Test i szczera recenzja CookieYes (2025). Opinie o narzędziu do zarządzania cookies (Consent Mode V2). Funkcje, Wady i Zalety. Sprawdź!
Spis treścicookieyes.com

Co to jest CookieYes, jak działa i jaka jest jego rola na Twojej stronie internetowej? Odgrywa kluczową rolę przy zbieraniu i zarządzaniu zgodami użytkowników, dotyczącymi plików cookie.
Właściciele stron internetowych muszą zarządzać danymi użytkowników zgodnie z obowiązującymi przepisami. W przeciwnym razie mogą narazić się na poważne problemy. Aby uzyskać w tym zakresie większą kontrolę, warto sięgnąć po dedykowane rozwiązania, takie jak np. CookieYes. Pomoże Ci on zadbać o prywatność użytkowników poprzez wygodne zbieranie zgód oraz ich późniejszą kontrolę. Jest zgodny z Consent Mode v2 i sprawdzi się w przypadku różnego rodzaju witryn, opartych na popularnych systemach CMS i nie tylko.
CookieYes pomaga w zapewnieniu zgodności między zgodami użytkowników na pliki cookie a aktualnymi przepisami. To platforma CMP (ang. Consent Management Platform), umożliwiająca realizację preferencji dotyczących wymogów prawnych zarządzonych w ramach m.in. RODO, LGPD, Global Privacy Control (GPC) czy ePrivacy Directive (unijna dyrektywa związana z preferencjami dotyczącymi plików cookie).
Rozwiązanie to pozwala na tworzenie banerów zgody użytkowników na pliki cookie (tzw. cookie banner). Oprócz tego zbiera i przechowuje te zgody, skanuje strony internetowe w poszukiwaniu plików cookie i obsługuje Google Consent Mode v2. Możesz korzystać z niego w ramach rozmaitych witryn – zarówno opartych na CMS-ach, jak i niezależnych.
CookieYes oferuje użytkownikom trzy podstawowe produkty:
- platformę przeglądarkową do zarządzania zgodami – dostępna, konfigurowana i zarządzana z poziomu każdej przeglądarki internetowej. Wdrażana poprzez umieszczenie odpowiedniego fragmentu kodu w kodzie strony internetowej. Dzięki niej możesz wdrożyć to narzędzie praktycznie w każdej witrynie, niezależnie od tego, czy i jaki ma CMS;
- darmowa wtyczka Shopify – rozwiązanie dedykowane dla Shopify. Łatwa do zaimplementowania w CMS-ie i z jego poziomu zarządzana. Kompatybilna z OS 2.0 oraz motywami tego systemu;
- darmowa wtyczka WordPress – możliwa do pobrania bezpośrednio z poziomu kokpitu WordPress. Ma formę autorskiego pluginu, zarządzanego za pośrednictwem najsłynniejszego CMS-a świata. Kompatybilna ze wszystkimi popularnymi wtyczkami oraz motywami.
Zarówno w wersji pluginu do Shopify, jak i WordPress, wykorzystywanie CookieYes wymaga założenia konta klienta. To natomiast zrobić możesz z poziomu serwisu w przeglądarce internetowej lub bezpośrednio w CMS-ie. Proces ten szczegółowo opisałem w dalszej części artykułu.
Podczas opisywania CookieYes niezbędne jest poruszenie tematu Consent Mode v2. To najnowsza wersja mechanizmu Google, dostosowująca działanie tagów Google do zgód użytkowników na pliki cookie, wyrażonych na Twojej stronie internetowej. Mowa tu o takich rozwiązaniach zewnętrznych od amerykańskiego giganta, jak np. Google Ads czy Google Analytics.
Po tym, jak cookie banner zbierze informacje o preferencjach użytkowników, Consent Mode v2 przekaże odpowiednie sygnały do Google:
- w opcji zgody – dane użytkownika są zbierane standardowo,
- w opcji odrzucenia zgody – zamiast rzeczywistych danych Google używa informacji anonimowych.
Na podstawie zgromadzonych w ten sposób informacji tagi Google regulują swoje działanie w taki sposób, by było to zgodne z obowiązującymi przepisami.
