🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

10 min. czytania

ACF (Advanced Custom Fields) w WordPressie

ACF

Fot. ACF / MM

Co to jest ACF (Advanced Custom Fields) w WordPressie: jak wdrożyć i używać wtyczki na swojej stronie WWW? Poradnik i instrukcja.

Spis treści
Strona WWW

Advanced Custom Fields, czyli tzw. ACF, to jedna z najbardziej przydatnych wtyczek w WordPressie. Pozwala na wprowadzenie zaawansowanych pól niestandardowych, o bardzo zróżnicowanej formie. Można powiedzieć, że jest to sposób na ulepszenie i rozwinięcie standardowych możliwości najpopularniejszego CMS-a na świecie.

Co możesz zyskać, korzystając z tego rozwiązania? Przede wszystkim dostosować tworzoną witrynę do własnych oczekiwań i potrzeb. Oczywiście możesz zrobić to również bez ACF. Nie będzie jednak to aż tak łatwe, dokładne i funkcjonalne na wielu różnych poziomach. Wymagało też będzie od Ciebie bardziej zaawansowanej wiedzy i umiejętności.

Advanced Custom Fields pomoże zresztą nie tylko Tobie, jako administratorowi. Z jego pomocą wprowadzisz też wiele usprawnień, za które będą Ci wdzięczni użytkownicy. Wystarczy jedynie, że odkryjesz cały potencjał i możliwości tkwiące w tej niepozornej wtyczce. Jej możliwości są ogromne, a obsługa nie jest aż tak skomplikowana. Przekonasz się o tym, czytając ten artykuł.

Czym są pola własne w WordPressie?

Czym są zaawansowane pola niestandardowe? Aby szczegółowo Ci to wyjaśnić, najpierw skupmy się nad polami własnymi. Dzięki temu łatwiej będzie Ci zrozumieć strukturę witryny w WordPressie. Otóż są to wszelkie dodatkowe informacje, dołączane do publikowanego wpisu na stronie internetowej. Często określane są jako „metadane”. Można powiedzieć, że to po prostu „dane opisujące inne dane”. Przybierają one formę par klucz-wartość, powiązanych z konkretnym postem. Przechowywane są natomiast w tabeli wp_postmeta.

Standardowy CMS oferuje administratorowi kilka podstawowych pól do uzupełnienia. Zależnie od ich rodzaju, możemy mieć na nie określony wpływ. Dowolnie modyfikujemy:

  • tytuł artykułu,
  • excerpt (fragment),
  • treść artykułu.

Konkretny format danych, w obrębie którego możemy dokonywać edycji, ma:

  • data opublikowania (format daty),
  • data ostatniej edycji (format daty),
  • obrazek wyróżniający (plik graficzny),
  • slug (format adresów URL).

Pola, na które możemy zmieniać, ale nie dowolnie edytować, to:

  • poprzedni i następny artykuł,
  • autor.

Ten zestaw pól do uzupełnienia podczas publikowania wpisu często jest w zupełności wystarczający. Na pewno sprawdzi się w przypadku stron wizytówkowych, blogów czy nieskomplikowanych witryn. Problemy jednak zaczynają się, gdy potrzebujesz wprowadzić więcej wyróżników konkretnych wpisów. Może być to związane z różnymi sytuacjami. Własne pola przydają się na przykład, gdy chcesz kategoryzować wpisy po innych ich cechach. Może być to choćby:

  • kolor,
  • marka,
  • wykonanie dla określonej firmy (przydatne w portfolio),
  • specyfikacja,
  • tematyka.

Załóżmy, że chcesz umożliwić użytkownikom filtrowanie wyników na podstawie tych zaawansowanych opcji. WordPress jednak ich nie udostępnia. W takim przypadku przydadzą Ci się właśnie Custom Fields.

Tworzenie pól niestandardowych w WordPressie

Od pól własnych możemy przejść do pól niestandardowych. To tzw. Custom Fields. W trakcie edycji strony w panelu WordPress możesz dodawać je samodzielnie. Nie wymaga to pobierania żadnych dodatkowych wtyczek. Nie jest też specjalnie skomplikowane. Poradzisz sobie z tym, nawet jeśli nie masz zbyt wielkiego doświadczenia w zarządzaniu stronami WWW.

