🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

30 min. czytania

Najlepsze programy CRM: Ranking TOP 12 (2024)

CRM

Fot. Storyset

Ranking TOP 12 najlepszych systemów CRM w 2024. Zestawienie najlepszych programów Customer Relationship Management.

Spis treści
Strona WWW

Czym jest system CRM, do czego służy i w jaki sposób może wspomóc działania Twojej firmy? Zarządzaj relacjami z klientami na najwyższym poziomie, wykorzystując do tego najlepsze programy CRM.

Oprogramowanie CRM ma za zadanie sprawić, żeby Twoje zarządzanie obsługą klienta nie tylko przebiegało sprawniej, ale i przynosiło lepsze efekty. Co więcej, dobór odpowiedniego systemu powinien sprzyjać również docieraniu do nowych, potencjalnych klientów oraz utrwalaniu więzi z obecnymi. Dzięki temu wszystkiemu z kolei przedsiębiorstwo dążyć będzie do wyższych zysków, sprawniejszej komunikacji i większej satysfakcji kontrahentów.

W jaki sposób jednak sprawdzić, w jakim systemie CRM znajdziesz wszystkie funkcje, których potrzebuje Twoja firma? Zadanie nie jest łatwe, ale ułatwi je przygotowany przeze mnie ranking najlepszych programów CRM, które aktualnie są dostępne na rynku. W tym artykule znajdziesz opis 12 z nich, wraz z ich najważniejszymi cechami i cennikami. Dzięki temu szybko wybierzesz rozwiązanie, które nie tylko spełnia Twoje oczekiwania, ale też mieści się w budżecie.

System CRM – co to jest?

Nawet najlepszy ranking systemów CRM na niewiele się zda, jeśli nie będziesz wiedzieć, czego dokładnie szukasz. Zacznijmy więc od sprecyzowania, czym jest program CRM. Skrót ten pochodzi od angielskiego Customer Relationship Management. Przetłumaczyć to można jako „zarządzanie relacjami z klientami”. W praktyce natomiast jest to zestaw metod, narzędzi i działań organizacyjnych, sprzyjających kontrolowaniu, planowaniu, analizowaniu i zarządzaniu relacjami z klientami.

Zamysł ten ma dość szerokie ramy i czasem nazywany bywa nawet całą strategią, czy wręcz „filozofią”. Opiera się bowiem nie tylko na sprawnej komunikacji wewnątrz firmy oraz z klientami, ale również na procesach ściśle biznesowych, takich jak:

  • marketing i promocja – ich celem jest docieranie do odbiorców, przyciąganie nowych, budowanie marki,
  • sprzedaż – działania prowadzące do zawierania kolejnych transakcji,
  • serwis – odbieranie feedbacku od użytkowników, reagowanie na ich bieżące potrzeby,
  • analiza danych – zbieranie informacji dotyczących zachowań klientów, wyciąganie z nich wniosków i przetwarzanie ich na zmiany wprowadzane w firmie.

W praktyce więc oprogramowanie CRM łączy klientów z kilkoma działami w firmie:

  • sprzedażowym,
  • marketingowym,
  • obsługą klienta,
  • zarządem.

Jak zapewne już się domyślasz, tak duże zaangażowanie ze strony firm nie jest bezcelowe. Przyświecają mu dwa główne cele:

  • bezpośredni – wzrost zadowolenia klienta, umacnianie więzi, poprawa standardów obsługi i pozyskiwanie nowych odbiorców;
  • pośredni (a przy tym główny) – rozwój przedsiębiorstwa i wzrost przychodów, przy jednoczesnej oszczędności czasu i optymalizacji procesów wewnątrzfirmowych.

Oczywiście każdy biznes jest inny. System CRM może zatem działać nieco inaczej w przypadku średnich firm, a odmiennie w tych najmniejszych czy potężnych korporacjach. Właśnie z tego powodu tak ważne jest, by wybrać oprogramowanie CRM dostosowane do profilu konkretnego przedsiębiorstwa. Jednocześnie jego możliwości muszą współgrać z profilem potencjalnych klientów, którzy za jego pomocą będą „obsługiwani”.

Rodzaje systemów CRM

Proces zarządzania relacjami z klientami jest na tyle rozbudowany, że system CRM musi łączyć w sobie trzy podstawowe „fazy” kontaktu odbiorcy z firmą. Przekładają się one na trzy główne rodzaje CRM-ów:

  • interaktywny – celem tego aspektu jest poprawa komunikacji między przedsiębiorstwem a odbiorcą. Co istotne, jakość obsługi klienta powinna być uniezależniona od kanału kontaktu;
  • operacyjny (ang. front-office) – skupiony na gromadzeniu informacji o kliencie i udostępnianiu ich w odpowiedni sposób. Sprzyja automatyzacji procesów biznesowych związanych z różnego typu kontaktami z odbiorcą. Umożliwia w ten sposób satysfakcjonującą i holistyczną obsługę klienta w każdej sytuacji. Jest skupiony na trzech głównych funkcjonalnościach:
    • marketingu,
    • sprzedaży,
    • wsparciu technicznym;
  • analityczny (ang. back-office) – odpowiada za stałe monitorowanie i analizowanie zachowań klientów. Dostarcza przetworzone informacje, dzięki którym możliwe jest usprawnienie procesów sprzedaży, komunikacji i innych. Jego celem jest zwiększenie efektywności działań, optymalizacja podejmowanych działań i zwiększenie sprzedaży.

Zdecydowana większość profesjonalnych programów CRM oferuje usługi z zakresu wszystkich trzech wymienionych „faz”. Warto natomiast zwrócić uwagę na to, w jaki sposób każda z nich jest realizowana i wprowadzana w życie. Od sytuacji konkretnej firmy może bowiem zależeń, na którą położy szczególny nacisk.

Rodzaje danych gromadzonych w systemach CRM

Zarządzanie projektami, kontaktami z klientami i procesami komunikacyjnymi nie są możliwe bez odpowiednich danych. Każda optymalizacja procesów biznesowych musi być oparta na zebranych informacjach. W przeciwnym wypadku nie jest możliwe stwierdzenie, czy będzie skuteczna.

Właśnie dlatego system CRM typu analitycznego jest tak istotny. Jego zadaniem jest zbieranie danych od aktualnych i potencjalnych klientów. Następnie są przechowywane tak, by mieli do nich dostęp pracownicy. Dzięki temu otrzymują oni tzw. widok 360 klienta, a więc jego pełny obraz. Na tej podstawie są w stanie skuteczniej się z nim komunikować, optymalizować oferty, trafniej określać jego potrzeby itd.

By jednak wszystko to działało poprawnie, wybrany system CRM musi być w stanie gromadzić (i ewentualnie analizować) dane, które są Ci potrzebne. Zależnie od programu może on natomiast zbierać:

  • dane ilościowe – w liczbowy sposób prezentują dane, na podstawie których będziesz w stanie określić nawiązanie interakcji odbiorcy z firmą;
  • dane jakościowe – przedstawiają modele zachowań klientów podczas podejmowania decyzji zakupowych i ich motywację;
  • dane opisowe – skupiają się na cechach szczególnych i wyróżnikach odbiorców, ułatwiając tworzenie ich profili;
  • dane związane z tożsamością – zawierają podstawowe informacje niezbędne do identyfikacji i segmentacji marketingowej klientów.

