Test i szczera recenzja Senuto (2024). Opinie o narzędziu wspierającym działania SEO i pozycjonowanie stron. Funkcje, Wady i Zalety. Sprawdź!
Spis treściSenuto – zestaw narzedzi wspierających SEO w Google
senuto.com
Czym jest Senuto, jak działa i co ma do zaoferowania użytkownikom? Dowiedz się wszystkiego o narzędziu SEO, które może skutecznie poprawić widoczność strony internetowej w wyszukiwarce Google i nie tylko.
Senuto pozwala na pracę nad optymalizacją witryn internetowych. Z jego pomocą masz szansę sprawić, że Twoje miejsce w sieci będzie jeszcze lepiej widoczne. Zacznie pojawiać się wyżej w wynikach wyszukiwania Google, a także zwiększy się jego konkurencyjność. W dodatku zadbasz nie tylko o słowa kluczowe, ale też szereg innych, istotnych z punktu SEO kwestii.
Potrzebujesz narzędzia do monitorowania fraz kluczowych, analizy konkurencji czy planowania content marketingu? Niezależnie od Twojej odpowiedzi Senuto może Ci w tym pomóc. To jeden z najpopularniejszych serwisów SEO w Polsce. Właśnie dlatego postanowiłem bardzo dokładnie mu się przyjrzeć.
W tej recenzji sprawdziłem zasady jego działania oraz wszystkie dostępne funkcje. Opisałem, jak działa w praktyce, jakie ma opinie i porównałem go do dostępnych w sieci alternatyw. Na koniec przedstawiłem największe zalety oraz wady, które udało mi się dostrzec. To powinno pomóc Ci w zdecydowaniu, czy rzeczywiście warto z niego skorzystać.
Co to jest Senuto?
Senuto to polskie narzędzie SEO, wspierające pozycjonowanie stron internetowych. Z jego pomocą możesz m.in. wyszukiwać frazy w bazie słów kluczowych czy monitorować pozycję swojej witryny w Google. Pozwala ponadto na analizę konkurencji i nadzorowanie kampanii SEO, a także szereg działań związanych z marketingiem internetowym.
To jedno z rozwiązań cechujących się wyjątkową uniwersalnością. W jednym pakiecie otrzymujesz bowiem dostęp do wielu narzędzi o zróżnicowanym przeznaczeniu. Mogą one przydać się użytkownikom o różnych potrzebach, pozwalając na rozwinięcie e-biznesu. Senuto jest dostępne w ramach kilku płatnych wariantów. Każdy z nich zapewnia dostęp do nieco innej palety możliwości, co ułatwia wybór potrzebnej Ci opcji.
Do czego służy Senuto?
Senuto zapewnia swoim użytkownikom dostęp do bogatej palety narzędzi SEO i nie tylko. Dzięki niemu do Twojej dyspozycji mogą być m.in. takie rozwiązania, jak:
- analiza widoczności własnej strony internetowej,
- analiza konkurencji,
- monitoring fraz kluczowych (w module „Baza słów kluczowych” dostępne są miliony fraz kluczowych z całego świata),
- śledzenie trendów związanych z popularnymi słowami kluczowymi,
- kontrola bieżącej widoczności strony w wynikach wyszukiwania,
- generowanie raportów na temat optymalizacji strony i konkurencji,
- kontrola skuteczności prowadzonych działań SEO,
- analiza wyników SERP (organicznych wynikach wyszukiwania),
- cechy fraz i ich czynniki rankingowe,
- inspiracje na temat słów kluczowych, nagłówków, długości artykułów i ich struktury,
- korzystanie z kompleksowego Content Plannera,
- korzystanie z Content Writera.
Nie jest to oczywiście pełny opis tego, jak działa Senuto. Dostępnych opcji jest znacznie więcej, a wszystkie podzielone są na siedem głównych funkcjonalności. Omówię je szczegółowo w dalszej części tekstu. Oprócz tego da się wyróżnić też szereg dodatkowych możliwości, oferowanych przez to narzędzie. Najogólniej powiedzieć natomiast można, że jest tu niemalże wszystko, czego wymaga pozycjonowanie strony.