CookieYes odpowiada za tworzenie rozwiązań typu cookie banner. Dzięki zgodności z Consent mode v2 pozwala zatem na skuteczne i wygodne zarządzanie zgodami użytkowników i ciasteczkami na Twojej stronie internetowej. Co natomiast istotne, rozwiązanie to nie jest aktywowane domyślnie. Konieczne jest jego ręczne włączenie przez właściciela strony WWW.
CookieYes to rozbudowane narzędzie, które można łatwo wdrożyć na Twojej stronie internetowej. Z jego pomocą będziesz sprawować pełną kontrolę nad plikami cookie, zgodami użytkowników i ich zgodnością z obowiązującymi przepisami. Co natomiast najlepsze, oferuje ono szereg automatyzacji usprawniających cały ten proces.
CookieYes możesz wykorzystać m.in. do:
- tworzenia i wyświetlania cookie banner,
- dostosowania wyglądu baneru zgody do własnych potrzeb (bez kodowania),
- zarządzania zgodami użytkowników na pliki cookie,
- przechowywania zgód użytkowników,
- automatycznego skanowania Twojej strony internetowej w poszukiwaniu wykorzystywanych plików cookie,
- obsługi Consent mode v2,
- generowania raportów o plikach cookie,
- zapewnienia zgodności z rozmaitymi przepisami ochrony prywatności (np. RODO, ePrivacy i innymi),
- integracji z Google Tag Manager, Google Ads i Google Analytics,
- generowania i aktualizowania Polityki Cookies,
- generowania Cookie List,
- obsługi wielu języków i automatycznego tłumaczenia baneru zgody,
- integracji z platformami e-commerce i CMS,
- zapewnienia API dla deweloperów.
Zakres działania i pełne funkcjonalności w obrębie poszczególnych rozwiązań oferowanych w ramach CookieYes mogą zależeć od planu narzędzia, z którego skorzystasz.
Czas przyjrzeć się dokładnie pełnej ofercie CookieYes, przygotowanej dla potencjalnych użytkowników. Wykorzystałem do tego spis funkcji przedstawionych na oficjalnej stronie internetowej tego narzędzia.
CookieYes może przeskanować Twoją stronę internetową w poszukiwaniu plików cookie wykorzystywanych przez użytkowników. Zrobi to z uwzględnieniem ponad 100 tys. skategoryzowanych rozwiązań oraz modułów śledzących.
Dodatkowym atutem tego rozwiązania są automatyzacje pozwalające nie tylko na wykrywanie, ale również kategoryzowanie znalezionych ciasteczek. Następnie, korzystając z danych zebranych podczas skanowania, możesz generować raporty. Przetwarzane informacje prezentowane są w formie czytelnych i przejrzystych zestawień i statystyk. Forma ta doskonale sprawdzi się np. do prezentacji informacji współpracownikom czy klientom.
Nie musisz przejmować się skanowaniem Twojej strony internetowej. Może być ono przeprowadzane automatycznie, zgodnie z zaplanowanym przez Ciebie harmonogramem. W zależności od indywidualnych potrzeb ustawisz jego realizację np. co tydzień lub co miesiąc. W odpowiednim momencie moduł się właczy, wykona swoje zadanie i zapisze informacje, generując raport. Wszystko to bez Twojego udziału. Dzięki temu natomiast lista wykorzystywanych ciasteczek pozostanie aktualna.
Dodatkowym atutem CookieYes jest możliwość wykrywania ukrytych modułów śledzących oraz plików cookie. Odpowiada za to opcja skanowania za loginami oraz statycznymi adresami IP. One również mogą być wykonywane zarówno okazjonalnie na Twoje polecenie, jak i automatycznie zgodnie z ustalonym harmonogramem skanowania.
Jako właściciel strony internetowej musisz zadbać o prywatność użytkowników. Niezbędne jest do tego poinformowanie ich o wykorzystaniu ciasteczek w Twojej witrynie. Uniwersalnym sposobem na to jest cookie baner, pojawiający się po jej uruchomieniu w przeglądarce. CookieYes stworzy go za Ciebie i będzie go wyświetlał w odpowiednim momencie.
Proces tworzenia i konfiguracji baneru przejdziesz, korzystając z edytora CookieYes. Nie wymaga on kodowania. Wystarczy tylko, że wybierzesz jeden z szablonów zgody. Są one automatycznie dopasowane do wszystkich przepisów dotyczących prywatności, obowiązujących w Twoim kraju.