Zależnie od konkretnego systemu CRM, może on opierać się tylko na niektórych, jak i uwzględniać wszystkie te typy danych. Dla większości firm bardzo istotną rolą w oprogramowaniu CRM jest zbieranie jak największej ilości różnorodnych informacji.

Ranking CRM – TOP 12

Czas przejść do najważniejszej kwestii. Poniżej znajdziesz mój ranking CRM – TOP 12 rozwiązań dostępnych aktualnie na rynku. Tworząc to zestawienie, skupiłem się przede wszystkim na programach wiarygodnych, sprawdzonych i rzetelnych. Jednocześnie zależało mi, by zaprezentować tu propozycje jak najbardziej różnorodne. Są zatem dostosowane do potrzeb film o rozmaitej wielkości, profilu czy sektorze działania. Stworzyłem zarówno opisy ich najważniejszych cech, jak również zaprezentowałem aktualne cenniki. To powinno pomóc Ci w znalezieniu systemu CRM idealnego dla Twojej firmy.

1. HubSpot

Hubspot

System CRM HubSpot to potężne narzędzie działające już w ponad 135 krajach. Choć jego strona główna nie ma polskiej wersji językowej, sama platforma już taką posiada. Obsługuje ponad 216 tys. klientów, co świadczy o jego wiarygodności. Jego atutem jest nowatorskie podejście do technologii, opiera się bowiem na sztucznej inteligencji. Z powodzeniem usprawnia nie tylko proces zarządzania projektami marketingowymi, ale też proces sprzedaży oraz obsługi klienta. Skupia się na sześciu głównych aspektach działalności firm, zapewniając im dostęp do:

  • centrum marketingowego,
  • centrum contentowego,
  • centrum sprzedaży,
  • centrum operacyjnego,
  • centrum usług,
  • centrum handlu.

W tym systemie CRM możliwe jest łatwe przeprowadzenie integracji z innymi narzędziami w Twojej firmie. Dodatkowo skorzystasz też z jego mniej oczywistych funkcji, jak np. kreator landing pages. Udostępnia integracje z ponad 1500 zewnętrznymi narzędziami i aplikacjami, a ponadto oferuje usługi wdrożeniowe, narzędzia programistyczne i całodobową obsługę klienta.

Cena

Ile kosztuje system CRM HubSpot? Jest to rozwiązanie płatne i dostępne w wielu zróżnicowanych pakietach. Dla osób indywidualnych i małych zespołów przeznaczone zostały cztery warianty tego oprogramowania:

  • Free Tools – opcja darmowa dla maksymalnie 5 użytkowników. Przeznaczona dla nowych firm, dopiero wchodzących na rynek;
  • Marketing lub Starter – kosztuje 15 euro miesięcznie za 1 użytkownika. Opiera się głównie na narzędziach marketingowych, angażujących klientów i zwiększających konwersję. Obejmuje 1000 kontaktów marketingowych;
  • Starter Custom Platform – kosztuje 15 euro miesięcznie za 1 użytkownika. Oprócz narzędzi marketingowych zapewnia również rozwiązania sprzedażowe, usługowe, contentowe i operacyjne. Obejmuje 1000 kontaktów marketingowych (wersja polecana przez twórców);
  • Marketing Hub Professional – zaczyna się od 792 euro miesięcznie dla 3 użytkowników. Za każdą kolejną osobę ceny zaczynają się od 45 euro miesięcznie. Kompleksowe narzędzie rozszerzające działanie poprzedniego pakietu o zaawansowane funkcje, media społecznościowe i automatyzację marketingu wielokanałowego. Obejmuje 2000 kontaktów marketingowych.

Nieco inaczej wygląda to w przypadku rozwiązań dla większych firm i potężnych przedsiębiorstw. Jeśli prowadzisz rozbudowany biznes, możesz skorzystać z wyżej opisanej opcji „Marketing Hub Professional”. Dla najbardziej wymagających stworzono natomiast dodatkowy (wyjątkowo drogi, ale i niezwykle rozbudowany) pakiet:

  • Marketing Hub Enterprise – jej cena rozpoczyna się od 3300 euro miesięcznie dla 5 użytkowników. Za każdą kolejną osobę cena wynosi od 75 euro miesięcznie. To najpotężniejsza opcja w pełni dostosowana do oczekiwań potencjalnych klientów. Zapewnia zaawansowaną kontrolę nad wszystkimi dostępnymi funkcjami oraz elastyczność.
Pakiety cenowe Hubspot

2. Monday.com

Strona WWW Monday.com

Monday.com to system klasy CRM, dostępny w polskiej wersji językowej. W jego ramach zyskasz dostęp do szeregu narzędzi pomocnych w obszarze obsługi klienta i zarządzania procesami firmowymi. Z powodzeniem sprawdzi się w wersji:

  • Monday Work Management:
    • w branżach kreatywnych i z obszaru design,
    • podczas wykonywania operacji,
    • w marketingu,
    • przy zarządzaniu projektami i zadaniami,
    • w sektorze HR,
    • w IT,
    • przy optymalizacji przepływów pracy;
  • Monday Sales CRM:
    • przy lejkach sprzedażowych,
    • zarządzaniu kontaktami,
    • zarządzaniu potencjalnymi klientami,
    • przechwytywaniu potencjalnych klientów,
    • projektach klientów,
    • działaniach marketingowych,
    • wdrażaniu klientów;
  • Monday Dev:
    • przy planowaniu map,
    • powtarzalnych funkcjach,
    • przyśpieszeniu realizacji prac,
    • retrospektywach,
    • śledzeniu błędów,
    • realizacji projektów,
    • planowaniu prac.

Atutem Monday.com jest znaczna swoboda w dostosowaniu przepływu pracy wewnątrz firmy. Jego struktura jest przejrzysta, łatwa do personalizacji i czytelna. Dzięki temu jest w stanie ułatwić komunikację, delegowanie zadań i nadzór nad procesem ich realizacji nawet w większych zespołach.

