Wszystko o regionalnych rozszerzeniach domen w Polsce. Lista, zasady rejestracji, kupno, podpinanie. Plusy i minusy domen regionalnych .PL.
Spis treściDomeny regionalne wskazują, do jakich obszarów są skierowane dane strony WWW. W jakiej sytuacji jednak sprawdzą się one najlepiej? Warto wiedzieć, czym różnią się od domen narodowych czy funkcjonalnych. Poznaj zasady ich rejestracji oraz procedurę dodawania do hostingu.
Domeny regionalne wyglądają zupełnie inaczej niż tradycyjne domeny krajowe czy globalne. Ich konstrukcja została przemyślana w taki sposób, aby wskazywały na konkretne miasto lub teren. To sprawia, że adres internetowy jest niezwykle precyzyjny i ma ogromny wpływ na cały biznes. Wybranie go pomoże Ci zabłysnąć w internecie, przyciągając do Ciebie odbiorców o odpowiednim profilu. Z drugiej jednak może także zahamować rozwój witryny i ewentualny plan rozszerzenia wpływów.
Najczęściej domenę regionalną przypisuje się do lokalnego biznesu i działalności stacjonarnych. Działanie to nie jest przypadkowe. Rzeczywiście taką stronę WWW łatwiej skojarzyć z konkretnym obszarem funkcjonowania i pewnym zakresem tematycznym (np. informacyjnym). Przed zdecydowaniem się na to rozwiązanie lepiej jednak dowiedzieć się, co charakteryzuje domeny regionalne. Poznaj przebieg procesu ich rejestracji i poznaj więcej szczegółów na ich temat.
Czym są domeny regionalne?
Domena regionalna bardzo często porównywana jest do domeny funkcjonalnej. Wraz z nią przypisywana jest do segmentu domen drugiego poziomu (SLDs – ang. Second Level Domains). Ich podobieństwo wynika ze specyficznej budowy. Od domen najwyższego poziomu (np. domeny narodowe), odróżnia je bowiem to, że składają się z dwóch rozszerzeń. W przypadku domen regionalnych jest to ściśle związane z określonym terytorium.
Jak sama nazwa wskazuje, taka nazwa domeny jasno precyzuje region, na którym skupiony jest dany serwis. W odróżnieniu od domen funkcjonalnych jednak nie skupia się na zakresie jego działania. W tym przypadku mamy do czynienia jedynie z określonym terenem geograficznym. Najczęściej ten typ nazw domen odnosi się do miast w Polsce, konkretnego regionu czy krainy. Zależnie od wybranego rodzaju, w adresie może znaleźć się cała nazwa terenu lub też tylko jego skrót.
Zobacz: Co to jest domena internetowa? Jak działa?
Lista domen regionalnych
Dużą zaletą domen regionalnych jest ich skonkretyzowanie na danym obszarze. Najpopularniejsze z nich związane są z tymi terenami, na których najdynamiczniej rozwija się lokalny biznes. Im bowiem większa ilość firm się otwiera, tym więcej z nich kupuje domenę i chce zaistnieć w sieci. W ten sposób przedsiębiorcy i usługodawcy regularnie decydują się na adresy, które wyróżniają takie rozszerzenia jak (lista alfabetyczna):
- augustow.pl
- babia-gora.pl
- bedzin.pl
- beskidy.pl
- bialowieza.pl
- bialystok.pl
- bielawa.pl
- bieszczady.pl
- boleslawiec.pl
- bydgoszcz.pl
- bytom.pl
- cieszyn.pl
- czeladz.pl
- czest.pl
- dlugoleka.pl
- elblag.pl
- elk.pl
- glogow.pl
- gniezno.pl
- gorlice.pl
- grajewo.pl
- ilawa.pl
- jaworzno.pl
- jelenia-gora.pl
- jgora.pl
- kalisz.pl
- kazimierz-dolny.pl
- karpacz.pl
- kartuzy.pl
- kaszuby.pl
- katowice.pl
- kepno.pl
- ketrzyn.pl
- klodzko.pl
- kobierzyce.pl
- kolobrzeg.pl
- konin.pl
- konskowola.pl
- kutno.pl
- lapy.pl
- lebork.pl
- legnica.pl
- lezajsk.pl
- limanowa.pl
