Test i szczera recenzja Typeform (2024). Opinie o popularnym narzędziu do tworzenia ankiet internetowych. Funkcje, Wady i Zalety. Sprawdź!
Spis treściTypeform – Poznaj swoich klientów dzięki formularzom, które warto wypełnić
typeform.com
Co Typeform oferuje użytkownikom i jak działa? Przekonaj się, co potrafi ten kreator formularzy online i poznaj jego najważniejsze cechy.
Typeform to jeden z wielu serwisów do tworzenia formularzy internetowych. Czy jednak rzeczywiście warto z niego skorzystać i jak wypada na tle konkurencji? Jak wiadomo, dobrze przygotowane ankiety, wypełnione przez odpowiednio dobranych respondentów, mogą działać cuda. Warto zatem wybrać narzędzie, z którego pomocą ich projektowanie, tworzenie i udostępnianie nie będzie stanowić problemu.
W tej recenzji omówiłem wszystkie cechy Typeform, które są najistotniejsze z punktu widzenia użytkowników. Skupiłem się nie tylko na dostępnych funkcjach, ale też praktycznym działaniu serwisu. Omówiłem kokpit użytkownika oraz opisałem dostęp do poszczególnych opcji. Streściłem ponadto zalety i wady tego rozwiązania oraz wskazałem najciekawsze alternatywy obecne na rynku. To powinno pomóc Ci w podjęciu ostatecznej decyzji.
Co to jest Typeform? Serwis do tworzenia formularzy online i nie tylko
Typeform działa na międzynarodowym rynku od 2012 roku. Przez ten czas zdążył wyrobić sobie opinię rzetelnego i profesjonalnego serwisu. Aktualnie korzystają z niego klienci praktycznie z całego świata. Na swojej stronie internetowej deklaruje ponad 500 milionów interakcji cyfrowych rocznie, w tym współpracę z największymi markami. Wszystko to sprawia, że na korzystanie z niego decyduje się również wielu Polaków.
Niestety Typeform nie ma polskiej wersji językowej. Jednocześnie natomiast jest na tyle intuicyjny (a translatory tak powszechne), że nie powinno stanowić to większego problemu. Jest to oprogramowanie do tworzenia ankiet online. Możesz robić to od podstaw samodzielnie lub z wykorzystaniem gotowych i edytowalnych szablonów. Ich modernizowanie nie wymaga umiejętności programowania. Gotowe formularze możesz udostępniać i w ten sposób docierać do potencjalnych klientów, zbierać opinie, przeprowadzać badania lub realizować inne cele.
Zaletą Typeform jest to, że z poziomu jednego serwisu zapewnia dostęp do kompleksowego narzędzia. W praktyce więc nie tylko stworzysz tam dobrze wyglądające formularze. Możesz je też udostępniać, obserwować zliczanie wyników i generować podsumowania oraz wyniki. To rozwiązanie przydatne zarówno dla przedsiębiorstw, jak i użytkowników prywatnych, ekspertów, pasjonatów czy studentów i badaczy.
Do czego służy Typeform?
Typeform to świetne narzędzie pozwalające na podejmowanie bardzo zróżnicowanych działań. Przez to jego funkcjonalności można rozpatrywać na rozmaite sposoby, zależnie np. od typu zespołu czy obranego celu. Biorąc pod uwagę te dwie wytyczne, może okazać się pomocne:
-
dla zespołów:
- marketingu – służy do generowania leadów i pozyskiwania nowych, potencjalnych klientów. Ułatwia zbieranie większej ilości danych, co przekłada się na wyższą skuteczność działania;
- produktowych – daje możliwość tworzenia interaktywnych formularzy produktowych. W ten sposób dowiesz się wszystkiego o swojej ofercie ocenianej z perspektywy odbiorców;
- HR – umożliwia tworzenie formularzy przydatnych wewnątrz Twojej firmy. Pozwala badać zadowolenie i doświadczenia pracowników oraz zbierać feedback 360 stopni. Ułatwia przesyłanie formularzy zgłoszeniowych CV czy portfolio;
- sukcesu klienta – pozwala zadawać pytania dotyczące jakości obsługi i funkcjonowania stron internetowych. Ułatwia zbieranie opinii i ocenę satysfakcji klienta. W oparciu o jego wyniki pozwala tworzyć szablony zachowań konsumenckich;
- biznesowych – zbiera wszelkie informacje związane z działalnością biznesową. Pomaga przy aktualizacji bazy kontaktowej, składaniu wniosków o spotkania czy przesłuchań kandydatów. Satysfakcję z jego zwięzłej formy odczuje zarówno użytkownik, jak i Twoi pracownicy, otrzymujący konkretne informacje ułatwiające codzienną pracę;
-
zależnie do celu:
- pozyskiwanie klientów – możliwość tworzenia formularzy konwersacyjnych, zwiększających zaangażowanie odbiorców. Pozwala przekierowywać użytkowników na strony docelowe i lepiej ich kwalifikować. Zwiększa w ten sposób skuteczność działań firmy i sprzedaż, poprawiając przy tym komunikację;
- feedback (informacje zwrotne) – kreator formularzy nastawionych na otrzymywanie jak najdokładniejszych informacji zwrotnych. Zbiera opinie klientów, pracowników czy innego typu odbiorców. Następnie, dzięki wnikliwej analizie, umożliwia wyciąganie trafnych wniosków i podejmowanie działań prowadzących do wdrażania usprawnień;
- research i badania – opcja tworzenia formularza nastawionego na zdobywanie konkretnych informacji. Pozwala zbierać dane dotyczące odbiorców, a następnie – na ich podstawie – budować nowe strategie działania. Prowadzi do lepszego zrozumienia konsumentów oraz zmian zachodzących na rynku.
