🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

12 min. czytania

Jak sprzedać domenę internetową? Poradnik

Cesja domeny

Fot. MM / Storyset

Jak sprzedać domenę internetową krok po kroku? Wycena, wystawienie oferty, transakcja. Wszystko o bezpiecznym handlu domenami.

Spis treści
Domeny

Posiadasz domenę na sprzedaż, ale nie wiesz, gdzie ją wystawić i jaką kwotę zaproponować? Bardzo łatwo nie docenić lub przecenić adres WWW i ostatecznie stracić na transakcji. Warto więc nieco lepiej zgłębić temat, jeszcze przed znalezieniem kupca.

Jesteś właścicielem domeny internetowej, z której nie korzystasz, a Twoim zdaniem ma ona potencjał komercyjny? W takim przypadku możesz spróbować ją sprzedać, jednocześnie na tym zarabiając. Są dwie główne zalety takiego rozwiązania. Przede wszystkim możesz zyskać na transakcji, o ile adres internetowy, którym dysponujesz, rzeczywiście komuś się spodoba. Wartością dodaną jest natomiast to, że przestaniesz wydawać pieniądze na nazwę, którą opłacasz, ale z niej nie korzystasz.

Przy sprzedaży domeny internetowej pojawia się jednak kilka istotnych problemów. Mowa głównie o jej realnej wycenie. Kolejna kwestia to miejsce, w którym możesz ją wystawić i znaleźć na nią odpowiedniego kupca. Trzeci aspekt to przeniesienie praw majątkowych i kwestie związane z prawem autorskim. W tym artykule wyjaśniamy wszystkie te sprawy, żeby nic nie przeszkodziło Ci w realizacji transakcji.

Domena internetowa – czy można ją sprzedać?

Domena internetowa może zostać sprzedana. Zrobisz to zarówno, jeśli prowadzisz firmę, jak i wtedy, gdy nie masz zarejestrowanej działalności gospodarczej. Co więcej, handel adresami internetowymi to coraz dynamiczniej rozwijająca się gałąź gospodarki online. Zarówno w Polsce, jak i na świecie, powstają nawet firmy, które z tego typu transakcji uczyniły jedno ze swoich głównych źródeł dochodu.

W internecie są strony internetowe pośredniczące w tego typu transakcjach. Możesz wystawić swój adres np. na giełdzie domen lub skorzystać z mniej profesjonalnych rozwiązań. Podobnie jak przedmioty materialne, domeny możesz oferować także na forach, w mediach społecznościowych i na niewyspecjalizowanych serwisach aukcyjnych. Wielu właścicieli adresów WWW decyduje się szukać kupców na własną ręką. Inną kwestią jest to, który z tych sposobów sprzedaży będzie cechować najwyższa skuteczność i wygoda użytkowania.

Domena na sprzedaż – jak doprowadzić do sprzedaży domeny internetowej?

Sprzedaż domeny internetowej wygląda praktycznie tak samo, jak każdego innego produktu wirtualnego. Musisz jedynie pamiętać, że w tym przypadku masz do czynienia z przedmiotem objętym prawem autorskim. Konieczne jest więc wdrożenie odpowiednich zapisów w umowie i procedur, uwzględniających tę kwestię.

Podstawą udanej sprzedaży jest natomiast oczywiście prawidłowa wycena nazwy domeny. W tej kwestii pod uwagę musisz wziąć wiele różnorodnych aspektów, którym przyjrzymy się za moment. Część z nich podnosi cenę, a inne są ją w stanie znacząco obniżyć. Najważniejsze natomiast jest poznanie wartości rynkowej adresu w konkretnym czasie.

Drugi aspekt to nabywca domeny. Podobnie jak w przypadku sprzedawcy, może to być osoba prowadząca działalność gospodarczą, jak i osoba fizyczna. Najważniejsze natomiast, by był on w stanie zapłacić cenę, której się spodziewasz i był wiarygodny. Pamiętaj też, by przekazać prawo do adresu dopiero po podpisaniu umowy.