Zaloguj się do swojego panelu użytkownika w WP, a następnie przejdź do panelu dodawania nowego wpisu. W prawym górnym rogu ekranu naciśnij trzy kropki, a potem zakładkę „Preferencje„. W okienku, które się otworzy, przejdź do funkcji „Panele„. Tam zaznacz przycisk „Własne pola„.

Po włączeniu tej opcji musisz ponowne przeładować otwarty wpis. Gdy to zrobisz, na dole pojawi się nowa zakładka, umożliwiająca dodawanie własnych pól do wpisu. Możesz tam zarówno wybierać stworzone już przez siebie rozwiązania, jak i kreować nowe. Wystarczy tylko, że podasz ich nazwę oraz wartość. Jest również możliwość edycji już istniejących pól.

Niestandardowe pola dobrze sprawdzą się w przypadku większych, rozbudowanych witryn. Zdarza się jednak, że i one nie są wystarczające. Wielu twórcom stron internetowych zależy na jeszcze lepszej organizacji i klasyfikacji wpisów. Dzięki nim struktura serwisu może być czytelniejsza i łatwiejsza w obsłudze dla użytkowników. W takiej sytuacji z pomocą przychodzą Zaawansowane pola niestandardowe, czyli Advanced Custom Fields – tzw. ACF.

ACF (Advanced Custom Fields) – co to jest?

ACF (ang. Advanced Custom Fields) to wtyczka stworzona przez Elliota Condona. Jej zadaniem jest zaawansowane zarządzanie polami wpisów w WordPressie. Jest to rozwiązanie stale rozwijane i doskonalone. Dzięki temu kompatybilne jest z kolejnymi odsłonami CMS-a i cieszy się niesłabnącą popularnością. Charakteryzują je bardzo wysokie oceny i pochlebne opinie zadowolonych użytkowników.

Wtyczka ACF dostępna jest w dwóch wersjach:

  • podstawowej (darmowej),
  • PRO (płatnej).

Która wersja będzie dla Ciebie lepsza? Jeśli prowadzić standardową stronę internetową, to zapewne ta bezpłatna. Wiele zależy natomiast od Twojego pomysłu na własne miejsce w sieci. Aby ułatwić Ci podjęcie ostatecznej decyzji, w dalszej części tekstu stworzyliśmy kompleksowe porównanie tych dwóch pakietów.

Do czego służy ACF?

Z pomocą ACF witryny internetowe mogą przybierać wyjątkowo złożone struktury. Pozwala ona wprowadzać zaawansowane formularze i kategoryzować wpisy według najróżniejszych kryteriów. Umożliwia ponadto uproszczone przechwytywanie pożądanych przez użytkownika danych w kodzie szablonu. Dzięki niej możesz stworzyć dodatkowe pola, działające w Twoich własnych typach wpisów.

Lista funkcjonalności wtyczki Advanced Custom Fields jest bardzo długa. Wśród najczęściej wymienianych opcji natomiast znajduje się np.:

  • korzystanie z pół niestandardowych we własnych blokach,
  • konstruowanie zaawansowanych galerii,
  • organizowanie elastycznych układów przy pomocy „przeciągnij i upuść”,
  • tworzenie spersonalizowanych formularzy do stron (alternatywy: Darmowy Contact Form 7 lub płatny Ninja Forms),
  • dodawanie pól niestandardowych do różnych elementów wpisów (widgetów, mediów, użytkowników, postów itp.).

Gdy zainstalujemy wtyczkę, na naszym ekranie pojawi się nowa podstrona. Ma ona nazwę „Własne pola„. Umożliwia tworzenie grup pól oraz przypisywanie ich do takich elementów, jak:

  • szablony,
  • konkretne typy wpisów,
  • taksomie,
  • kategorie,
  • widgety,
  • konkretne strony i/lub wpisy,
  • menu,
  • strony opcji,
  • bloki.

Pozwala ponadto na stworzenie wspomnianego wcześniej formularza z różnymi polami.

ACF w widgetach

Wiesz już, jak działa wtyczka ACF i do czego może zostać użyta. Pojawia się zatem pytanie, co zrobić, aby pojawiła się ona na Twoim WordPressie. Na szczęście ta kwestia nie jest skomplikowana. Poradzą sobie z nią nawet osoby nieposiadające żadnej wiedzy i doświadczenia z zakresu programowania. Wystarczy bowiem tylko, że na swoim koncie w CMS-ie przejdziesz do zakładki „Wtyczki”. Następnie naciśnij przycisk „Dodaj nową” i wpisz w wyszukiwarce „Advanced Custom Fields (ACF)„. Pierwsze zielone logo po lewej stronie to program, którego szukasz.

