🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

RECENZJE

30 min. czytania

Recenzja Hotjar (2024): Test i opinie

Mateusz Mazurek

Mateusz Mazurek

Przedsiębiorca internetowy.
Wydawca i autor blogów. Od ponad 16 lat wymagający klient dziesiątek różnych firm hostingowych.

Test i szczera recenzja Hotjar (2024). Opinie o narzędziu do nagrywania sesji WWW i heatmap. Funkcje, Wady i Zalety. Sprawdź!

Spis treści

Hotjar – mapy ciepła, nagrania sesji użytkowników strony i ankiety

hotjar.com

Hotjar

Czym jest Hotjar i jakie mogą wynikać korzyści dla właścicieli stron internetowych, którzy z niego skorzystają? Poznaj zaawansowane narzędzie, dzięki któremu dowiesz się, co dokładnie robią użytkownicy na Twojej stronie WWW.

Hotjar umożliwia zbieranie bardzo szczegółowych danych dotyczących użytkowników w internecie. Dzięki niemu otrzymasz cenne informacje, pomocne przy optymalizacji strony, ale i w trakcie podejmowania decyzji marketingowych. Uzupełni też Twoją wiedzę o potencjalnych klientach, ich zachowaniach, oczekiwaniach czy pragnieniach. Twoim zadaniem będzie natomiast przekucie tego na swoją korzyść.

W jaki sposób działa Hotjar, komu może się przydać i jakie ma funkcje? Uważnie przyjrzałem się temu narzędziu i odpowiedziałem na każde z tych pytań. Dodatkowo omówiłem jego obsługę, interfejs i wykonywanie podstawowych działań. Na koniec sprawdziłem cennik, przedstawiłem konkurencyjne rozwiązania i wymieniłem jego główne zalety oraz wady. Wszystko po to, by ułatwić Ci podjęcie decyzji dotyczącej ewentualnego sięgnięcia po to oprogramowanie.

Co to jest Hotjar i jak działa?

Hotjar to narzędzie online, które monitoruje wszystkie obszary strony internetowej, na której go uruchomisz. Jego głównym zadaniem jest sprawdzanie, w co użytkownicy najczęściej klikają i co robią w obrębie witryny. Następnie, jako administrator, otrzymujesz dostęp do analizy ich zachowań, która może dostarczyć Ci szereg istotnych informacji. Są one szczególnie użyteczne z punktu widzenia rozwoju marki, strategii marketingowej czy optymalizacji witryny.

Możesz wykorzystać Hotjara do nagrywania ruchu na stronie internetowej, by uważniej śledzić zachowania użytkowników i lepiej ich zrozumieć. Zebrane w ten sposób informacje poszerzą Twoją wiedzę, której podstawą jest np. współczynnik konwersji czy wyniki sprzedażowe. Dzięki nim dowiadujesz się jedynie, czy dane działania są skuteczne i jak bardzo. Kluczowe funkcje Hotjar pozwolą Ci natomiast sprawdzić, gdzie tkwi problem i co wymaga poprawek. Namierzysz punkty wymagające usprawnień i zlokalizujesz miejsca, przez które opuszczają Cię potencjalni klienci.

Do czego służy Hotjar i komu może być potrzebny?

Hotjar śledzi sposób, w jaki użytkownicy poruszają się po witrynie i co robią w jej obrębie. W praktyce więc może okazać się zatem pomocny praktycznie dla każdego właściciela witryny WWW. Nie zawiedzie zarówno w przypadku forów, jak i portali, wizytówek czy e-sklepów. Co więcej, działa zarówno w przypadku miejsc w sieci otwieranych na urządzeniach mobilnych, jak i tradycyjnych. Jest więc uniwersalny i pozostaje jednym z najpopularniejszych rozwiązań w swoim segmencie, obecnych na rynku.

Zachowanie odwiedzających może być dla Ciebie istotne pod różnymi względami. Nie zawsze komplet informacji dostarczanych przez Hotjar uznasz więc za przydatny. Mimo to narzędzie ma bardzo rozbudowany zakres działania. Dzięki temu bardzo prawdopodobne, że uda mu się zebrać dane, które wspomogą Twoje działania w internecie. Do Twojej dyspozycji są takie elementy, jak m.in.:

  • mapy ciepła (Heat map) w internecie,
  • nagrania sesji użytkowników na Twojej stronie internetowej,
  • zachowanie użytkowników scrollujących stronę (jak daleko przewijają),
  • kliknięcia w dany elementy strony internetowej (zarówno klikalny, jak i nieklikalny),
  • odbiór formularza na stronie przez użytkownika (moment porzucenia go, co sprawia najwięcej problemów itp.),
  • średni page-fold u klientów.

Oprócz tego do Twojej dyspozycji oddane są narzędzia analityczne i wspomagające zbieranie informacji. Część z nich jest oparta na sztucznej inteligencji, a inne pozwalają na bezpośredni kontakt z użytkownikami. Nie brak też takich, które odpowiadają za otrzymanie jeszcze bardziej pogłębionych danych. Wszystko po to, by zapewnić Ci możliwie jak najbardziej przydatne dane na temat ruchu i odczuć odbiorców.

Dla kogo jest Hotjar? Narzędzie do analizy zachowań użytkowników i nie tylko

Uniwersalność Hotjar sprawia, że oprócz właścicieli stron internetowych używany jest on też przez szereg specjalistów. Zależnie od analizy i specyfiki zebranych przez niego informacji, może przydać się m.in.:

  • marketerom,
  • specjalistom od PR,
  • agencjom marketingowym,
  • domom mediowym,
  • freelancerom i agencjom SEO,
  • specjalistom od wizerunku w internecie,
  • specjalistom UX,
  • Web designerom.

To oczywiście tylko przykłady zawodów, które nie wyczerpują całej listy. Warto wspomnieć tu bowiem także np. o przydatności Hotjara w sklepie internetowym, portalu, forum czy innych miejscach w internecie. W dalszej części tekstu szczegółowo omówię wszystkie jego funkcje. Dzięki temu bez wątpienia do głowy przyjdzie Ci jeszcze wiele innych sposobów na jego wykorzystanie.

Funkcje Hotjar

Wiesz już, do czego służy Hotjar i jak pomocny może okazać się dla osób zajmujących się prowadzeniem działań w internecie. Czas więc przejść do szczegółowego opisu tego narzędzia. W pierwszej kolejności skupię się tu na charakterystyce wszystkich podstawowych funkcji, z których może korzystać użytkownik. Dostępne są w formie trzech „pakietów”, adekwatnych do tych, które w dalszej części zobaczysz w cenniku:

  • analiza (panel OBSERVE), w której skład wchodzą:
    • mapy cieplne,
    • nagrywanie sesji użytkowników na stronie internetowej,
    • lejki konwersji,
  • raporty (panel ASK), na który składają się:
    • ankiety,
    • szablony ankiet
    • analiza formularzy,
  • feedback, czyli możliwość zwrócenia się bezpośrednio do użytkownika w rozmowie 1:1 (panel ENGAGE).