W mojej ocenie najbardziej odczuwalny jest jedynie brak porządnego narzędzia do link buildingu. Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne ma ogromne znaczenie dla osób pracujących nad optymalizacją strony. Szczegółowe dane na ten temat byłyby więc bardzo przydatne. O to natomiast można zadbać przy użyciu innych serwisów, jak np. Linkhouse, WhitePress oraz Majestic SEO.
Dla kogo jest Senuto?
Pozycje strony są istotne dla osób zajmujących się bardzo zróżnicowaną działalnością internetową. Z tego względu narzędzie Senuto może okazać się przydatne dla użytkowników o różnym profilu. Jego bogata oferta nie zawiedzie m.in.:
- hobbystów interesujących się SEO,
- właścicieli samodzielnie prowadzących swoją stronę internetową,
- agencji SEO,
- specjalistów SEO (freelancerów),
- firm posiadających i nadzorujących wiele własnych witryn WWW.
Kilka wariantów cenowych do wyboru ułatwia znalezienie rozwiązania łączącego funkcjonalność z atrakcyjną stawką. Łatwo więc zyskać dostęp do potrzebnych narzędzi, jednocześnie dostosowując wydatek do swoich możliwości finansowych.
Funkcje Senuto
Możliwości Senuto są bardzo rozbudowane. Każda jego funkcjonalność sprzyja natomiast optymalizacji witryny. Dla wygody twórcy podzielili je na siedem głównych kategorii:
- analiza widoczności,
- baza słów kluczowych,
- analiza SERP,
- monitoring pozycji,
- Content Planner,
- Content Writer,
- narzędzia AI (korzystające ze sztucznej inteligencji).
Poniżej opisałem każdą z tych grup. Uwzględniłem ich główne zadania, znaczenie dla analizowanej domeny i metody ich wykorzystania. Dalej omówiłem również dostępne integracje, rozwiązania dla biznesu oraz formy supportu czy innego wsparcia użytkowników. Dzięki temu dowiesz się, czego dokładnie możesz spodziewać się po tym serwisie.
Analiza widoczności strony internetowej
Analiza widoczności witryny to jedno z podstawowych narzędzi SEO dostępnych w Senuto. Pozwala na monitorowanie wszelkich zmian w układzie wyników wyszukiwania Google w odniesieniu do dowolnej witryny. Możesz w ten sposób obserwować sytuację swojej strony, jak i np. interesującej Cię konkurencji.
Z tego poziomu sprawdzisz, na jakie słowo kluczowe (lub wiele słów) pojawia się w wynikach wyszukiwania:
- dana domena internetowa (TOP3, TOP10 lub TOP50);
- metryki:
- widoczność w Google (TOP3, TOP10 i TOP50),
- statystyki URL (TOP10 i TOP50),
- efektywność URL (TOP10 i TOP50);
- wymiary:
- wszystkie słowa,
- słowa brandowe,
- długość słów.
Dzięki interaktywnemu wykresowi możesz sprawdzić, jak widoczność danej strony zmieniała się na przestrzeni:
- 1 miesiąca,
- 3 miesiące,
- pół roku,
- od początku bieżącego roku,
- roku kalendarzowego,
- od samego początku istnienia,
- w danym okresie (zakres dat ustawiany ręcznie).
Po podjęciu określonych działań z zakresu SEO w tym miejscu sprawdzisz też ich skuteczność. Na podstawie rozbudowanych raportów ocenisz zachodzące zmiany i dostosujesz do nich dalszą strategię działania. Przeanalizujesz też dość szczegółowo swoją główną konkurencję. Przeprowadzisz analizę porównawczą i znajdziesz frazy skrywające potencjał.
Baza słów kluczowych
Senuto ma bazę składającą się ze 185 mln słów kluczowych w 42 językach. Sprawdzisz w niej konkretne frazy, ale też wyszukasz słowa powiązane znaczeniowo z tymi, które Cię interesują. Ponadto narzędzie to uwzględnia też frazy typu long tail, które często są niedoceniane. Zaniedbanie ich przez Twoją konkurencję może być szansą na zaistnienie w danej branży.