Oczywiście opisane tu przykłady nie wyczerpują długiej listy funkcji i przydatności tworzenia formularzy. Zależnie od Twojej sytuacji, stanowiska, branży oraz celu możesz wykorzystać je na wiele innych sposobów. Łatwość użytkowania Typeform i dostępne funkcje bez wątpienia Ci w tym pomogą.
Tworzenie formularzy internetowych, analizy danych i inne, czyli funkcje serwisu Typeform
Poniżej omówiłem najważniejsze opcje oferowane przez to popularne narzędzie. Skupiłem się głównie na tych, które są najbardziej pożądane z perspektywy standardowego użytkownika. Jednocześnie zachowałem ich podział przyjęty przez twórców na stronie internetowej Typeform, dzielący je na kilka głównych grup. Dzięki temu szybko ocenisz, czy serwis ten odpowiada na Twoje potrzeby.
Kreator formularzy
Przy użyciu Typeform możesz gromadzić ogromne ilości danych. Edytor ułatwia to dzięki stosunkowo łatwemu procesowi projektowania i tworzenia formularzy. Następnie dostosowanie ich do profilu odbiorców oraz udostępnianie ma szansę przełożyć się na satysfakcjonujące efekty. Ostatnim krokiem jest analiza zebranych informacji, dostępna z poziomu kokpitu użytkownika.
Gromadzenie wszystkich typów danych
Typeform oferuje dostęp do 28 rodzajów pytań, które możesz zadań swoim odbiorcom. Taka różnorodność opcji powinna pomóc Ci zdobyć dane, na których szczególnie Ci zależy. Do wyboru masz m.in.:
- formularze opinii,
- formularze zamówień,
- formularze rejestracyjne,
- formularze kontaktowe,
- i wiele innych.
Zbierane z ich pomocą dane są następnie przedstawiane w czytelny sposób. To ułatwia ich analizę i cechuje się wyższą skutecznością. Jest ponadto atrakcyjniejsze dla odbiorców i łatwiejsze do zaprezentowania.
Markowe pakiety
W Typeform masz możliwość tworzenia formularzy przy użyciu tzw. brand kits. Są to markowe pakiety, które możesz przygotowywać specjalnie dla swoich brandów. Dostosujesz je pod każdym względem w taki sposób, by od razu kojarzyły się z Twoją firmą. W ich ramach możesz dostosować m.in.:
- logo,
- fonty,
- style,
- kolorystykę,
- język,
- i wiele innych elementów.
Dzięki temu każdy formularz będzie od razu kojarzył się z Twoją firmą. Nie będzie trzeba też projektować kwestionariusza za każdym razem od początku. Wykorzystasz jeden gotowy brand kits i wprowadzisz w nim tylko niezbędne zmiany.
Korzystanie z tej funkcji niesie wiele korzyści. Przede wszystkim budujesz świadomość użytkowników i umacniasz w ich pamięci wygląd swojej marki. Zwiększasz jednocześnie wiarygodność ankiety, co może przełożyć się na jej wyższą skuteczność. Zachowujesz ponadto spójność komunikacji marki, dzięki czemu zyskujesz wizerunek profesjonalisty.
Personalizacja formularzy
Rozbudowane funkcje Typeform pozwalają na daleko idące dostosowanie formularzy do konkretnych odbiorców. Jest to realizowane na wiele sposobów, m.in.:
- zwracając się do respondenta po imieniu,
- używając pogłębionych pytań (tzw. dopytywanie),
- stosowanie logiki formularzy (dopasowanie kolejnych pytań do udzielonych już odpowiedzi),
- osobiste powitanie i zakończenie formularza.