Co istotne, cookie banner łatwo dostosujesz do wyglądu Twojej strony internetowej. Nie wymaga to znajomości kodowania czy przeprowadzania skomplikowanej konfiguracji. Może natomiast opierać się na autorskich modyfikacjach CSS. Wszystko odbywa się z poziomu pluginu w CMS albo serwisu internetowego w przeglądarce.
W zależności od Twoich potrzeb masz możliwość dostosowania baneru zgody od względem m.in.:
- układu,
- kolorystyki,
- treści,
- brandingu,
- lokalizacji geograficznej (i odpowiadającej jej przepisów),
- ustawień przeglądarki internetowej,
- wersji językowej (wyświetlanie w ponad 170 językach i w ponad 40 automatycznych tłumaczeniach),
- korzystania z widżetu „ponowna wizyta”, przeznaczonego dla użytkowników powtórnie odwiedzających Twoją stronę internetową. Umożliwia im to ewentualne wycofanie wcześniej przyznanej zgody.
Wszystkie te rozwiązania pozwolą Ci dopasować cookie baner do swojej strony internetowej pod każdym względem. Komunikat będzie spójny z treścią witryny i Twoją metodą komunikacji z odbiorcami. Zadbasz ponadto o jego zgodność ze stylistyką marki i estetyką. Troska o takie szczegóły jest dobrze odbierana i doceniana przez użytkowników. W dodatku odpowiednio zaprojektowane i umieszczone okno nie będzie przeszkadzało w odbiorze artykułu czy innej zawartości Twojej witryny.
Rolą właściciela strony jest zadbanie o to, by chronić prywatność użytkowników zgodnie z wyrażonymi przez nich zgodami. Jeśli więc takich nie udało się uzyskać, wszelkie skrypty zewnętrzne, korzystające z ciasteczek, powinny pozostawać zablokowane. Dopilnować tego pomoże Ci CookieYes, który proponuje rozwiązanie tego problemu na kilka sposobów.
Podstawowym sposobem jest skorzystanie z automatycznej blokady skryptów zewnętrznych (np. Facebook Pixel czy Google Analytics). Atutem tego rozwiązania jest to, że blokada będzie utrzymywać się aż do chwili uzyskania zgody użytkownika, korzystając z wygenerowanego baneru.
Alternatywnie możesz pochylić się nad blokadami samodzielnie. Do Twojej dyspozycji jest opcja ręcznego określenia skryptów innych firm, które powinny zostać zablokowane w obrębie witryny. Dzięki temu zdobędziesz pełną kontrolę nad kwestiami prywatności i bezpieczeństwa danych użytkowników. Wymaga to natomiast większego zaangażowania oraz wiedzy z tego zakresu.
W tym kontekście przydatna jest integracja CookieYes z Menedżerem Tagów Google oraz Microsoft UET. Pozwalają na tworzenie reguł wykorzystywanych wyłącznie po wyrażeniu zgody przez użytkownika. Usprawnia cały proces i pozwala mieć go pod kontrolą, zgodnie z przepisami.
Integracje
CookieYes to rozwiązanie cieszące się międzynarodową popularnością. W związku z tym twórcy położyli znaczny nacisk na jego zgodność z rozmaitymi narzędziami zewnętrznymi. W ich ramach narzędzie oferuje rozbudowane integracje technologiczne, pozwalające rozszerzać jego możliwości.
W zależności od charakteru stosowanego rozwiązania oraz typu swojej działalności możesz liczyć na integracje m.in. z:
- trybem uzyskania zgody Google 2.2.,
- IAB,
- popularnymi platformami CMS (m.in. WordPress, Wix, Shopify itd.),
- UET Microsoft,
- GPC i DNT.
Rejestr zgód użytkowników
Ochrona prywatności internautów odwiedzających Twoją witrynę nie jest zadaniem realizowanym jednorazowo. Użytkownicy regularnie mogą powracać na daną stronę internetową. Z tego powodu przechowywanie ich statusu zgody przez dłuższy czas bywa bardzo wygodne. Ponadto czasem niezbędne lub nakazane prawem może okazać się udowodnienie wyrażonej zgody. W takich przypadkach zachowanie danych w bezpiecznym miejscu bywa nieocenione.