Cena

System CRM Monday.com ma trzy cenniki, zależnie od rozwiązania, które wybierzesz (CRM, Work Management, Dev). Ja skupię się na pierwszym z rozwiązań. Jego atutem jest to, że z góry możesz określić wielkość swojego zespołu. Koszt narzędzia w przeliczeniu na jedną osobę się nie zmienia, zwiększa się natomiast rozliczenie łączne. Do wyboru masz pakiety:

  • Bezpłatny – nic nie kosztuje i obejmuje dwa stanowiska. Pozwala na przechowywanie i wizualizację do 1000 kontaktów online. Zapewnia formularze online do pozyskiwania potencjalnych klientów;
  • Basic – kosztuje 12 euro za stanowisko miesięcznie. Nie tylko zbiera, ale też pozwala uporządkować informacje o odbiorcach i zawieranych transakcjach;
  • Standard – kosztuje 17 euro miesięcznie za stanowisko. Odpowiada za automatyzację procesów sprzedażowych oraz sprawniejszą komunikację;
  • Pro – kosztuje 28 euro miesięcznie za jedno stanowisko. Pozyskuje informacje o całym cyklu sprzedażowym. Umożliwia generowanie prognoz;
  • Enterprise – cena ustalana indywidualnie po określeniu szczegółowych oczekiwań i potrzeb Twojej firmy. Nadzoruje i ułatwia zarządzanie wszystkimi działaniami przed- i posprzedażowymi. Gwarantuje dostęp do funkcji korporacyjnych.
Cennik pakietów Monday.com

3. ActiveCampaign

Strona WWW ActiveCampaign

ActiveCampaign to narzędzie typu all-in-one. Wśród ogromnej ilości jego funkcji (znany jest m.in. jako system do mailingu i newsletterów) znajdziesz również naprawdę przemyślane rozwiązania CRM. Jest skupiony na automatyzacji cyklu sprzedaży i poprawie jego efektywności. Ułatwia działania z zakresu m.in.:

  • zarządzania relacjami z klientami,
  • kontroli i kontaktu z zespołami,
  • automatyzacji procesów biznesowych,
  • utrzymywaniu i pielęgnowaniu kontaktów z leadami,
  • zbierania i analizy danych dotyczących klientów,
  • mapowania procesu pozyskiwania klientów,
  • raportowania kampanii,
  • segmentacji kontaktów,
  • lejków sprzedażowych,
  • zarządzania zadaniami.

Jego atutem jest dostęp do analiz opartych na działaniu sztucznej inteligencji. To ułatwia wyciąganie wniosków z przeprowadzanych działań i unikania popełniania błędów w przyszłości. Dodatkowo pozwala na intuicyjną integrację z zewnętrznymi narzędziami, dzięki czemu dostosowanie go do swojej firmy jest naprawdę łatwe.

Cena

ActiveCampaign, ze względu na dość niskie stawki, może być systemem nie tylko dla dużych i średnich firm, ale również dla małych zespołów. Oferuje naprawdę atrakcyjny stosunek ceny do jakości, dysponując ogromem funkcji. Jest dostępny w czterech pakietach cenowych, których koszt zmienia się w zależności od liczby posiadanych przez Ciebie kontaktów. Ja na potrzeby przykładu przyjąłem 1000 odbiorców:

  • pakiet Starter – jego ceny rozpoczynają się od 8 dolarów przez pierwsze 3 miesiące, a potem cena zmienia się a 15 dolarów miesięcznie. Zapewnia dostęp 1 użytkownikowi. Przeznaczony głównie do personalizowanych kampanii marketingowych;
  • pakiet Plus – jego ceny rozpoczynają się od 49 dolarów za miesiąc. Zapewnia dostęp 1 użytkownikowi. Pozwala nie tylko na realizację kampanii, ale i zbieranie informacji o użytkownikach i wdrażanie automatyzacji;
  • pakiet Pro – jego ceny rozpoczynają się od 79 dolarów za miesiąc. Zapewnia dostęp 3 użytkownikom. Umożliwia pełną automatyzację marketingu wielokanałowego;
  • pakiet Enterprise – jego ceny rozpoczynają się od 145 dolarów za miesiąc. Zapewnia dostęp 5 użytkownikom. Oferuje wsparcie techniczne na poziomie przedsiębiorstwa, podczas prowadzenia kampanii na dużą skalę.
Cennik i pakiety ActiveCampaign

4. Pipedrive

Strona WWW Pipedrive

Pipedrive to system CRM skupiający się na optymalizacji procesu sprzedażowego. Służy do zarządzania potencjalnymi klientami i nadzorowania wszelkich działań prowadzących do realizacji transakcji w jednym miejscu. Wykorzystasz go ponadto do zarządzania relacjami ze swoimi odbiorcami. Na podstawie zebranych przez niego danych opracujesz indywidualną strategię rozwoju przedsiębiorstwa.

Jest dostępny w języku polskim i zapewnia integrację z zewnętrznymi narzędziami oraz aplikacjami wykorzystywanymi przez polskie firmy. Z jego poziomu nie tylko skonfigurujesz swoje lejki sprzedażowe, ale też scentralizujesz pozyskiwane informacje i historię kontaktów. Łatwo dostosowujesz go do indywidualnych potrzeb Twojej firmy i wygenerujesz czytelne statystyki sprzedaży.

Cena

Pipedrive jest dostępny w pięciu pakietach cenowych. Wybierając opłatę roczną, jesteś w stanie zaoszczędzić nawet do 42 proc. stawki abonamentu opłacanego w trybie miesięcznym. Poszczególne plany są dość różnorodne, a ich koszt – nawet w najdroższym przypadku – naprawdę przystępny. Z tego względu to oprogramowanie może świetnie sprawdzić się w przypadku początkujących przedsiębiorców nadzorujących stosunkowo małe zespoły. Do dyspozycji masz pakiety:

  • Podstawowy – kosztuje 14 euro za stanowisko miesięcznie. Pozwala na szybką konfigurację procesów sprzedażowych i zarządzanie potencjalnymi klientami;
  • Zaawansowany – kosztuje 29 euro za stanowisko miesięcznie. Poprawia jakość obsługi klienta dzięki zintegrowanej poczcie e-mail i licznym automatyzacjom;
  • Profesjonalny – kosztuje 49 euro za stanowisko miesięcznie. Zapewnia dostęp do technologii SI i zapewnia większe możliwości raportowania oraz personalizacji;
  • Power – kosztuje 64 euro za stanowisko miesięcznie. Oferuje rozbudowane wsparcie i elastyczną współpracę większych zespołów;
  • Firmowy – kosztuje 99 euro za stanowisko miesięcznie. Oferuje dostęp do wszystkich możliwości platformy. Dobrze sprawdzi się w przypadku dużych i średnich firm.

Ciekawym rozwiązaniem jest możliwość rozbudowy wykupionego planu o dodatkowe funkcje. Są one płatne, ale z ich pomocą możesz wprowadzić znaczne zmiany w systemie CRM. Dzięki nim będzie on lepiej dostosowany do potrzeb Twojej firmy.

Pakiety cenowe Pipedrive

5. Livespace

Strona WWW Livespace

Z systemu CRM Livespace możesz korzystać swobodnie dzięki polskiej wersji językowej. Z jego poziomu możliwa jest nie tylko automatyzacja procesów sprzedażowych, ale też ich planowanie i kontrola. Trzy główne cele realizowane przez twórców to:

  • skrócenie czasu pozyskiwania klienta,
  • usuwanie przeszkód i przyśpieszenie pracy zespołu,
  • zwiększanie konwersji na każdym etapie procesu sprzedaży.

Pozwala na zbieranie licznych danych statystycznych oraz generowanie raportów. Możesz następnie wykorzystać je do planowania kampanii i usprawniania obsługi klienta. Automatyzacje uwalniają moce przerobowe handlowców, a rozbudowana platforma pozwala na usystematyzowanie sposobów komunikacji. Ze względu na dostępne funkcje sprawdzi się w małych i średnich firmach.