Takie działania prowadzą do nawiązania mocniejszej więzi z odbiorcami. Dzięki temu możesz liczyć na większe zaangażowanie podczas odpowiadania na pytania. To z kolej daje szansę na zdobycie większej ilości wartościowych informacji. Dodatkową zaletą jest wzbudzenie sympatii wobec marki, co może skutkować np. wzrostem sprzedaży czy dobrym PR-em.
Sztuczna inteligencja
W tworzeniu formularzy może pomagać Ci sztuczna inteligencja. Twórcy Typeform bardzo zaangażowali się we wdrożenie AI do swojego edytora. Dzięki temu wystarczy, że wprowadzisz swoje wytyczne, a system sam przygotuje gotową ankietę.
To bez wątpienia ciekawe i całkiem przydatne rozwiązanie. Może przydać się szczególnie osobom tworzącym wiele formularzy i tracących na to ogrom czasu. Oczywiście zawsze warto sprawdzić efekty pracy AI i zachować czujność. Mimo to natomiast jest to forma przydatnej alternatywy dla tradycyjnego opracowywania kwestionariuszy.
Kreator ankiet
Oprócz tradycyjnych formularzy w Typeform stworzysz również bardziej pogłębione ankiety. Z ich pomocą możesz zachęcić odbiorców do dzielenia się z Tobą przemyśleniami i bardziej rozbudowanymi informacjami. Na ich podstawie łatwiejsze może okazać się wdrażanie zmian czy optymalizacja pracy firmy.
Podobnie jak w przypadku formularzy, tutaj również masz do dyspozycji 28 rodzajów pytań. Możesz wykorzystać je na wiele sposobów, m.in.:
- do przeprowadzania badań rynkowych,
- do pomiaru satysfakcji klienta,
- aby uzyskać opinie respondentów o produktach.
Osadzanie ankiet
Dzięki funkcji osadzania umieścisz swoje ankiety w miejscach generujących największy ruch. Z powodzeniem udostępnisz je m.in.:
- w mediach społecznościowych,
- na stronach internetowych,
- w wiadomościach e-mail,
- na stronach docelowych (landing pages),
- i w wielu innych miejscach.
Wystarczy do tego skorzystanie z wygodnego linka lub kodu osadzania. Pierwsza metoda jest banalnie łatwa, bo URL wstawiasz wszędzie tam, gdzie tego potrzebujesz. Naciśnięcie na niego generuje natychmiastowe przekierowanie do ankiety. Druga opcja jest nieco bardziej skomplikowana. Umożliwia umieszczenie ankiety na stronie WWW dzięki wklejeniu w odpowiednie miejsce specjalnego kodu w kodzie strony.
Logika ankiet
Skorzystanie z funkcji logiki ankiet może przynieść bardzo pozytywne efekty. Polega ona na „głębszym” opracowaniu ankiety i stworzeniu schematu pytań zależnych od uzyskanych od respondenta dotychczas odpowiedzi. W praktyce więc „ścieżka rozmowy” jest ruchoma i wpływają na nią wybory i stwierdzenia odbiorcy.
Zaletą takiego rozwiązania jest to, że z jego pomocą możesz zgłębić wiele tematów i „drążyć” część odpowiedzi. Zyskujesz dzięki temu bardziej wartościowe dane, z których łatwiej wyciągać odpowiednie wnioski. Jednocześnie unikasz zadawania odbiorcom pytań, które z ich perspektywy mogłyby być pozbawione sensu. Zwiększasz skuteczność, poprawiasz zaangażowanie i minimalizujesz ryzyko porzucenia ankiety.
Analityka
Rozbudowane funkcje Typeform sięgają oczywiście również rozwiązań analitycznych. Po stworzeniu i opublikowaniu ankiety możesz w czasie rzeczywistym obserwować spływające odpowiedzi. System automatycznie tworzy na ich podstawie czytelne i przystępne raporty graficzne. To ułatwia analizę wyników oraz wyciąganie odpowiednich wniosków. Na ich podstawie z kolei masz szansę wdrażać w swojej firmie zmiany prowadzące do jej rozwoju.
Wyniki ankiet możesz udostępniać i pobierać w różnych formach. Dzięki temu z łatwością przekażesz je swojemu zespołowi, pracownikom czy klientowi. Alternatywy analityczne w postaci zewnętrznych programów (np. integracja z Google Analytics) pozwalają dodatkowo na jeszcze dokładniejsze opracowywanie pozyskiwanych danych.