W tej kwestii CookieYes wspiera użytkowników, którzy z niego korzystają. Nie tylko rejestruje, ale też przechowuje dane w bezpieczny sposób. Pozwala na budowę śladu zgody, zgodnego m.in. z:
- zanonimizowanym adresem IP,
- krajem,
- datą wyrażenia zgody,
- statusem zgody.
Umożliwia monitorowanie wyrażanych (lub nie) zgód, usprawniając procedury i pracując nad poprawą tego wskaźnika. Gdy natomiast zajdzie taka potrzeba, pozwala na eksport rekordów do pliku CSV lub przechowywanie dziennika zgód lokalnie.
Generatory polityk prawnych
Jako właściciel strony z pewnością niejednokrotnie musiałeś tworzyć regulaminy i rozmaite dokumenty nakazane prawem, dotyczące działania Twojej witryny. Pisanie ich samodzielnie wymaga specjalistycznej wiedzy i jest wyjątkowo czasochłonne. W dodatku sprowadza na twórcę ryzyko pomyłek i błędów, a także konieczność ciągłej aktualizacji dokumentów, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
CookieYes odciąża użytkownika, udostępniając generator polityk prawnych, które są najczęściej umieszczane na stronach internetowych. Zapewnia ponadto możliwość ich stałej aktualizacji, wraz ze zmianami zachodzącymi w prawie. Dotyczy to oczywiście nie tylko właścicieli stron funkcjonujących w „polskim internecie”. Mowa również o tych o zasięgu międzynarodowym, na które wpływają inne przepisy.
Przy każdym skanowaniu witryny możesz liczyć na automatyczną aktualizację polityki plików cookie. Dodatkowo bez problemu – jeśli tylko zajdzie taka potrzeba – skupiujesz zasady w formacie HTML i ulokujesz bezpośrednio w witrynie. Komplet swoich regulacji możesz nawet umieścić na cookie banner, by zapewnić użytkownikom dostęp do wszystkich istotnych informacji w jednym miejscu.
Zgodność z przepisami
Zadaniem CookieYes jest sprawienie, by właściciel strony internetowej nie musiał przejmować się m.in. przepisami dotyczącymi ochrony prywatności i zgód na ciasteczka cookie. Narzędzie to zapewnia wszelkie rozwiązania zapewniające zgodność witryny z prawem, bez narażania Cię na ewentualne kary. Co jednak istotne, zasięg tego rozwiązania sprawia, że nie dotyczy ono wyłącznie polskiego podwórka.
Za pomocą CookieYes możesz mieć pewność, że na Twojej stronie WWW przestrzegane są przepisy:
-
europejskie:
- GDPR EU & UK,
- Google Consent Mode,
- IAB TCF v2.2,
-
amerykańskie:
- CCPA California,
- CPRA California,
- CDPA Virginia,
- CPA Colorado,
- UCPA Utah,
- CTDPA Connecticut,
-
pozostałe:
- PDPA Singapore,
- PDPA Thailand,
- PDPL Saudi Arabia,
- PIPEDA Canada,
- POPIA South Africa,
- Quebec Law 25.
Informacja ta może być szczególnie przydatna w przypadku stron internetowych i e-sklepów o zasięgu globalnym i międzynarodowym. W połączeniu z obsługą wielu języków (ponad 60) i automatycznymi tłumaczeniami CookieYes zapewnia użytkownikom ogrom możliwości.
Support i wsparcie techniczne
CookieYes ma solidnie rozbudowaną sekcję wsparcia użytkownika. Opiera się ona na trzech filarach:
-
edukacji, w której skład wchodzi:
- blog,
- baza wiedzy,
- infografiki,
- biuletyn informacyjny,
- sekcja informacyjna;
-
darmowych narzędziach, wśród których znaleźć możesz:
- Generator Polityki Prywatności,
- Generator Polityki Cookies,
- Sprawdzanie plików cookie,
- Sprawdzanie trybu uzyskania zgody Google;
-
wsparciu realizowanym za pomocą:
- centrum pomocy – ma formę obszernej bazy wiedzy z wygodną wyszukiwarką,
- kontaktu bezpośredniego – drogą mailową, poprzez wysyłkę wiadomości bezpośrednio na adres: support@cookieyes.com.
Dodatkowo zarejestrowani użytkownicy mogą liczyć na kontakt z konsultantami za pośrednictwem czatu na żywo. Dostęp do niego możliwy jest po zalogowaniu w panelu użytkownika. Co istotne, rozwiązanie to dostępne jest wyłącznie w planach płatnych (niestety nie dotyczy konta Free).
