaszczyznach. Do Twojej dyspozycji jest handel produktami fizycznymi i wirtualnymi. Możesz robić to w obrębie własnego serwisu, jak i w mediach społecznościowych czy marketplace’ach. Jest to realizowane za pomocą integracji oraz aplikacji dodatkowych. Nie jest to najwygodniejsze rozwiązanie i ma istotne wady, ale wrócę do tego w dalszej części tekstu.
W ramach funkcji związanych ze sprzedażą produktów w Shopify znajdziesz takie opcje, jak:
- sprzedaż produktów online lub osobiście – sprzedawaj swoje produkty w sposób, który uważasz za skuteczny. Nadzoruj wszystkie metody z poziomu jednego serwisu;
- wygodna w obsłudze płatność – wykorzystaj Shop Pay do realizacji transakcji za granicą (rozwiązanie niedziałające w Polsce), zwiększając konwersję i poprawiając wygodę użytkowników;
- rozwój biznesu online – stwórz od podstaw sklep działający w internecie. Edytuj szablony online, zmieniając je w czasie rzeczywistym za pomocą metody „Przeciągnij i upuść”. Ciesz się ich responsywnością i optymalizacją zgodnie z wytycznymi wyszukiwarek;
-
sprzedaż w wielu kanałach – Shopify pozwala na realizację sprzedaży za pomocą takich kanałów, jak:
- marketplace’y,
- media społecznościowe,
- wyszukiwarki online,
- sprzedaż osobistą,
- transakcje B2B,
- transakcje międzynarodowe;
- punkt sprzedaży POS – ustalaj punkty sprzedaży osobistej, zintegrowane z Shopify. Zyskasz w ten sposób pełną integrację między realizowanymi zamówieniami, informacjami o klientach oraz stanami magazynowymi. Sprawdzi się to zarówno w przypadku sklepów wielobranżowych, punktów usługowych oferujących drobną sprzedaż, jak i sporadycznych transakcji;
- sprzedaż międzynarodową – Shopify to międzynarodowy lider, który nie jest skupiony na polskim rynku. Może być to minus dla przedsiębiorców działających wyłącznie w skali naszego kraju. Z drugiej strony pozwala rozwinąć skrzydła i zdobywać odbiorców z zagranicy. Ułatwia rozliczanie takich transakcji oraz obsługę i realizację zamówień;
-
sprzedaż hurtową i bezpośrednią (B2B) – współpracujesz z klientami biznesowymi, a nie prywatnymi? Nie ma problemu, bo Shopify jest dostosowany nie tylko do sprzedaży detalicznej, ale i hurtowej. Pomaga w tym szereg dedykowanych rozwiązań technologicznych, takich jak np.:
- warunki płatności netto,
- reguły ilościowe,
- profile firm,
- elastyczność otrzymywania płatności,
- opcja cyklicznej sprzedaży,
- metapola firmowe,
- konfigurowalna logika B2B,
- zapisywane karty kredytowe,
- niestandardowe rozwiązania B2B;
- konfigurowalne formy płatności – udostępniaj klientom rozmaite formy płatności, ułatwiające realizację transakcji. Korzystaj z opcji dedykowanych polskiemu rynkowi oraz wybieraj te upłynniające rozwój Twojej marki w innych krajach.
Pozycja na rynku i kontakty z klientami
Twój sklep już działa i pojawiają się pierwsze zamówienia? Czas więc zadbać jeszcze o jego pozycję na rynku oraz zdobycie i utrzymanie przy sobie klientów. Shopify oferuje dość rozbudowane narzędzia odpowiadające za promocję marki na wielu różnych poziomach. Odbywa się to w ramach kilku głównych funkcji, dostosowanych do biznesplanów i działań PR-owych opartych na różnych scenariuszach:
- promowanie marki i docieranie do nowych klientów – rozbudowane narzędzia marketingowe pozwolą Ci docierać do nowych klientów. Możesz realizować swoją strategię reklamową zarówno w mediach społecznościowych, jak i Google. Ponadto do Twojej dyspozycji jest e-mail marketing oraz newslettery, w których rozbudowie pomagają intuicyjne formularze;
- integracja z mediami społecznościowymi – Shopify pomoże Ci w promocji swojej marki zarówno na Instagramie, jak i na Facebooku. Dodatkowo uprości ścieżkę zakupową klienta, pozwalając na realizację transakcji w Shop Pay bez opuszczania serwisu społecznościowego;
- czat z klientami – w Shopify Inbox możesz stworzyć okno czatu, które umieścisz w swoim sklepie internetowym. Dzięki temu będziesz utrzymywać stały kontakt z odbiorcami, dbając o ich potrzeby i rozwiązując bieżące problemy;
- troska o klientów i zacieśnianie relacji poprzez kontakt e-mail – Shopify Inbox to aplikacja usprawniająca zarządzanie rozmowami z klientami. Dzięki niej z poziomu czatu przejdziesz do koszyka rozmówcy, udostępnisz niestandardowe kody rabatowe czy poddasz wiadomości automatycznej klasyfikacji;
- pozyskiwanie szczegółowych informacji o klientach – twórz unikalne segmenty i kategorie, pozyskując jak najwięcej informacji o klientach. Dzięki temu bardzo dobrze poznasz profil swojego odbiorcy i lepiej zrozumiesz jego potrzeby. Zebrane dane pozwolą Ci wprowadzać zmiany i rozwijać sklep oraz ofertę tak, by zwiększać sprzedaż i osiągać lepsze rezultaty.