Wycena w przypadku sprzedaży domeny

W przypadku sprzedaży domeny internetowej kluczową kwestią jest jej odpowiednia wycena. Aby ustalić stawkę za dany adres, weź pod uwagę szereg istotnych kwestii, takich jak:

  • nazwę domeny (pod względem atrakcyjności dla danej branży),
  • historię domeny,
  • profil serwisu internetowego, który pod daną nazwą działał,
  • optymalizację serwisu pod SEO,
  • liczbę generowanych wejść (potencjalnych klientów czy odbiorców),
  • linki odsyłające,
  • wiarygodność w sieci,
  • rozpoznawalność i renomę nazwy.

Przydatne w tym przypadku będzie sprawdzenie tzw. ratingu domeny internetowej. To parametr pozwalający ocenić realny potencjał danego adresu internetowego.

Co podnosi wartość domeny?

Dana domena internetowa może wydawać Ci się nieatrakcyjna. To częste, jeśli jej potencjał nie został przez Ciebie wykorzystany. Dla zewnętrznego kupna natomiast być może stanowi ona łakomy kąsek. Mowa tu zarówno o sprzedaży samego adresu, jak i sytuacji, gdy oferujesz go wraz z działającym pod nim serwisem internetowym. Ktoś w końcu może w nim dostrzec coś, co Tobie umknęło.

Na wzrost ceny wpływa przede wszystkim wiarygodność danej nazwy. Im więcej linków z rzetelnych stron do niej prowadzi, tym jest ona bardziej wartościowa. Cenione jest jej wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarkach internetowych. Nie bez znaczenia ponadto jest działająca w ramach danej nazwy strona. Zawiera ona wiele specjalistycznych treści wysokiej jakości? Generuje dość dużo wejść o wysokim wskaźniku konwersji? Jeśli tak, to potencjalnie masz szansę dostać za nią dość duże pieniądze. Oczywiście nie gwarantujemy, że tak się stanie – zawsze natomiast warto spróbować!

Co obniża wartość domeny?

Nie brak niestety czynników, przez które za swoją nazwę domeny nie dostaniesz takich kwot, jakie Ci się marzą. Największym problemem zazwyczaj jest zła historia adresu. Kiedyś znajdowały się pod nim niewiarygodne strony, nieindeksowane przez Google? Możesz zatem mieć problem ze sfinalizowaniem transakcji.

Próbujesz handlować domenami, które w przeszłości zostały ukarane przez Google? To może znacznie uderzyć w wycenę oferowanych nazw. W rozumieniu nowego, potencjalnego nabywcy, są to bowiem adresy, które trudniej będzie pozycjonować. Podobnie jest z domenami kupionymi dawno temu, jeśli nikt przez lata nie dbał o ich pozycjonowanie i indeksowanie.

W dobie SEO sama konstrukcja nazwy domeny nie odgrywa już aż tak znaczącej roli. Mimo to natomiast nadal łatwiej jest sprzedać adres bez myślników i domeny z polską końcówką .pl. Domeny funkcjonalne i domeny regionalne wciąż cieszą się bowiem mniejszą popularnością. Znaki specjalne czy skomplikowane ciągi liter i cyfr utrudniają natomiast zapamiętanie danej nazwy przez użytkowników.

Gdzie wystawić domenę internetową na sprzedaż?

W internecie znajdziesz kilka miejsc pozwalających na wystawienie domen. Mowa tu zarówno o sprzedaży na rynku pierwotnym, jak i na rynku wtórnym. Niektóre z nich przyciągają osoby poszukujące adresów internetowych. Inne natomiast mogą być skupione np. wokół specjalistów z branży, z którą związany jest oferowany przez Ciebie adres.

