Instrukcja pokazująca krok po kroku 3 sposoby na optymalizację bazy danych w WordPressie. Usuń zbędne dane i przyspiesz swojego WordPressa.
Spis treściJesteś właścicielem stron internetowych i interesuje Cię optymalizacja bazy danych WordPress? W tym artykule znajdziesz instrukcję, w jaki sposób wykonać to zadanie błyskawicznie na trzy sposoby.
Regularna optymalizacja bazy danych WordPress sprzyja utrzymaniu strony internetowej w dobrej kondycji. Dzięki temu możesz cieszyć się jej wyższą prędkością, za co bez wątpienia wdzięczni będą również Twoi odbiorcy. Dodatkowo zyskasz więcej miejsca na serwerze, przy okazji dbając o porządek w plikach. Jak jednak przeprowadzić to działanie i co zrobić, aby było to nie tylko skuteczne, ale i bezpieczne? Poznaj trzy najlepsze metody, które pozytywnie wpłyną na wydajność bazy danych Twojego miejsca w sieci.
1. WordPress – optymalizacja bazy danych za pomocą wtyczki WP-Optimize
Możesz zoptymalizować bazę danych za pomocą bezpłatnej wtyczki do WordPress. Ten najsłynniejszy system CMS świata zapewnia dostęp do kilku pluginów pozwalających na bezproblemowe przeprowadzenie procesu. To rozwiązanie dobre zarówno dla nowych, jak i doświadczonych użytkowników. Nie wymaga specjalistycznej wiedzy. Jednocześnie jest też skuteczne i bardzo szybkie, bo jego wykonanie zajmie Ci zaledwie kilka minut.
Jedną z najpopularniejszych (a przy okazji darmowych) wtyczek jest WP-Optimize. Poniżej w trzech prostych krokach opisałem cały proces – od pobrania aplikacji, przez jej konfigurację, aż po optymalizację bazy danych WordPress. Nie jest skomplikowany i powinny poradzić z nim sobie nawet osoby bez większego doświadczenia w kontroli stron internetowych. Zapewne nie zajmie Ci to nawet dłużej niż kilka minut.
Instalacja wtyczki WP-Optimize
By przeprowadzić optymalizację bazy danych, musisz najpierw zainstalować odpowiednią wtyczkę na WordPressie swojej strony internetowej. Aby to zrobić, zaloguj się na swoje konto wp-admin. Następnie wybierz z bocznego menu po lewej stronie przycisk „Wtyczki” i przejdź do odpowiedniej podstrony.
Naciśnij niebieski przycisk „Dodaj wtyczkę„, widoczny w górnej części strony. Następnie wpisz „WP-Optimize” w puste pole. W wynikach wyszukiwania zobaczysz odpowiednie narzędzie. Kliknij „Zainstaluj„, a gdy proces dobiegnie końca – „Włącz„.
Konfiguracja wtyczki WP-Optimize
Następny krok to odpowiednia konfiguracja wtyczki. Optymalizacja bazy danych WordPress będzie skuteczna, jeśli odpowiednio dopasujesz ją do swoich potrzeb. Aby to zrobić, otwórz zakładkę WP-Optimize w bocznym menu. Następnie przejdź do zakładki „Optimizations„. Znajdziesz w niej takie opcje, jak:
- optimize database tables – optymalizuje tabele w bazie danych WordPress,
- clean all post revision – odpowiada za usuwanie rewizji wpisów,
- clean all auto-draft posts – usuwa automatycznie zapisane szkice,
- clean all trashed posts – usuwa wpisy przeniesione do kosza,
- remove spam and trashed comments – usuwa komentarze określone jako Spam lub Kosz,
- remove unapproved comments – usuwa komentarze, które nie zostały zatwierdzone,
- remove expired transient options – usuwa dane tymczasowe,
- remove pingbacks – usuwa pingbacki WordPressa,
- remove trackbacks – usuwa trackbacki WordPressa,
- clean post meta data – usuwa metadane użytkowników, które zostały osierocone,
- clean comment meta data – usuwa metadane komentarzy, które zostały osierocone,
- clean orphaned relationship data – usuwa dane relacji, które zostały osierocone.
Optymalizacja bazy danych WordPress
Dodaj znacznik w okienkach przy danych WordPress, które zamierzasz usunąć. Następnie kolejno naciskaj przyciski „Run optimization„, które się przy nich znajdują.