Kreator quizów
Quizy kojarzone są często z rozrywkową formą internetową. W praktyce jednak mają ogromne znaczenie marketingowe oraz sprzedażowe. Odpowiednio przygotowane, są w stanie prowadzić respondentów prosto do wytypowanych dla nich produktów. Poprawiają w ten sposób sprzedaż, jednocześnie zwiększając zaangażowanie klientów.
W Typeform masz do wyboru 28 rodzajów pytań quizowych. Pełnią one rozmaite funkcje, m.in.:
- prowadząc do sprzedaży produktów,
- pozyskując leady,
- angażując odbiorców.
Rekomendacje na podstawie odpowiedzi
Dobrze przemyślany quiz powinien rozwiązywać problemy respondentów. Ich wątpliwości mogą być rozwiewane przez kolejne pytania i udzielane na nie odpowiedzi. Każda z nich prowadzi do konkretnego rozwiązania (produktu), minimalizując ryzyko porzucenia lub zniechęcenia odbiorcy.
Istotą dobrze przygotowanego quizu jest dostosowanie go do klienta. Typeform daje taką możliwość zarówno pod względem stosowanego języka, jak i struktury formularza. Dzięki temu masz szansę na tyle zainteresować odbiorcę, by nie szukał alternatywy. Przemyślane rekomendacje, uzależnione od odpowiedzi, wywołają też wrażenie silnej więzi i zrozumienia. To natomiast umocni pozycję Twojej marki i zaufanie do niej.
Quizy dostosowane do Twojej witryny
Twórz quizy, które będą odpowiadały stylistyce Twojej marki. Podobnie jak w przypadku formularzy oraz ankiet, możesz je dostosować pod wieloma względami. Do Twojej dyspozycji jest zarówno kolorystyka, jak i logo czy możliwość osadzania na własnych stronach internetowych.
W ten sposób zbudujesz nie tylko spójną komunikację, ale też swobodniejszy kontakt z odbiorcami. Utrzymasz własny styl wypowiedzi, język i charakterystyczne akcenty Twojej marki. Dzięki temu – nawet udostępniając quizy w różnych miejscach – zyskasz szansę na wysokie zaangażowanie odbiorców. Może ono wynikać z rozpoznania charakterystycznych dla firmy elementów.
Automatyzacje i przekierowania
Samodzielne zarządzanie quizami i komunikacją z odbiorcami jest czasochłonne i wymagające. W przypadku większej liczby odpowiedzi, czy kilku działań prowadzonych w jednym czasie, staje się to praktycznie niewykonalne. Typeform oferuje na szczęście rozwiązania automatyzujące pracę, wykonujące powtarzalne zadania za użytkowników.
Doskonałym przykładem niezwykle pomocnej automatyzacji jest błyskawiczne przekierowanie osoby ankietowanej na stronę produktu, który został jej polecony. To sposób nie tylko na generowanie ruchu na stronie czy w e-sklepie, ale też zwiększenie sprzedaży. Ułatwiasz w ten sposób przy okazji proces zakupowy potencjalnym klientom.
Połączenie automatyzacji i integracji z zewnętrznymi systemami również może przynieść wiele interesujących efektów. Przykładem może być tu dodawanie kodów rabatowych dla klientów, dzięki integracji z Mailchimp lub innymi, podobnymi narzędziami.
Typeform for Growth
Jest to nowy sektor działalności Typeform, skierowany dla marketerów B2B i samodzielnych specjalistów rozwijających swoje działalności. Jak opisują go sami twórcy, służyć ma przede wszystkim: pozyskiwaniu, kwalifikowaniu i konwertowaniu potencjalnych klientów. Oczywiście wszystko to na bazie tworzonych formularzy, zbieranych w nich danych i wyciąganych na ich podstawie wniosków.
Wśród głównych funkcji tego rozwiązania znalazły się m.in. takie rozwiązania, jak:
- wykorzystywanie materiałów wideo w formularzach,
- wzbogacanie pozyskiwanych danych i pogłębione pytania,
- automatyzacja oceny, routingu i działań następczych w stosunku do obiecujących klientów,
- odkrywanie trendów i kluczowych informacji przy wsparciu sztucznej inteligencji,
- kontrola jakości zbieranych danych i troska o bezpieczeństwo w reCAPTCHA.
Podobnie jak w wersji podstawowej, oferuje dostęp do ponad 120 integracji. Ze względu na specyfikację i większą paletę funkcji, jest jednak znacznie droższy, choć dostępny w trzech pakietach płatnych. Szczegółowo cennik tej usługi omówiłem w dalszej części recenzji.