Zarządzanie sklepem internetowym
Rolą platform e-commerce jest nie tylko stworzenie sklepu internetowego i realizacja zamówień. Istotne jest również dalsze, skuteczne i wygodne, zarządzanie internetowym przedsiębiorstwem. Shopify na to pozwala, zapewniając użytkownikom szereg funkcjonalności, takich jak:
- śledzenie sprzedaży i zamówień – zyskasz dostęp do scentralizowanego zarządzania zamówieniami. Wszystkie transakcje z każdego kanału widoczne są w jednym miejscu. Możesz je nadzorować, zarządzać zapasami produktów i kontrolować zwroty, wprowadzając niezbędne automatyzacje;
- narzędzia analityczne i raportowanie – korzystaj z narzędzi analitycznych Shopify i zbieraj szczegółowe informacje o swoim sklepie. W ten sposób zoptymalizujesz działanie swojego biznesu i będziesz w stanie osiągać lepsze efekty. Odkryjesz upodobania klientów, znajdziesz problemy w działaniu serwisu i będziesz pracować nad rozwojem firmy;
- opcję szybkiej wysyłki Shopify – zintegruj Shopify z firmami kurierskimi i ciesz się sprawną wysyłką nawet o zasięgu międzynarodowym. Współpracuj tylko z wiarygodnymi firmami, przez pryzmat których będą postrzegać Cię również częściowo klienci;
- zarządzanie zapasami produktów i zamówieniami – kontroluj stany magazynowe swoich produktów i śledź zapotrzebowanie na nie, by nie zawieść swoich klientów. Obserwuj zamówienia, śledź wysyłkę i efektywnie zarządzaj zwrotami, by minimalizować straty;
- outsourcing realizacji zamówień i zwrotów – wysyłaj produkty w jedno miejsce do USA, z którego dalszą dystrybucją do centrów logistycznych zajmują się profesjonaliści. To wariant możliwy dzięki współpracy Shopify z Flexport, działającemu na terenie całych Stanów Zjednoczonych;
- przyśpieszoną płatność z Saldo Shopify – konto firmowe, ułatwiające zarządzanie finansami. Może stanowić alternatywę dla rachunku bankowego, zapewnia bowiem nawet kartę płatniczą Visa;
- finansowanie biznesu z Shopify Pożyczki – rozwiązanie pozwalające na finansowanie działalności biznesowej. Jest udzielane przez WebBank w Stanach Zjednoczonych. Opcja raczej niezbyt przydatna na naszym rynku, choć dość ciekawa. W jej ramach oferowana jest zarówno linia kredytowa, jak i standardowe kredyty i pożyczki gotówkowe;
- automatyzacja Shopify Flow – to opcja umożliwiająca tworzenie niestandardowych automatyzacji. Jej atutem jest to, że nie wymaga kodowania, wszystko bowiem opiera się na intuicyjnej konstrukcji bloków układanych za pomocą metody „przeciągnij i upuść”. Dzięki temu możesz usprawnić działanie firmy, zoptymalizować procesy i zwiększyć wydajność sklepu internetowego.
Shop Pay i Shopify Payments
Shopify stworzył szereg autorskich rozwiązań, których celem jest usprawnienie sprzedaży i zwiększenie konwersji. Jednym z czołowych projektów jest tzw. Shop Pay. To proces realizacji zakupu, który – zgodnie z informacjami deklarowanymi przez twórców – przyśpiesza transakcje o co najmniej 10 proc. Jego zaletą ma być intuicyjna struktura, przyjazna dla potencjalnych klientów. Możliwe jest wprowadzenie go na dowolnej platformie oraz aplikacji, za pośrednictwem której oferujesz swoje produkty.
Dodatkowym atutem Shop Pay jest opcja odroczonej płatności Raty Shop Pay. Dzięki niej Twoi klienci mogą zrealizować zakup, a jego spłatę rozłożyć nawet na 24 raty. Dodatkowo rozwiązanie to współpracuje z Shopify Payments. Możesz skonfigurować je razem i cieszyć się Shop Pay bez dodatkowych opłat.
