🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

10 min. czytania

Domeny premium: czym są? Jak rejestrować?

Premium

Fot. Storyset

Co to są domeny premium? Jak wybrać najlepszą nazwę domeny premium? Jak ją zarejestrować? Wady i zalety.

Spis treści
Domeny

Czym są domeny premium i co różni je od standardowych adresów URL? Ich zakup to poważna inwestycja, która jednak nie zawsze jest opłacalna. Warto najpierw dowiedzieć się jak najwięcej na temat tych nazw, by zarejestrować je z korzyścią dla siebie.

Nazwy domen premium zdecydowanie wyróżniają się na rynku internetowym. Różnią się od zwykłych adresów URL, rzucają w oczy i zapadają w pamięci użytkowników. To zresztą ich największy atut, w parze z którym idą również niestety wysokie ceny. Popularność w sieci wymaga bowiem czasem znacznego poświęcenia – w tym przypadku głównie finansowego.

Co jednak oznacza dokładnie pojęcie „domena premium” i po czym ją rozpoznać? Możesz dowiedzieć się tego z naszego artykułu. Szczegółowo opisaliśmy cechy charakterystyczne adresów z kategorii premium, wraz z ich największymi zaletami i wadami. Dzięki temu w pełni świadomie ocenisz, czy atrakcyjniejsze (i droższe) warianty domen rzeczywiście będą dla Ciebie najlepszym rozwiązaniem.

Domena premium – co to jest?

Pojęcie „domena premium” nie jest określeniem ustrukturyzowanym. Oznacza to, że każdy system rejestratorów nazw internetowych może charakteryzować go nieco inaczej. Serwisy oferujące adresy wprowadzają własne parametry i cechy szczególne takich domen. Same więc decydują, które produkty są oznaczone jako pochodzące z segmentu „premium”.

Każdy rejestrator bazuje na zasadzie unikatowości danej domeny. W praktyce więc są to adresy wyceniane na podstawie swojej wartości komercyjnej. Ich potencjał sprzedażowy sprawia, że operatorzy mogą zarobić na ich oferowaniu. Zazwyczaj mowa tu zatem o nazwach chwytliwych, atrakcyjnych i łatwych do zapamiętania w świecie tematyki, którą reprezentują. Może to być konkretna branża, segment gospodarczy, tematyka czy jakakolwiek inna dziedzina skupiająca znaczną grupę odbiorców lub użytkowników.

Domeny premium są atrakcyjniejsze, bardziej znane i rozpoznawane, a co za tym idzie – droższe od zwykłych adresów. Zazwyczaj są to adresy z segmentu tzw. New gTLD. Mowa tu o nowych domenach najwyższego poziomu. Ich cechą charakterystyczną są nieoczywiste rozszerzenia, spersonalizowane dla określonych grup odbiorców czy cechujące dane miejsce w sieci. Z ich pomocą twórcom łatwiej jest dostosować nazwę do rodzaju swojej działalności. W połączeniu z krótką, precyzyjną i atrakcyjną domeną premium, tworzą adres o znacznym potencjale.

Dlaczego domeny premium są droższe? Cechy charakterystyczne

Nowe domeny generyczne, czyli te o niecodziennym rozszerzeniu, zyskują coraz większą popularność. Wyróżniają się na tle standardowych domen krajowych, adresów z rozszerzeniem .com czy .net. Możesz w ten sposób kreatywnie połączyć je ze swoją marką czy pytaniem, na które odpowiedzi szukają Twoi odbiorcy. To okazja do stworzenia unikatowej marki, wyróżniającej się na tle konkurencji.

Nie każda domena New gTLD to jednak domena premium. Do tego grona rejestry zaliczają wyłącznie nazwy spełniające wytyczne stworzone przez dany system. Jak wspominaliśmy, są one ustalane indywidualnie. Mimo to jednak da się wyróżnić kilka wspólnych cech, charakterystycznych dla tego typu dobra. Mowa tu przede wszystkim o takich aspektach, jak:

  • unikatowość – domeny premium muszą być niepowtarzalne i wyróżniać się na tle konkurencji. To ich wartość, którą dostrzegają potencjalni klienci;
  • słowa kluczowe w domenie – to aspekt praktyczny, istotny dla domen premium. Zwykle są one związane ściśle z daną branżą czy segmentem. Mogą więc wprost reprezentować dany artykuł w zwięzłej formie słowa kluczowego, np. najpopularniejszego wśród użytkowników;
  • zwięzłość – w cenie są domeny premium, składające się z maksymalnie kilkunastu znaków. Takie nazwy są wygodniejsze w użyciu, czytelne i bardziej funkcjonalne;
  • profesjonalizacja – na domeny premium (szczególnie te najdroższe) zwykle decydują się dość duże marki. Takie nazwy muszą więc oferować poziom profesjonalizacji, adekwatny do danej branży;
  • łatwość zapamiętania – zapamiętanie domeny przez użytkowników niesie ze sobą wiele korzyści. Wejścia bezpośrednie to zysk finansowy, a sama świadomość marki daje ogromny potencjał marketingowy. Warto więc, by nazwy zapadały w pamięci odbiorców, do których chcesz dotrzeć;
  • potencjał komercyjny – podstawową funkcją domen jest promowanie danego serwisu. Opłaca się zatem dokonać rejestracji adresu, który za odpowiednią cenę zapewni Twojemu miejscu w sieci rozpoznawalność. Z drugiej strony za potencjał komercyjny uznać można również sytuację, w której kupujesz domenę premium, licząc na szybki wzrost jej wartości i szansę na odsprzedanie jej po atrakcyjnej cenie;
  • potencjał marketingowy – wybierając domeny dla swojego e-serwisu, możesz kierować się ich wartością marketingową. Pamiętaj, że adres jest widoczny niemalże na każdym kroku. Stosujesz go w reklamach i odbiorcy cały czas go widzą. Reprezentuje Twoją firmę, powinien być więc atrakcyjny PR-owo i marketingowo.

Z perspektywy użytkownika poszukującego nowej domeny, adresy premium mają jeszcze jedną cechę charakterystyczną. Na tle zwykłych URL-i wyróżnia je niestety wysoka cena. W przypadku najatrakcyjniejszych rozwiązań czasem jest ona nawet kilkudziesięciokrotnie wyższa niż koszt zwykłej domeny. Teoretycznie wydatek ten powinien zwrócić się pod postacią wzrostu popularności marki i przyciągnięcia do niej większej liczby klientów. Zawsze natomiast przed dokonaniem zakupu warto rozważyć te zależności i przeanalizować, czy na pewno ta inwestycja ma sens.

Nazwa premium ma też cenę premium. Rynek domen premium

Wyższą cenę opisywanych domen ustalają ich operatorzy. Bardzo często są to adresy pochodzące z rynku wtórnego, o ogromnym potencjale, który rejestr chce wykorzystać. Jednym z najbardziej znanych przykładów jest sytuacja związana z domenami z końcówką .art. W ich przypadku rejestr ustalił status „premium” dla aż 3,5 miliona nazw. Zostały one połączone z wieloma słowami – również polskimi. Ich ceny natomiast przekroczyły niejednokrotnie kilka tysięcy złotych za rejestrację. Rekordowe przypadki sięgały nawet kilkuset tys. zł.

Wysoka cena dotyczy ponadto odnowień domen premium. Na szczęście najczęściej nie jest ona już tak wysoka, jak pierwsza rejestracja. Mimo to jednak „przedłużenie dzierżawy” zwykle kosztuje znacznie więcej niż w przypadku zwykłego adresu. W wielu przypadkach mowa tu o sumie ok. 150-200 zł. Pamiętaj jednak, że wszystko zależy od konkretnych rejestratorów.

Atrakcyjność domen premium zmienia się z czasem. W wielu przypadkach nazwy uznawane za potencjalnie zyskowne okazują się nie aż tak dobre, jak można by przypuszczać. To sprawia natomiast, że ich cena spada. Ta zależność działa jednak również w drugą stronę. Warto więc przy rejestracji rozważyć wykupienie domeny od razu na dłuższy czas, by uniknąć aktualizacji ceny jej przedłużenia.

Rejestracja domen premium krok po kroku

Rejestracja domen premium przebiega dokładnie tak samo, jak wszystkich innych adresów. Wystarczy tylko, że:

  1. znajdziesz rejestratora oferującego tego typu nazwy,
  2. wybierz odpowiadający Ci adres,
  3. podasz dane niezbędne do rejestracji adresu,
  4. opłacisz rachunek.