Naciśnij kolejno przyciski „Zainstaluj” oraz „Uruchom” przy odpowiedniej wtyczce. Tyle wystarczy, aby jej opcje pojawiły się, gdy będziesz dodawać nowy wpis na swoją witrynę.

Praktyczne sposoby użycia Advanced Custom Fields

Zależnie od wybranego przez Ciebie rodzaju pola, może ono zostać uzupełnione na rozmaite sposoby. W przypadku kwestii zawierających odpowiedzi zamknięte, liczbę dostępnych opcji można ograniczyć. Dotyczyć to może np. wyboru producentów czy rozmiarów. Nic natomiast nie stoi też na przeszkodzie, by zastosować swobodne uzupełnianie zawartości lub jeszcze inną metodę.

Pomysłów na zastosowanie ACF jest mnóstwo. Niemalże wszystko zależy tu od kreatywności i potrzeb samego twórcy. Da się wyróżnić jednak rozwiązania cieszące się szczególną popularnością. Poniżej opisaliśmy trzy z nich, które sprawdzają się w witrynach o różnorodnym charakterze:

  • pola powtarzalne,
  • galerie zdjęć,
  • dodatkowe pola w profilu użytkownika i formularzu rejestracji.

Pole powtarzalne

To grupa pól, które mogą zostać powielone w jednym miejscu. W praktyce więc pole powtarzalne jest miejscem łączącym (tzw. kontenerem) inne pola. Zwykle wykorzystywane jest to do zgromadzenia wszystkich funkcjonalności danego rozwiązania. W ten sposób możemy przygotować np.:

  • slider z linkami i napisami,
  • listę ikon z linkami,
  • sekcję FAQ,
  • i wiele innych.

Wygoda tego rozwiązania polega na łatwości jego zarządzania. Wszystkie pola możesz wygodnie układać za pomocą metody „przeciągnij i upuść”. Nie wymaga to od Ciebie żadnych zaawansowanych umiejętności czy wiedzy. Wystarczy tylko, że odpowiednie dane dodasz do bazy, a następnie umieścisz we właściwych miejscach. Łatwo dzięki temu też przetestujesz różne układy i rozwiązania. W ten sposób znajdziesz te, które będą najlepsze dla Twoich odbiorców.

Galerie zdjęć

Drugim, niezwykle często wykorzystywanym zastosowaniem ACF, są galerie zdjęć. Oczywiście w WordPressie nie są one nowością samą w sobie. Twórcy natomiast często mieli problem z pełną kontrolą nad kodem HTML, który generowały. Przy użyciu opisywanej w tym artykule wtyczki wszystko staje się natomiast o wiele łatwiejsze.

Zyskujesz możliwość stworzenia własnej struktury galerii. Wygląda to bardzo podobnie do budowania pola powtarzalnego. Różnica polega jednak na tym, że za jednym razem możesz dodać od razu większą liczbę zdjęć. Nie ma też problemu z ich sortowaniem i układaniem w odpowiedniej kolejności.

Dodatkowe pola w profilu użytkownika i formularzu rejestracji.

Już wcześniej wspominaliśmy, że ACF doskonale sprawdza się przy tworzeniu rozmaitych formularzy. W połączeniu z edycją pól w profilach użytkowników pozwala na personalizację paneli i stref klienta.

W ten sposób możesz dostępne w nich funkcjonalności w pełni dostosować do branży, w której działasz. Rozwiązania uniwersalne bowiem nie zawsze się sprawdzają, a często bywają po prostu nieintuicyjne. Korzystając z ACF, masz szansę wprowadzić innowacyjne opcje. Jeśli będą dobrze przemyślane, to na pewno zostaną docenione przez Twoich klientów czy odbiorców. Wszystkie one natomiast bez wątpienia też ułatwią cały proces obsługi witryny.

Czy warto korzystać z ACF w WordPressie i czemu to tak ważne?

Wiele stron internetowych opartych jest na dość zbliżonych do siebie szablonach. Wykorzystują one podobne funkcje i bazują na określonej puli oczekiwań użytkowników. Nikt nie powiedział jednak, że te standardowe opcje są idealne. Nie jest to maksymalna i wyczerpana paleta możliwości, które możesz zaoferować swoim odbiorcom. Każda branża ma swoją specyfikę i unikatowe rozwiązania. W dodatku wszystkie je można jeszcze dodatkowo rozwijać i udoskonalać.