Przydatnym narzędziem od Senuto są podpowiedzi pytań, które mogą interesować odbiorców. Z ich pomocą masz szansę docierać bezpośrednio do klientów znajdujących się na różnych etapach ścieżki zakupowej.
Rozbudowane zestawienia fraz możesz filtrować, wyszukując tylko interesujące Cię pozycje. To znaczna oszczędność czasu, a sama wyszukiwarka jest bardzo intuicyjna. Poszukiwania ułatwia dodatkowo Natural Language Processing (NLP). Odpowiada on za sortowanie wyników zgodnie z częściami mowy.
Analiza SERP
Analiza SERP to rozwiązanie dla użytkowników, którzy już wiedzą, na jakich frazach im zależy. Wystarczy, że wprowadzisz interesujące Cię słowo. Tyle wystarczy, by Senuto przeanalizował wszystkie strony w TOP10, które wyświetlają się pod nim w wyszukiwarce.
Na podstawie rozbudowanego raportu poznasz charakterystykę swoich głównych rywali. Dowiesz się m.in.:
- jaka jest struktura ich tekstów,
- jak długie są treści na tych stronach,
- jakie śródtytuły stosują (H1, H2 i H3),
- jak długie są tytuły.
Jak możesz wykorzystać te informacje na swoją korzyść? Na ich podstawie zaplanujesz swój content tak, by był lepiej zoptymalizowany od konkurencji, np.:
- określisz najkorzystniejszą strukturę tekstu, docenianą przez Google,
- stworzysz teksty bardziej merytoryczne i zgłębiające temat,
- umieścisz w swoim tekście treść wyróżniającą się na tle konkurencji,
- zastosujesz odpowiednią ilość śródtytułów.
Monitoring pozycji
To przydatna funkcja, pozwalająca na tworzenie projektów, nad którymi pracujesz. Dzięki temu nie musisz za każdym razem wpisywać adresu WWW. Koniec z ręcznym wyszukiwaniem interesujących Cię informacji. Wystarczy tylko, że określisz:
- adres monitorowanej domeny,
- region działania,
- nazwę projektu.
Tak stworzony szablon zostanie dodany automatycznie do Twojego konta użytkownika Senuto. Jego „kondycja” SEO będzie śledzona na bieżąco i w każdej chwili będzie do niej dostęp. W ten sposób błyskawicznie sprawdzisz zachodzące zmiany czy sytuację w branży. Zauważysz też działania podejmowane przez konkurencję, mogąc na nie odpowiednio zareagować. Zaletą tej opcji jest fakt, że oprócz pozycji w wyszukiwarkach monitorowana jest także ta w Direct Answer czy Google Maps.
Content Planner
Content Planner Senuto pozwala na stworzenie kompletnego planu tworzenia i publikacji treści w serwisie. Wystarczy tylko, że określisz:
- domenę, której ma dotyczyć content plan,
- kraj,
- słowa kluczowe (im bardziej sprecyzowane na Twojej branży, tym lepiej),
- konkurentów (serwisy będące Twoimi głównymi rywalami).
Na tej podstawie narzędzie wygeneruje raport wskazujący frazy i tematykę wpisów, które możesz np. zamieścić na swoim blogu. Dzięki temu witryna stanie się bardziej atrakcyjna od konkurencji – zarówno dla algorytmów Google, jak i prawdziwych odbiorców.
Rozwiązanie to bazuje na sztucznej inteligencji, nie zalecałbym więc podążania za nim w ślepo. Zawsze warto upewnić się, czy przyjęta przez niego strategia rzeczywiście ma sens. Z pozytywnych opinii użytkowników wynika natomiast, że jest to sposób rzeczywiście skuteczny. Jednocześnie przebiega znacznie szybciej niż samodzielne tworzenie content planu i kosztuje mniej od zatrudnienia fachowca.