Cena

Livespace jest dostępny w czterej wariantach cenowych i nie należy do szczególnie drogich. Podobnie jak w większości systemów CRM, stawka jest uzależniona nie tylko od funkcji, ale też przelicza się ją na liczbę użytkowników. Do Twojej dyspozycji są pakiety:

  • Base – kosztuje 69 zł miesięcznie na użytkownika. Stworzona z myślą niewielkich firmach, których celem jest kontrola nad danymi o klientach;
  • Automation – kosztuje 139 zł miesięcznie na użytkownika. Rozwiązanie dla małych i średnich firm, które chcą usprawnić pracę wewnątrz organizacji i zapanować nad procesem sprzedażowym;
  • Growth – kosztuje 209 zł miesięcznie na użytkownika. Skierowana do średnich i nieco większych przedsiębiorstw. Umożliwia optymalizację wydajności realizowanych zadań sprzedażowych;
  • Professional+ – kosztuje 348 zł miesięcznie na użytkownika do 10 stanowisk. Najlepsze oprogramowanie CRM dla dużych firm o indywidualnych potrzebach, oczekujących wsparcia specjalistów.
Pakiety cenowe Livespace

6. Zoho CRM

Zoho CRM

Zoho CRM to popularny system, z którego korzysta ponad 250 tys. firm praktycznie z całego świata. Jest dostępny w kilkunastu językach, wśród których niestety nie ma polskiego. Jego twórcy skupili się w nim przede wszystkim na takich kwestiach, jak:

  • budowa relacji z klientami i umacnianie tej więzi poprzez kontakt wielokanałowy,
  • maksymalizacja produktywności i minimalizowanie kosztów,
  • automatyzacja przepływu pracy, procesów sprzedażowych, kampanii marketingowych i pozyskiwania klientów,
  • raportowanie, analityka i perspektywa potencjalnego rozwoju przedsiębiorstwa.

To platforma wspierana przez sztuczną inteligencję. Ma nowoczesną formę, a jednocześnie jest skalowalna. Pozwala nie tylko kontrolować skuteczność sprzedaży, ale też tworzyć skrypty i oferty.

Cena

Zoho CRM jest dostępny w czterech pakietach cenowych. Niestety nie ma wersji darmowej, ale jego ceny są względnie przystępne. W przypadku każdego z planów dotyczą ceny za użytkownika miesięcznie. Do dyspozycji masz:

  • Standard – 14 euro. Dobry dla niewielkich zespołów czy startupów. Pozwala na optymalizację oraz automatyzację cyklu sprzedażowego;
  • Professional – 23 euro. Dla małych firm oraz zespołów. Pozwala na efektywniejsze pozyskiwanie nowych klientów oraz zwiększa zaangażowanie w rozwój przedsiębiorstwa;
  • Enterprise – 40 euro. Dobry dla małych i średnich przedsiębiorstw, które dynamicznie się rozwijają. Pozwala na zarządzanie globalnymi operacjami CX. Zapewnia przy tym dostęp do kompletnego i profesjonalnego systemu CRM;
  • Ultimate – 52 euro. Opcja dla najbardziej wymagających, potężnych przedsiębiorstw i korporacji. Zapewnia skalowanie wykładnicze i dostęp do dedykowanych funkcji analizy biznesowej.
Pakiety cenowe Zoho CRM

7. Creatio

Creatio - strona WWW

Creatio to polskojęzyczny system CRM o wysokiej dostępności. Nie wymaga kodowania i jest łatwy do wdrożenia w firmie. Jest zbudowany z dwóch głównych segmentów:

  • Studio – autorska platforma, której celem jest automatyzacja sprzedaży i swobodne tworzenie aplikacji;
  • CRM – odpowiada za zarządzanie relacjami z klientami. To rozwiązanie oparte na GenAI i technologii No-Code.

Oprócz tego oferuje platformy dedykowane poszczególnym działom, takim jak marketing, sales i service. W jego ofercie znajdziesz zindywidualizowane cykle pracy dla 20 branż, takich jak m.in. telekomunikacja, produkcja, usługi biznesowe czy bankowość.

Poprawia wydajność pracowników, automatyzuje procesy marketingowe i monitoruje realizowane zadania. Wykorzystasz go zarówno do eliminacji wąskich gardeł, jak i efektywnego zarządzania relacjami z klientami. Ogrom oferowanych usług i autorskie platformy sprawiają, że nie zawiedzie nawet największych firm poszukujących rzetelnych i bezpiecznych rozwiązań wewnętrznych.

Cena

Creatio oferuje bardzo atrakcyjny stosunek ceny do jakości. Jest dostępny w trzech podstawowych pakietach cenowych. Możesz do nich dodać natomiast jeszcze inne produkty, użytkowników różnych rodzajów oraz rozszerzoną opcję supportu (wszystko za dodatkową opłatą, zależną od wybranej usługi). Tradycyjnie już cena zależna jest zarówno od dostępnych możliwości systemu CRM, jak i liczby użytkowników. Do dyspozycji masz:

  • pakiet Growth – kosztuje 25 dolarów za miesiąc za użytkownika. W jego ramach dostępna jest automatyzacja sprzedaży skierowana dla małych i średnich przedsiębiorstw;
  • pakiet Enterprise – kosztuje 55 dolarów miesięcznie za użytkownika. Oferuje pełnoskalową automatyzację procesów wewnątrz dużych przedsiębiorstw i korporacji;
  • pakiet Inlimited – kosztuje 85 dolarów miesięcznie za jednego użytkownika. Nieograniczona i spersonalizowana automatyzacja marketingu oraz sprzedaży w zaawansowanych zastosowaniach korporacyjnych.
Pakiety cenowe Creatio

8. Freshworks

Strona WWW Freshworks

Freshworks jest rozwiązaniem bardzo pomocnym w zarządzaniu relacjami z klientami i finalizacją procesów sprzedażowych. Jest to jeden z systemów CRM, które wyróżniają się szczególnie rozbudowaną ofertą. Jego atutem jest polska wersja językowa, a główny trzon stanowi sześć rozwiązań:

  • Customer Service Suite – daje dostęp do platformy wzbogaconej o rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji,
  • Freshservice – zapewnia w pełni zintegrowany system IT,
  • Freshchat – wspiera efektywną obsługę klientów i kontakt z nimi,
  • Freshdesk – autorska i ujednolicona platforma obsługi klienta,
  • Freshsales – pomaga zespołom obsługi klienta w optymalizacji sprzedaży,
  • Freshmarketer – odpowiada za zarządzanie kontaktami, angażowanie ich i docieranie do nich na wiele sposobów.