Szablony
W Typeform możesz tworzyć formularze, quizy i ankiety na kilka sposobów. Zależnie od swoich preferencji, do wyboru masz:
- samodzielne projektowanie, budowanie i wdrażanie kwestionariusza,
- korzystanie z gotowego i edytowalnego szablonu, który dopasowujesz do swojej marki,
- sztuczną inteligencję, która przygotuje kwestionariusz zgodnie z Twoimi sugestiami.
Twórcy przygotowali dla użytkowników imponującą paletę gotowych szablonów wykonanych w rozmaitych stylach. Różnią się zarówno wyglądem, jak i rolą twórcy, typem czy celami, które powinny osiągać. Możesz przebierać między:
-
formularzami, np.:
- zgłoszeniowymi na wydarzenia,
- opinii,
- zatrudnienia,
- opieki zdrowotnej,
-
badaniami, np.:
- marketingowymi,
- dotyczącymi HR,
- biznesowymi,
- dotyczącymi opieki zdrowotnej,
-
quizami, np.:
- marketingowymi,
- o generowaniu leadów,
- tematycznymi,
- i wieloma innymi.
Edytor kwestionariuszy nie wymaga umiejętności kodowania. Dodawanie pytań, ich edycja czy wstawianie poszczególnych elementów odbywa się w czasie rzeczywistym. Wiele funkcji działa za pomocą metody „przeciągnij i upuść”. Sam interfejs jest intuicyjny i minimalistyczny, dzięki czemu jego obsługa nie należy do specjalnie skomplikowanych.
Integracje Typeform
Z aplikacji i serwisów internetowych umożliwiających tworzenie ankiet korzystają najróżniejsze firmy i specjaliści. Reprezentują rozmaite branże i różnią się potrzebami, możliwościami oraz oczekiwaniami. W dodatku stosują odmienne CRM-y, korzystają z innych oprogramowań, narzędzi i systemów.
By wszystkim im zapewnić komfortową obsługę, twórcy Typeform zdecydowali się na wprowadzenie do oferty imponującej liczby integracji. Jest ich ponad 400, co zdecydowanie wyróżnia to narzędzie na tle konkurencji. Dla wygody użytkowników zostały podzielone na kategorie, wśród których możesz znaleźć rozwiązania do:
- analityki i raportowania,
- automatyzacji,
- systemów CMS,
- kolaboracji,
- obsługi klienta,
- programowania,
- dokumentów,
- e-mail marketingu,
- zarządzania plikami,
- generowania leadów,
- automatyzacji działań marketingowych,
- płatności i handlu elektronicznego,
- poprawy produktywności,
- badań i doświadczeń klienta,
- nagród,
- sprzedaży,
- planowania.
Wdrażanie integracji w Typeform odbywa się z poziomu kokpitu użytkownika. Jest do tego przeznaczona oddzielna zakładka. Twórcy zgromadzili w niej wszystkie dostępne połączenia z systemami zewnętrznymi. To wygodna forma, dzięki której nie musisz przeprowadzać żadnych instalacji na zewnętrznych stronach.
Warto ponadto wspomnieć, że Typeform nawiązał współpracę z HubSpotem, którą aktualnie promuje na swojej stronie. Możesz wykorzystać to na kilka sposobów, m.in. do:
- generowania leadów,
- punktacji leadów,
- routingu,
- automatyzacji (wysyłka leadów prosto do HubSpotu),
- inteligentnej analizy.
Support i baza wiedzy Typeform
Typeform nie ma serwisu w polskiej wersji językowej. W związku z tym również support oraz baza wiedzy dostępne są po angielsku. Jeśli potrzebujesz pomocy, możesz skorzystać z:
- centrum pomocy – dostępne z głównej strony internetowej serwisu. Zawiera rozbudowane artykuły odpowiadające na najczęściej zadawane pytania;
- społeczności – możesz utworzyć nową dyskusję lub zadać pytanie, na które odpowiedzą Ci inni użytkownicy;
- formularza kontaktowego – dostępny z poziomu kokpitu użytkownika, po zalogowaniu na swoje konto. Możesz określić w nim tematykę problemu i dokładnie go opisać. Odpowiedź otrzymasz od doświadczonych pracowników serwisu.
Rolę bazy wiedzy w Typeform przejęło centrum pomocy wraz z blogiem. Ten ostatni porusza zarówno zagadnienia związane bezpośrednio z platformą, jak i ogólnymi zagadnieniami związanymi z biznesem online. Dodatkowo na stronie możesz znaleźć darmowego e-booka oraz liczne materiały edukacyjne.
Jak Typeform działa w praktyce?