W dalszej części przyjrzę się zagadnieniom pobocznym, które mogą być równie istotne dla potencjalnych klientów. To w znacznej mierze dzięki nim możliwe jest korzystanie w łatwy sposób z możliwości, jakie daje Hotjar. Sprawdzę ponadto możliwości supportu oraz zawartość bazy wiedzy i innych rozwiązań wspierających użytkowników na różnych poziomach.

Analiza (panel OBSERVE)

W pakiecie OBSERVE znajdują się główne funkcje Hotjara, które przyciągają do niego większość użytkowników. Skupiają się głównie na czterech rozwiązaniach:

  • mapach ciepła,
  • możliwości nagrywania sesji internautów,
  • analizie formularzy,
  • lejkach konwersji oraz trendach.

Dostępność poszczególnych opcji oraz ich ograniczenia są zależne od wykupionego pakietu.

Mapy ciepła

Heatmaps, czyli tzw. mapy cieplne, w graficzny sposób prezentują zachowanie internautów w witrynie WWW. Za pomocą kolorowych pul określają miejsca, które są najczęściej „odwiedzane” przez kursory użytkowników. Oprócz tego śledzą też scrollowanie oraz oczywiście naciskanie poszczególnych przycisków i elementów. Dzięki temu uzyskujesz komplet informacji na temat tego, co odbiorcy robią w Twoim miejscu w sieci.

Po co Ci ta wiedza? Do analizy zachowań i wyciągania z nich odpowiednich wniosków. Może wskazać Ci to np. najczęściej poszukiwane funkcje, których dostępność warto by było poprawić. Z jej pomocą możesz też wykryć problemy, z którymi borykają się Twoi klienci. Bardzo możliwe, że dostrzeżesz moment, w którym większość z nich np. porzuca koszyk zakupowy. To doskonała okazja, by przyjrzeć się temu zjawisku, znaleźć usterkę i ją wyeliminować. W ten sposób poprawisz wyniki swojej internetowej działalności i zwiększysz jej skuteczność.

Zaletą map cieplnych jest to, że działają zarówno na tradycyjnych stronach WWW, jak i wersjach mobilnych. Możesz w ten sposób oddzielnie sprawdzać zachowania odbiorców działających na różnych urządzeniach. Zyskujesz też dostęp do danych o tzw. wściekłych kliknięciach. Wskazują one na sytuacje irytujące i frustrujące internautów. Ich usunięcie może poprawić ich humor i przynieść wiele pozytywnych rezultatów.

Nagrywanie sesji użytkowników na stronie internetowej

Możesz nagrywać i analizować poszczególne wizyty odbiorców na Twojej stronie WWW. Dzięki tej opcji krok po kroku prześledzisz ruchy ich kursorów i lepiej zrozumiesz to, jak się zachowują i dlaczego. To pomoże Ci wczuć się w ich sytuację i dostosować witrynę tak, by była dla nich jak najbardziej przystępna.

Analiza takich nagrań jest bardzo skuteczna, bo pozwala na konkretnym przykładzie zobaczyć, jak mogą zachowywać się internauci. Nie jest w końcu pewne, czy zamysł, z jakim tworzona była Twoja strona, rzeczywiście się sprawdza i odbiorcy rozumieją przyjętą koncepcję. Dzięki nagraniom bardzo szybko zauważysz, jeśli nie będą postępować zgodnie z Twoimi założeniami. Będziesz wtedy w stanie szybciej znaleźć źródło tych różnic i je wyeliminować.

Nagrania możesz łączyć z innymi narzędziami Hotjara, takimi jak heatmaps, feedbacki czy trendy. Dzięki temu zyskasz bardziej szczegółowe dane, na bazie których łatwiej będzie Ci wyciągnąć konkretne wnioski. Materiały są przechowywane przez dłuższy czas, możesz więc do nich swobodnie wracać i uczyć się na własnych błędach, gdy znajdziesz na to czas.

Analiza formularzy

Z pomocą Hotjara sprawdzisz skuteczność formularzy znajdujących się w Twoim miejscu w sieci. Mogą one przyjmować różne formy, przez informacyjne, aż po te skłaniające do określonych działań, jak np. zapisu do newslettera.

Specjalistyczne narzędzia pozwolą Ci przekonać się, czy na pewno użytkownicy wypełniają je w taki sposób, na jakim Ci zależy. Znajdziesz najczęściej pozostawiane puste miejsca i pytania wywołujące wysoki wskaźnik porzuceń procesu. Na tej podstawie wprowadzisz odpowiednie modyfikacje, poprawiające skuteczność. Dowiesz się, co sprawia odbiorcom problemy i szybko wprowadzisz niezbędne uproszczenia.

Lejki konwersji i trendy

Lejki sprzedażowe czy marketingowe mają za zadanie przeprowadzić Twojego odbiorców przez cały proces, np. zakupowy. Towarzyszą mu i wyznaczają odpowiednią ścieżkę od chwili poznania marki, aż do momentu opłacenia produktu czy skorzystania z usługi. Sprawdzają się więc też w Hotjar, współpracując z mapami ciepła i łącząc suche dane z realnymi przypadkami.

Możesz je wykorzystać do wprowadzania dedykowanych filtrów, zgodnie z kanałem marketingowym czy krajem. Dzięki temu zyskasz więcej informacji nt. zachowań odbiorcy. Poznasz go jeszcze dokładniej i opracujesz lepszy plan dostosowania do niego witryny. To również świetny sposób na podział ścieżki, którą przechodzi internauta, na segmenty. Dzięki temu porównasz skuteczność ich konwersji i znajdziesz słaby punkt, który należy poprawić.

Trendy na jednym wykresie łączą zarówno zachowania internautów, jak i konkretne liczby. Dzięki temu łatwiej jest dostrzec zjawiska, które w danych okresach się nasilają, wpływając na Twój e-biznes. Możesz je następnie szybko porównywać, poddawać dokładniejszej analizie i przefiltrować. To natomiast prowadzi do skutecznego wykrycia zależności i problemów, a następnie uporania się z nimi.

Zarówno lejki, jak i trendy, są bardzo przydatnymi rozwiązaniami. Sprawdzają się szczególnie w przypadku średnich i większych firm, które rzeczywiście analizują ogromne ilości danych. Mają tylko jedną, poważną wadę – są dostępne jedynie w droższych pakietach Hotjar.