Content Writer
Moduł Content Writer w Senuto to autorski, wewnętrzny i bardzo rozbudowany edytor. Pod względem listy dostępnych funkcji, jak i samej budowy, przypomina rozwiązanie SurferSEO. Jest on w stanie zarówno wygenerować dla Ciebie treść przy pomocy AI, jak i same rekomendacje do tekstów. W tym drugim przypadku możesz liczyć na kompleksowe wytyczne, zawierające porady dotyczące m.in.:
- długości tekstu,
- liczby nagłówków,
- słów kluczowych,
- zagęszczenia słów kluczowych,
- pytań,
- grafik,
- linków.
To zdecydowanie ułatwia i przyśpiesza pracę copywriterów. W dodatku bazuje na artykułach konkurencji z TOP20 wyników w wyszukiwarce. Możesz zatem liczyć na to, że generuje podpowiedzi, które już raz przekonały do siebie algorytmy Google. Dzięki temu szansa na przegonienie rywali znacząco wzrasta.
Opisany powyżej Content Planner i Content Writer łączą się z jeszcze jednym narzędziem – Monitoringiem. Pozwala on na obserwowanie tworzonych tekstów i tego, jak radzą sobie w wynikach wyszukiwania.
Narzędzia AI
Senuto stara się bezustannie dostosowywać swoją ofertę do sytuacji rynkowej. Z tego względu w palecie produktów tego serwisu nie mogło zabraknąć oczywiście sztucznej inteligencji. Wspominałem o niektórych jej aspektach już wcześniej, teraz natomiast przyjrzę się temu zagadnieniu bliżej.
Największy wpływ AI widać w tzw. Content Suite. To segment składający się z:
- Content Plannera,
- Content Writera,
- Monitoringu.
Sztuczna inteligencja jest zaangażowana w szereg zadań wykonywanych przez te narzędzia. Widoczna jest m.in. w przypadku:
- wyznaczania fraz kluczowych do tekstów – jedną z ich kategorii jest AI,
- tworzenia gotowego planu tekstu – AI generuje tytuł, nagłówki i podpunkty warte rozpisania w poszczególnych sekcjach,
- generowanie meta danych – zarówno meta title, jak i meta description.
Bardzo ważną funkcją AI w Senuto jest też możliwość stworzenia całego tekstu przy pomocy sztucznej inteligencji. Taki artykuł cechuje się wysoki Content Score, a jego napisanie trwa krótką chwilę. Jest zgodny z frazami kluczowymi, sam generuje nagłówki, pytania i całą strukturę. Oczywiście nadal polecałbym sprawdzić treść pod względem ewentualnych błędów. Zastanowiłbym się też nad wykorzystywaniem go w przypadku bardziej zaawansowanych tematów. Nadal natomiast jest to propozycja, która może spodobać i przydać się wielu użytkownikom.
Integracje Senuto
Jeśli chcesz, możesz zintegrować Senuto z kilkoma narzędziami zewnętrznymi. Dzięki temu korzystanie z niego będzie wygodniejsze i lepiej dopasowane do procesu funkcjonowania Twojej firmy. Zależnie od Twoich potrzeb masz dostęp do m.in.:
- Make (dawniej Integromat),
- Google Analytics (GA4),
- Looker Studio,
- Google Search Console,
- Slack,
- Google Sheets.
Muszę przyznać, że odnalezienie opcji odpowiadającej za integracje w Senuto nie należy do najłatwiejszych. Musisz w tym celu zalogować się na swoje konto, a następnie rozwinąć menu dodatkowe (9 kropek w prawym górnym rogu ekranu). Z tego poziomu przejdź do zakładki „Ustawienia”, a dalej „Integracje”.
Po „dotarciu na miejsce” na szczęście wszystko staje się znacznie łatwiejsze. Wystarczy tylko, że wybierzesz potrzebne Ci narzędzie i naciśniesz niebieski przycisk „Dodaj integrację”. Lista dostępnych serwisów nie jest natomiast przesadnie długa. Wszystkie dostępne tam opcje jednak cieszą się popularnością i rzeczywiście są przydatne.