Możesz próbować sprzedaży domeny internetowej tylko w jednym z tych miejsc. Nic natomiast nie stoi też na przeszkodzie, by wystawić ją od razu w kilku na raz. To da Ci większą szansę na osiągnięcie oczekiwanych rezultatów w krótszym czasie. Być może też uda Ci się zrealizować transakcję na lepszych warunkach, gdy porównasz różne propozycje. Zbieranie opinii potencjalnych klientów ułatwia ponadto dostosowanie ceny do standardów i możliwości rynkowych.

Poniżej przyjrzeliśmy się i szczegółowo omówiliśmy cztery najpopularniejsze rozwiązania sprzedażowe. Być może wśród nich znajdziesz tę, która najlepiej odpowiada Twoim wymaganiom.

Serwisy aukcyjne i giełdy domen

Sprzedaż domeny może zostać zorganizowana za pośrednictwem serwisów aukcyjnych. Na rynku znajdziesz ich dwa rodzaje:

  • serwisy niewyspecjalizowane – zajmujące się realizacją transakcji dotyczących różnego rodzaju towarów (zarówno fizycznych, jak i wirtualnych);
  • serwisy wyspecjalizowane – są skoncentrowane na pośrednictwie w handlu domenami.

Pierwszy typ serwisów gromadzi większą liczbę podmiotów, które mogą być potencjalnie zainteresowane kupnem. Portale typu Allegro czy OLX odwiedzają każdego dnia tysiące użytkowników. Jest więc szansa, że spośród nich przynajmniej niektórzy zainteresują się Twoim adresem.

W tym przypadku transakcja będzie jednak obarczona pewnym ryzykiem. Wynika ono z faktu, że serwisy te nie są dostosowane do świadczenia tego typu usługi. Sprzedający i kupujący muszą więc sami zadbać o kwestie prawne oraz prawa i obowiązki na nich spoczywające.

Drugi typ serwisów cieszy się mniejszą popularnością. Skierowany jest on bowiem tylko do konkretnego typu użytkowników o określonych oczekiwaniach. Przykładem może być tu np. Aftermarket. Czy to jednak wada? Zdecydowanie nie. Użytkownicy Ci bowiem są nastawieni konkretnym typem produktu. Dzięki temu jest większa szansa na to, że skrywa się wśród nich potencjalny kupiec.

Zaletą portali typu giełda domen Aftermarket jest to, że zadaniem operatora jest wspieranie realizowanych transakcji. Zależnie od konkretnego serwisu, pomaga on przenieść prawa autorskie czy ułatwia przeprowadzenie cesji. Często też można w takim przypadku skorzystać z opcji „zamrożenia” przesyłu opłaty za adres. Chroni to obie strony transakcji przed potencjalnym oszustwem. Pieniądze są bowiem przesyłane dopiero wtedy, gdy zarówno sprzedawca, jak i kupujący, dopełnią warunków zawartej umowy.

Serwisy reklamowe

W internecie nie brak serwisów reklamowych, promujących witryny na sprzedaż. Przykładem może być tu cieszący się popularnością Sedo.pl. Działają one jako niezależne strony, prezentujące linki do domen, które można kupić. Zwykle adresy dostępne w ofercie są podzielone na kategorie, pod względem np.:

  • sektora branżowego,
  • tematyki,
  • rozszerzeń.

Potencjalni kupcy mogą je filtrować i wchodzić na dotyczące ich podstrony. Tam przygotowane są szczegółowe opisy i specyfikacje techniczne. Zależnie od konkretnego serwisu, sprzedaży domeny polega na uiszczeniu konkretnej kwoty lub wzięciu udziału w aukcji.

Minusem takiego rozwiązania jest fakt, że przychód ze sprzedaży jest pomniejszony o kaucję pośrednika. Najczęściej stanowi ona określony procent kwoty zrealizowanej transakcji. Dodatkowo potencjalni klienci nie zawsze chcą kupować adresy umieszczane w takich miejscach. Przyczyną jest fakt, że prowadziły do nich linki z tego typu witryn i może nie być to dobrze postrzegane.