Shopify Payments to wewnętrzny dostawca płatności zastępujący wszelkie rozwiązania zewnętrzne. Z jego poziomu możesz automatycznie zarządzać wszystkimi najpopularniejszymi płatnościami online w swoim sklepie. Jego minusem jest to, że obecnie nie funkcjonuje w Polsce. Pozwala natomiast na przetwarzanie płatności w walucie lokalnej klienta, co może dobrze sprawdzić się w przypadku e-sklepów o zasięgu międzynarodowym.
W przypadku polskiego rynku przelewy bankowe i inne formy płatności muszą być realizowane przez innych pośredników, współpracujących z Shopify. Wymienić tu można m.in.:
- PayPO,
- bramkę płatności przelewy24,
- PayPal,
- Stripe.
Shopify App Store i integracje
Shopify oferuje ogrom integracji. Większość z nich jest jednak realizowana w dość nietypowy sposób, bo za pośrednictwem Shopify App Store. To platforma z aplikacjami dodatkowymi, rozbudowującymi możliwości serwisu. Zostały podzielone na kilka głównych kategorii, w zależności od swoich głównych funkcji:
- wyszukiwanie produktów,
- zamówienia i wysyłka,
- marketing i konwersja,
- sprzedaż produktów,
- projekt sklepu,
- zarządzanie sklepem.
Znajdziesz wśród nich ogrom przydatnych rozwiązań, dzięki którym Twój sklep wzniesie się na nowy poziom. Z tego miejsca możesz ponadto wprowadzić sprzedaż w zewnętrznych marketplace’ach. Pozwala na to dedykowana aplikacja Shopify Marketplace Connect. Z jej pomocą do Twojej dyspozycji pozostaje m.in. Amazon, eBay czy Walmart. Sporym minusem jest brak platform popularnych wśród polskich klientów, jak np. Allegro. Takie połączenie wymaga sięgnięcia po inne, zewnętrzne rozwiązanie (np. BaseLinker). To jednak wiąże się z dodatkowymi kosztami.
Szablony Shopify
Shopify ma całą subdomenę „themes” poświęconą gotowym szablonom sklepów internetowych. Baza liczy blisko 200 propozycji, z czego niestety – w chwili pisania tego tekstu – zaledwie 13 z nich jest darmowych. Nie daje to zbyt dużej swobody, ale pozwala na wygenerowanie pewnych oszczędności. Wszystkie wzory zostały podzielone na szereg branż, np.:
- sztuka i rękodzieło,
- książki, muzyka i filmy,
- zdrowie i uroda,
- sport i rekreacja,
- zabawki i gry,
- i wiele innych.
Wybrany, gotowy szablon, możesz dostosować do swoich oczekiwań. Nie jest do tego potrzebna umiejętność kodowania. Łatwo zmienisz jego układ, kolory czy typografię. Z powodzeniem dodasz też do niego przyciski czy multimedia oraz edytujesz warstwę tekstową. Co więcej, wszystkie rozwiązania są responsywne. Oznacza to, że ich układ dostosowuje się do wielkości ekranu urządzenia, na którym są wyświetlane. Klienci mogą zatem korzystać z nich zarówno na komputerze czy laptopie, jak i na smartfonie.
Support i Centrum Pomocy Shopify
Forma supportu dla użytkowników Shopify zależy od pakietu cenowego, który opłacasz. Całodobowy czat jest dostępny w dwóch najtańszych planach. Kolejne dwa oferują kolejno „ulepszoną obsługę czatu” oraz „priorytetową pomoc telefoniczną”.
Ponadto – zarówno z poziomu panelu klienta, jak i strony głównej serwisu – masz dostęp do Centrum Pomocy Shopify. Jego zaletą jest to, że ma polską wersję językową. Zawiera ponadto bardzo wiele pomocnych informacji, które zostały podzielone na szereg tematów, m.in.:
- wprowadzenie do Shopify,
- produkty,
- finanse,
- wysyłka i dostawa,
- marketingi promocje,
- aplikacje,
- i inne.
Wszystkie są skupione na funkcjonowaniu platformy. Poszczególne artykuły są zwięzłe i bardzo konkretnie odpowiadają na pytania postawione w tytułach. Zawierają również odnośniki do innych, pokrewnych tematów. Dzięki temu można wygodnie się między nimi poruszać, zwiększając swoją wiedzę o serwisie.
Poradniki
Shopify ma rozbudowaną bazę wiedzy w formie różnotematycznych poradników. Niestety nie są one dostępne w wersji polskiej, ale mają bardzo przystępną formę językową. Stosunkowo łatwo je zrozumieć, a w przypadku kłopotów zawsze możesz posłużyć się translatorem.
W odróżnieniu od materiałów z Centrum Pomocy nie są skupione wyłącznie na opisywanym serwisie. Poruszają zagadnienia z szeroko rozumianego biznesu internetowego. Zwracają uwagę na nowe trendy na rynku i nie brak w nich praktycznych oraz inspirujących poradników. Coś ciekawego znajdzie w nim dla siebie każda osoba działająca na co dzień wśród platform e-commerce.
