🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

7 min. czytania

Cesja domeny: jak zmienić właściciela domeny krok po kroku?

Cesja domeny

Fot. MM / Storyset

Cesja domeny opisana w formie instrukcji KROK PO KROKU. Jak zmienić właściciela domeny np. po sprzedaży? Cesja domeny .PL, .EU i globalnej.

Spis treści
Domeny

Co to jest cesja domeny i w jakich sytuacjach jej przeprowadzenie jest konieczne? Znajomość tego zagadnienia przyda Ci się zarówno przy sprzedaży, jak i podczas zakupu unikatowego adresu internetowego.

Cesja domeny to bardzo poważny krok, związany z działalnością w internecie. W przypadku osób, które chcą sprzedać swój adres, pozwala na przeniesienie praw do danej domeny na inną osobę (zobacz: Jak sprzedać domenę internetową? Poradnik). Dzięki temu cały proces przebiega legalnie i zgodnie z przepisami. Jako aktualny właściciel nazwy nie musisz też obawiać się, że dojdzie do oszustwa.

Zależy Ci na kupnie danego adresu? W takim przypadku możesz samodzielnie zwrócić się do obecnego abonenta domeny z propozycją sprzedaży i cesji. Często jest to o wiele szybsze i skuteczniejsze rozwiązanie niż np. wykupywanie opcji na domenę i czekanie na jej porzucenie. Bywa natomiast zdecydowanie droższe. Szczególnie kosztowny jest zakup, gdy w grę wchodzi popularny adres, wartościowy z perspektywy marketingu danej marki.

Co to jest cesja domeny?

Domena internetowa to wizytówka Twojego miejsca w sieci. Dzięki niej witasz każdego nowego abonenta swojego serwisu czy odbiorcę witryny w oryginalny sposób. Nie musi on posługiwać się adresem IP, tylko czytelną nazwą. Co więcej, zwykle związana jest ona z Twoją firmą, marką czy obszarem działalności. Wykorzystywana jest w wydarzeniach promocyjnych i innych akcjach marketingowych. Wszystko to właśnie sprawia, że zdobycie „chwytliwej” domeny jest tak trudne.

Cesja domeny pozwala na przeniesienie domeny na nowego właściciela. Wykonywana jest zarówno w przypadku domen globalnych, jak i domen europejskich czy krajowych (np. polskich .pl). Proces wykonywania cesji realizowany może być w trybie elektronicznym lub tradycyjnym. Jego cena czy czas realizacji zależne są natomiast od operatorów oraz typów adresów.

Decyzja dotycząca zmiany abonenta musi zostać potwierdzona przez podmiot wyznaczony do obecnego zarządzania domeną. Cesja wykonywana jest natomiast dopiero po potwierdzeniu przez obie strony transakcji prawidłowych warunków umowy. Najczęściej nowy abonent otrzymuje prawo do adresu po uiszczeniu opłaty w odpowiedniej wysokości.

Kiedy cesja praw do domeny jest konieczna?

Cesja domeny może być wykonywana zarówno w przypadku firmy, jak i osoby fizycznej. Co istotne, dotyczy to strony sprzedającej i nabywającej dany adres. Sam proces zmiany właściciela jest realizowany natomiast zwykle:

  • w przypadku transakcji kupna/sprzedaży danej domeny,
  • w przypadku zmiany informacji dotyczących abonenta – np. numeru REGON i NIP (firma) czy numeru PESEL (osoba fizyczna).

Z perspektywy biznesowej i marketingowej dążenie do cesji może być konieczne, jeśli ktoś zajął domenę idealnie pasującą do Twojej firmy. W takim przypadku możesz znaleźć dane właściciela w bazie WHOIS. Następnym krokiem jest propozycja odkupienia pożądanej nazwy. Zainteresowanie nią jednak często podnosi cenę. Alternatywnie zdecydować się więc możesz także na podjęcie innych działań, np.:

  • wymyślenie innej nazwy,
  • wprowadzenie lekkich modyfikacji do domeny,
  • skorzystanie z innego rozszerzenia (np. dla domen globalnych, europejskich czy lokalnych),
  • wykupienie opcji i przejęcie domeny, gdy tylko stanie się wolna.