- lomza.pl
- lowicz.pl
- lubin.pl
- lukow.pl
- malbork.pl
- malopolska.pl
- mazowsze.pl
- mazury.pl
- mielec.pl
- mielno.pl
- mragowo.pl
- naklo.pl
- nowaruda.pl
- nysa.pl
- olawa.pl
- olecko.pl
- olkusz.pl
- olsztyn.pl
- opoczno.pl
- opole.pl
- ostroda.pl
- ostroleka.pl
- ostrowiec.pl
- ostrowwlkp.pl
- pila.pl
- pisz.pl
- podhale.pl
- podlasie.pl
- polkowice.pl
- pomorze.pl
- pomorskie.pl
- prochowice.pl
- pruszkow.pl
- przeworsk.pl
- pulawy.pl
- radom.pl
- rawa-maz.pl
- rybnik.pl
- rzeszow.pl
- sanok.pl
- sejny.pl
- slask.pl
- slupsk.pl
- sosnowiec.pl
- stalowa-wola.pl
- skoczow.pl
- starachowice.pl
- stargard.pl
- suwalki.pl
- swidnica.pl
- swiebodzin.pl
- swinoujscie.pl
- szczecin.pl
- szczytno.pl
- tarnobrzeg.pl
- tgory.pl
- turek.pl
- tychy.pl
- ustka.pl
- walbrzych.pl
- warmia.pl
- warszawa.pl
- waw.pl
- wegrow.pl
- wielun.pl
- wlocl.pl
- wloclawek.pl
- wodzislaw.pl
- wolomin.pl
- wroclaw.pl
- zachpomor.pl
- zagan.pl
- zarow.pl
- zgora.pl
- zgorzelec.pl
Oczywiście wybranie danego rozszerzenia nie ogranicza zawartości witryny. Na stronie nadal mogą zostać umieszczone informacje uniwersalne czy związane np. z innym miastem. Witryna też nadal będzie wyświetlała się potencjalnym klientom z innych regionów. Trudniej jednak będzie ją odpowiednio pozycjonować, bo wpływ domeny internetowej na SEO jest może być w tym wypadku znaczący. Ograniczyć to może także znacząco szansę na rozwój przedsiębiorstwa. Z perspektywy klientów bowiem serwis może wyglądać na skupiony na konkretnych odbiorcach. To z kolei odepchnie od niego potencjalnych użytkowników, którzy nie pasują do tej charakterystyki ze względu na miejsce przebywania.
Dla kogo są domeny regionalne?
Domeny regionalne skierowane są do właścicieli serwisów internetowych, działających na określonym rynku. Zwykle mowa tu o danym mieście, regionie czy województwie. Korzystają z nich przedsiębiorcy poszukujący nowych klientów w swojej okolicy. Bardzo często są to:
- serwisy informacyjne, serwujące newsy dotyczące danej okolicy,
- firmy i sklepy stacjonarne, wykorzystujące reklamy w sieci do promocji swojej działalności wśród lokalnych mieszkańców,
- firmy usługowe, świadczące swoje usługi na danym terenie.
W większości przypadków przedsiębiorstwom takim nie opłaca się utrzymywać stron internetowych o zasięgu globalnym czy nawet krajowym. Obszar ich działania jest ograniczony i nie mają możliwości rozszerzenia działalności na inne miasta. Dobrym przykładem może być tu np. niewielki, prywatny fryzjer czy warsztat samochodowy. Właście dlatego wolą zaangażować się w zdobycie większego rozgłosu na rynku, na którym realnie mają szansę się wybić.
Jest jeszcze jedna grupa e-biznesów, korzystających z domen regionalnych. Są to potężne firmy o zasięgu ogólnopolskim lub nawet międzynarodowym i globalnym. Może to być sieć sklepów, salonów usługowych czy franczyz. W takim przypadku regionalne rozszerzenie bywa pomocne, bo pozwala na promocję danego oddziału, punktu czy franczyzy.
Domena regionalna a NASK
NASK, czyli Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa, to organ odpowiadający za rejestrację domen w Polsce. Odpowiada on za wszystkie domeny krajowe .pl. W serwisach, które są jego oficjalnymi partnerami, możesz kupić zatem również adresy regionalne. Proces ich rejestracji wygląda dokładnie tak samo, jak w przypadku każdego innego adresu.