Kursy biznesowe
Shopify Academy to inicjatywa edukacyjna, pozwalająca na rozwój umiejętności z zakresu e-handlu. Na platformie internetowej dostępny jest szereg szkoleń omawiających różne aspekty prowadzenia tego typu działalności. Za ich ukończenie przyznawane są certyfikaty, które mogą wzmocnić Twój wizerunek eksperta na rynku. Dodatkowe rozwiązania oferowane są również sprzedawcom korzystającym ze Shopify Plus, o którym opowiem więcej w dalszej części tekstu.
Blog
Specjaliści z Shopify prowadzą bloga, na którym regularnie publikowane są rozmaite materiały. Część z nich dotyczy samego platformy, jej sukcesów, funkcjonalności i przydatności z perspektywy klienta. Nie brak jednak tam również innych tekstów, poruszających zagadnienia z zakresu marketingu i handlu online.
Artykuły niestety nie są dostępne w polskiej wersji językowej. Warto natomiast poświęcić nieco czasu na ich przeczytanie. Są wyczerpujące i często zawierają twarde dane, przydatne w prowadzeniu e-biznesu, np. dotyczące SEO w e-commerce czy przydatnych aplikacji.
Shopify Plus
Shopify Plus to jeden z pakietów cenowych Shopify, ale sami twórcy wyróżniają go na swojej stronie WWW niczym odrębne rozwiązanie. Ja również spojrzę na niego z tej perspektywy, bo od innych planów cenowych różni go:
- imponująco wysoka cena (2300 dolarów miesięcznie),
- reklama skierowana do najpotężniejszych firm i najbardziej wymagających użytkowników,
- ogrom możliwości i opcja dostosowania ich do własnych wymagań.
Przeglądając ofertę Shopify Plus trudno nie odnieść wrażenia, że jest to „produkt premium”. Został wprawdzie umieszczony w zwykłym cenniku, ale raczej nie zainteresuje większości „zwykłych” użytkowników. Ze względu na cenę i skalę działania może przydać się wyłącznie najpotężniejszym firmom z sektora e-commerce. Wśród jego głównych atutów twórcy wymieniają:
- transakcje B2B,
- headless commerce,
- dostęp do platformy POS Pro,
- rozszerzalność transakcji,
- obniżone koszty pozyskiwania klientów na najlepszych platformach reklamowych,
- notebooki Shopify QL,
- dostęp do pełnej funkcjonalności Shopify,
- Shopify Markets Pro.
Migracja z innych platform e-commerce do Shopify
Prowadzisz już sklep internetowy, ale korzystasz z innej platformy? Nie musisz się martwić, bo Shopify umożliwia migrację do siebie praktycznie z dowolnego miejsca w sieci. Z powodzeniem przeniesiesz swój biznes do tego serwisu z takich witryn, jak m.in.:
- Amazon,
- eBay,
- Square,
- Wix,
- WooCommerce,
- Clover,
- sklepy detaliczne.
Szczegółowa instrukcja migracji znajduje się w Centrum Pomocy Shopify. Zgodnie z nią cały proces skupia się na 10 głównych krokach, które zostały szczegółowo opisane:
- import zawartości i danych sklepu do Shopify,
- weryfikacja i uporządkowanie asortymentu po imporcie,
- dostosowanie wyglądu nowego sklepu internetowego,
- konfiguracja wysyłek,
- konfiguracja formy opodatkowania,
- konfiguracja dostawcy płatności,
- test nowej witryny za pomocą zamówień testowych,
- dodanie pracowników,
- konfiguracja domeny,
- migracja do Shopify POS (w przypadku punktu sprzedaży detalicznej).
Jeśli chcesz, to po zakończeniu migracji możesz dodatkowo przeprowadzić optymalizację serwisu. Po jej zakończeniu natomiast możesz od razu przystąpić do działania.
Muszę przyznać, że przygotowana instrukcja jest bardzo szczegółowa i czytelna. Jest też dostępna w polskiej wersji językowej. Dzięki temu powinny poradzić sobie z jej przeprowadzeniem nawet osoby, które nigdy wcześniej tego nie robiły.
Z drugiej jednak strony zabrakło mi ambitniejszego wsparcia specjalistów w postaci aktywnego supportu. Przydatna by była też opcja odpłatnego przeprowadzenia migracji przez sam serwis. Byłaby to wygodna opcja dla klientów, którzy nie chcą ryzykować samodzielnej migracji i będą musieli szukać specjalisty, który wykona ją za nich.
Prowadzenie sklepu internetowego. Jak działa Shopify w praktyce?