Jeśli chcesz usunąć wszystko, możesz skorzystać ze zbiorowego znacznika na samej górze tabeli. Wtedy też nie musisz klikać każdego przycisku oddzielnie, tylko nacisnąć „Run all selected optimization„.
Gdy optymalizacja bazy danych WordPress dobiegnie końca, przy każdej zawartości zobaczysz podsumowanie wykonanych działań. Wyświetli się tam informacja o zakończeniu procesu i liczbie usuniętych elementów.
Po zakończonej pracy możesz usunąć wtyczkę aż do czasu kolejnej optymalizacji. Nieaktywne wtyczki również mają swoje odzwierciedlenie w szybkości działania strony internetowej. Gdy więc przez dłuższy czas z nich nie korzystasz, warto pozbywać się niepotrzebnych elementów.
Alternatywnie możesz zdecydować się na pozostawienie tej aplikacji włączonej. W takim przypadku masz możliwość ustawienia jej samoczynnego uruchamiania. Oznacza to, że optymalizacja bazy danych będzie wykonywana regularnie zgodnie z Twoimi wskazaniami. Jest to jednak raczej rozwiązanie dla witryn dynamicznych, w których bezustannie zachodzą zmiany.
2. Ręczna optymalizacja bazy danych WordPress
Nie chcesz używać gotowych wtyczek lub z innego powodu interesuje Cię optymalizacja bazy danych „tradycyjnymi metodami”? W takim przypadku możesz pokusić się o ręczne usuwanie plików, które nie są Ci potrzebne. Jest to rozwiązanie nieco mniej skuteczne, a przy tym czasochłonne. Nadal jednak wpływa pozytywnie na obciążenie serwera i kondycję stron WWW.
Zaloguj się do phpMyAdmin
Aby zoptymalizować bazę danych, zaloguj się do PhpMyAdmin. Potrzebne są do tego:
- adres panelu,
- nazwa użytkownika,
- hasło.
Adres prawdopodobnie przekazał Ci administrator serwera, na którym znajdują się Twoje strony WWW. Zwykle informację tę łatwo znaleźć na koncie użytkownika w panelu hostingowym. Bardzo możliwe, że została też wysłana do Ciebie w jednej z wiadomości e-mail, które otrzymałeś po założeniu konta. Więcej szczegółów na temat phpMyAdmin możesz przeczytać w moim artykule: Co to jest PhpMyAdmin? Jak działa? Jak używać?.
Po zalogowaniu się do panelu phpMyAdmin określ, którą bazę danych chcesz optymalizować.
Optymalizacja tabel i usuwanie niepotrzebnych danych
Po przejściu do interesującej Cię bazy danych zaznacz tabele, które mają zostać zoptymalizowane. Następnie naciśnij przycisk „Optymalizuj tabelę„, znajdującą się w dolnej części ekranu.
System rozpocznie wykonywanie Twojego polecenia. Gdy proces dobiegnie końca, na górze ekranu zobaczysz komunikat „Zapytanie SQL zostało wykonane pomyślnie” lub podobny. Dodatkowo znajdzie się w nim również lista wszystkich wybranych tabel.
Po pomyślnym zakończeniu optymalizacji po prostu zamknij panel phpMyAdmin i gotowe. Pamiętaj jednak, by proces ten regularnie powtarzać.
3. Optymalizacja bazy danych WordPress z WP-CLI
Trzecim sposobem, aby skutecznie zoptymalizować bazę danych, jest skorzystanie z WP-CLI. Jest to darmowe narzędzie służące do zarządzania stronami WWW WordPress. Jego atutem jest to, że wykorzystasz go do czyszczenia bazy danych bez instalacji dodatkowych wtyczek i phpMyAdmin.
Zainstaluj WP-CLI na hostingu
Aby zoptymalizować bazę danych przy pomocy WP-CLI, najpierw sprawdź, czy WP-CLI jest już zainstalowany (często oferują go hostingi dla WordPressa). Jeśli masz dostęp do SSH, nie powinno być z tym większego problemu.
Zaloguj się do konsoli serwera. Możesz to zrobić za pomocą panelu administracyjnego hostingu (w wersji przeglądarkowej) lub dowolnego klienta SSH, takiego jak PuTTy czy wbudowany w macOS Terminal.