Raporty (panel ASK)

Panel ASK, jak sama nazwa wskazuje, jest poświęcony zbieraniu informacji od użytkowników. Możesz przygotowywać wygodne ankiety, które dostarczą Ci podstawowe informacje, na których Ci zależy. Zależnie od potrzeb, mogą być skupione na satysfakcji internautów, ich odczuciach czy konstruktywnej krytyce. Nic nie stoi na przeszkodzie, by zbierały pomysły na rozwój portalu albo sugestie, co przydałoby się w nim poprawić. Dodatkowo Hotjar ułatwia ich tworzenie poprzez udostępnianie gotowych szablonów ankiet.

Ankiety

Moim zdaniem ankiety w Hotjarze są wyjątkowo wygodne i uniwersalne. Zależnie od potrzeb możesz je wstawiać zarówno w odniesieniu do całej witryny, jak i konkretnego produktu czy kampanii. Szybko się je publikuje i mają bardzo zwartą formułę. Nie są rozległym przesłuchaniem, a zaledwie krótką formą, dostarczającą konkretną informację. Dzięki temu stanowią dla Ciebie istotną wskazówkę, a jednocześnie nie wywołują frustracji u użytkowników.

Możesz umieścić ankiety Hotjar w dowolnym miejscu strony. Dzięki temu zyskasz ocenę tego elementu czy konkretnej czynności, który Cię szczególnie interesuje. Gromadzenie danych na temat różnych aspektów umożliwia natomiast ich dalsze porównywanie. Na tej podstawie wykryjesz różnice między nimi i dojdziesz do tego, co możesz jeszcze poprawić lub usprawnić. Zyskasz też wiedzę na temat konkretnej funkcjonalności, nawet jeśli internauta nie będzie chciał odpowiedzieć na pytanie otwarte.

AI i szablony ankiet

Atutem ankiet w Hotjarze jest to, że mogą być tworzone z pomocą sztucznej inteligencji. To ogromne ułatwienie, które zdecydowanie przyśpiesza prace. Stanowi też znaczne ułatwienie, jeśli nie do końca wiesz, jak zadać pytanie, by nie zmarnować szansy na feedback. Wpisz cel, który chcesz osiągnąć i pozwól, by AI sama wygenerowała dla Ciebie różne propozycje.

W ciągu kilku sekund zyskujesz dostęp do ponad 30 gotowych szablonów ankiet. Wystarczy tylko, że wybierzesz wśród nich te, które najdokładniej odpowiadają na Twoje potrzeby. Możesz opierać się tylko na podstawowych danych, jak i pokusić się o nieco bardziej rozbudowany zestaw pytań. Wszystkie one natomiast dostarczą Ci wielu użytecznych informacji, które wykorzystasz do usprawnienia swojej strony WWW.

Feedback (panel ENGAGE)

Panel ENGAGE umożliwia dotarcie i skontaktowanie się z użytkownikami o bardzo konkretnie zarysowanych profilach. Zyskujesz szansę na osobistą rozmowę z nimi i przeprowadzenie pogłębionego wywiadu. Na tej podstawie masz szansę zyskać wiele szczegółowych informacji, które mogą wpłynąć na kierunek dalszego rozwoju Twojego projektu.

Kontakt z użytkownikiem 1:1

Za pomocą Hotjara możesz nie tylko skontaktować się z danym odbiorcą, ale też zaaranżować i przeprowadzić spotkanie. W zależności od wybranego pakietu może ono trwać maksymalnie dwie godziny. Oprócz Ciebie uczestniczyć w nim mogą zarówno współmoderatorzy, jak i widzowie. Wszystko po to, by udało Ci się zdobyć jak najwięcej informacji przydatnych do osiągnięcia celu przedsiębiorstwa.

Hotjar oferuje dostęp do ponad 200 tys. użytkowników o bardzo zróżnicowanych profilach. Pozwala na ich odpowiednie opłacanie i korzystanie z automatycznej transkrypcji w ponad 20 językach. Możesz dzięki temu zbierać informacje, do których bardzo trudno by Ci było dotrzeć samodzielnie. Oczywiście swoboda działania i limity dotyczące przeprowadzanych rozmów zależą od wybranego planu cenowego. Nawet w darmowym rozwiązaniu jednak masz szansę na odkrycie wielu cennych źródeł wiedzy.

Support Hotjar i źródła wiedzy

Bardzo pozytywnie zaskoczył mnie segment poświęcony wsparciu klienta. Choć konkretny support nie jest szczególnie rozbudowany, to towarzyszące mu „źródła wiedzy” są bardzo bogate. Skupiają się zarówno na poradnikach, jak i szeroko pojętej edukacji marketingowej czy seminariach online. Dodatkowo Hotjar skrupulatnie informuje odbiorców o każdym swoim nowym projekcie, tłumacząc zasady jego działania. Jeśli więc chcesz być na bieżąco i rozwijać swoją wiedzę i umiejętności, to w tym miejscu rzeczywiście możesz to robić na wielu płaszczyznach.

Głównym minusem tego sektora dla części użytkowników może być język publikacji. Wszystkie są po angielsku. W połączeniu z dość specjalistycznym słownictwem może stanowić to pewien problem. Z drugiej strony jednak wszechobecne translatory pozwalają na całkiem sprawne i wysokojakościowe tłumaczenie obcojęzycznych materiałów. Przy odrobinie chęci i zaangażowania możesz więc dowiedzieć się wielu przydatnych rzeczy związanych z prowadzeniem działalności online.

Support

Hotjar ma dość specyficzną formę bezpośredniego supportu. Nie publikuje w serwisie bezpośrednio maila kontaktowego czy odpowiedniego formularza. Zamiast tego dostępny jest czat. Mogą z niego korzystać zarówno osoby posiadające konto na platformie, jak i zwykli internauci.

W pierwszym przypadku „dymek” czatu jest widoczny niemalże przez cały czas w prawym dolnym rogu ekranu. Możesz za jego pośrednictwem zarówno porozmawiać z botem, jak i wywołać rozmowę z prawdziwym konsultantem. Rozmowa jest po angielsku, można natomiast tłumaczyć ją w czasie rzeczywistym za pośrednictwem translatora.

Do dyspozycji osób nieposiadających konta użytkownika również pozostaje czat. Jest on uruchamiany z poziomu takiego samego „dymku”, jak ten opisany powyżej. Działa też w identyczny sposób, tj. przyjmuje Cię robot, by w razie poważniejszej sprawy przekierować do konsultanta. Dodatkowym rozwiązaniem jest natomiast nadanie tematu rozmowy za pomocą zakładki „Submit a request”. Wybierasz z niej interesujące Cię zagadnienie i uściślasz swój problem. Na tej podstawie czatbot generuje odpowiednie zapytania i pomaga Ci w rozwiązaniu problemu.