Wiesz już niemalże wszystko o platformie Shopify, czas więc na odrobinę praktyki. W tej sekcji skupiłem się na trzech aspektach:
- instrukcji wyjaśniającej, jak krok po kroku założyć konto w Shopify,
- stworzeniu kompleksowego przeglądu interfejsu Shopify. Wyjaśniłem w nim wszystkie najważniejsze zakładki, zawierające funkcje najczęściej wykorzystywane przez użytkowników,
- praktycznym wyjaśnieniu, jak działa Shopify i w jaki sposób można dodać do niego nowy produkt, który chcesz sprzedawać w swoim sklepie internetowym.
Jak założyć konto w Shopify?
Jak wspominałem, Shopify jest rozwiązaniem płatnym, działającym w trybie SaaS. By z niego korzystać, musisz zatem założyć konto w ramach jednego z oferowanych pakietów. Przez pierwsze 3 dni możesz korzystać z niego w ramach darmowego konta. Następnie masz możliwość przejścia do tzw. konta Starter dla początkujących. Kosztuje ono zaledwie 5 USD miesięcznie, a pierwszy miesiąc jest jeszcze tańszy, bo zapłacisz za niego zaledwie 1 USD. Alternatywnie możesz też wybrać jeden ze standardowych planów cenowych.
Aby utworzyć nowe konto, na stronie głównej serwisu naciśnij przycisk „Start free trial”. Znajdziesz go w górnej części widoku głównego lub w prawym górnym rogu w górnym menu.
W następnym kroku wybierz sposób założenia nowego konta użytkownika. Możesz wykorzystać do tego:
- skrzynkę e-mail,
- konto Google,
- konto Apple,
- konto w serwisie Facebook.
Po wprowadzeniu odpowiednich danych system zada Ci kilka pytań dotyczących Twojej działalności. Mają one na celu lepsze przygotowanie platformy Shopify, dostosowanej do Twoich potrzeb. Dotyczą m.in.:
- miejsc sprzedaży produktów,
- doświadczenia w branży e-commerce,
- produktów, które zamierzasz sprzedawać na platformie Shopify.
Po udzieleniu odpowiedzi na wszystkie pytania na ekranie pokaże Ci się panel administracyjny Shopify. Znajdziesz tu wszystkie narzędzia potrzebne do zarządzania zamówieniami, umożliwiające sprzedaż online i nie tylko.
Interfejs Shopify – przegląd
W porównaniu z innymi platformami e-commerce Shopify na pierwszy rzut oka nie przytłacza rozbudowanym interfejsem. Jego kokpit jest dość minimalistyczny i muszę przyznać, że nie wygląda zbyt nowocześnie. W dodatku nie ma polskiej wersji językowej, co dla niektórych użytkowników może stanowić poważny problem. Z drugiej strony jednak jest dostępny z poziomu przeglądarki internetowej. Łatwo można zatem posłużyć się wbudowanym translatorem i po problemie.
W przypadku Shopify interfejs użytkownika jest podzielony na trzy główne sekcje:
-
lewe boczne menu – znajdziesz tu wszystkie najważniejsze funkcjonalności tej platformy e-commerce. Zostały podzielone na kilka kategorii, a każda z nich składa się z kolejnych zakładek. To zwięzła forma, pozwalająca w całkiem łatwy sposób znaleźć opcje, które są aktualnie potrzebne. Są tu zatem:
- Home – podsumowanie Twojego konta. Znajdziesz tu najważniejsze informacje i funkcje, które mogą być dla Ciebie istotne na danym etapie działalności. W przypadku nowych klientów dostępna jest z tego poziomu intuicyjna konfiguracja sklepu;
-
Orders – w tym miejscu widoczne są wszystkie zamówienia, którymi możesz zarządzać. Znalazły się tutaj również wersje robocze czy tzw. porzucone koszyki. Shopify pozwala je przeanalizować, dzięki czemu łatwiej jest znaleźć problem i wprowadzić niezbędne zmiany;
- Drafts,
- Abandoned checkouts,
-
Products – segment, w którym przejrzysz oferowane w Twoim sklepie produkty cyfrowe, fizyczne i usługi. Możesz przeglądać tu stany magazynowe, przeprowadzić inwentaryzację czy nadzorować konkretne zamówienie. Widoczne są transfery oraz dodatkowe rozwiązanie pozwalające na tworzenie upominków dla klientów;
- Collections,
- Inventory,
- Purchase orders,
- Transfers,
- Gift cards,
-
Customers – zakładka zapewniająca dostęp do kompleksowych informacji o Twoich klientach z różnych kanałów sprzedażowych. Możesz dzięki temu lepiej ich poznać i przetworzyć tę wiedzę na korzyść swojego sklepu internetowego. Dostosujesz język korzyści, komunikację, wygląd serwisu czy ofertę, by osiągać lepsze efekty;
- Segments,
-