Chcesz skorzystać z Typeform za darmo, aby przekonać się, czy to oprogramowanie Ci odpowiada? W takim przypadku polecam skorzystać z bezpłatnego planu Free, który ja również wykorzystałem do stworzenia tej recenzji. Aby go użyć, musisz:
- przejść na główną stronę serwisu: Typeform.com,
- nacisnąć przycisk „Get started-it’s free” widoczny na środku ekranu,
- założyć konto za pomocą:
- konta Google,
- konta Microsoft,
- adresu e-mail,
- nacisnąć przycisk „Create a free account”,
- aktywować konto za pomocą linku przesłanego na Twoją skrzynkę e-mail.
Po krótkiej chwili otrzymasz dostęp do kokpitu użytkownika. Najpierw jednak musisz odpowiedzieć na kilka podstawowych pytań. Pomogą one dopasować serwis do Twoich potrzeb. Dotyczą one głównie danych personalnych i zawodowych oraz służą określeniu celu korzystania z serwisu.
Interfejs Typeform – przegląd
Kokpit użytkownika jest niezwykle minimalistyczny. Na pierwszy plan wysuwa się sugestia, by skorzystać z opcji tworzenia formularza przy użyciu sztucznej inteligencji (AI). Sam pulpit podzielony jest na cztery części:
- górne menu główne – znajdziesz w nim najważniejsze opcje związane z zarządzeniem konta użytkownika;
-
górne menu dodatkowe – umieszczone tu zostały różne narzędzia ułatwiające dostosowanie konta do swoich potrzeb. Możesz z tego poziomu kontrolować:
- formularze,
- integracje,
- markowe pakiety (w wyższych płatnych planach);
- boczne menu lewe – z jego poziomu możesz zarządzać podstawowymi funkcjami. Dodasz tu nowe przestrzenie robocze czy przejdziesz do tworzenia formularza;
- widok główny – prezentuje działanie poszczególnych funkcji i narzędzi, przedstawiając zawartość poszczególnych zakładek. W przypadku nowego konta są tu wskazówki ułatwiające stawianie pierwszych kroków, np. różne szablony ankiet.
Jak stworzyć formularz w Typeform w praktyce?
Zapewne już się domyślasz, że proces tworzenia formularza w Typeform nie należy do szczególnie skomplikowanych. Opiszę go teraz krok po kroku i jestem pewny, że każdy sobie z nim poradzi.
Po zalogowaniu do swojego konta wybierz zakładkę „Forms„. Następnie naciśnij czarny przycisk „Create a new form„. Znajdziesz go w lewym górnym rogu ekranu (a jeśli nie masz jeszcze żadnych ankiet, to na samym środku). Przejdziesz do nowej podstrony, na której musisz wybrać jedno z rozwiązań:
- Start from scratch – pozwala samodzielnie tworzyć ankiety bez potrzeby kodowania. Możesz wykorzystać do tego gotowe szablony;
- Import questions – umożliwia bezpośrednie skopiowanie gotowych pytań z zewnątrz lub przeniesienie ich prosto z Google Forms;
- Create with AI – formularz jest tworzony przez sztuczną inteligencję na bazie podanych przez Ciebie informacji;
- Qualify leads – sztuczna inteligencja przygotowuje kwestionariusz nastawiony na generowanie leadów na bazie Twoich wskazówek.
Wybiorę pierwszą z opcji, gdyż wymaga ona największego zaangażowania. Kreator umożliwia budowę ankiety w czasie rzeczywistym, opierając się na zasadzie „przeciągnij i upuść”. W pierwszej kolejności daje Ci do wyboru różne rodzaje pytań, z których możesz skorzystać, m.in.:
- wielokrotnego wyboru,
- formularze kontaktowe,
- pytania na bazie skali,
- pytania otwarte,
- pytania typu Tak/Nie,
- i wiele innych.
Alternatywnie możesz stworzyć je przy pomocy sztucznej inteligencji czy wgrać z zewnątrz. Po dokonaniu wyboru uzupełniasz ich treść i odpowiedzi dostępne dla respondentów. W panelu po prawej stronie masz możliwość edycji wyglądu samego formularza i części contentowej.