Wiesz już, co potrafi CookieYes oraz znasz listę dostępnych w nim funkcji. Czas więc przyjrzeć mu się bliżej od strony praktycznej. Aby to zrobić, założyłem w nim darmowe konto użytkownika. Pozwoliło mi to omówić jego działanie „od środka”. Poniżej znajdziesz instrukcje wyjaśniające:
- jak założyć konto w CookieYes,
- jak wdrożyć to rozwiązanie na własnej stronie internetowej,
- jak zainstalować je na CMS-ie WordPress,
- jak skonfigurować je zgodnie z własnymi potrzebami.
Wszystkie instrukcje opatrzyłem licznymi screenami. Pomogą Ci przejść przez te procesy, choć na szczęście nie są one specjalnie skomplikowane. CookieYes jest dość łatwy w obsłudze i intuicyjny. Wydaje mi się, że powinni poradzić sobie z nim bez większego problemu nawet mniej doświadczeni użytkownicy.
Korzystanie z CookieYes wymaga założenia konta na oficjalnej stronie narzędzia, tj. Cookieyes.com. Nie musisz od razu wykupować płatnego dostępu do tego rozwiązania. Zamiast tego polecam skorzystać z okresu testowego i podstawowej wersji darmowej. Aby to zrobić, postępuj zgodnie z poniższymi krokami:
- wejdź na stronę internetową CookieYes;
- naciśnij jeden z niebieskich przycisków „Get started for free” lub „Try for free”l
- wprowadź dane niezbędne do założenia konta, a także logowania w przyszłości:
- adres e-mail,
- adres swojej strony internetowej,
- hasło;
- uzupełnij dane umożliwiające pobranie płatności. Niestety nawet darmowy trial wymaga wprowadzenia informacji o karcie płatniczej (nie są akceptowane karty jednorazowe, ale wirtualne już tak). Zostanie ona zweryfikowana i przez pierwszych 14 dni nie zostaną z niej pobranie pieniądze. Po tym czasie jednak musisz samodzielnie zrezygnować lub system automatycznie przeniesie Cię na plan Pro, kosztujący 24 dolary miesięcznie (opłata po 2 tygodniach również zostanie pobrana automatycznie);
- skonfiguruj cookie banner, który ma pojawić się na Twojej stronie internetowej. Korzystając z gotowego szablonu przygotowanego przez CookieYes określ jego:
- język (jest również dostępny język polski),
- układ (okienko, baner lub pop-up),
- motyw (jasny lub ciemny);
- wybierz preferowaną metodę wdrożenia cookie banneru na Twojej stronie internetowej. Alternatywnie istnieje też możliwość wysyłki kodu do wybranego współpracownika. Samodzielnie rozwiązanie zainstalujesz:
- z pomocą Menedżera Tagów Google,
- z poziomu CMS-a i dedykowanego pluginu,
- własnoręcznie, osadzając kod w kodzie witryny.
- Przejdź do swojego panelu użytkownika.
Z tego poziomu możesz zarządzać narzędziem do kontroli ciasteczek na Twojej stronie internetowej. Stworzysz tu unikatowy baner, zmienisz ustawienia dotyczące skanowania witryny czy przejrzysz statystyki. Zainstalujesz również okna zgody we wszystkich swoich witrynach.
Jak zapewne zauważyłeś, umieszczenie okienka zgody w witrynie jest możliwe przy okazji zakładania nowego konta użytkownika. Nie musisz jednak wykonywać tego od razu. Rozwiązanie to jest dostępne także na późniejszym etapie, po zalogowaniu do panelu. Aby z niego skorzystać, postępuj zgodnie z poniższą instrukcją:
- przejdź do zakładki „Advanced Settings” w górnej części pulpitu;
- naciśnij niebieski przycisk „Get Installation code”. Znajdziesz go w sekcji „Banner settings” przy opcji „Cookie banner status”;
- w nowym oknie wybierz rozwiązanie, które Ci odpowiada:
- umieść podany fragment kodu samodzielnie w kodzie swojej witryny internetowej,
- przejdź przez proces instalacji z Google Tag Menedżerem;
- w przypadku samodzielnej instalacji musisz skopiować wygenerowany dla Ciebie kod, a następnie wkleić go w sekcji
<head>
w kodzie witryny;
- w przypadku instalacji przez Google Tag Menedżer podany w ramce klucz dodaj do szablonu CookieYes CMP w GTM;
- zweryfikuj poprawność swojej instalacji, naciskając niebieski przycisk „Verify„.