Using Hotjar

Pierwsza zakładka związana z „bazą wiedzy” zawiera wszelkie rozwiązania wspierające korzystanie z platformy. Znajdziesz w niej:

  • Help Center – zostały w nim zebrane odpowiedzi na wszystkie pytania najczęściej zadawane przez użytkowników. Skupia się wokół działania Hotjara, jego funkcjonalności i obsługi. Ma wbudowaną wyszukiwarkę, przy pomocy której możesz znaleźć tematy związane z interesującym Cię zagadnieniem. Alternatywnie samodzielnie wybierzesz artykuły posegregowane tematycznie;
  • Hotjar Learning – darmowe, interaktywne kursy, dzięki którym odkryjesz wszystkie funkcje i zastosowania Hotjara;
  • Product updates – prezentuje wszystkie nowe rozwiązania i funkcjonalności wprowadzane na platformie. Przy pomocy multimediów tłumaczone są ich zastosowania i metody wykorzystania.

Leveling up

Ta zakładka dotyczy wszelkich form rozwoju umiejętności i samokształcenia. Pozwala internautom poszerzać już posiadaną wiedzę i zdobywać nowe umiejętności. Składają się na nią takie elementy, jak:

  • Guides – to zbiór szczegółowych poradników, które krok po kroku prezentują każdą z funkcji oferowanych przez Hotjar. Oparte są na filmach, screenach i konkretnych przykładach. Bazują na twardych danych i pokazują, jak konkretne rozwiązanie wykorzystywane jest w biznesie;
  • Blog – zawiera artykuły dotyczące szeroko pojętej działalności w sieci. Pozwala poszerzać horyzonty i rozbudowywać wiedzę z wielu zagadnień. Nie skupia się na samym narzędziu, ale rozmaitych zagadnieniach związanych z e-biznesem, np.:
    • PX Insights,
    • CRO,
    • r-commerce,
    • UX design and analysis,
    • i wielu innych.
  • Product Forge – Kuźnia Produktów to specjalistyczny blog, skierowany do osób zarządzających produktami w sieci. Znajdziesz w nim szereg artykułów skupionych wokół m.in. kreowania, monitorowania i zarządzania produktem internetowym.

Seminaria online

Ostatni segment opiera się na szablonach ankiet oraz webinarach. Pierwszy z elementów omówiłem już nieco wyżej, teraz więc przyjrzę się uważniej temu drugiemu. Hotjar działa w internecie od 2014 roku, zdążył więc wykreować swój wizerunek eksperta w branży. W związku z tym współpracuje z wieloma specjalistami, dzielącymi się swoją wiedzą z internautami w ramach internetowych spotkań. Są one darmowe, a prelegentami są nazwiska znane i cenione w świecie internetu. Moim zdaniem warto śledzić te wydarzenia i brać w nich od czasu do czasu udział, poruszane są bowiem podczas nich bieżące zagadnienia. Pozwalają więc trzymać rękę na pulsie i sprawnie reagować na nowe trendy czy sytuację rynkową.

Analiza formularzy i o wiele więcej, czyli jak Hotjar działa w praktyce?

Przyszedł czas na odrobinę praktyki. W jaki sposób wykorzystać Hotjar do śledzenia i badania zachowań użytkowników? Poniżej przyjrzałem się jego obsłudze i sposobach korzystania z najważniejszych funkcji. Zacząłem od opisu procesu otwierania konta, krok po kroku. Następnie czeka na Ciebie dokładny opis całego interfejsu i głównych zakładek. Dzięki temu poznasz narzędzie i zobaczysz, jak jest zbudowane. Jeśli natomiast masz już swój profil użytkownika, to sprawdzisz, w których miejscach szukać najważniejszych informacji.

Jak założyć konto w Hotjar? Instrukcja

Hotjar nie ma polskiej wersji językowej, a jego strona WWW jest dostępna w pięciu językach obcych:

  • angielskim,
  • portugalskim,
  • niemieckim,
  • hiszpańskim,
  • francuskim.

W przypadku niektórych osób może wstrzymać to zakup produktu. Możesz mi jednak wierzyć, że platforma jest bardzo intuicyjna i nawet bez znajomości angielskiego poradzisz sobie z jej obsługą. W dodatku zawsze możesz skorzystać z translatora w przeglądarce, który przetłumaczy dla Ciebie za darmo wszystkie podstrony.

Przejdźmy do zakładania konta. Aby to zrobić, wejdź na stronę główną Hotjar i naciśnij jeden z trzech przycisków:

  • Get started free – znajduje się w prawym górnym rogu ekranu. Przeniesie Cię do formularza rejestracyjnego, w którym wybierzesz formę otwierania konta użytkownika:
    • za pomocą konta Google,
    • z wykorzystaniem adresu e-mail;
  • Start free with email – znajduje się w środkowej części ekranu. Pozwala przejść do rejestracji przy użyciu adresu e-mail;
  • Start free with Google – znajdziesz go zaraz obok przycisku opisanego powyżej. Przekieruje Cię do rejestracji przy użyciu danych z konta Google.

Po przejściu do formularza rejestracyjnego postępuj zgodnie ze wskazówkami wyświetlającymi się na ekranie. Ja na potrzeby tego artykułu założę nowe konto użytkownika za pośrednictwem adresu e-mail. W tym przypadku konieczne jest najpierw wprowadzenie niezbędnych danych:

  • imienia i nazwiska,
  • adresu e-mail,
  • hasła składającego się z:
    • minimum 8 znaków,
    • wielkiej litery,
    • małej litery.

Po uzupełnieniu pustych pól i zaakceptowaniu regulaminu naciśnij niebieski przycisk z napisem „Get started„.

Teraz na podaną skrzynkę pocztową zostanie automatycznie wysłany mail z 6-cyfrowym kodem weryfikacyjnym. Wpisz go do pustych pól na ekranie i naciśnij niebieski przycisk „Confirm„.

Pora rozpocząć kreowanie swojego konta użytkownika. W pierwszej kolejności musisz podać nazwę swojej organizacji, w ramach której będziesz korzystać z narzędzia. Ja posłużę się oczywiście nazwą mojego serwisu, czyli „Jakwybrachosting.pl”.

Kolejny krok to określenie, ile osób pracuje w Twojej firmie. Do wyboru masz przedziały pozwalające na wybór od 1 do ponad 50 osób.

Następnie wybierz swoje stanowisko w firmie z rozwijanej listy. Znajdziesz na niej wiele możliwości, m.in.:

  • CEO,
  • Digital Marketer,
  • UX Researcher,
  • Product Designer,
  • i wiele innych.

Ja dla przykładu wybrałem drugą z wymienionych opcji.