Cena

Freshworks ma dość skomplikowany cennik, zależny od usługi, którą jesteś zainteresowany. Każde z sześciu wyżej wymienionych rozwiązań jest dostępne w kilku wariantach. W przypadku usługi Freshdesk, odpowiadającej za zarządzanie relacjami z klientami, do Twojej dyspozycji są cztery główne pakiety cenowe:

  • Free – darmowe rozwiązanie nawet dla 10 użytkowników. Dobre dla początkujących firm i zespołów o niewielkich wymaganiach, które intensywnie się rozwijają;
  • Growth – kosztuje 15 dolarów miesięcznie na osobę. Stworzone z myślą o małych i średnich zespołach. Pozwala na automatyzację podstawowych procesów i proste zarządzanie kontaktami;
  • Pro – kosztuje 49 dolarów miesięcznie na osobę. Dobre dla średnich i nieco większych firm. Zapewnia zaawansowane funkcje automatyzacyjne, zwiększające wydajność przedsiębiorstwa;
  • Enteprise – kosztuje 79 dolarów miesięcznie na użytkownika. Stworzone z myślą o potężnych firmach na korporacyjnym poziomie. Udostępnia w pełni funkcjonalne boty i zaawansowane możliwości z zakresu CRM.
Pakiety cenowe Freshworks

9. Salesforce

Salefsorce

Zdaniem niektórych użytkowników Salesforce to najlepszy chmurowy system CRM dostępny na rynku. Rzeczywiście jest to rozwiązanie dość rozbudowane, które może pomóc Twojej firmie na wielu poziomach. Ułatwia zarządzanie relacjami z klientami, usprawnia działania marketingowe i zapewnia dostęp do narzędzi analitycznych. Bez wątpienia jego zaletą jest wysoka kompatybilność. Dotyczy ona zarówno rozmaitych systemów wewnętrznych, jak i urządzeń mobilnych czy narzędzi zewnętrznych.

Posiada nie tylko autorski panel, ale też moduł raportów, pozwalający na wykonywanie dość szczegółowych analiz. Do zarządzania potencjalnymi klientami wykorzystuje rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji. Sam system informatyczny został przygotowany z myślą o wielu różnorodnych branżach. Wśród sugerowanych przez Twórców znalazły się m.in.: opieka zdrowotna, produkcja czy handel detaliczny.

Cena

Zaletą Salesforce jest jego daleko idąca uniwersalność. Ma rozbudowaną ofertę, która w dodatku jest skalowalna. Dzięki temu sprawdzi się zarówno w przypadku niewielkich zespołów, jak i małych oraz średnich firm, a nawet potężnych przedsiębiorstw i korporacji. Do wszystkich tych grup dostosowany został również cennik usługi, podzielony na dwie grupy, oferujące w sumie aż na 5 pakietów. Ich ceny przeliczane są na użytkownika i znalazły się wśród nich zarówno opcje przystępne cenowo, jak i dość kosztowne:

  • Starter Suite – kosztuje 25 euro miesięcznie za jednego użytkownika. Oparty na podstawowych optymalizacjach z zakresu marketingu, obsługi klienta, sprzedaży i handlu. Dobry dla mikrofirm i niewielkich zespołów czy startupów;
  • Pro Suite – kosztuje 100 euro miesięcznie za jednego użytkownika. Zapewnia dostęp do wszystkich opcji z poprzedniego pakietu, ale w rozszerzonych i zaawansowanych formach;
  • Enterprise – kosztuje 165 euro miesięcznie za jednego użytkownika. Zapewni Twojej firmie większą elastyczność i dostęp do API.
Pakiety cenowe Salesforce

Dodatkowe dwa pakiety dostępne w Salesforce zostały przygotowane z myślą o największych firmach. Są to:

  • Unlimited – kosztuje 330 euro miesięcznie za użytkownika. Dysponuje wbudowaną inteligentną automatyzacją procesów sprzedażowych. Zapewnia ponadto wsparcie doświadczonych programistów;
  • Einstein 1 Sales – kosztuje 500 euro miesięcznie za użytkownika. Udostępnia wszystko, co znalazło się w opisywanym oprogramowaniu CRM.

10. Bitrix24

Bitrix24

Bitrix24 nie jest typowym systemem CRM, ale ma wiele rozwiązań z tego zakresu. Umożliwia zarządzanie kontaktami, a także wspiera automatyzację, marketing i zbieranie danych na temat odbiorców. Przeanalizujesz z jego pomocą lejek sprzedażowy, przygotujesz raport czy będziesz kontrolować bieżące oferty oraz transakcje.

To serwis działający w języku polskim, który wyróżnia wyjątkowo intuicyjna i wygodna budowa. Ponadto – oprócz funkcji „typowo CRM-owych” zapewnia szereg usług, narzędzi i rozwiązań wspierających m.in.:

  • współpracę wewnętrzną i zewnętrzną,
  • zarządzanie zadaniami i projektami,
  • tworzenie stron internetowych i innych rozwiązań WWW,
  • procesy z zakresu HR i automatyzacji.

Dzięki niemu zarówno skupisz się na potencjalnych klientach, jak i usprawnisz działanie samego przedsiębiorstwa. Zadbasz o pozyskiwanie leadów, ale też zarządzanie nimi, automatyzację sprzedaży i obsługę klientów. Usprawnisz wykonywanie zadań przez pracowników, ułatwisz analitykę marketingową i zarządzanie fakturami (zobacz też: programy do faktur i księgowość online).

Cena

Bitrix24 jest dostępny zarówno w wariancie darmowym, jak i kilku płatnych. Pierwsza opcja ma oczywiście dość ograniczone możliwości. Sprawdzi się natomiast w przypadku startupów czy niewielkich biznesów dopiero wchodzących na rynek. Pozostałe cztery opcje pozornie nie należą do najtańszych na rynku. Warto jednak zauważyć, że nie są rozliczane za każdego użytkownika.

Zamiast tego mają określoną maksymalną liczbę osób w ramach pakietu po określonej stawce. W przeliczeniu na użytkownika okazuje się zatem dość atrakcyjnym cenowo narzędziem – szczególnie w przypadku większych firm, warto więc się nad nim zastanowić. Do Twojej dyspozycji są pakiety:

  • Free – bezwarunkowo darmowy dla nieograniczonej liczby użytkowników. Zapewnia dostęp do bardzo podstawowych funkcji CRM. Opiera się przede wszystkim na centrum kontaktowym i katalogu produktów;
  • Basic – kosztuje 199 zł miesięcznie dla maksymalnie 5 użytkowników. Sprawdzi się w przypadku niewielkich zespołów, małych firm czy stosunkowo nowych biznesów. Oferuje rozbudowane centrum kontaktowe i więcej możliwości z zakresu automatyzacji marketingu oraz sprzedaży;
  • Standard – kosztuje 399 zł miesięcznie dla maksymalnie 50 użytkowników. Dobry dla małych i średnich firm, stawiających na pełne centrum kontaktowe. Daje dość dużą swobodę z zakresu zarządzania produktami oraz ofertami;
  • Professional – kosztuje 799 zł miesięcznie dla maksymalnie 100 użytkowników. Stworzony z myślą o średnich i dużych firmach. Zapewnia pełną ofertę serwisu z zakresu usług CRM;
  • Enterprise – kosztuje 1599 zł miesięcznie dla maksymalnie 250 użytkowników. Za dodatkową opłatą pakiet ten można rozszerzyć nawet na 10 tys. osób. Obejmuje wszystkie funkcje oferowane przez tę platformę. Są dostępne niemalże bez żadnych ograniczeń, wraz ze wsparciem przedsiębiorcy przez profesjonalistów.
Pakiety cenowe Bitrix24