Media społecznościowe i fora tematyczne

W ostatnim czasie wielu właścicieli domen wystawia swoje adresy w miejscach ogólnodostępnych. Dobrym posunięciem jest korzystanie z mediów społecznościowych. Część z nich ma swoje marketplace’y, umożliwiające wystawianie towarów na sprzedaż. Każdego dnia odwiedzają je natomiast tysiące użytkowników.

Minusem tego rozwiązania jest natomiast fakt, że takie ogłoszenie dociera głównie do osób o zróżnicowanych zainteresowaniach. Ostatecznie więc niewiele z nich może zaciekawić wizja zakupu adresu URL.

Alternatywą w tym przypadku jest skorzystanie z bardziej wyspecjalizowanych grup tematycznych. Do wyboru masz:

  • grupy skupione na handlu domenami,
  • grupy tematyczne, skupione wokół sektora, z którym związana jest Twoja domena.

W obu przypadkach masz szansę dotrzeć do osób, które potencjalnie mogą być zainteresowane Twoim produktem. Minusem jest natomiast to, że – podobnie jak w przypadku ogólnych serwisów aukcyjnych – musicie samodzielnie uporać się z formalnościami.

Nieco zapomnianym, ale nadal sporadycznie stosowanym rozwiązaniem, są ponadto fora internetowe. Te dotyczące bardzo wąskiego zakresu tematycznego mogą dać Ci dostęp do osób, wśród których zainteresowanie domeną może być najwyższe. Aktywność użytkowników w takich miejscach bywa już jednak nieco ograniczona.

Samodzielna sprzedaż domeny internetowej

Ostatnim sposobem na sprzedaż domeny są działania, które możesz podejmować samodzielnie. Mowa tu np. o bezpośrednim zwracaniu się do podmiotów, które potencjalnie mogą być zainteresowane zakupem adresu. To forma marketingu bezpośredniego, która wymaga znacznego zaangażowania. Zajmuje sporo czasu, a do tego umiejętności interpersonalnych i sprzedażowych.

Zdarza się natomiast, że jest to wyjątkowo opłacalne i skuteczne rozwiązanie. Twoja domena jest podobna do nazwy marki czy ma potencjał marketingowy dla konkretnej firmy? Spróbuj takiego działania. Zaletą takich inicjatyw jest to, że masz szansę wylicytować o wiele wyższe kwoty niż w przypadku sprzedaży nazwy osobie „przypadkowej”. Nic również nie stoi na przeszkodzie, aby była to inicjatywa towarzysząca innym, wyżej wymienionym działaniom.

Cykl życia domeny internetowej

Przygotowując się do sprzedaży adresu WWW, pamiętaj o cyklu życia domeny .PL, .COM, .EU i innych. Każdą nazwę można zarejestrować na określony czas. Gdy jest ważna, nic nie stoi na przeszkodzie, aby nią handlować. Jeśli jednak nie opłacisz jej przedłużenia, rozpocznie się okres kwarantanny. Po czasie może ona samoistnie wrócić na rynek i być znowu powszechnie dostępna. Dopilnuj więc, by oferować potencjalnym odbiorcom wyłącznie domeny, z której masz prawo korzystać.

Jak zarabiać na sprzedaży domen w internecie?

Z handlu domenami internetowymi możesz uczynić główny trzon swojej działalności gospodarczej. Adresy można bowiem kupować i sprzedawać bez żadnych ograniczeń. Aby jednak na tym zarabiać prawdziwe pieniądze, przedsiębiorca musi być doskonale zorientowany w sytuacji rynkowej. Nie bez znaczenia jest też obeznanie w aktualnej sytuacji ekonomicznej czy trendach.

To, w którym momencie zrealizujesz transakcję, oczywiście zależy zawsze tylko od Ciebie. Warto wiedzieć natomiast, że są dwie główne strategie handlu domenami:

  • długotrwałe przechowywanie domen,
  • szybki flip.