Określ dalej, czy jest to Twoje pierwsze doświadczenie z Hotjar i gotowe – masz dostęp do panelu użytkownika. Automatycznie otworzy się wtedy tutorial w formie wideo, który ułatwi Ci zapoznanie się z obsługą całego interfejsu.

Instalacja Hotjar krok po kroku

Pierwszym działaniem, które musisz przeprowadzić w Hotjar, to instalacja tego narzędzia na swojej stronie internetowej. Możesz to zrobić na dwa sposoby:

  • bezpośrednio przez oprogramowanie do tworzenia stron internetowych, np.:
  • manualnie, poprzez ręczne wklejenie nowego fragmentu kodu do kodu witryny.

Obie opcje możesz wybrać bezpośrednio w swoim koncie użytkownika. Znajdziesz je w górnej części witryny.

Interfejs Hotjar – przegląd

Jak wygląda praca użytkowników, którzy już mają dostęp do panelu Hotjar? Zacznę od tego, że zalogować się do niego możesz bezpośrednio z głównej strony platformy. Ma formę przeglądarkową, więc uruchomisz go na każdym urządzeniu, które obsługuje takie rozwiązania. Może być to zarówno sprzęt stacjonarny, jak i mobilny, bo panel jest responsywny. Możesz dzięki temu korzystać z niego w dowolnym miejscu i czasie. Ja na potrzeby tej instrukcji skorzystam z wgranej automatycznie wersji demo. Prezentuje ona przykładowe dane i obrazuje działanie narzędzia.

Interfejs Hotjar jest podzielony na cztery części:

  • główne menu boczne – widoczne w formie skrótów po lewej stronie. Zawiera ono takie elementy, jak:
    • overview – przegląd wszystkich funkcji platformy w odniesieniu do Twojej strony internetowej. Szczegółowo opiszę go w dalszej części tekstu, w sekcji „Najważniejsze zakładki Hotjar”;
    • dashboards – prezentuje najważniejsze informacje dotyczące wybranej strony WWW w zwięzłej formie. Szczegółowo opiszę go w dalszej części tekstu, w sekcji „Najważniejsze zakładki Hotjar”;
    • highlights – seria krótkich poradników i instrukcji wyjaśniających, jak wykonywać poszczególne czynności w Hotjar. Użytkownicy, którzy wcześniej nie korzystali z tej platformy, na pewno znajdą tam odpowiedzi na swoje pytania;
    • trends – sesje użytkowników na Twojej stronie, prezentowane w formie wykresu. Szczegółowo opiszę go w dalszej części tekstu, w sekcji „Najważniejsze zakładki Hotjar”;
    • funnels – zakładka poświęcona lejkom sprzedażowym, w których główną rolę odgrywa:
      • liczba wyświetleń strony,
      • liczba kliknięć w dany element,
      • inne zdefiniowane zdarzenie;
    • recordings – nagrania sesji użytkowników, pozwalające np. na pogłębioną analizę kliknięć i zachowań. Szczegółowo opiszę go w dalszej części tekstu, w sekcji „Najważniejsze zakładki Hotjar”;
    • heatmaps – prezentacja i analiza map ciepła w oparciu o wizualizację Twojej strony internetowej. Szczegółowo opiszę go w dalszej części tekstu, w sekcji „Najważniejsze zakładki Hotjar”;
    • feedback – umożliwia nadzorowanie zbierania feedbacku od użytkowników, np. w formie widżetów. Pozwala monitorować i wprowadzać rozwiązania ułatwiające zbieranie opinii od odwiedzających. Prezentuje poszczególne odpowiedzi, a także prezentuje je zbiorczo na wykresie;
    • surveys – zbiór wszystkich przeprowadzanych ankiet i badań, wraz z podstawowymi danymi o nich, takimi jak:
      • stan,
      • nazwa,
      • liczba odpowiedzi,
      • autor,
      • data utworzenia,
      • typ badania,
      • możliwe do przeprowadzenia operacje;
    • interviews – bezpośrednie wywiady z użytkownikami oraz podstawowe informacje na ich temat.
  • drugiego menu bocznego – zawiera opcje dotyczące głównego wybranego pola z głównego menu bocznego;
  • górnego menu – pozwala na zmianę podstawowych kwestii w panelu użytkownika i zapewnia dostęp do istotnych funkcji:
    • wybór obserwowanej strony internetowej,wybór języka,skrót informacji o działaniu Hotjar w kontekście sesji użytkowników,rozszerzenia,możliwość zapraszania nowych członków zespołu,przewodnik dla nowych użytkowników,przejście do panelu klienta,
  • widoku głównego, prezentującego wybraną opcję. W przypadku dashboardu, który zaprezentowałem na screenie, jest to przegląd najważniejszych aspektów danej witryny internetowej. Szczegółowo omówię jeszcze tę formę w dalszej części tekstu.

Opcją przydatną dla użytkowników współpracujących z innymi wykonawcami jest szybkie udostępnianie linku do panelu. Wystarczy tylko, że w prawym dolnym rogu ekranu naciśniesz „chmurkę” z ikoną oznaczającą link. Pojawi się URL, który możesz skopiować i przekazać innym osobom.

Dodatkowo, po przejściu do innych zakładek, w prawym dolnym rogu pojawia się dymek czatu z supportem. Możesz z jego poziomu zarówno zadać pytanie botowi, jak i poprosić o kontakt z prawdziwym konsultantem. Niestety czat nie jest po polsku.

Najważniejsze zakładki Hotjar

Hotjar umożliwia przeprowadzanie wielu istotnych zadań i daje dostęp do ogromu danych. Wiąże się to z dość rozbudowanym interfejsem, składającym się z licznych zakładek. Każdy użytkownik ma jednak inne potrzeby i w odmienny sposób prowadzi swoją stronę. To z kolei sprawia, że nie wszyscy korzystają z takich samych funkcji. Jest ich tak wiele, że nie będę opisywał każdej z nich po kolei. Omówię natomiast te najpopularniejsze, które mogą przydać się większości użytkowników:

  • home/overview – zapewnia nadzór nad całym projektem prowadzonym przez Ciebie w Hotjar. Z tego poziomu dostępne są:
    • sugerowane artykuły poradnikowe,
    • aktywne sesje użytkowników (w czasie rzeczywistym) obecnych na Twoich stronach,
    • prezentacje ostatnich aktywności w Twoim zespole,
    • nagrania sesji,
    • feedback, jaki zostawili klienci,
    • mapa ciepła z podziałem na podstrony,
    • ostatnie badania i audyty, wraz z liczbą odpowiedzi;
  • dashboard – prezentuje najważniejsze informacje dotyczące zachowań użytkowników na Twojej stronie internetowej. W skróconej formie prezentuje m.in.:
    • ścieżki konwersji rejestracji,
    • przegląd najważniejszych wskaźników strony, np.:
      • sesje,
      • kliknięcia,
      • współczynnik odrzuceń i rezygnacji,
      • średni czas spędzony na stronie,
      • i inne,
    • najpopularniejsze podstrony,
    • najpopularniejsze kanały ruchu,
    • najczęściej naciskane przyciski i linki na stronie WWW,
    • lejki,
    • błędy,
    • feedback użytkowników,
    • stosunek liczby nowych użytkowników do powracających,
    • informację o urządzeniu, na którym użytkownicy uruchamiają Twoją stronę WWW,
    • wiele wariantów konwersji.
    Zaletą tego rozwiązania jest to, że łatwo możesz je dostosować do swoich potrzeb. Na samym dole zestawienia znajdziesz opcję „Dodaj widżet”. Możesz w ten sposób w głównym widoku umieścić wszystkie te informacje, których potrzebujesz.W przypadku dashboardu dostępne jest jeszcze jedno menu boczne, zapewniające dostęp do dodatkowych funkcji, jak np.:
    • blog performance – wydajność bloga, gdzie prezentowane są wszelkie dane związane z popularnością Twojej witryny, odwiedzinami na niej itp.;
    • checkout A/B – umożliwia obserwowanie wykonywanych testów A/B, sprawdzających skuteczność różnorodnych rozwiązań. Dzięki temu sprawdzisz, który scenariusz ma wyższą efektywność i przynosi lepsze rezultaty;
    • dashboard: sign up flow – dane dotyczące procesu rejestracji i jego skuteczności;
    • holiday camapign – dane odnoszące się do kampanii w szczególnych okresach w roku, takich jak np. święta. Pozwala zaobserwować ruch w wyjątkowym okresie i przełożyć jego skuteczność na inne okresy lub wyciągnąć wnioski z pojawiających się wtedy problemów;
    • issues on „/sign-up” – analiza danych dotyczących procesu logowania;
    • marketing campaign – zachowania użytkowników w odniesieniu do przeprowadzanych przez Ciebie kampanii marketingowych;
    • ongoing bug tracking – bieżące śledzenie wszelkich błędów występujących na stronie WWW;
  • trends – zakładka w całości poświęcona sesjom w witrynie. Może dotyczyć ich ogółu, jak również skupiać się na konkretnym segmencie, jak np. środowisko konwersji czy sytuacje, gdy wypełnienie formularza zakończyło się niepowodzeniem. Prezentuje dane w formie czytelnego wykresu. W zależności od potrzeb umieścić na nim dane z dowolnego okresu (domyślnie od 24 godzin do nawet roku). Pozwala w ten sposób na dostrzeżenie pewnych schematów i trendów oraz odpowiednie reagowanie na nie;
  • recordings – w jednym miejscu gromadzi i prezentuje wszystkie wykonane nagrania sesji, wraz z informacjami na ich temat. W zwięzłej formie prezentuje zebrane dane, określając w tabeli ich:
    • indywidualne oznaczenie,
    • znaczenie dla Ciebie,
    • poziom frustracji,
    • poziom zaangażowania użytkownika,
    • datę wykonania,
    • użytkownika,
    • kraj pochodzenia,
    • liczbę akcji,
    • liczbę stron,
    • czas trwania,
    • urządzenie,
    • przeglądarkę,
    • system operacyjny,
    • adres URL strony odsyłającej,
    • stronę docelową,
    • stronę wyjściową.
    Może prezentować zarówno wszystkie wykonane przez Ciebie nagrania, jak i te dotyczące określonego segmentu działania;
  • heatmap – jedna z najważniejszych funkcji narzędzia. Tworzenie map ciepła pozwala śledzić zachowania użytkowników i wykrywać problemy działające na szkodę witryny. W tym miejscu sprawdzisz, jak odwiedzający wchodzą na poszczególne podstrony i w jaki sposób korzystają z serwisu. Z poziomu zakładki zyskujesz dostęp do różnego typu map ciepła, skupionych na:
    • wszystkich kliknięciach,
    • ruchach myszką,
    • scrollowaniu strony,
    • strefach zaangażowania,
    • tzw. wściekłych kliknięciach (są oznaką frustracji użytkowników i wskazują na jego negatywne odczucia).
    Oprócz tego zyskujesz dostęp do szeregu statystyk, które umożliwią pogłębioną analizę danych i wyciągnięcie prawidłowych wniosków, np.:
    • łączną liczbę kliknięć (i wściekłych kliknięć),
    • średni czas spędzany na stronie,
    • współczynnik odrzuceń,
    • wskaźnik rezygnacji,
    • błędy występujące na stronie (np. niedziałające linki).
    Dodatkowo system przygotuje indywidualną opinię o Twojej stronie. Pokaże ona stosunek, jaki mają do niej użytkownicy na podstawie danych z ostatnich trzech miesięcy. Może być on negatywny, neutralny lub pozytywny.

Tworzenie map ciepła w Hotjar krok po kroku

Mapa ciepła dostarcza ogromu przydatnych informacji. Wyżej opisałem jej możliwości, podkreślając, do czego może Ci się przydać. Jak jednak wygląda proces jej tworzenia w Hotjar? Wbrew pozorom nie jest to szczególnie skomplikowane i zajmie Ci zaledwie kilka minut.

Najpierw musisz oczywiście zalogować się na swoje konto, a następnie przejść do zakładki „Heatmaps” w głównym bocznym menu. W dodatkowym lewym menu znajdziesz opcję „+ New heatmap„, wyróżniającą się niebieskim kolorem napisu. Naciśnij ją, aby wdrożyć nową mapę ciepła dla swojego miejsca w sieci lub konkretnej zakładki.

Teraz określ, jak dokładnie będzie działać Twoja mapa cieplna. Aby to zrobić, wybierz:

  • adres URL / domenę internetową,
  • konkretną podstronę,
  • okres monitorowania (od 24 godzin do 12 miesięcy lub zakres własny),
  • filtry,
  • formę strony (desktop, mobilną na tablety lub smartfony).

W drugim kroku uściślij, jakie informacje dokładnie chcesz pozyskać z mapy ciepła. Mogą one dotyczyć np.:

  • najczęściej „klikającej się” strony,
  • scrollowania,
  • miejsc najczęściej używanych,
  • wściekłych kliknięć.

Nie zależy Ci na żadnym konkretnym aspekcie szczególnie i chcesz mieć dostęp do ogółu informacji? W takim przypadku po prostu nie zaznaczaj żadnego okienka i kliknij „Skip”.

Wybierz screen, który najlepiej oddaje budowę Twojej strony. Dzięki temu platforma lepiej przygotuje się do zadania. Jeśli chcesz, możesz ten aspekt również pominąć za pomocą przycisku „Skip”.