11. Insightly

Insightly

Insightly to książkowy przykład oprogramowania CRM, zawierający wszystkie elementy potrzebne przedsiębiorcom. Z powodzeniem zadbasz z jego poziomu zarówno o kontakt z klientami, jak i zarządzanie projektami czy działania marketingowe. Autorska platforma jest dostępna w języku angielskim, ale ma dość przejrzystą strukturę. Z jego pomocą możesz m.in.:

  • kontrolować produkty i cenniki,
  • zarządzać projektami,
  • dbać o automatyzację przepływu pracy,
  • zarządzać analizą sprzedażową i prognozami,
  • nadzorować realizację spersonalizowanych kampanii marketingowych,
  • przeprowadzać testy A/B,
  • kontrolować e-mail marketing,
  • zarządzać zgłoszeniami,
  • i wiele więcej.

Z poziomu Insightly przeprowadzisz integrację z narzędziami i aplikacjami zewnętrznymi. Dotyczy to nie tylko działań sprzedażowych, ale też marketingowych, handlu elektronicznego czy finansów. W te sposób usprawnisz działanie swojej firmy, skupiając ją wokół jednej platformy.

Cena

Koszt Insightly zależy od obszaru jego działalności, na której Ci zależy. Możesz wykupić jedynie narzędzia skupione wokół systemu CRM, marketingu, integracji z aplikacją lub obsługi klienta. Każde z tych rozwiązań jest dostępne w kilku wariantach cenowych w przeliczeniu na jednego użytkownika miesięcznie, np.:

  • CRM ma warianty:
    • Plus – 29 dolarów,
    • Professional – 49 dolarów,
    • Enterprise – 99 dolarów;
  • marketing m warianty:
    • Plus – 99 dolarów,
    • Professional – 499 dolarów,
    • Enteprise – 999 dolarów;
  • integracja z aplikacją ma warianty:
    • 25K Plan – 249 dolarów,
    • 100K Plan – 799 dolarów,
    • 250K Plan – 1899 dolarów;
  • obsługa klienta ma warianty:
    • Plus – 29 dolarów,
    • Professional – 49 dolarów,
    • Enterprise – 99 dolarów.

Alternatywnie do Twojej dyspozycji jest pozycja „urządzenie wielofunkcyjne”. W jej przypadku zyskujesz dostęp od razu do wszystkich opcji na zdecydowanie bardziej przystępnych warunkach. W tej wersji do Twojej dyspozycji są pakiety:

  • Plus – 349 dolarów,
  • Professional – 899 dolarów,
  • Enterprice – 2599 dolarów.
Pakiwty cenowe Insightly

12. Firmao

Firmao

Firmao jest promowane przez twórców jako „najpopularniejszy polski CRM Online dla małych firm”. Rzeczywiście jest profil, oferta i cennik wydają się dobrze dopasowane do startupów, niewielkich przedsiębiorstw i niezbyt licznych zespołów. Ze względu na dość rozbudowaną formę sprawdzi się natomiast również w nieco większych inicjatywach.

Jego cechą charakterystyczną jest połączenie typowego systemu CRM z funkcjonalnościami przywodzącymi na myśl ERP. Dzięki temu z powodzeniem możesz z jego poziomu np.:

  • zarządzać kontaktami i zbierać informacje na ich temat,
  • zarządzać projektami,
  • delegować i nadzorować zadania,
  • optymalizować relacje z klientami i formy kontaktu,
  • korzystać z kontaktu wielokanałowego,
  • sprawdzać szanse sprzedaży,
  • przeprowadzać analizy.

Serwis jest dostępny w polskiej wersji językowej. Ma autorską platformę, z poziomu której możesz zająć się fakturowaniem, marketingiem, procesami firmowymi czy tymi z zakresu magazynów i produkcji.

Cena

Firmao jest rozwiązaniem płatnym, a stawki liczone są na osobę co miesiąc (możliwe jest rozliczenie roczne, co pozwala na obniżenie ceny). Z tego powodu nie należy ono do najtańszych w przypadku rozbudowanych planów profesjonalnych. Z drugiej strony nadal pozostaje konkurencyjne dzięki rozbudowanej ofercie, warto więc rozważyć skorzystanie z niego. Możesz wybierać spośród planów:

  • Standard – kosztuje 59 zł miesięcznie za użytkownika. Warunkiem jest wykupienie minimalnie dwóch licencji. Pozwala na sprawne zarządzanie relacjami z klientami, raportowanie czy kontrolowanie ofert i zamówień. Zapewnia sieciowy dysk na pliki firmowe, OCR i aplikacje mobilne;
  • Professional – kosztuje 89 zł miesięcznie za użytkownika. Oferuje wszystko to, co plan Standard, a dodatkowo szablony dokumentów, różne formy komunikacji, większy dysk sieciowy, integrację z VOIP (ang. Voice over Internet Protocol) plany sprzedaży i wiele innych;
  • Enterprise – kosztuje 149 zł miesięcznie za użytkownika. Ma wszystko to, co poprzednie warianty, a także jeszcze więcej integracji, dodatkowe formy komunikacji, panel klienta, dostęp do analiz i wykresów czy lepszy support;
  • Supreme – kosztuje 229 zł miesięcznie za użytkownika. Zapewnia wszystkie funkcje dostępne w serwisie, zwiększone limity, całodobowe wsparcie, doradztwo, dodatkowe zabezpieczenia i wiele innych.
Pakiwty cenowe Firmao

Jakie korzyści może przynieść oprogramowanie CRM Twojej firmie?

Najlepsze systemy CRM są wykorzystywane nie tylko do skutecznego zarządzania projektami i relacjami z klientami. Służą też do automatyzacji marketingu, procesów wewnątrzfirmowych, optymalizacji komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej oraz wielu innych celów. Wśród ich licznych zalet natomiast najbardziej przez właścicieli firm doceniane są:

  • usprawnienie komunikacji z klientami – dzięki centralizacji komunikacji prowadzą do jej usprawnienia. W ten sposób rośnie satysfakcja odbiorców, którzy mogą liczyć na równie wysoką jakość obsługi przez chat, e-mail, infolinię czy stronę internetową;
  • budowa i ciągły rozwój bazy klientów – zaletą systemów CRM jest ciągłe zbieranie informacji na temat klientów. Dzięki temu możesz lepiej poznać swoich poszczególnych odbiorców. Dzięki temu z kolei jesteś w stanie sprawniej spełniać ich potrzeby i budować zaufanie. To prowadzi do umacniania i rozwoju marki i większych zysków;
  • większa wiedza o klientach – gromadzone dane pozwalają pracownikom doskonalić procesy sprzedażowe i nie tylko. Im więcej informacji na temat konkretnego kontrahenta, tym lepiej dobrane zapytanie ofertowe i wyższa skuteczność. Ułatwia to profilowanie i usprawnia komunikację w przyszłości;
  • sprzedaż krzyżowa i rozszerzona – cross-selling i up-selling to procesy wspierające aktywną sprzedaż. Kolejno polegają na uzupełnianiu koszyka zakupowego oraz rozszerzaniu oferty. Im lepsze działanie systemów CRM, tym wyższa ich skuteczność i większe zyski;
  • skuteczniejsze lejki handlowe – kolejny przykład na to, jak oprogramowanie CRM poprawia sprzedaż. Lejki mają za zadanie przeprowadzać klientów przez cały proces od poznania produktu, aż po jego zakup. Im natomiast więcej danych, tym wyższa efektywność tego działania;
  • lepsze kontakty handlowe – rozwiązania CRM pozwalają tworzyć tereny sprzedaży, a następnie optymalizować zyski w danych regionach. Umożliwiają filtrowanie danych, obserwowanie zachowań odbiorców i skuteczne reagowanie na nie;
  • oszczędność czasu – powszechny dostęp do szczegółowych informacji sprzyja realizacji założonych celów. Usprawnia komunikację między działami i przekazywanie sobie informacji. To z kolei przekłada się na oszczędność czasu, mniej problemów komunikacyjnych, a ostatecznie wyższą efektywność;
  • lepsza organizacja wewnątrz firmy – zaawansowane funkcje systemów CRM mogą obejmować zarówno marketing, jak i sprzedaż czy support. Umożliwiają daleko idącą automatyzację procesów, sprawiając, że stają się one nie tylko szybsze, ale i tańsze. To z kolei optymalizuje pracę przedsiębiorstwa;
  • analiza danych – system CRM służy nie tylko do zbierania informacji. Sensem jego działania jest również analizowanie danych, ułatwiające wyciąganie odpowiednich wniosków. Na ich podstawie łatwiejsze staje się podejmowanie trafnych decyzji biznesowych.

Dodatkowym atutem wdrożenia systemu CRM jest jego uniwersalność. Na rynku są dostępne na tyle różnorodne oprogramowania, że bez większego problemu znajdziesz coś dla siebie. Mowa zarówno o projektach skupionych na stosunkowo niewielkich przedsiębiorstwach, jak i celujących w te największe. Różnią się nie tylko zakresem funkcji CRM, ale też cenami, dostępnością, czy nawet strukturą. Chmurowy system CRM nie wymaga instalacji i angażowania własnego sprzętu, a przy tym zwykle jest skalowalny. Klasyczne rozwiązania z kolei mogą być w pełni spersonalizowane i dostosowane do potrzeb konkretnej firmy.

Systemy CRM a bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo programów CRM jest bardzo istotną, a często ignorowaną, kwestią. Mowa o oprogramowaniu, które będzie działało wewnątrz Twojej organizacji. Ze względu na dostęp do ogromu wrażliwych danych aspekt ten nigdy nie powinien być ignorowany.

Odpowiedni system CRM powinien pod tym względem gwarantować przede wszystkim:

  • dostęp do list logowań użytkowników,
  • wgląd w oprogramowanie w celu sprawdzenia jego wiarygodności,
  • szyfrowane połączenie,
  • regularnie wykonywane kopie zapasowe,
  • wiarygodne źródło (sprawdzony dostawca),
  • właściwe zabezpieczenia serwerów (w przypadku rozwiązań chmurowych).

Program do zarządzania relacjami z klientami. Główne cele systemu CRM – SFA, MA i CSA

Wcześniej opisywałem trzy główne rodzaje działań podejmowanych w CRM (interaktywny, operacyjny i analityczny). W systemach CRM wyróżnia się natomiast jeszcze jeden podział, skupiony wokół konkretnych celów tego typu rozwiązań. Są one oparte na trzech procesach:

  • SFA (ang. Sales Force Automation) – automatyzacji sprzedaży,
  • MA (ang. Marketing Automation) – automatyzacji marketingu,
  • CSA (ang. Customer Service Automation) – automatyzacji obsługi klienta.

SFA – automatyzacja procesów biznesowych firmy i sprzedaży

SFA to ogół automatyzacji wszelkich działań i procesów zmierzających do ostatecznej realizacji transakcji. Jego celem jest oczywiście usprawnienie ich przebiegu w taki sposób, by zajmowały mniej czasu, a jednocześnie poprawie uległa ich efektywność. W tym zakresie oprogramowanie CRM może mieć na celu np.:

  • kontrolę aktualnych stanów magazynowych,
  • wykonywanie prognoz sprzedażowych,
  • śledzenie zamówień,
  • zarządzanie kontaktami z klientami,
  • przeprowadzania analiz danych,
  • wymianę informacji wewnątrz zespołu,
  • przetwarzanie zamówień,
  • planowanie i kontrolę pracy pracowników.

MA – czyli automatyzacja marketingu

MA przybiera różne formy, zależnie od charakteru konkretnego przedsiębiorstwa. Najczęściej natomiast jego ogólnym celem jest jak najdalej idąca automatyzacja kampanii marketingowych i reklamowych. Ma stanowić wsparcie dla zespołów kreatywnych, pracujących nad promocją marki. W ten sposób – podobnie jak przy SFA – podejmowane działania wykonywane są szybciej i skuteczniej.

Przykładami działań z zakresu automatyzacji marketingu mogą być np.:

  • automatyzacja odpowiedzi na wiadomości od klientów wysyłane w odpowiedzi na kampanię (np. chatbot w mediach społecznościowych),
  • automatyzacja kampanii SMS i e-mail,
  • zbieranie danych dotyczących zachowań klientów na stronie internetowej,
  • zbieranie danych dotyczących zachowań klientów korzystających z aplikacji mobilnej,
  • zbieranie danych z przeprowadzanych kampanii marketingowych,
  • raportowanie przeprowadzanych kampanii,
  • szczegółowa analiza danych dotyczących kampanii.

CSA – czyli automatyzacja obsługi klienta

CSA skupia się na wszelkich aspektach komunikacyjnych. Zadaniem tej automatyzacji nie jest zastąpienie kontaktu z firmą, a jedynie jej usprawnienie. Jak w każdym z powyższych przypadków ma to wspomóc procesy zachodzące w firmie. Jednocześnie jednak przyniesie korzyść klientowi. Dzięki temu bowiem zostanie np. szybciej i lepiej obsłużony.

Przykładami tego typu działań automatyzacyjnych mogą być choćby:

  • zbieranie wstępnych informacji na temat sprawy, którą z konsultantem chce omówić klient,
  • automatyzacja odpowiedzi na wiadomości w różnych kanałach komunikacji (np. potwierdzenia odbioru zgłoszenia),
  • analiza rozmów i innych form kontaktu, by poprawić proces obsługi klienta.