Na samej górze ekranu widoczne jest menu umożliwiające zmianę funkcji, nad którymi pracujesz:
- create – odpowiada za tworzenie kolejnych pytań;
- logic – formularze logiczne. Wyskakujące okienka z pytaniami są zależne od wcześniej udzielonych już odpowiedzi;
- connect – Typeform integruje ankiety z innymi narzędziami zewnętrznymi, jeśli masz taką potrzebę;
-
share – sposoby udostępniania formularzy odbiorcom. Podstawowa dostępna metoda to link, który możesz umieścić gdziekolwiek chcesz, np. na czacie czy w mediach społecznościowych. Oprócz tego do dyspozycji masz także np.:
- wysyłkę za pomocą wiadomości e-mail,
- bezpośrednie udostępnianie w social mediach,
- osadzanie na stronach WWW (np. na Twojej witrynie);
- results – prezentuje podsumowanie przeprowadzonej ankiety. Podstawowy plan zapewnia bardzo zwięzłe i ograniczone informacje, ale rozwiązania płatne są bardziej rozbudowane. Z tego miejsca możesz też wykonać transfer danych oraz udostępnić je np. klientom, współpracownikom czy innym członkom zespołu.
Ile kosztuje Typeform?
Typeform jest dostępny zarówno w wariancie darmowym, jak i płatnym, choć ta ostatnia opcja ma daleko idące ograniczenia. Raczej sprawdzi się głównie do przetestowania oprogramowania i podjęcia decyzji o ewentualnym wykupieniu planu płatnego.
Atutem Typeform jest to, że ma on bardzo dużo mocno zróżnicowanych pakietów płatnych. Różnią się zarówno ceną, jak i limitami oraz dostępnymi funkcjami. To zapewnia znaczną elastyczność i ułatwia znalezienie odpowiedniego rozwiązania. Do Twojej dyspozycji jest aż 5 wariantów podstawowych oraz trzy zaawansowane. Ceny wszystkich są atrakcyjniejsze w wariancie rocznym, taki też więc wziąłem pod uwagę w zestawieniu poniżej.
Typeform oferuje następujące pakiety podstawowe:
-
Free – wersja darmowa dla osób początkujących lub testujących to oprogramowanie. W jego ramach Typeform oferuje:
- 10 odpowiedzi na miesiąc,
- dostęp dla jednego użytkownika,
- formularze bez ograniczeń,
- dostęp do sztucznej inteligencji;
-
Basic – kosztuje 21 euro miesięcznie. Dobry w przypadku freelancerów, osób początkujących i startujących biznesów. Zapewnia:
- +100 odpowiedzi w miesiącu,
- dostęp dla jednego użytkownika,
- akceptację płatności,
- odbieranie przesyłanych plików;
-
Plus – kosztuje 46 euro miesięcznie. Dzięki niemu Twój formularz może być zgodny z estetyką marki. Oferuje:
- +1000 odpowiedzi w miesiącu,
- dostęp dla 3 użytkowników,
- usunięcie brandingu Typeform (personalizacja ankiety),
- możliwość zbudowania własnego markowego pakietu, który możesz wykorzystywać przy różnych formularzach;
-
Business – kosztuje 75 euro miesięcznie. Jest przeznaczony dla średnich i nieco większych firm. Umożliwia śledzenie wydajności a także zarządzanie bazami danych firmowych. W jego ramach zyskujesz:
- +10 tys. odpowiedzi w miesiącu,
- dostęp dla 5 użytkowników,
- integracja z Salesforce,
- śledzenie konwersji,
- analizę porzucania formularzy;
-
Enterprise – cena ustalana indywidualnie po konsultacji ze sprzedawcą. Zapewnia nieograniczony rozwój oraz zabezpieczenia klasy korporacyjnej. Oferuje:
- indywidualne limity odpowiedzi,
- indywidualne limity dostępu dla użytkowników,
- wsparcie VIP i dedykowanego menadżera wyników,
- zgodność z SSO i HIPAA,
- niestandardową domenę,
- nieograniczoną liczbę markowych pakietów.
Dla użytkowników zostały przygotowane następujące pakiety zaawansowane:
-
Growth Essentials – kosztuje 150 euro miesięcznie. Stworzony z myślą o mniejszych firmach i zespołach, które jednak dynamicznie się rozwijają. Zapewnia m.in.:
- dostęp dla 3 użytkowników,
- 1000+ odpowiedzi miesięcznie,
- 300 pogłębionych odpowiedzi miesięcznie,
- pytania wideo,
- odpowiedzi wideo,
- reCAPTCHA,
- inteligentne analizy (AI),
- usunięcie brandingu Typeform,
- niestandardową subdomenę,
- 120+ integracji;
-
Growth Pro – kosztuje 258 euro miesięcznie. Jest przeznaczony dla średnich firm, którym zależy na automatyzacji i usprawnieniu marketingu. W jego ramach zyskujesz:
- dostęp dla 5 użytkowników,
- + 10 tys. odpowiedzi na miesiąc,
- 1,5 tys. pogłębionych odpowiedzi miesięcznie,
- formularze wielojęzykowe,
- stawki za dostarczenie,
- integracja Typeform z Salesforce,
- Google Analytics,
- Piksel Meta,
- Google Tag Manager,
- Priorytetowe wsparcie i czat na żywo;
-
Growth Custom – cena ustalana indywidualnie w zależności od potrzeb, funkcji i limitów wskazanych przez użytkownika. Przeznaczony dla najbardziej wymagających firm o potężnych możliwościach. Zawiera m.in.:
- dostęp dla niestandardowej liczby użytkowników,
- +20 tys. odpowiedzi/miesiąc,
- 3000 pogłębionych odpowiedzi miesięcznie,
- nieograniczoną liczbę miejsc dla widzów,
- logowanie SSO,
- domenę niestandardową,
- uwierzytelnianie dwuskładnikowe,
- zgodność z HIPAA,
- dziennik aktywności organizacji,
- dedykowany menadżer ds. sukcesu klienta.