Zobacz: Jak zarejestrować domenę internetową? Instrukcja krok po kroku

Od tej chwili będziesz mieć domenę do swojej dyspozycji. Możesz podpiąć ją pod swój hosting (Jak połączyć domenę z hostingiem? Instrukcja podpinania domeny) i zacząć tworzyć na niej swoje miejsce w sieci.

Domenę premium możesz zarejestrować zarówno w niezależnym serwisie rejestracyjnym, jak i u hostingodawcy. Wielu oferuje takie usługi, warto natomiast porównać ceny w tych dwóch miejscach oraz warunki tego typu transakcji. Opisywane domeny można przenosić między rejestratorami, o ile nowe miejsce oferuje ich obsługę.

Nazwy domen premium a SEO

Zgodnie z najnowszymi zasadami pozycjonowania, nazwy domen nie mają bezpośredniego wpływu na SEO. W praktyce więc to, że zapłacisz więcej na adres premium, nie przyniesie Ci od razu wysokiego miejsca w wynikach wyszukiwania. Stronę ze standardowym URL-em pozycjonuje się bowiem dokładnie tak samo, jak tę unikatową.

Komentarze ekspertów od SEO wskazują natomiast na pośredni wpływ domen premium na miejsce w wynikach wyszukiwania. Jak bowiem wiadomo, strona staje się lepiej widoczna wraz ze wzrostem swojej wiarygodności i popularności. Dobra nazwa może natomiast Ci to zapewnić (choć oczywiście nie zawsze jest to gwarantowany efekt). Im więcej użytkowników będzie znało Twoją nazwę i wchodziło na nią bezpośrednio, tym będzie ona atrakcyjniejsza dla algorytmów. To natomiast może zapewnić Ci lepszą widoczność w internecie, co przełoży się na jeszcze wyższe wyniki.

Domena premium a bezpieczeństwo w sieci

Domeny premium cechują się wyższym poziomem bezpieczeństwa od zwykłych domen. Jest to odpowiedź ich zarządców na potrzeby i oczekiwania klientów. Użytkownicy, wydając bowiem wysoką kwotę na nazwę, liczą na bardziej rozbudowaną usługę niż w przypadku standardowych adresów.

Bezpieczeństwo tego typu domen opiera się na trzech głównych sektorach. Mowa o ochronie przed:

  • cyberzagrożeniami,
  • naruszeniami własności intelektualnej,
  • naruszeniami praw autorskich.

Warto podkreślić jednak, że troska o te aspekty nie jest regulowana prawnie. Oznacza to, że operator nie ma obowiązku zadbania o te rzeczy. Zawsze więc upewnij się, że taką ochronę dany rejestrator rzeczywiście gwarantuje. Nawet jeśli tak, to warto też przed zakupem samodzielnie sprawdzić, czy dany adres jest wolny od różnego typu obciążeń. Podobnie „na własną rękę” zawsze dbaj o dodatkową ochronę swojego serwisu, przy użyciu np.:

Jak wybrać najlepszą nazwę domeny premium?

Podobnie jak w przypadku zwykłych nazw, wybór domeny premium odgrywa istotną rolę. Nie wystarczy bowiem zdecydować się na drogie rozwiązanie, by od razu Twoja e-firma odniosła sukces. Musisz najpierw odpowiednio przygotować się do tej transakcji i dokładnie sprawdzić, jaka nazwa będzie dla Ciebie najlepsza. Nawet po jej znalezieniu natomiast warto zwrócić uwagę jeszcze na kilka innych kwestii. Wszystkie omówiliśmy dokładniej poniżej. Zadbanie o nie sprawi, że łatwiej będzie Ci podjąć odpowiednią decyzję.

Znajdź najlepszą nazwę premium

Pierwszym krokiem zawsze jest wybranie adresu najlepszego dla Twojego biznesu. Nazw premium jest mniej niż zwykłych domen, a do tego często są rozchwytywane. Warto zatem poznać adresy konkurencji i ustalić słowa popularne w danej branży. Na tej podstawie łatwiej Ci będzie znaleźć optymalne i dostępne rozwiązanie, przyjazne dla użytkowników.

Istotną kwestią w przypadku domen premium jest fakt, że mają one oryginalne rozszerzenia. W Polsce najpopularniejsze są natomiast domeny krajowe .pl i to im najbardziej ufają internauci. Zawsze warto więc przeanalizować, czy odbiorcy są gotowi na rozwiązania nowe i mniej znane. Zdarza się bowiem, że wywołuje ono niepokój i podejrzliwość użytkowników. To natomiast może mieć wpływ przeciwny do oczekiwanego na rozwój Twojego e-biznesu.