W konsoli wpisz następujące polecenie, aby sprawdzić, czy WP-CLI jest już zainstalowany:
wp --info
Jeśli WP-CLI jest zainstalowany, zobaczysz informacje o wersji i konfiguracji. Jeśli nie, zostanie wyświetlony komunikat o błędzie. Skorzystaj wtedy z poniższych kroków, aby go zainstalować.
Skorzystaj z polecenia:
curl -O https://raw.githubusercontent.com/wp-cli/builds/gh-pages/phar/wp-cli.phar
Uprawnienia do wykonywania WP-CLI dodasz poleceniem:
chmod +x wp-cli.phar
Możesz przy okazji „nauczyć” hosting, aby uruchamiał ten program po dodaniu komendy wp. W tym celu wprowadź kolejne polecenia:
echo "alias wp='~/wp-cli.phar'" >> .bashrc
oraz:
source ~/.bashrc
Teraz WP-CLI zostało już zainstalowane i powinno działać poprawnie. Na wszelki wypadek możesz się upewnić, korzystając z polecenia:
wp --info
Odpowiedzią będzie wyświetlenie wszystkich podstawowych informacji o tym rozwiązaniu. Jeśli tak się stanie, możesz swobodnie korzystać z WP-CLI. Nic zatem nie stoi na przeszkodzie, by zmniejszyć z jego pomocą czas ładowania strony przy pomocy optymalizacji.
Zoptymalizuj bazę danych
Do zoptymalizowania wszystkich tabeli w bazie danych za pomocą WP-CLI musisz użyć polecenia:
wp db optimize
Pamiętaj o wykonaniu wcześniej kopii zapasowej. W przypadku WP-CLI możesz zrobić to przy pomocy polecenia:
wp fb export backup.sql
W tej wersji masz również możliwość szybkiego przywrócenia kopii zapasowej bazy danych sprzed wykonanych operacji. Służy do tego polecenie:
wp db import backup.sql
Więcej informacji na temat WP-CLI znajdziesz w moim kompleksowym artykule: WP-CLI: Poradnik dla początkujących i podstawowe komendy.
Czym jest baza danych WordPress?
Baza danych odpowiada za gromadzenie i przechowywanie wszystkich informacji na temat danej platformy. Zbierane są w niej informacje dotyczące zarówno konfiguracji, jak i funkcjonowania stron WWW, aplikacji i innych rozwiązań. Dotyczy to oczywiście również witryn WordPress, podczas których instalacji musisz wskazać docelową bazę danych.
Można powiedzieć, że jest to zbiór wszelkich danych o stronie WWW, zebranych po stronie serwera. Są one gotowe do odczytu w każdym momencie, po zalogowaniu. To z kolei możliwe jest wyłącznie dla osób uprawnionych, dysponujących:
- nazwą konkretnej bazy danych,
- nazwą użytkownika,
- hasłem.
Ze względu na możliwość zmieniania i usuwania elementów znajdujących się w witrynie, dostęp do bazy danych powinny mieć wyłącznie osoby zaufane. W przeciwnym wypadku może dojść do istotnych naruszeń bezpieczeństwa strony.
Co ważne, system CMS WordPress korzysta z relacyjnej bazy danych. Jej nazwa nawiązuje do faktu, że pozwala ona na przechowywanie elementów ze sobą powiązanych (jak np. wo_postmeta i wp_posts). Za jej obsługę z kolei odpowiadają takie rozwiązania, jak Maria DB oraz MySQL.
Struktura bazy danych WordPress
Domyślne struktury bazy danych WordPress zawierają takie tabele, jak:
- wp_commentmeta – znajdują się tu meta dane przechowywane dla tabeli wp_comments,
- wp_comments – znajdują się tu komentarze WordPress,
- wp_links – znajdują się tu linki WP, które już nie są używane,
- wp_options – znajdują się tu ustawienia WP (np. dostępne w zakładce „Ustawienia”),
- wp_postmeta – znajdują się tu meta dane przechowywane dla wp_posts,
- wp_posts – znajdują się tu posty, menu oraz strony WP,
- wp-terms -znajdują się tu tagi oraz kategorie WP,
- wp-termmeta – znajdują się tu meta dane przechowywane dla tagów i kategorii WP,
- wp_term_relationship – znajdują się tu informacje dotyczące powiązań kategorii i tagów WP z tabelami wp_posts,
- wp_term-taxonomy – znajdują się tu taksonomie dla wp_terms,
- wp_usermeta – znajdują się tu meta dane dla tabeli wp_users,
- wp_users – znajdują się tu dane użytkowników WP.