Content – zawartość tekstowa Twojego sklepu internetowego. Została wyposażona w segment odpowiadający za tzw. metaobiekty. Dzięki nim możesz grupować i łączyć poszczególne pola z konkretnymi częściami sklepi. Dzięki temu Twoje miejsce w sieci jest lepiej skonfigurowane i funkcjonalne;
- Metaobjects,
-
Analytics – Shopify zapewnia dostęp do narzędzi analitycznych. Zależnie od Twoich potrzeb możesz przeglądać kompletne raporty z określonych przedziałów czasowych lub wyniki w czasie rzeczywistym. To usprawnia proces zarządzania sklepem i pozwala na podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych. Przydaje się zarówno w przypadku dużych przedsiębiorstw, jak i niewielkich e-sklepów;
- Reports,
- Live View,
-
Marketing – narzędzia marketingowe, dzięki którym zwiększysz sprzedaż. Dzięki nim Twoja platforma e-commerce może docierać do nowych klientów, np. w mediach społecznościowych. Zyskujesz w ten sposób kolejnych odbiorców, co przekłada się na wyższe zyski. To z kolei przyczynia się do sukcesu całej marki;
- Campaigns,
- Automations,
- Discounts – Shopify oferuje możliwość wprowadzania do oferty rozmaitych rabatów i ofert promocyjnych. Możesz ustalać ich warunki i proponować je klientom, by Twoja platforma sklepowa jeszcze bardziej wyróżniała się na rynku;
-
Sales channels – w tym miejscu prezentowane są wszystkie kanały sprzedażowe, które wykorzystujesz do sprzedaży swoich produktów. Mowa tu zarówno o platformach online, jak i tradycyjnych punktach;
- Online Store,
- Point of Sale,
- Apps – tutaj widoczne są wszystkie dedykowane aplikacje, z których korzystasz. Przyglądałem się im już wcześniej, przy okazji opisywania Shopify App Store;
-
Settings – ogólne ustawienia dotyczące zarówno konta, jak i całej Twojej działalności. Możesz w tym miejscu konfigurować takie aspekty, jak m.in. :
- szczegóły sklepu,
- plany cenowe,
- rozliczenia,
- użytkowników i usprawnienia,
- płatności,
- koszyk,
- konta klientów,
- wysyłkę i dostawę,
- podatki i cła,
- lokalizację,
- karty upominkowe,
- rynki,
- aplikacje i kanały sprzedaży,
- domeny,
- wydarzenia dla klientów,
- markę,
- powiadomienia,
- dane niestandardowe,
- języki,
- prywatność klientów,
- dziennik aktywności sklepu;
-
górne menu – bardzo okrojone i umożliwiające skorzystanie jedynie z trzech rozwiązań:
- wyszukiwarki,
- powiadomień,
- ustawień konta użytkownika;
- widok główny – prezentuje zawartość wybranej zakładki.
Jak dodać produkt do sklepu internetowego na Shopify?
Podstawą działania platform e-commerce są sprzedawane produkty różnego typu. Aby jednak przeprowadzić transakcję, niezbędne jest dodanie asortymentu do sklepu internetowego. Ważne jest też jego odpowiednie opisanie i zaprezentowanie, by przyciągał odbiorców. W przypadku Shopify na szczęście cała procedura jest bardzo łatwa i nie wymaga umiejętności programistycznych.
Aby dodawać oraz sprzedawać produkty cyfrowe i tradycyjne, najpierw musisz zalogować się na swoje konto użytkownika. Następnie przejdź do zakładki „Products” w lewym bocznym menu. Tam znajdziesz wszystkie produkty, które zostały wprowadzone do tej pory w Twoim sklepie. Ja dodałem dwie przykładowe pozycje, żeby zademonstrować Ci, jak wygląda taka lista. Jeśli chcesz dodać kolejny produkt na platformę Shopify, naciśnij czarny przycisk „Add product„.
Trafisz do formularza umożliwiającego dodawanie produktów do bazy. Teraz musisz uzupełnić wszystkie najważniejsze informacje o danej rzeczy. Możesz określić m.in. jej:
- nazwę,
- opis,
- multimedia (film, zdjęcie lub model 3D),
- ceny,
- śledzenie ilości produktu na magazynie,
- informacje celne (ciężar, kraj pochodzenia, Kod Systemu Zharmonizowanego (HS),
- dostępne warianty (wybierasz nazwy innych opcji i określasz ich indywidualne ceny),
- szczegóły prezentowane w wyszukiwarce Google,
- status (aktywny lub szablon),
- kanały sprzedaży (sklep internetowy, punkt sprzedaży, marketplace),
- rynki (międzynarodowy i polski),
- dane organizacyjne (kategoria, rodzaj, sprzedawca, tagi),
- szablon motywu.
Po uzupełnieniu wszystkich informacji naciśnij przycisk „Save” i zajmij się sprzedażą online. Produkt pojawi się jako aktywny (jeśli tak zaznaczono) w miejscach w sieci, które zostały wybrane. Od tej pory będzie widoczny również na liście wszystkich dostępnych produktów oraz w innych narzędziach, np. przy tworzeniu promocji.