Ile kosztuje cesja domeny?

Jeśli chcesz zmienić dane właściciela konkretnej domeny, musisz liczyć się z pewnymi kosztami. Wykupując hosting wraz z domeną lub rejestrując ją u zewnętrznego operatora, wyrażasz zgodę na warunki zawarte w umowie. Zwykle znajduje się w nim informacja o cenie transferu domeny oraz jej cesji.

Cesja domeny w znacznej mierze zależna jest od rodzaju domeny. Zwykle przeniesienie praw do adresu z rozszerzeniem .pl jest darmowe. Wielu operatorów nie pobiera za sesję żadnych opłat. Usługa ta jest po prostu dołączana do pakietu wykupywanego przez użytkownika.

Nieco inaczej wygląda to w przypadku domen europejskich i globalnych. Niektórzy rejestratorzy mają dla nich przygotowane oddzielne cenniki. Najczęściej natomiast ta cesja i tak nie kosztuje więcej niż 30-50 zł. Nie stanowi zatem specjalnego wydatku, a może przynieść Ci znaczne korzyści.

Rodzaje cesji domeny

Zmianę abonenta zawsze wykonuje się zgodnie ze wskazaniami konkretnego operatora. Mowa tu o serwisie odpowiadającym za prawidłowe działanie danego adresu. W większości przypadków udostępnia on swoim klientom do wyboru dwie opcje:

  • cesję elektroniczną,
  • cesję papierową.

Są to dwa skrajne rozwiązania, przygotowane dla różnego typu użytkowników. Przy standardowej sprzedaży zwykłego adresu zwykle stosowana jest pierwsza z wymienionych opcji. Jest szybsza i wymaga mniej zachodu.

Czasem jednak właściciele stron są zwolennikami transakcji „tradycyjnych”. To szczególnie częste w przypadku adresów niezwykle popularnych i znanych. W ich przypadku bowiem ceny potrafią sięgać nawet dziesiątek tysięcy złotych.

Cesja elektroniczna

Cesja elektroniczna wykonywana jest przez obecnego właściciela domeny. Zazwyczaj zrealizować ją można z poziomu panelu klienta w serwisie rejestratora. Czasem konieczny jest ponadto kontakt z Obsługą Klienta na czacie czy drogą mailową.

Zaletą takiego rozwiązania jest fakt, że przekazanie praw przebiega szybko i bez większego problemu. Aby wykonać cesję elektroniczną, nie trzeba nawet wychodzić z domu czy wstawać od komputera. Wszystkie niezbędne czynności załatwiane są przez internet. Szczegóły sprzedaży zawarte są w fakturach VAT, wysyłanych w postaci wiadomości e-mail do interesantów. To szczególnie pożądana opcja w przypadku międzynarodowego handlu domenami.

Cesja papierowa

Cesja papierowa, nazywana także tradycyjną, wymaga większego zaangażowania. Jak zapewne się domyślasz, w jej przypadku dokument cesji ma formę papierową. Po uzupełnieniu sprzedawca musi wysłać go na adres, który wskaże rejestrator.

W praktyce realizacja cesji papierowej trwa zwykle kilka dni. Wszystko bowiem zależy od tego, jak szybko serwis otrzyma dokument. Jeśli więc zależy Ci na czasie, a potrzebujesz wersji papierowej, zdecyduj się na szybki sposób wysyłki. Nie zapominaj także, że wszystkie dane muszą jeszcze zostać wprowadzone do systemu. W przypadku dużych firm, obsługujących tysiące klientów, może to zająć nawet około tygodnia.

