Wszystko o globalnych domenach internetowych z rozszerzeniem .COM. Zasady, działanie, warunki, transfer oraz jak i gdzie kupić domenę COM.
Spis treściCzym charakteryzuje się domena .com? Strona internetowa Twojej firmy może znacznie skorzystać na wybraniu tego charakterystycznego rozszerzenia. Musisz jednak wiedzieć, kiedy rzeczywiście się ono opłaca i z czym wiąże się rejestracja domen tego typu.
Domena .com jest rozwiązaniem najczęściej wybieranym przez właścicieli stron internetowych na całym świecie. Trudno się dziwić, zważywszy na fakt, że rzeczywiście rozszerzenie to kojarzone jest praktycznie przez wszystkich internautów. Jest łatwa do zapamiętania, a rejestrację domeny tego typu może przeprowadzić praktycznie każdy.
Wszystko to nie oznacza jednak, że jest to opcja najlepsza w absolutnie każdej sytuacji. Warto wiedzieć, kiedy rozszerzenie .com w nazwie domeny naprawdę pomoże Ci w promocji Twojej witryny. Wskazane jest zatem poznanie charakterystyki tego adresu, przebiegu jego rejestracji, transferu oraz mocnych czy słabych stron.
Czym są domeny .com?
Adres z końcówką .com to jedna z pierwszych domen najwyższego poziomu, czyli tzw. TLD (ang. Top Level Domain). Zwykle wykorzystywana jest przez właścicieli serwisów internetowych do celów biznesowych oraz komercyjnych. Rejestrują ją natomiast firmy o najróżniejszych profilach działalności. Znajduje zastosowanie zarówno w przypadku małych, jak i średnich oraz najpotężniejszych przedsiębiorstw.
Możesz zarejestrować domenę .com z Polski bez żadnych ograniczeń. Przez cały czas opłacania jej użytkowania korzystasz z niej swobodnie i zgodnie z własnymi planami. Tylko od Ciebie zależy, czy stworzysz na niej nową stronę internetową, czy też chcesz „podłączyć” do niej już istniejący serwis. Czym różni się natomiast od zwykłego adresu .pl? Zdecydowanie poprawia wizerunek firmy i zapewnia optymalną widoczność oraz dotarcie do najszerszego kręgu odbiorców. Działa bowiem na skalę globalną.
Czytaj też: Co to jest domena internetowa? Jak działa?
Dla kogo jest domena .com?
Adres z rozszerzeniem .com to domena globalna. W praktyce oznacza to, że nie jest bezpośrednio związana z żadnym krajem, tak jak np. domena .pl z Polską. To z kolei sprawia, że pozwala dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Właśnie dlatego niejednokrotnie decydują się na nią firmy działające na arenie międzynarodowej lub posiadające międzynarodowy charakter.
Nie oznacza to jednak, że nazwa domeny przedsiębiorstwa działającego w Polsce czy w jednym mieście nie może właśnie tak wyglądać. Wszystko zależy od konkretnej sytuacji danej firmy, branży, w której działa, czy choćby planów jej rozwoju.
Domena najwyższego poziomu .com kojarzona jest z sektorem komercyjnym. Nie oznacza to jednak, że mogą ją zarejestrować wyłącznie firmy i przedsiębiorcy. Nic nie stoi na przeszkodzie, by wykorzystać ją do stworzenia strony prywatnej. Pod .com zarejestrowano także wiele organizacji niekomercyjnych czy portali internetowych. W tej kwestii więc możesz liczyć na znaczną swobodę.
Rejestr domen .com
NASK, czyli Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa, to oficjalny rejestrator niemalże wszystkich polskich domen. To on odpowiada m.in. za rejestrację i administrację domeny .pl czy domen funkcjonalnych i domen regionalnych. W przypadku .com domena jednak nie podlega kontroli polskiego regulatora. Jest ona obsługiwana przez przedsiębiorstwo VeriSign Global Registry Services. Jednostka ta prowadzi zarówno rejestrację, jak i serwis tego typu adresów. Są one też oferowane przez usługodawców (rejestratorów) z nią współpracujących.
Rejestracja domeny .com – przebieg rejestracji domeny krok po kroku
Rejestracja domeny .com wygląda dokładnie tak samo, jak w przypadku wszystkich innych adresów (zobacz: Jak zarejestrować domenę?). Wszystko zamyka się więc w kilku prostych krokach:
- znajdź serwis oferujący kupno domen globalnych i legalnie je rejestrujący (zobacz ranking rejestratorów domen);
- wymyśl nazwę domeny, która będzie łatwa do zapamiętania;
- sprawdź, czy możesz kupić domenę, którą wymyślisz (sprawdź wyszukiwarkę domen .dotisto). Może zdarzyć się bowiem, że pierwszy adres, który przyjdzie Ci do głowy, będzie już zajęty. W takiej sytuacji poszukaj alternatywnego rozwiązania;
- gdy uda Ci się wybrać domenę .com, która jest wolna, podaj prawidłowe dane osobowe lub firmowe przy rejestracji. Błąd lub celowe oszustwo może sprawić, że domena zostanie zablokowana;
- teraz możliwy jest zakup domeny. Zwykle można „zarezerwować” ją na okres od roku do maksymalnie 5 lat. Po tym czasie możliwe jest oczywiście jej przedłużenie.