Co istotne, NASK nie dysponuje wszystkimi rozszerzeniami domen regionalnych, dostępnych w Polsce. Choć wyjątki są naprawdę nieliczne, warto sprawdzić najpierw, która instytucja odpowiada za rejestrację danego adresu. Dotyczy to np.:
- krakow.pl – jest obsługiwana przez Akademickie Centrum Komputerowe CYFRONET AGH,
- poznan.pl – jest obsługiwana przez Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Rejestracja domen regionalnych
Jak zarejestrować witrynę regionalną? W przypadku większości adresów zrobisz to w każdym serwisie oferującym taką usługę, o ile jest on oficjalnym partnerem NASK. Wystarczy jedynie, że sprawdzisz dostępność interesującego Cię adresu (także domeny z polskimi znakami), a następnie opłacisz jego rejestrację. Najczęściej umowa „wynajmu” adresu zawiązywana jest na minimum rok, a maksymalnie 5 lat. Zawsze natomiast możesz ją przedłużyć. W celu rejestracji domen niedostępnych w ramach działalności z NASK konieczny jest kontakt z ich rejestratorami. Zobacz instrukcję, pokazującą jak zarejestrować domenę. Gdyby domena nie była wolna, istnieje możliwość założenia opcji na domenę, czyli prawa do jej pierwokupu po nieopłaceniu przez obecnego abonenta.
Dodawanie domen regionalnych
Jak połączyć domenę z hostingiem? Dodawanie domen regionalnych niczym nie różni się od „podpinania” adresu funkcjonalnego czy tradycyjnego .pl. Wystarczy tylko, że zalogujesz się do swojego panelu klienta cPanel lub DirectAdmin. Dane dostępu powinien zapewnić Ci serwis, u którego opłacasz hosting.
Następnie znajdź zakładkę odpowiadającą za zarządzanie domenami. Najczęściej jej nazwa związana jest bezpośrednio z rodzajem usług, które się w niej znajdują. W nowym oknie powinna być widoczna funkcja umożliwiająca dodawanie nowych domen. Ona z kolei otworzy spis adresów „przypiętych” do Twojego konta. Tam też zobaczysz przycisk pozwalający na dodanie do tego grona kolejnej domeny.
Po wpisaniu podstawowych danych wystarczy tylko, że zatwierdzisz swój wybór. Na koniec zmień ustawienia serwera DNS w serwisie, w którym do tej pory znajdowała się domena i gotowe. Zwykle takie przeniesienie nie trwa długo. Na wszelki wypadek natomiast warto je przeprowadzić w nocy, jeśli serwis już działa. Dzięki temu Twoi użytkownicy unikną ewentualnych problemów związanych z działalnością witryny. Ograniczysz w ten sposób ewentualne straty.
Zalety i wady domen regionalnych
Zalety domen regionalnych
- niższe ceny w porównaniu do domen krajowych,
- skupienie na danym regionie działania,
- nawiązanie bliższej więzi z lokalnym odbiorcą,
- jasne wyznaczenie obszaru działalności,
- budowanie pozytywnego wizerunku na lokalnym rynku,
- rywalizacja z mniejszą liczbą konkurencji niż w przypadku zasięgów krajowych lub globalnych,
- mniejsze koszty reklamy na rynku lokalnym.
Wady domen regionalnych
- bardziej skomplikowane w budowie, przez co trudniejsze do zapamiętania przez użytkowników,
- wskazują na konkretny region, co utrudnia ewentualne rozszerzenie działalności,
- nie wszystkie są kontrolowane przez NASK, co utrudnia ich rejestrację.
Czy warto wybrać domeny regionalne?
Domena regionalna bez wątpienia ma swoje mocne strony. Doskonale sprawdza się w przypadku firm, które swoje usługi świadczą wyłącznie na danym terenie. Pozwala potencjalnym odbiorcom błyskawicznie zorientować się, gdzie mogą znaleźć dane przedsiębiorstwo. Pozwala to na nawiązanie lepszej więzi z klientem i szybsze zbudowanie profilu specjalisty z danej dziedziny. To z kolei może przełożyć się na łatwiejsze pokonanie lokalnej konkurencji i większe zyski.
Szereg zalet nie oznacza jednak, że domena regionalna jest pozbawiona wad. Przede wszystkim nie powinny z niej korzystać strony, których odbiorcami są osoby z różnych regionów czy państw. Nie sprawdzi się ona ponadto w odniesieniu do usług świadczonych klientom zdalnie, niezależnie od ich miejsca pobytu. Wybierając domenę regionalną, musisz mieć świadomość, że może ona stanowić ograniczenie dla ewentualnego rozwoju Twojej działalności.
Wszystko to sprawia, że na domenę regionalną warto się zdecydować, ale tylko w określonych sytuacjach. Jej cena i łatwa rejestracja są kuszące, ale przez specyfikę nie sprawdzi się jednak w przypadku każdej firmy. Jeśli natomiast uważasz, że dla Twojej strony ten typ adresu będzie idealny, to nie masz na co czekać – rejestruj.