Przez chwilę będzie dla Ciebie tworzona mapa cieplna, opierająca się na ustalonych przez Ciebie zasadach. Następnie otrzymasz do niej dostęp bezpośrednio z zakładki „Heatmaps”. W zależności od wybranego parametru, ruchy internautów są oznaczane kolorowymi „plamami”. Przyjmują one barwę od niebieskiego (sporadyczne kliknięcia) do czerwonego (częste kliknięcia). Po najechaniu na dane miejsce pojawi się chmurka prezentująca dokładną liczbę kliknięć.

Gdy zmienisz typ mapy ciepła na „Mowe”, to zobaczysz nieco inne dane. One prezentują miejsca, w których najczęściej zatrzymywał się kursor odbiorców. To może wskazać obszary cieszące się szczególnym zainteresowaniem.

Szczególnie interesujący jest typ mapy ciepła „Scroll”. Po wybraniu go cała witryna pokrywa się różnymi kolorami. Ich paleta jest taka sama jak w poprzednich sekcjach. Różnica polega na tym, że „pokolorowane” są całe segmenty. Czerwony kolor znów pokazuje, na który fragment strony internauci patrzyli najczęściej. Im bliżej zimnej, niebieskiej barwy, tym mniej osób dotarło w dane miejsce.

Ile kosztuje Hotjar?

Hotjar dzieli swoją ofertę na trzy segmenty, które opisywałem w początkowej części tekstu, dotyczącej dostępnych funkcjonalności:

  • Observe – skupia się na monitorowaniu strony i zbieraniu danych dotyczących zachowań użytkowników;
  • Ask – pozwala na interakcję z internautami na podstawie ankiet. Zadasz im pytania i dowiesz się, jakie są ich odczucia;
  • Engage – z jego pomocą zadasz użytkownikom pytania otwarte i bardziej szczegółowe. W tym przypadku ankiety są zastępowane kontaktem 1:1.

Każdy z tych pakietów dostępny jest w czterech wariantach cenowych do wyboru. Różnią się zarówno ceną, jak i możliwościami. Wszystkie obejmuje darmowa wersja Hotjar o dość ograniczonych możliwościach.

W przypadku wariantu Observe do Twojej dyspozycji są pakiety:

  • Basic – darmowy, pozwala na przeprowadzanie 35 sesji dziennie. Zapewnia dostęp do:
    • automatycznego przechwytywania danych,
    • nieograniczonej mapy ciepła,
    • integracji z HubSpotem;
  • Plus – kosztuje 32 euro miesięcznie i pozwala na przeprowadzenie do 100 sesji dziennie. Zapewnia dostęp do wszystkiego z planu Basic oraz:
    • filtrowania i segmentowania danych,
    • interfejsu API zdarzeń;
  • Business – kosztuje 80 euro miesięcznie i pozwala na przeprowadzenie do 500 sesji dziennie. Możesz rozszerzyć jego możliwości, wprowadzając nawet 270 tys. sesji dziennie. Zapewnia dostęp do wszystkiego z planu Plus oraz:
    • niestandardowych integracji,
    • identyfikacji interfejsu API,
    • informacji dotyczących frustracji i dezorientacji użytkowników;
  • Scale – kosztuje 171 euro miesięcznie i pozwala na przeprowadzenie do 500 sesji dziennie. Możesz rozszerzyć jego możliwości, wprowadzając nawet 270 tys. sesji dziennie. Zapewnia dostęp do wszystkiego z planu Business oraz;
    • lejków,
    • trendów,
    • śledzenia konsoli błędów,
    • Hotjar API,
    • logowania przez SAML,
    • dedykowanego menedżera sukcesu,
    • priorytetowego wsparcia,
    • pełnego dostępu do wszystkich funkcji.

Opcja Ask jest dostępna w wariantach:

  • Basic – darmowy, pozwala na zdobycie do 20 odpowiedzi miesięcznie. Zapewnia dostęp do:
    • opcji „Utwórz i przechowuj” dla 3 ankiet i 3 widżetów opinii,
    • Hotjara AI do ankiet,
    • 40+ predefiniowanych języków,
    • nieograniczonej liczby pytań w ankietach,
    • ponad 40 szablonów ankiet,
    • filtrów odpowiedzi;
  • Plus – kosztuje 48 euro miesięcznie i pozwala na zdobycie do 250 odpowiedzi miesięcznie. Zapewnia dostęp do wszystkiego z wersji Basic oraz:
    • tworzenia nieograniczonej liczby ankiet i widżetów opinii,
    • events API;
  • Business – kosztuje 64 euro miesięcznie i pozwala na zdobycie do 500 odpowiedzi miesięcznie. Można rozszerzyć jego możliwości, ustawiając nawet do 100 tys. odpowiedzi. Zapewnia dostęp do wszystkiego z wersji Plus oraz:
    • analizy sentymentu (AI),
    • identyfikacji interfejsu API,
    • usunięcia loga Hotjar i dostosowania panelu do brandingu swojej firmy,
    • analiz wyników ankiet,
    • niestandardowych integracji;
  • Scale – kosztuje 128 euro miesięcznie i pozwala na zdobycie do 500 odpowiedzi miesięcznie. Można rozszerzyć jego możliwości, ustawiając nawet do 100 tys. odpowiedzi. Zapewnia dostęp do wszystkiego z wersji Business oraz:
    • Hotjar API,
    • elementów webhook,
    • logowania przez SAML,
    • dedykowanego menedżera ds. sukcesu,
    • pełnego dostępu do wszystkich funkcji.

Engage ma cztery plany:

  • Basic – cena ustalana indywidualnie. i pozwala na przeprowadzenie 36 wywiadów rocznie. Oprócz tego daje dostęp też do:
    • do 3 wywiadów miesięcznie,
    • do 30 minut wywiadu,
    • 1 widza,
    • 2 tygodni przechowywania materiałów;
  • Plus – kosztuje 85,50 euro miesięcznie i pozwala na 108 wywiadów rocznie. Oprócz tego zapewnia również dostęp do wszystkich opcji z pakietu Basic oraz:
    • do 36 wywiadów z puli użytkowników Hotjar,
    • wywiady do 45 minut,
    • opcję przyznawania nagrody uczestnikom za udział w rozmowie (do 50 euro),
    • 1 współmoderatora,
    • 2 widzów,
    • 2 lata przechowywania nagrań;
  • Business – kosztuje 332,50 euro miesięcznie i pozwala na 252 wywiady rocznie. Oprócz tego zapewnia również dostęp do wszystkich opcji z pakietu Plus oraz:
    • do 84 wywiadów rocznie z puli użytkowników Hotjar,
    • wywiad do 90 minut,
    • nagrody dla uczestników do 150 euro,
    • 2 współmoderatorów,
    • 4 widzów;
  • Scale – cena ustalana indywidualnie. Pozwala na 720 wywiadów rocznie. Oprócz tego zapewnia również dostęp do wszystkich opcji z pakietu Business oraz:
    • do 240 wywiadów rocznie z puli Hotjar,
    • wywiad do 120 minut,
    • nagrody dla uczestników do 150 euro,
    • 4 współmoderatorów,
    • 10 widzów,
    • dedykowany menedżer ds. sukcesu,
    • logowanie SAML,
    • pełny dostęp do wszystkich funkcji.