Zobacz: Jak sprawdzić, czy domena jest wolna?
Transfer domeny .com
Zarządzanie domeną .com nie należy do skomplikowanych. Ustawienie transferu domeny do nowego operatora wykonasz z poziomu swojego panelu klienta u nowego operatora. Aby jednak było to możliwe, najpierw musisz zdobyć kod AuthInfo z serwisu, w którym pierwotnie nabyłeś adres. Zwykle wymagane jest do tego złożenie odpowiedniego wniosku na stronie rejestratora zarządzającego domenami.
Po otrzymaniu kodu musisz podać go nowemu operatorowi, do którego przenosisz swoją domenę. Zwykle zrobić to można samodzielnie za pośrednictwem odpowiedniego narzędzia lub poprzez bezpośredni kontakt z firmą. Po zarejestrowaniu domeny .com serwis przyśle Ci fakturę do uregulowania. Ten rodzaj adresów bowiem wymaga odnowienia po przeprowadzeniu transferu.
Dodawanie domen .com
Jak połączyć domenę z hostingiem? Domena .com może zostać „podpięta” do dowolnego hostingu. Cały proces niczym nie różni się od tego znanego z adresów krajowych czy funkcjonalnych. W praktyce więc wszystko zrobisz z poziomu konta użytkownika w cPanel czy DirectAdmin. Musisz znaleźć tam zakładkę pozwalającą na zarządzanie podpiętymi do konta domenami. Tam też zapewne znajdziesz spis wszystkich adresów, którymi dysponujesz w ramach danego pakietu.
Jeśli chcesz dodać nową domenę, to najczęściej wystarczy nacisnąć przycisk, który na takie działanie pozwala. Kolejny krok to uzupełnienie:
- nowego adresu .com domeny,
- ewentualnej subdomeny,
- dodatkowych informacji o domenie,
- zasobów przypisanych do nowej domeny.
Po uzupełnieniu niezbędnych informacji musisz jedynie zaakceptować wprowadzone zmiany. Na koniec natomiast konieczne jest odpowiednie wydelegowanie adresu na nowe serwery DNS. Zrobisz to bezpośrednio u usługodawcy, u którego zarejestrowana została domena.
Zalety i wady domen .com
Zalety domen .com
- zwiększa wiarygodność strony internetowej,
- wskazuje na firmę o charakterze międzynarodowym,
- łatwa do zapamiętania,
- ma charakter globalny,
- pozwala na rozwój internetowego biznesu na nowe rynki krajowe i zagraniczne,
- łatwa w rejestracji i zarządzaniu,
- łatwo dostępna w Polsce,
- zapewnia optymalną widoczność w internecie (zob. Wpływ domeny internetowej na SEO (pozycjonowanie)).
Wady domen .com
- nie obsługuje liter alfabetu łacińskiego i polskich znaków diakrytycznych (tzw. domeny IDN),
- internauci korzystają w Polsce częściej z domen .pl,
- domena .com kojarzy się głównie z przedsiębiorstwami komercyjnymi,
- korzystając w sieci z domeny .com, trudniej nawiązań relację z regionalną grupą odbiorców.
Czy warto wybrać domeny .com?
Domena .com zapewni Twojej firmie prestiżowy charakter. Kojarzona jest z potężnymi firmami międzynarodowymi, co wzmocni autorytet Twojej działalności. Może być to bardzo korzystne w przypadku przedsiębiorstw starających się o nawiązanie korzystnych umów i współprac z zagranicznymi podmiotami. To ponadto kapitalne rozwiązanie, jeśli chcesz rozwinąć swoją działalność na obce rynki. Gwarantuje Ci zainteresowanie ze strony zagranicznych odbiorców, niezależnie od kraju ich zamieszkania.
Domeny .com mają jednak swoje minusy. Przede wszystkim w sieci postrzegane są jako komercyjne, o szerokim zasięgu. To sprawia, że trudno w ich przypadku wzbudzić zaufanie odbiorców na stosunkowo niewielkim rynku lokalnym. Przez to rzadko są wybierane na stronę regionalną, w przypadku której zaufanie odbiorców jest najważniejszą kwestią. W przypadku serwisów skupionych na Polskich klientach często też łatwiejsze do zapamiętania są domeny .pl.
Czy warto wybrać domenę .com? Zdecydowanie tak, ale tylko wtedy, gdy wpisuje się ona w profil Twojej firmy. Przed podjęciem decyzji przeanalizuj, co ma się znaleźć na Twojej stronie i do jakiego grona odbiorców ma ona trafić. W ten sposób szybko uda Ci się ustalić, czy warto kupić domenę globalną.