Wszystkie te tabele są niezbędne, aby platforma WordPress działała poprawnie. Oprócz nich natomiast w bazie danych mogą pojawiać się również inne. Często tworzą je np. instalowane wtyczki czy wykorzystywane motywy.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o bazie danych, zachęcam do przeczytania mojego artykułu: Co to jest baza danych MySQL? Jak działa?.
Dlaczego regularna optymalizacja bazy danych WordPress jest tak ważna?
Dlaczego optymalizacja tabel w bazach danych jest tak istotna? Wydawać by się mogło, że skoro na serwerze znajdują się informacje ze stron WWW, to wszystkie są potrzebne i lepiej ich nie ruszać. W praktyce jednak ich nadmiar może powodować problemy.
Zbyt duży rozmiar bazy danych może wpływać na spowolnienie działania strony WWW i naruszać kwestie bezpieczeństwa. Dodatkowo niepotrzebne informacje obniżają jej wydajność i negatywnie wpływają na zadowolenie odbiorców. Celem optymalizacji jest krótszy czas wczytywania, a to przynosi korzyści także z perspektywy SEO. Może poprawić widoczność Twojej strony w wynikach wyszukiwania.
Zobacz też: Jak przyspieszyć stronę WWW? Optymalizacja szybkości strony
Ostatnia istotna kwestia to po prostu oszczędność miejsca na serwerze. Zbędne dane niepotrzebnie zajmują powierzchnię, która jest ograniczona. Usuwając je, unikasz zatem niepotrzebnego przepłacania. To szczególnie istotne w przypadku prowadzenia większej ilości projektów.
Jak przygotować się do optymalizacji bazy danych WordPress?
Niezależnie od tego, jaki sposób optymalizacji bazy WordPress wybierzesz, pamiętaj, by odpowiednio się do tego przygotować. Przede wszystkim zawsze najważniejsze jest utworzenie kopii zapasowej. Dzięki niej, nawet jeśli coś pójdzie nie tak, będziesz w stanie błyskawicznie przywrócić stan sprzed wprowadzonych zmian. Dzięki temu Twoja strona będzie działała nadal i uda Ci się zminimalizować ewentualne straty, pracując nad rozwiązaniem problemu.
Warto zwrócić uwagę na oferty hostingodawców, którzy sami oferują automatyczne tworzenie backupów. Szczególnie istotna jest częstotliwość wykonywania tej operacji oraz czas utrzymywania zapisanych w ten sposób danych. Im częściej wykonywana kopia i dłużej przechowywane pliki, tym lepiej i bezpieczniej dla Ciebie.
Szczegółową instrukcję samodzielnego wykonania kopii zapasowej bazy danych WordPress MySQL znajdziesz w moim poradniku: Jak samodzielnie wykonać kopię zapasową strony, poczty i bazy MySQL na hostingu?.
Wyłączanie automatycznego zapisywania wersji wpisów WordPress
Praktyką często podejmowaną przez użytkowników WordPress jest wyłączenie automatycznego zapisywania wersji wpisów. Domyślnie opcja ta jest uruchomiona, jednak nie w każdym przypadku jest potrzebna. Możesz rozważyć jej wyłączenie, dzięki czemu zbędne dane będą generowane w mniejszym stopniu.
Aby wyłączyć automatyczne zapisywanie wersji wpisów WordPress, musisz przejść do edycji pliku wp-config.php. Możesz zrobić to z poziomu konta użytkownika na hostingu lub za pomocą klienta FTP. Pamiętaj jednak, że jest to plik wpływający na pracę całej witryny. Każdy błąd w nim może sprawić, że Twoja witryna stanie się niedostępna. Z tego powodu bardzo ważne jest wykonanie najpierw kopii zapasowej.
Po przejściu do pliku wp-config.php musisz dodać do niego odpowiedni kod:
define('WP_POST_REVISIONS', false );
Następnie zapisz zmiany i gotowe. Jeśli zmienisz zdanie i zechcesz jednak tworzyć kopie wpisów, po prostu usuń to polecenie oraz ponownie dokonaj zapisu.