W zależności od wybranego przez Ciebie pakietu możesz w zakładce „Advanced Settings” ustawić również m.in.:
- stan wyświetlania baneru (np. wyłączyć go już po umieszczeniu w witrynie),
- wyłączyć baner zgody tylko na określonych podstronach,
- uruchomić lub wyłączyć rejestr zgód (domyślnie włączony),
- uruchomić udostępnianie zgód w subdomenach.
Przechodząc do zakładki „Cookie Manager” z kolei masz możliwość kontroli skanowania witryny i przeglądania rezultatów tego działania. Sprawdzisz tam np. termin ostatniego skanu oraz zaplanujesz (lub przeprowadzisz natychmiast) kolejny. Przejrzysz również historię wszystkich skanów oraz prześledzisz listę plików cookie z podziałem na pięć kategorii:
- niezbędne,
- funkcjonalne,
- analityczne,
- występ,
- reklamowe.
CookieYes ma plugin dedykowany najsłynniejszemu CMS-owi świata, jakim jest WordPress. Możesz pobrać i zainstalować go bezpośrednio z poziomu swojego kokpitu administratora. Nie ma potrzeby wyszukiwania go w witrynie narzędzia. Wtyczka łączy się z kontem w serwisie i integruje również z innymi systemami zarządzania treścią.
Aby wprowadzić plugin CookieYes do swojego panelu WordPress, postępuj zgodnie z poniższymi instrukcjami:
- zaloguj się na swoje konto WordPress,
- przejdź do zakładki „Wtyczki” w bocznym menu widocznym po lewej stronie ekranu,
- naciśnij przycisk „Dodaj wtyczkę„,
- wyszukaj plugin w wyszukiwarce, wpisując pełną nazwę – CookieYes – Cookie Banner for Cookie Consent (Easy to setup GDPR/CCPA Compliant Cookie Notice),
- naciśnij przycisk „Zainstaluj” a następnie „Włącz„, który pojawi się w miejscu tego pierwszego,
- gdy uruchomisz plugin, możesz konfigurować go z poziomu kokpitu WordPress. Wystarczy tylko, że w spisie wtyczek znajdziesz CookieYes i naciśniesz przycisk „Settings”. Alternatywnie możesz od razu przejść do zakładki narzędzia o tej samej nazwie w bocznym menu;
- połącz plugin ze swoim kontem użytkownika, założonym wcześniej w serwisie CookieYes (przycisk „Connect to an existing account„) lub stwórz nowe konto (przycisk „Connect to a new account).
Po połączeniu kont możesz zarządzać ciasteczkami z poziomu panelu WordPress. Nie ma zatem potrzeby dalszego logowania się do serwisu w formie przeglądarkowej. Dodatkowo możesz ustawić automatyczne uruchamianie aktualizacji wtyczki, by mieć dostęp do wszystkich nowości. Do Twojej dyspozycji jest kompletny pakiet funkcji dostępnych w ramach opłaconego planu.
Okienko zgody na ciasteczka musi być odpowiednio dopasowane do Twojej witryny internetowej. Ze względu na to, że nie każdy ma stronę WordPress i funkcjonujący w ramach tego CMS-a plugin, omówię konfigurację w witrynie CookieYes. Nie jest to zadanie przesadnie skomplikowane i nie wymaga umiejętności kodowania (choć pozwala na wdrażanie zmian przy użyciu CSS).
Aby dostosować okno zgody do swoich potrzeb, postępuj zgodnie z poniższymi krokami:
- wejdź na stronę Cookieyes.com,
- zaloguj się do swojego konta w serwisie,
- przejdź do zakładki „Cookie Banner”. Są w niej dostępne wszystkie opcje modyfikacji okna, takie jak:
-
General – pozwala na wybór zgód zgodnych z Twoją działalnością i regionem, np.:
- międzynarodowe,
- dla krajów Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii,
- dla konkretnego państwa,
-
Layout – pozwala na modyfikację wyglądu i układu okna. Z tego miejsca możesz wybrać:
- formę okna,
- baner dolny,
- okienko pop-up,
- położenie (lewy lub prawy dolny albo górny róg ekranu),
-
Content – pozwala dopasować treść pokazującego się użytkownikom powiadomienia:
- w głównym widoku notatki,
- w widoku szczegółowych informacji,
- na poszczególnych przyciskach,
-
Colours – umożliwia zmianę kolorystyki okna z wykorzystaniem motywów, które możesz personalizować. Do dyspozycji masz:
- motyw jasny,
- motyw ciemny,
- motyw automatycznie dostosowywany do wyglądu i kolorystyki Twojej witryny internetowej,
- Custom CSS – pozwala na wdrożenie autorskiego kodu CSS. Wystarczy tylko dodać go w pustym oknie.