Zarówno w przypadku cesji elektronicznej, jak i papierowej, pamiętaj natomiast o uważnym sprawdzeniu podanych informacji. Przeniesienie adresu na inny podmiot to bardzo poważny krok. Operator musi więc szczegółowo przeanalizować Twój wniosek. Jeśli dopatrzy się w nim jakichkolwiek nieprawidłowości, zwróci się do Ciebie z prośbą o ich wyjaśnienie. To z kolei może znacząco opóźnić realizację całej procedury. Konieczne będzie też prawdopodobnie założenie wcześniej internetowo konta w u danego rejestratora, do którego ma być przypisana domena.

Jak przeprowadzić cesję elektroniczną domeny .pl? Proces przekazania domeny innej osobie

Wiesz już, że domena może zostać przekazana innej osobie na dwa sposoby. Ogólne warunki tej procedury natomiast w obu przypadkach przesadnie się od siebie nie różnią. Właściciel domeny .pl bowiem:

  • określa warunki cesji domeny z potencjalnym kupcem (cena adresu, dodatkowe warunki),
  • składa odpowiednie dokumenty dotyczące chęci realizacji cesji (wniosek w formie papierowej lub online, z poziomu konta klienta),
  • czeka na decyzję operatora i potwierdzenie poprawności danych zawartych we wniosku,
  • przyjmuje zapłatę od nowego nabywcy,
  • klika w link zatwierdzający cesję, wysłany przez operatora do obu stron transakcji (nabywca również powinien nacisnąć link).

We wniosku sprzedawca zawiera dane nowego abonenta. Operator sam się z nim kontaktuje i uruchamia dla niego nowe konto. Z jego poziomu może zarządzać po zalogowaniu zakupioną domeną.

Co istotne, sprzedając adres, zdecydowanie polecane jest zainicjowanie procedury cesji. Wystrzegaj się sytuacji, w których kupiec (lub sprzedający, jeśli to Ty jesteś nabywcą) sugeruje Ci przekazanie danych logowania do konta, do którego podpięta jest konkretna domena. Aby bowiem inny abonent mógł w pełni swobodnie korzystać z danej nazwy, musi wyrazić na to zgodę rejestrator.

Cesja domeny europejskiej

Cesja domeny europejskiej (zakończonej na .eu) wymaga od właściciela adresu bezpośredniego kontaktu z operatorem. Najczęściej realizowane jest to poprzez Biuro Obsługi Klienta. Alternatywnym rozwiązaniem jest wysłanie papierowego wniosku pod wskazany adres. Najczęściej natomiast nie można zrobić tego z poziomu panelu klienta.

Cały proces cesji domeny .eu da się opisać w trzech głównych punktach:

  1. kontakt z Biurem Obsługi Klienta lub wysłanie wniosku na wskazany adres – podanie danych nowego abonenta;
  2. wysłanie przez operatora po zainicjowaniu procesu obu stronom wiadomość e-mail z linkiem potwierdzającym cesję. Zarówno obecny, jak i przyszły właściciel, powinni kliknąć w link;
  3. zatwierdzenie wiadomości od operatora i uruchomienie cesji. Zmiana danych zostanie wykonana natychmiast. Nowe informacje powinny pokazać się na nowootwartym koncie podmiotu, który kupił domenę.

 Cesja domeny globalnej

Cesja domeny globalnej przebiega dokładnie tak samo, jak w przypadku adresu europejskiego. Również zrobić to można za pośrednictwem Biura Obsługi Klienta lub wniosku wysyłanego w wersji papierowej. Tak samo też link aktywacyjny otrzymują na maila obie strony.

Jest jednak jedna różnica między cesją domeny globalnej i europejskiej. Niektórzy rejestratorzy bowiem wymagają dodatkowego potwierdzenia wykonanej operacji od nowego abonenta. Po zakończeniu procesu otrzymuje on kolejną wiadomość e-mail z linkiem. Najczęściej ma on kilkanaście dni na kliknięcie w niego w celu potwierdzenia operacji. Jeśli tego nie zrobi, adres może zostać zablokowany do czasu zweryfikowania przeniesienia praw na nowy podmiot.