Podobnie jak większość platform e-commerce, Shopify umożliwia przegląd wszystkich produktów na platformie. Wystarczy tylko, że przejdziesz do zakładki „Products” i wybierzesz z niej „Inventory”. Znajdziesz tam zestawienie prezentujące wszystkie rzeczy, jakie masz w swoich magazynach. Są one przedstawiane w każdej stworzonej wersji, wraz z ich dostępną liczbą. Przydaje się to do zarządzania sklepem i zamawiania asortymentu, gdy to potrzebne.
Ile kosztuje platforma e-commerce Shopify?
Za możliwości, jakie daje Shopify, niestety trzeba zapłacić. Platforma ta nie ma wersji darmowej, choć przez pierwsze trzy dni możesz z niej korzystać w ramach bezpłatnego okresu próbnego. W przypadku większości platform e-commerce taka opcja trwa przynajmniej tydzień, a często nawet dwa. To zatem irytująco krótki czas, przez który pierwsze oględziny serwisu muszą być naprawdę szybkie.
Po trzech dniach okresu próbnego masz dwie opcje korzystania z Shopify – oba w modelu subskrypcyjnym. Standardowa wersja zakłada wybranie jednego z czterech planów cenowych:
-
Basic – kosztuje 24 dolary miesięcznie i jest skierowany do małych firm oraz specjalistów-freelencerów prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Zakłada opłatę wynoszącą 2% za współpracę z zewnętrznymi systemami płatności. Wyróżnia się takimi funkcjami, jak:
- 10 lokalizacji magazynów,
- wsparcie na czacie 24/7,
- sprzedaż na 3 rynkach,
- POS Lite;
-
Shopify – kosztuje 69 dolarów miesięcznie i jest skierowany do małych zespołów. Zakłada opłatę wynoszącą 1% za współpracę z zewnętrznymi systemami płatności. Zapewnia dostęp do wszystkich funkcji z planu Basic, a dodatkowo:
- 5 kont pracowniczych;
-
Advanced – kosztuje 299 dolarów miesięcznie i jest skierowany do średniej wielkości firm. Zakłada opłatę wynoszącą 0,6% za współpracę z zewnętrznymi systemami płatności. Zapewnia wszystko z planu Shopify, a dodatkowo:
- niestandardowe raporty i analizy,
- ulepszoną obsługę czatu 24/7,
- sprzedaż na 3 rynkach + możliwość dodawania kolejnych rynków za 59 dolarów miesięcznie,
- 15 kont pracowniczych,
- 10x większa pojemność kasy;
-
Shopify Plus – kosztuje 2300 dolarów miesięcznie i jest skierowany do najpotężniejszych przedsiębiorstw działających na bardzo szeroką skalę. Indywidualnie wyliczona opłata za współpracę z zewnętrznymi dostawcami płatności, zależnie od obrotu. Gwarantuje wszystko z niższego planu, a dodatkowo również:
- 200 lokalizacji magazynów,
- priorytetowe wsparcie telefoniczne 24/7,
- sprzedaż na 50 rynkach,
- nieograniczoną liczbę kont pracowników,
- w pełni konfigurowalną kasę z 40-krotnie większą pojemnością,
- 200 lokalizacji POS Pro z Shopify Payments,
- sprzedaż hurtową i B2B.
Możesz również wykorzystać platformę Shopify za pomocą trzech pakietów alternatywnych:
- Starter – pierwszy miesiąc kosztuje 1 dolara, a następnie cena wzrasta do 5 dolarów miesięcznie. Umożliwia sprzedaż w mediach społecznościowych oraz komunikatorach. Pozwala ponadto na stworzenie bardzo prostego sklepu internetowego.
- Retail – pierwszy miesiąc kosztuje 1 dolara, a następnie cena wzrasta do 89 dolarów miesięcznie. Zapewnia dostęp do narzędzi umożliwiających sprzedać osobistą. Oferuje funkcje związane z zarządzaniem produktami, personelem i umacnianiem więzi z klientami.
- Enterprise commerce – wyceniany indywidualnie, w zależności od potrzeb i oczekiwań klienta. Poprawia szybkość wdrażania oraz wydajność organizacji o charakterze korporacyjnym.
W przypadku większości planów umożliwiają one skalowanie biznesu. W dowolnym momencie umożliwiają przejście na wyższy lub niższy pakiet, zależnie od potrzeb Twojego e-sklepu. Roczne i 3-letnie subskrypcje zakładają zmianę opcji na niższą dopiero po wygaśnięciu zobowiązania terminowego. Jest to standardowa praktyka w przypadku większości platform e-commerce.
Shopify vs alternatywne rozwiązania
Temat Shopify pojawia się bardzo często wśród społeczności aktywnie działającej w branży e-commerce. To jedno z najbardziej znanych rozwiązań, którego siłą jest międzynarodowy zasięg. Nie oznacza to jednak, że na rynku nie ma alternatyw, które mogą okazać się dla Ciebie równie atrakcyjne. Wśród najbardziej polecanych i lubianych wśród właścicieli sklepów internetowych wymienić można m.in.:
- PrestaShop,
- Shoper,
- Selly,
- WooCommerce na WordPress,
- RedCart,
- Magento.