Wykonaj analizę rynku i potencjału domeny premium

Trendy w internecie bezustannie się zmieniają, wpływając znacznie na popularność adresów internetowych. Przed zakupem przeanalizuj słowa i nazwy najczęściej wyszukiwane przez użytkowników. Upewnij się też, że Twój pomysł na URL rzeczywiście może się sprawdzić, bo jest zainteresowanie danym tematem. W ten sposób uda Ci się ustalić, jaka domena będzie najlepiej reprezentowała Twoją firmę.

Warto w tym zakresie myśleć długoterminowo. W sieci często pojawiają się chwilowe trendy, o których użytkownicy zapominają po kilku tygodniach, a czasem nawet dniach. Budowanie marki w oparciu o nie, z wizją wieloletniego rozwoju, zwykle nie przynosi oczekiwanych rezultatów. O wiele lepiej skupić się na trendach, które stale się rozwijają. Nie brak takich, które od lat wzbudzają niesłabnące zainteresowanie.

Sprawdź warunki sprzedaży domeny i jej kupna

Wspominaliśmy, że rejestry same ustalają zasady oznaczania domen jako segmenty premium. Tak samo wygląda kwestia oferowania w ramach ich rejestracji dodatkowych zabezpieczeń, ochrony itp. Co więcej, poszczególne serwisy różnią się cenami adresów i kosztami ich przedłużeń. Warto więc pochylić się szczególnie uważnie nad wyborem operatora, któremu zaufasz. Powinien być on nie tylko najatrakcyjniejszy cenowo, ale też zaufany i wiarygodny. Wskazane, by za wysoką ceną zakupu szły też jak najlepsze warunki.

Sprawdź prawa autorskie

Temat praw autorskich i kwestii własności intelektualnej był już poruszany w naszym artykule. Czasem rejestry deklarują, że same czuwają nad tymi kwestiami i użytkownik niczym nie musi się przejmować. Mimo to jednak zawsze polecamy upewnić się, że dana nazwa nie jest już używana przez inną firmę. Zdarza się bowiem, że takie niedopatrzenie skutkuje później rozmaitymi problemami. W skrajnych sytuacjach czekać Cię może nawet „wojna” o usunięcie domeny czy płacenie ewentualnego odszkodowania. Znacznie lepsze jest więc zadbanie o te aspekty jeszcze przed dokonaniem rejestracji.

Wady i zalety rejestracji domen premium w Polsce

Zalety rejestracji domeny premium

  • unikatowa,
  • atrakcyjna komercyjnie,
  • atrakcyjna marketingowo,
  • zwięzła i krótka,
  • zapada w pamięć odbiorcom,
  • sprzyja wejściom bezpośrednim,
  • profesjonalna,
  • wiarygodna,
  • dodatkowo chroniona.

Wady rejestracji domeny premium

  • wysoka cena,
  • kosztowne przedłużenie,
  • oryginalna forma może odstraszać niektórych odbiorców.

Czy warto zdecydować się na domenę premium?

Kupno adresów premium bywa bardzo opłacalną inwestycją. Jeśli budujesz swoją markę w sieci, to spójna z nią, a do tego oryginalna, domena, może przynieść Ci sporo korzyści. Przyciągnie do Ciebie odbiorców i utkwi w ich pamięci. To może sprawić, że prześcigniesz konkurencję i zyskasz mocną pozycję na rynku, w którym działasz.

Problemem jest to, że domeny z segmentu premium nie gwarantują sukcesu, a jednocześnie stanowią spory wydatek. W praktyce więc są inwestycją, która potencjalnie może się nie opłacić. Kosztowna jest zarówno ich pierwsza rejestracja, jak i kolejne przedłużenia. Kwestie finansowe sprawiają, że decydują się na nie raczej potężne firmy o znacznych budżetach marketingowych.

Każda inwestycja stanowi potencjalne ryzyko utraty majątku. Tak samo wygląda to w przypadku adresu premium. Rozważ więc, czy jego „dzierżawa” ma szansę się zwrócić, a jeśli tak, to po jakim czasie. Na tej podstawie łatwiej będzie Ci podjąć ostateczną decyzję.