Niezależnie od tego, którą z nich wybierzesz, zawsze pamiętaj o potencjalnym ryzyku. Wynika ono z faktu, że oferowanym przez Ciebie adresem może nie być nikt zainteresowany. W efekcie zainwestujesz środki w jego zakup i utrzymanie. Nie przyniesie to natomiast niestety żadnych korzyści finansowych.

Długoterminowe przechowywanie domen

Pierwsza strategia polega na kupnie domen, które mogą okazać się atrakcyjne w przyszłości. Najczęściej dotyczy ogólnych nazw, związanych z branżami, które – Twoim zdaniem – kiedyś staną się popularne. W praktyce więc kupujesz obecnie wolny adres i czekasz, aż zgłosi się do Ciebie firma, która zechce go odkupić.

Minusem tego działania jest to, że istnieje wysokie ryzyko „nietrafienia” w dobrą frazę. Często też okres oczekiwania okazuje się zbyt długi. Ostatecznie zatem przyszła cena domeny nie wyrównuje Ci kosztów poniesionych przez cały czas jej utrzymywania.

Szybki flip domeną

Drugie rozwiązanie to strategia krótkoterminowa. Polega na wykorzystaniu tymczasowego skoku zainteresowania pewnym tematem czy frazą. Gdy jest na nią chwilowe zapotrzebowanie, od razu dokonujesz zakupu adresu. Jeśli dobrze trafisz, w stosunkowo krótkim czasie mogą odezwać się do Ciebie przedsiębiorstwa chcące przejąć daną nazwę domeny.

Minusem tego działania jest fakt, że przez nagły wzrost zainteresowania tematem, możesz się spóźnić. Z drugiej strony sytuacja taka trwa bardzo krótko. Jeśli więc w niedługim czasie nikt się do Ciebie nie zgłosi, szansa na zarobek będzie stopniowo się kurczyła.

Przekazanie domeny – cesja, przeniesienie praw majątkowych i autorskich

Polskie przepisy nie wymagają zawierania umowy sprzedaży strony w formie pisemnej. Będzie ona ważna nawet wtedy, jeśli zostanie zawarta online czy mailowo. Mowa tu natomiast wyłącznie o przeniesieniu praw do danego adresu WWW.

Mimo to jednak w praktyce większość osób decyduje się na zawieranie „pełnych” umów w wersji papierowej. Co więcej, do sporządzenia tego typu dokumentu obliguje przeniesienie praw autorskich. Wynika to bezpośrednio z Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Oczywiście dotyczy to przede wszystkim zawartości strony związanej z danym adresem, a nie jego samego.

Konstruując umowę, warto zwrócić szczególną uwagę na umieszczeniu w niej trzech istotnych elementów. Są to:

  • szczegółowe oznaczenie pełnej domeny,
  • oznaczenie stron podpisywanej umowy,
  • wskazanie przejścia praw autorskich i/lub praw własności przemysłowej.

Dokument powinien zawierać ponadto sposób przekazania przedmiotu, którego dotyczy. Może być to:

Większość hostingodawców wymaga oficjalnego zgłoszenia, że zmianie ulega podmiot zarządzający domeną. Cesję wykonać może obecny właściciel adresu, czyli Ty. Zrobisz to z poziomu konta użytkownika w serwisie hostingowym. Dzięki temu nie będzie konieczne podawanie swoich danych logowania nabywcy. Zmianą tych informacji na potrzeby związane z transakcją kupna/sprzedaży zajmie się operator.

Sprzedaż domeny internetowej a podatki

Zysk z tytułu zbycia praw do domeny musi zostać odnotowany w podatku dochodowym. Jeśli adres ten

Jesteś osobą prywatną? W takim przypadku sprzedaż domeny podlega opodatkowaniu podatkiem PCC. Wynosi on 1 proc. wartości transakcji i do Urzędu Skarbowego odprowadza go nabywca. Dodatkowo, jako osoba prywatna, musisz odprowadzić podatek PIT. W przypadku osób prawnych będzie to CIT.