Program CRM – główne narzędzia

Mój ranking systemów CRM zawiera wiele dobrych programów dysponujących ogromem dostępnych funkcji. Które z nich jednak mogą okazać się szczególnie przydatne w Twojej firmie? Nie sposób przedstawić ich wszystkich w jednym zestawieniu. Analizując poszczególne propozycje samodzielnie, zwrócić szczególną uwagę na kilka aspektów. Najbardziej doceniane są takie funkcje oferowane przez systemy CRM, jak:

  • call center – podstawowa forma kontaktu z klientami przy pomocy połączeń telefonicznych. Jedno z głównych rozwiązań oferowanych przez systemy CRM. Umożliwia obsługę i nadzorowanie połączeń wychodzących i przychodzących;
  • contact center – nazywane zaawansowanym call center. Oprócz połączeń telefonicznych rozszerza możliwości kontaktu o SMS-y, czat online, LiveChat dwukierunkowy (wspólne oglądanie stron WWW przez klienta i pracownika), e-maile, połączenia wideo;
  • Knowladge Management – jak wskazuje nazwa, skupia się na zarządzaniu wiedzą w firmie. Mowa tu o gromadzeniu w jednym miejscu istotnych informacji, przetwarzaniu ich, a następnie udostępnianiu zespołom. W ten sposób budowana jest baza wiedzy o klientach, która następnie zwiększa efektywność sprzedaży;
  • Lead Management – odpowiada za usprawnianie procesów sprzedażowych, które mają na celu zamienienie leada w klienta. Dostarcza wiedzę na temat zachowań odbiorców i ich nawyków zakupowych, by wspomóc proces konwersji;
  • Campaign Management – to narzędzie odpowiadające za zarządzanie kampaniami marketingowymi. Przyśpiesza jej planowanie, automatyzuje uruchomienie oraz przebieg. Na koniec wspiera analizę efektów, usprawniając tworzenie profilu docelowego klienta czy opracowywanie grup docelowych. Bardzo często w systemie CRM towarzyszy mu tzw. widok Dynamic Dashboard, zwięźle prezentujący informacje na temat kampanii;
  • Key Account Management – to bardzo rozbudowana wersja systemu CRM, dla najbardziej wymagających. Służy do zarządzania relacjami z klientami najważniejszymi dla przedsiębiorstwa. Gromadzi dane, prognozuje zmiany i ocenia postępy, prowadząc do poprawy jakości obsługi i wzrostu satysfakcjo kontrahenta ze współpracy.

Oczywiście nie każde z tych narzędzi musi być Ci aktualnie potrzebne. Być może widzisz sens w korzystaniu tylko z niektórych z nich. Zawsze natomiast myśl przyszłościowo. Niewykluczone, że program CRM przyśpieszy rozwój Twojej firmy i już wkrótce będziesz potrzebować kolejnych opcji. Zmiana CRM-a jest natomiast uciążliwa. Lepiej więc działać zapobiegawczo i zdecydować się np. na rozwiązanie skalowalną lub będącą lekko „na wyrost”. Oczywiście wszystko jednak w ramach zdrowego rozsądku, własnych możliwości finansowych i racjonalnego stosunku ceny do jakości.

Wdrożenie systemu CRM i jego konfiguracja

Po wybraniu odpowiedniego programu, system CRM powinien zostać odpowiednio wdrożony w firmie. W wielu przypadkach twórcy oferują przeprowadzenie tzw. analizy przedwdrożeniowej. Pozwala ona określić dokładną strukturę CRM-u w przypadku konkretnej firmy. Na jej podstawie forma oprogramowania jest dostosowywana do potrzeb i oczekiwań danego przedsiębiorstwa.

Samo wdrożenie systemu CRM opiera się na kilku głównych krokach:

  1. konfiguracja narzędzi w taki sposób, by ich funkcjonowanie odpowiadało potrzebom firmy;
  2. importowanie informacji, które w przyszłości będą wykorzystywane przez system CRM. Mowa tu nie tylko o danych klientów czy spisie produktów, ale też np. szablonach wykorzystywanych dokumentów),
  3. zaprojektowanie nowych wzorów dokumentów, które będą używane w przyszłości,
  4. przeprowadzenie integracji systemu CRM z oprogramowaniem działającym w firmie. Mowa tu o wszelkich platformach księgowych, poczcie i innych rozwiązaniach, z których na co dzień korzystają pracownicy.

Gdy od strony „technicznej” system CRM zostanie już odpowiednio przygotowany, konieczne jest dostosowanie do niego pracy zespołu. Podstawą sprawnego działania takiego oprogramowania jest bowiem przeszkolenie pracowników z zakresu jego obsługi. Wszyscy muszą umieć sprawnie z niego korzystać, by zaczął przynosić realne efekty. Szczególnie istotne w tym zakresie jest szczegółowe przedstawienie jego możliwości. Należy pamiętać, że z perspektywy poszczególnych działów jego kluczowe cechy mogą się znacznie różnić.

Ostatnim elementem jest aktywne korzystanie z systemu CRM na co dzień. Bardzo ważną rolę odgrywają w tym zakresie liderzy działów. Powinni dbać o prawidłowe i optymalne używanie nowego oprogramowania. Z biegiem czasu istotne jest ponadto wdrażanie aktualizacji czy rozszerzanie zakresu działania CRM-u, analogicznie do rozwoju firmy i jej potrzeb.

Najlepsze CRM – czy warto zdecydować się na systemy Customer Relationship Management?

Program do zarządzania relacjami z klientami może bardzo pozytywnie wpłynąć na funkcjonowanie Twojej firmy. Nie tylko przyśpieszy część procesów wewnętrznych, ale usprawni też komunikację z kontrahentami. Ułatwi Ci dotarcie do nowych, potencjalnych klientów, których łatwiej będzie Ci przekonać do swoich usług. Skuteczniejsze stanie się samo dostosowywanie oferty, za co odpowiada gromadzenie i analizowanie zbieranych regularnie danych. Nie bez znaczenia ponadto są pozytywne zmiany zachodzące wewnątrz przedsiębiorstwa. Są związanie z łatwiejszą komunikacją i powszechnym dostępem do przydatnych informacji nie tylko dla sprzedawców, ale i marketingu czy supportu.

To, jakie problemy rozwiązuje program CRM, jest kwestią kluczową z perspektywy właściciela firmy. Nie oznacza to natomiast, że tego typu oprogramowanie jest pozbawione wad. Główna związana jest z finansami. Zarówno kupno programu, jak i jego wdrożenie i szkolenie pracowników z zakresu jego obsługi, generuje koszty. Mimo to warto jednak potraktować ten aspekt jako inwestycję, która szybko zacznie się spłacać, zwiększając zyski. Po prawidłowym wdrożeniu nie niesie też ze sobą żadnych większych wad.

Atutem tego rozwiązania jest jego uniwersalność. Bez problemu znajdziesz system CRM dostosowany zarówno do mniejszych, jak i potężnych czy średnich przedsiębiorstw. Określ więc najpierw swoje potrzeby i zarysuj plan rozwoju swojej firmy. Następnie wystarczy tylko wybrać z mojego rankingu program w rozsądnej cenie, spełniający Twoje wymagania.