Jeśli zajdzie taka potrzeba, możesz za dodatkową opłatą zwiększyć limit miesięcznych odpowiedzi w każdym pakiecie. Maksymalnie może być ich nawet 50 tys.
Typeform vs alternatywne rozwiązania
Na tworzenie formularzy online pozwala wiele serwisów online. Typeform to popularne narzędzie, ale przed opłaceniem pakietu warto też wziąć pod uwagę inne dostępne opcje. Wśród cieszących się uznaniem wymienić warto m.in.:
- Webankieta,
- SurveyLab,
- Google Forms,
- Interankiety,
- SurveyMonkey.
Jeszcze więcej przykładów rozwiązań wartych rozważenia znajdziesz w moim zestawieniu programów do tworzenia ankiet online. Część z nich ma bardzo podobne funkcje do Typeform. Niektóre różnią się integracjami, a inne mają polską wersję językową. Wszystkie też mogą pochwalić się autorskim kokpitem oraz edytorem.
Który z tych serwisów jest najlepszy? Na to pytanie niestety nie ma jednoznacznej odpowiedzi, bo różne są wymagania użytkowników. Warto natomiast wybierać te, które są łatwe w obsłudze, oferują rozmaite funkcje i są przystępne cenowo. Powinny też pozwalać na tworzenie formularzy dopasowanych do urządzeń mobilnych.
Zalety i wady Typeform
Zalety Typeform
- rzetelny i polecany serwis o zasięgu międzynarodowym,
- rozbudowana lista funkcji,
- dostęp dla użytkowników prywatnych i firm,
- kreator formularzy, ankiet i quizów,
- formularze do pozyskiwania klientów,
- intuicyjny interfejs,
- możliwość stworzenia ankiety przy pomocy sztucznej inteligencji,
- gotowe szablony formularzy,
- edytor nie wymaga znajomości kodowania,
- integracja Typeform z wieloma narzędziami zewnętrznymi (300+),
- zróżnicowany cennik,
- pakiet darmowy,
- nie wymaga instalacji,
- responsywny serwis,
- kilka metod kontaktu i rozbudowana baza wiedzy.
Wady Typeform
- brak polskiej wersji językowej,
- brak aplikacji mobilnej,
- strona WWW serwisu nie zawsze radzi sobie z działaniem translatora (zaburzenie funkcjonowania niektórych funkcji po przetłumaczeniu witryny),
- bardziej rozbudowane pakiety są dość kosztowne (ceny w euro),
- ograniczone typy pytań w tańszych pakietach.
Tworzenie formularzy kontaktowych, ankiet i nie tylko. Czy warto skorzystać z Typeform?
Typeform bez wątpienia jest jednym z serwisów godnych polecenia. Pozwala tworzyć formularze bez znajomości kodowania – szybko, intuicyjnie i przez internet. Ma intuicyjny interfejs i zaawansowane opcje oparte na sztucznej inteligencji. Dodatkowo wprowadza wiele rozwiązań automatyzujących pracę i oczywiście automatycznie zbiera odpowiedzi, przedstawiając je w formie przejrzystych raportów.
W przypadku tego serwisu główne wady dotyczą ewentualnej bariery językowej i walutowej. Niestety serwis nie jest po polsku, choć osoby znające podstawy angielskiego powinny sobie z nim poradzić. Irytującym minusem jest natomiast to, że po testowym zastosowaniu translatora witryna Typeform zaczęła mi płatać figle i ostatecznie wróciłem do wersji angielskiej. Dodatkową przeszkodą są stosunkowo wysokie ceny, choć dotyczy to głównie pakietów zaawansowanych. Wersje podstawowe mają stawki zbliżone do konkurencji.