Dobrze znasz swoich potencjalnych klientów? Możesz więc wykorzystać tę wiedzę i łatwo wprowadzić nowe funkcje, które ułatwią im obsługę strony. Zagwarantują szybsze i łatwiejsze dotarcie do istotnych informacji czy produktów. W dodatku wszystko to dostępne będzie w czytelnej i łatwej w użyciu formie. Wtyczka ACF ma szansę rozwiązań wiele problemów związanych z nawigacją i obsługą Twojego miejsca w sieci.

Warto skorzystać z tego rozwiązania przede wszystkim z uwagi na użytkowników. W XXI wieku konkurencja w internecie jest ogromna. Sami internauci natomiast doceniają witryny łatwe w obsłudze, a do tego działające szybko i bez problemów. Przygotowanie czytelnej struktury, wielu opcji filtrowania wyników wyszukiwania czy przejrzystych galerii działa na Twoją korzyść. W ten sposób masz szansę przyciągnąć do siebie potencjalnych klientów i zachęcić ich do regularnych powrotów. To z kolei oczywiście przełoży się na wyższe zyski płynące z Twojego e-biznesu.

Darmowe ACF czy ACF PRO?

ACF dostępne jest w wersji darmowej oraz PRO. Co interesujące, oba rozwiązania cieszą się ogromną popularnością wśród użytkowników. Który z nich natomiast lepiej sprawdzi się w Twojej sytuacji? Wszystko zależy od tego, do czego zamierzasz wykorzystać tę wtyczkę.

Wersja bezpłatna bazuje na standardowych typach elementów. Jest ich wiele i znacznie rozbudowują minimalistyczną paletę, automatycznie dostępną w WordPressie. Powinny dobrze sprawdzić się w standardowych stronach internetowych. Nadają się do blogów i nieco bardziej rozbudowanych witryn. Darmowa wtyczka ACF da Ci dostęp do takich wariantów i funkcji, jak:

  • podstawowy – elementy umożliwiające dodawanie prostych tekstów czy ustalania zasięgu;
  • wybór – elementy pozwalające na tworzenie przycisków wyborów czy list;
  • zawartość – elementy umożliwiające dodawanie plików, filmów, tekstów czy grafik;
  • jQuery – pozwala na modyfikację prostych elementów, np. zmian koloru, mapy czy godziny;
  • układ – rozwiązania wykorzystywane do porządkowania innych elementów w witrynie;
  • relacyjny – pozwala na wprowadzenie reakcji „jeśli X, to Y”.

Nie ma wśród powyższych opcji tego, co chcesz wprowadzić na Twojej stronie? W takim razie rozważ sięgnięcie po wersję płatną wtyczki, czyli ACF PRO. Oprócz pakietu podstawowego ma ona kilka nowych wariantów. Mogą one zdecydowanie ułatwić i przyśpieszyć pracę twórcy stron WWW. To natomiast raczej rozwiązanie dla zaawansowanych i profesjonalnych programistów. Skupia się nad zaawansowanymi układami elementów:

  • The Repeater Field – umożliwia stworzenie „sub-pól”, które możesz powielać i kopiować na całej podstronie;
  • ACF Blocks – pozwala tworzyć niestandardowe pola;
  • The Flexible Content Field – elastyczne pole, w obrębie którego możesz dowolnie ustawiać elementy;
  • Options Pages – możliwość ustawienia globalnych funkcji dla podstron;
  • The Gallery Field – dodaje intuicyjną opcję zarządzania obrazami w obrębie witryny czy wpisu;
  • The Clone Field – z jego pomocą stworzone elementy lub ich układy mogą zostać ponownie wykorzystane, a przy tym poprawiana jest wydatność ich stosowania.

ACF PRO dostępny jest w trzech pakietach cenowych:

  • Personal – kosztuje 49 dolarów i zapewnia aktualizacje wtyczki przez rok w ramach jednej witryny;
  • Freelancer – kosztuje 149 dolarów i zapewnia aktualizacje wtyczki przez rok w ramach 10 witryn;
  • Agency – kosztuje 249 dolarów i zapewnia aktualizacje wtyczki przez rok na nieograniczonej liczbie witryn.