Każda z tych platform e-commerce ma swoje mocne i nieco słabsze strony. Praktycznie wszystkie natomiast oferują czasowy okres testowy, za który nie musisz nic płacić. Polecam skorzystać z tego rozwiązania i sprawdzić opcje, które wydają Ci się najkorzystniejsze. Porównaj ich możliwości i przekonaj się, jak wyglądają w praktyce. Następnie przyjrzyj się ich cennikom i wybierz to rozwiązanie, które sprawdzi się najlepiej w przypadku Twojego e-biznesu.
Zalety i wady Shopify
Zalety Shopify
- długa lista funkcjonalności istotnych dla firm z sektora e-commerce,
- kilka pakietów cenowych do wyboru (tańsze opcje na dość atrakcyjnych warunkach),
- dostęp do szablonów (darmowych i płatnych oraz responsywnych),
- możliwość stworzenia sklepu od podstaw bez umiejętności kodowania,
- wiele integracji,
- liczne dodatkowe aplikacje usprawniające pracę,
- połączenie z mediami społecznościowymi i marketplace’ami,
- sprawny support za pośrednictwem czatu (a w droższych pakietach telefoniczny),
- narzędzia do marketingu i komunikacji z klientami,
- intuicyjny i dobrze przemyślany interfejs użytkownika,
- możliwość działania na rynku międzynarodowym (wersje językowe),
- podstawowe narzędzia SEO,
- szereg darmowych narzędzi i generatorów,
- szereg rozwiązań autorskich, takich jak Shopify Pożyczki, Shopify Flow czy Saldo Shopify,
- możliwość tworzenia promocji i ofert specjalnych,
- narzędzia analityczne.
Wady Shopify
- wyższe pakiety cenowe są dość drogie,
- model SaaS nieco ogranicza swobodę użytkownika,
- brak swobodnego dostępu do edytowalnego kodu źródłowego,
- brak polskiej wersji językowej serwisu,
- brak wsparcia przy procesie migracji,
- opłaty transakcyjne za korzystanie z zewnętrznych metod płatności,
- brak bardziej zaawansowanych rozwiązań SEO,
- brak wbudowanych integracji z rozwiązaniami popularnymi w Polsce (np. Allegro), których dodanie możliwe jest tylko za pomocą rozwiązań zewnętrznych,
- dość ograniczona liczba darmowych motywów.
Zarządzanie sklepem internetowym z Shopify. Czy warto z niego skorzystać?
Shopify to jedna z najsłynniejszych platform e-commerce na świecie. Zapewnia swoim klientom ogrom funkcjonalności. Mogą być przydatne zarówno w przypadku niewielkich e-sklepów, jak i potężnych przedsiębiorstw sprzedających ogromne ilości produktów. Jest wygodna w obsłudze, dostępna w rozmaitych pakietach cenowych i może pochwalić się sprawnym supportem. Pozwala pracować nad wyglądem serwisu bez znajomości kodowania, udostępniając zarówno darmowe, jak i płatne szablony. Z jej pomocą w jednym miejscu nie tylko przyjmiesz i zrealizujesz zamówienie, ale też zadbasz o stany magazynowe. Utrzymasz komunikację z klientem, a nawet poprowadzisz sprzedaż osobistą.
Poruszając temat Shopify, nie mogę jednak zignorować jego wad. Przede wszystkim jest ono dość kosztowne, szczególnie z perspektywy mniejszych sklepów internetowych. Oprócz stałej opłaty abonamentowej musisz liczyć się z „prowizjami” od każdej transakcji, które są dość wysokie. Dodatkowo nie jest to narzędzie skupione na polskim rynku. To przekłada się na pewne utrudnienia, jak np. brak polskiej wersji językowej serwisu. Minusem jest też ponadto skąpa oferta darmowych szablonów czy niezbyt rozwinięte rozwiązania SEO. W połączeniu z brakiem swobodnej edycji kodu witryny może przełożyć się to na utrudnioną optymalizację.
Czy warto korzystać z Shopify? Opinie użytkowników na temat tej platformy są pozytywne i ja również mogę ją polecić. Jest na tyle rozbudowana i dostępna w różnych wariantach cenowych, że na pewno znajdziesz wśród nich opcję dla siebie, niezależnie od rozmiarów prowadzonego biznesu. Wskazane jest jednak przed podpisaniem umowy przetestowanie tego narzędzia. Porównaj je również z alternatywami dostępnymi na rynku. Każdy sklep jest inny, warto więc indywidualnie ocenić, czy na pewno to rozwiązanie będzie najlepsze w Twoim przypadku.