Co istotne, niektóre zewnętrzne narzędzia dostępne są wyłącznie w wyższych planach cenowych Senuto. Upewnij się więc wcześniej, że po podpisaniu umowy będziesz mięć dostęp do rozwiązań, na których Ci zależy.
Rozwiązania Senuto dla biznesu
Senuto przygotował dwie sekcje przeznaczone „Dla biznesu”. Są one skierowane do różnej wielkości przedsiębiorstw. Mogą wzmocnić przewagę Twojej firmy nad konkurencją oraz zapewnić Ci współpracę ze sprawdzonymi specjalistami.
Custom Reports
Senuto Custom Reports to rozwiązanie, dzięki któremu otrzymasz rozbudowany raport dotyczący prowadzonego przez Ciebie e-biznesu. Zależnie od Twoich potrzeb może on dotyczyć:
- keyword search na dowolnym rynku,
- analizy Google Ads,
- bazy firm w oparciu o Google Maps,
- bazy e-Commerce,
- analizy rynku w wyszukiwarce Google,
- uzupełnienia już istniejących baz,
- analizy customer journey.
W zależności od wybranego raportu wykorzystasz zebrane dane do poprawy sytuacji swojej firmy. Poszczególne rozwiązania zawierają bardzo zróżnicowane informacje. Z tego względu segment ten będzie przydatny dla różnego typu przedsiębiorstw, m.in.:
- agencji SEO,
- agencji marketingowych,
- inwestorów,
- firm wchodzących na nowe rynki,
- firm działających lokalnie,
- domów mediowych,
- i wielu innych.
Seo Match
Seo Match to narzędzie, przy pomocy którego możesz znaleźć agencję SEO. To darmowe rozwiązanie, działające na podstawie czterech kroków:
- wypełniasz formularz online, określając swoje potrzeby i oczekiwania;
- autorski algorytm sprawdza dostępne agencje i wyszukuje te, które odpowiadają określonym przez Ciebie kryteriom. Następnie przedstawia Ci trzy najlepiej dopasowane propozycje;
- trzy wybrane agencje przygotowują dla Ciebie ofertę na podstawie podanych przez Ciebie danych. Zwykle zajmuje to nie więcej niż kilka dni;
- otrzymujesz oferty i podejmujesz decyzję.
SEO Match odpowiada wyłącznie za wyszukanie najkorzystniejszych ofert na rynku. Nie jest pośrednikiem transakcji. Szczegóły oferty i zakres działań ustalasz samodzielnie z daną agencją. Jest to więc znaczne ułatwienie i oszczędność czasu, a jednocześnie wygoda.
Support Senuto
Senuto to polski serwis, który oferuje wsparcie klienta w tym właśnie języku. Dla wielu użytkowników może być to znaczne ułatwienie. Ze specjalistami możesz skontaktować się za pomocą:
- formularza kontaktowego – dostępny na stronie serwisu w zakładce „Kontakt”,
- adresu e-mail działu obsługi klienta – support@senuto.com,
- czatu online na stronie witryny – dymek w prawym dolnym rogu ekranu.
Ostatnia z wymienionych opcji jest dość rozbudowana. W okienku czatu są bowiem dostępne cztery zakładki:
- dom – tu znajdziesz podstawowe zagadnienia, w zakresie których możesz potrzebować wsparcia;
- wiadomości – możesz z tego poziomu porozmawiać z konsultantem;
- pomoc – baza gotowych odpowiedzi, poradników i wskazówek, których najczęściej dotyczą pytania zadawane przez użytkowników;
- zadania – swoisty tutorial, który w kilku krokach wyjaśni Ci zasady działania urządzenia. Znajdziesz tu też opcję zapisu na warsztaty.