-
General – pozwala na wybór zgód zgodnych z Twoją działalnością i regionem, np.:
Co ważne, wszelkie wprowadzane zmiany i ich rezultaty widzisz na żywo. Pozwala na to podgląd modyfikowanego okna, umieszczony w prawej części widoku narzędzia. Dzięki temu możesz kontrolować sytuację i projektować rozwiązania, które będą spójne z Twoją marką i witryną.
Z CookieYes możesz korzystać zarówno za darmo, jak i po uiszczeniu odpowiedniej opłaty. Jest dostępny w czterech planach, w ramach których korzystać z niego możesz za cenę od 0 do 500 euro rocznie. Wszystko zależy natomiast od rozwiązania, które wybierzesz.
Muszę przyznać, że narzędzie to nie należy do przesadnie kosztownych. Mimo stawki w euro (lub alternatywnie w dolarach i funtach) nie uderza po kieszeni. Jest nawet tańszy od swojego głównego konkurenta, czyli Cookiebot.
Możesz opłacać go w abonamencie miesięcznym lub zdecydować się na zakup z góry na rok. Ta druga opcja jest zdecydowanie tańsza, dzięki niej bowiem 2 miesiące korzystania z narzędzia są praktycznie darmowe. Z tego względu w poniższej analizie uwzględniłem właśnie to rozwiązanie.
Do Twojej dyspozycji są cztery pakiety CookieYes:
-
Free – bezpłatny plan skierowany do użytkowników prywatnych. Pozwala na obsługę tylko jednej domeny. W jego ramach możesz liczyć na:
- 100 stron na skan,
- 15 tys. odsłon miesięcznie,
- 5 skanów miesięcznie,
- podstawowa personalizacja,
- podstawowa personalizacja,
- 2 gotowe layouty,
- szablon RODO,
- Menedżer Tagów Google.
-
Basic – kosztuje 90 euro za 12 miesięcy w wariancie rocznym. To miesięczny koszt ok. 7,50 euro. Twórcy polecają go użytkownikom prowadzącym niewielkie firmy oraz dynamicznie rozwijające się start-upy. Oferuje wszystko z planu Free, a ponadto m.in.:
- 600 stron na skan,
- 100 tys. odsłon miesięcznie,
- nieograniczona liczba skanów,
- zaawansowane modyfikacje,
- wielojęzyczny baner,
- automatyczne tłumaczenie,
- niestandardowy CSS,
- ramy IAB,
- globalna ochrona prywatności,
- obsługa czatu.
-
Pro – kosztuje 230 euro za 12 miesięcy w wariancie rocznym. To miesięczny koszt ok. 19,17 euro. Polecany firmom średniej wielkości, które odnotowują stale rosnący ruch. Oferuje wszystko z pakietu Basic, a także m.in.:
- 4000 stron na skan,
- 300 tys. odsłon miesięcznie,
- kierowanie geograficzne,
- skanowanie zaplanowane raz w miesiącu,
- 3 gotowe layouty,
- układ wyskakujących okienek,
- wyłącznie baneru na określonych stronach.
-
Ultimate – kosztuje 500 euro za 12 miesięcy w wariancie rocznym. To miesięczny koszt ok. 41,66 euro. Najlepsze rozwiązanie dla potężnych firm obsługujących duży ruch. Oferuje wszystko z planu Pro, a ponadto np.:
- 8000 stron na skan,
- nieograniczona liczba odsłon,
- cotygodniowe zaplanowane skanowanie,
- brak brandingu CookieYes,
- niestandardowe logo,
- skanowanie za logowaniem.