Zależy Ci na skorzystaniu z więcej niż jednego rozwiązania? W takim przypadku możesz stworzyć własny „custom package”. W jego przypadku wybierasz każdą z opcji w dowolnym planie, a system sumuje rachunki. Plusem jest to, że zbiorcze kupowanie pakietów kosztuje mniej niż oddzielny dostęp do każdego z nich. Możesz więc w ten sposób sporo zaoszczędzić, szczególnie w przypadku droższych planów.

Opinie o Hotjar

Hotjar jest jednym z najczęściej wybieranych narzędzi do śledzenia ruchu użytkowników na stronach WWW. Cieszy się z tego względu głównie pozytywnymi ocenami, napływającymi z różnych krajów, bo jest on znany i wykorzystywany na rynku międzynarodowym. Klienci doceniają jego rozbudowaną listę funkcji i łatwy interfejs. Nowi użytkownicy zwracają z kolei uwagę na dość rozbudowane i przystępne samouczki w formie filmów. Nie bez znaczenia są ponadto przygotowywane mapy ciepła, które niejednokrotnie określane są jako niezastąpione.

Oczywiście wśród pochwał udało mi się znaleźć kilka mniej pozytywnych komentarzy, choć muszę przyznać, że nie było ich zbyt wiele. Najczęściej użytkownicy narzekają na dość wysokie ceny zaawansowanych pakietów. Zaznaczę jednak, że w stosunku do konkurencji są one na dość standardowym poziomie (może delikatnie ponad średnią).

Pojawiały się ponadto głosy twierdzące, że zdarzają się problemy z działaniem platformy czy płynnością jej funkcjonowania. Ja tego nie doświadczyłem podczas korzystania z Hotjar przy pisaniu tej recenzji. Biorąc pod uwagę natomiast liczbę użytkowników i ogrom dostępnych funkcji, jestem w stanie uwierzyć, że rzeczywiście ktoś mógł natrafić na pewne błędy.

Hotjar vs alternatywne rozwiązania

Zgodnie z deklaracjami jego twórców, z Hotjara korzysta już ponad 1,3 mln stron internetowych. Od dłuższego czasu jest on postrzegany jako jedna z opcji gwarantujących atrakcyjny stosunek ceny do jakości. Nie oznacza to jednak, że na rynku nie da się znaleźć żadnych alternatyw. Wśród tych najbardziej lubianych wymienić mogę m.in.:

  • Yandex Metrica,
  • Microsoft Clarity,
  • Lucky Orange,
  • Smartlook,
  • Crazyegg,
  • Attention Insight,
  • Fullstory.

Praktycznie wszystkie te narzędzia mają plany darmowe lub przynajmniej bezpłatne okresy próbne. Gorąco zachęcam więc do wypróbowania ich i przekonania się na własnej skórze, co mają do zaoferowania. Dobrą praktyką jest też porównanie poszczególnych planów cenowych pod względem stawek oraz oferowanych możliwości. Dzięki temu sprawdzisz, który serwis oferuje to, czego naprawdę potrzebujesz, bez niepotrzebnego przepłacania.

Zalety i wady Hotjar

Zalety Hotjar:

  • darmowe plany każdego pakiety użytkowego,
  • niższe ceny w przypadku łączenia pakietów,
  • rozbudowane narzędzie z wieloma funkcjami,
  • możliwości analityczne,
  • łatwe tworzenie i korzystanie z map ciepła,
  • czytelny interfejs,
  • łatwa instalacja Hotjar na stronie WWW,
  • rozwiązania AI,
  • bardzo rozbudowana baza wiedzy dla użytkowników,
  • przemyślane wsparcie dla osób początkujących w obrębie konta użytkownika,
  • sprawnie działający czat supportu.

Wady Hotjar:

  • dość ograniczone możliwości planu darmowego,
  • wysoka cena bardziej zaawansowanych pakietów,
  • lejki, trendy i śledzenie błędów tylko w najdroższym pakiecie,
  • brak polskiej wersji serwisu i polskojęzycznego supportu,
  • brak łatwodostępnego supportu i maila czy formularza kontaktowego.

Narzędzie analityczne online, które jest w stanie pomóc właścicielom stron internetowych. Czy warto korzystać z Hotjar?

Nie mam wątpliwości, że Hotjar jest jednym z najatrakcyjniejszych narzędzi analitycznych do obserwacji ruchu użytkowników w witrynie WWW. Ze względu na swoje darmowe plany może przetestować go każdy, sprawdzając zasady działania i dostępne funkcje. W swoich uboższych pakietach nie jest nawet przesadnie kosztowny. Dzięki temu dobrze sprawdzi się w przypadku amatorów, freelancerów czy mniejszych firm oraz agencji różnego typu. Potężne przedsiębiorstwa z kolei nie będą rozczarowane największymi planami, które jednak sporo kosztują. Samo narzędzie jest łatwe w obsłudze, zbiera ogrom danych i pozwala na wyciąganie przydatnych wniosków. Może więc zdecydowanie pomóc Ci w rozwoju biznesu internetowego.

Oczywiście nawet tak zaawansowane oprogramowanie ma pewne wady. W planie darmowym nie możesz liczyć na zbyt zaawansowaną analitykę czy dostęp do niektórych funkcji, jak np. lejki i trendy. Irytujący bywa też brak języka polskiego, bo zarówno w interfejsie, jak i poradnikach, zdarzają się dość zaawansowane pojęcia branżowe. Z drugiej strony jednak upora się z tym darmowy translator w przeglądarce. Problem mogą mieć natomiast większe firmy i potężne agencje, które potrzebują naprawdę wielu danych. W takim przypadku plany stają się naprawdę kosztowne, opłacalność inwestycji jednak zawsze zależy od indywidualnej sytuacji.

Jeśli chcesz dowiedzieć się jak najwięcej zarówno o swoim miejscu w sieci, jak i o użytkownikach, to polecam Hotjar. Wskaże Ci, gdzie Twoi odbiorcy natrafiają na błędy i co ich irytuje. Odkryjesz, nad czym skupiają się wyjątkowo długo, a które elementy strony ignorują. Dzięki temu wprowadzisz zmiany, jakich potrzebują, a te mają szansę przełożyć się na wyższą skuteczność biznesu.

Ocena ogólna
8.37 /10