Wykupienie jednego z planów z góry na rok może przynieść Ci znaczne oszczędności. Najpierw jednak polecam zapoznać się nieco lepiej z tym urządzeniem. Pozwoli Ci na to darmowy, 14-dniowy okres testowy, z którego ja również skorzystałem. Dzięki niemu przekonasz się, jak CookieYes wygląda od środka i sprawdzisz, czy na pewno jest to rozwiązanie odpowiednie dla Ciebie.
Co istotne, skorzystanie z darmowego rozwiązania testowego wymaga niestety podania danych karty płatniczej. Po 2 tygodniach zostanie ona automatycznie obciążona, chyba że wcześniej zrezygnujesz z usługi.
Jak już wcześniej wspominałem, CookieYes nie jest jedynym narzędziem wspierającym właścicieli stron WWW w ochronie prywatności internautów i zarządzaniu ciasteczkami. Na rynku jest więcej tego typu rozwiązań, a szczególną popularnością cieszy się główny konkurent opisywanego narzędzia – Cookiebot CMP.
Oba narzędzia są stosunkowo podobne i oferują zbliżone funkcjonalności. Zazwyczaj natomiast CookieYes jest opisywany jako nieco łatwiejszy w obsłudze. Jego interfejs rzeczywiście wydaje się mniej skomplikowany i moim zdaniem łatwiej będzie zapanować nad nim osobie bez doświadczenia. W dodatku jest atrakcyjniejszy cenowo (szczególnie przy zakupie pakietu rocznego). Z drugiej strony jednak zapewnia mniejszą swobodę językową i nie ma aż tak rozbudowanej dokumentacji zgodności.
Jak zwykle bywa w takich sytuacjach, nie da się jednoznacznie określić, które rozwiązanie jest lepsze. Oba natomiast mają okresy testowe, polecam więc z nich skorzystać i samodzielnie sprawdzić, która opcja bardziej Ci odpowiada. Obie mają zarówno mocne, jak i nieco słabsze strony. Ostateczna decyzja zależy więc od Twoich priorytetów, planów rozwoju witryny oraz oczekiwań.
- zgodność ze wszystkimi niezbędnymi przepisami prawnymi,
- łatwa instalacja i konfiguracja w najpopularniejszych CMS-ach (darmowy plugin do WordPress i Shopify),
- automatyczne skanowanie plików cookie,
- rozbudowane możliwości dostosowania baneru zgody,
- integracja z Consent Mode v2,
- obsługa wielu wersji językowych,
- możliwość bezpłatnego generowania polityk,
- wsparcie API,
- darmowa wersja dla mniej wymagających,
- atrakcyjny cennik w przypadku subskrypcji rocznej.
- dość surowe ograniczenia w wariancie bezpłatnym (praktycznie tylko do użytku prywatnego),
- okres testowy dopiero po wprowadzeniu danych karty płatniczej,
- w przypadku niektórych skryptów może wymagać ręcznego dostosowania,
- ograniczone opcje personalizacji nawet w podstawowym pakiecie płatnym,
- brak czatu supportu w planie bezpłatnym.
Właściciele witryn, którym zależy na ochronie prywatności swoich odbiorców, powinni rozważyć skorzystanie z narzędzia do zbierania zgód i zarządzania ciasteczkami. CookieYes w tym zakresie może być bardzo pomocny – przede wszystkim ze względu na rozbudowaną paletę funkcji. Wprowadza wiele automatyzacji i spełnia praktycznie wszystkie niezbędne wymogi prawne. Gwarantuje integrację z Google Consent Mode v2, a dodatkowo jego instalacja i wdrożenie jest bardzo łatwe. Obsługuje wiele języków, współpracuje z popularnymi CMS-ami i przechowuje dane, do których możesz w każdej chwili wrócić.
Z drugiej strony wszystko to nie oznacza, że CookieYes jest pozbawiony wad. Przede wszystkim można uznać, że jest płatny, bo jego darmowa wersja jest bardzo ograniczona. W przypadku większości firm dbających o prywatność internautów konieczne będzie skorzystanie z większego pakietu. Te proponujące zaawansowaną personalizację z kolei niestety są już zdecydowanie droższe. Mimo to jednak polecam najpierw sprawdzić to narzędzie w planie testowym, a następnie rozważyć wykupienie planu rocznego. To znaczna oszczędność, przekładająca się na bardzo korzystny stosunek ceny do jakości.