Dodatkowo Senuto przygotowało dla internautów dwie sekcje będące „bazami wiedzy”. Poruszają one zarówno zasady korzystania z Senuto, jak i ogólne kwestie związane z SEO i marketingiem. Są to:
-
blog – zakładka dostępna z poziomu strony głównej Senuto. Składa się z wielu rozbudowanych artykułów, opartych na konkretnych przykładach. Wszystkie zostały podzielone na kilka kategorii i podkategorii tematycznych. Dzięki temu łatwiej będzie Ci znaleźć rozwiązanie swojego problemu. Do Twojej dyspozycji są takie opcje, jak m.in.:
- AI,
- e-commerce,
- SEO,
- SEM,
- tutoriale,
- marketing,
- i wiele innych;
-
materiały – sekcja w dolnym menu, składająca się z tekstów bardziej ścisłych i technicznych. Składa się z 8 sekcji skupionych wokół konkretnych zagadnień:
- przewodnik po podstawach AI,
- analiza konkurencji,
- link building,
- linkowanie wewnętrzne,
- słowa kluczowe,
- Google Search Console,
- audyt SEO strony internetowej,
- copywriter.
Aplikacja mobilna Senuto
Senuto ma własną aplikację mobilną, dostępną zarówno na smartfony z Androidem, jak i iOS. Takie rozwiązanie nie jest powszechnie stosowane wśród narzędzi SEO, stanowi więc miłą niespodziankę. Z jego pomocą możesz śledzić swoją pozycję w sieci w dowolnym momencie i z każdego miejsca. Nie potrzebujesz do tego laptopa czy komputera.
Fakt, że aplikacja Senuto nie ma wszystkich opcji dostępnych w serwisie internetowym. Mimo to natomiast uważam, że jest całkiem przydatna i przyjemna w użyciu. Pokazuje najważniejsze dane, choć nie zastępuje tradycyjnego narzędzia w pełni. Pozwala na szybki rzut oka na sytuację. W razie problemów natomiast zawsze można otworzyć zwykłą wersję przeglądarkową, która jest responsywna. Jej układ dopasowuje się zatem do wielkości ekranu, na którym jest wyświetlana.
Aplikacja Senuto nie jest narzędziem niezbędnym. Serwis tradycyjny został w przemyślany sposób dostosowany do mniejszych urządzeń. Mimo to natomiast jest na tyle estetyczna i przyjemna w użytkowaniu, że stanowi miły dodatek. Tak bym ją też traktował, zamiast podchodzenia do niej niczym do alternatywy dla tradycyjnego serwisu.
Sklep Senuto i SEO Space
Senuto wyróżnia się na rynku narzędzi SEO innowacyjnym podejściem. Wpływa to na jego rozbudowaną ofertę, wśród której znalazły się dwa dość niecodzienne rozwiązania.
Sklep Senuto
Senuto dysponuje własnym sklepem z gadżetami. Możesz przejść do niego m.in. ze swojego konta użytkownika. Odpowiednią zakładkę znajdziesz po rozwinięciu sekcji „Więcej usług”. Znajduje się w menu ukrytym pod dziewięcioma kropkami w prawym górnym rogu ekranu.
W głównej mierze w sklepie Senuto możesz kupić produkty sygnowane nazwą tej marki. Są one natomiast bardzo zróżnicowane, bo nie zabrakło wśród nich zarówno rozmaitych gadżetów, jak i ubrań czy przedmiotów codziennego użytku. Do Twojej dyspozycji pozostają m.in.:
- koszulki,
- koce,
- klapki,
- kubki,
- torby,
- bluzy,
- plecaki,
- gumowe kaczki,
- i wiele innych.
W sklepie nie mogło zabraknąć też materiałów edukacyjnych. Możesz nabyć tu zarówno e-booki (niektóre są darmowe), jak i kursy, raporty czy przewodniki.
SEO SPACE
SEO Space to wykreowana przez Senuto, zamknięta społeczność SEO. Jest to forum skupiające specjalistów zajmujących się w sposób profesjonalny lub amatorski pozycjonowaniem stron internetowych. Dołączając do tego grona, masz szansę dzielić się swoją wiedzą, pomagać innym, ale i samemu szukać rozwiązań swoich problemów.
Forum podzielone jest na kilka sekcji tematycznych, wśród których znajdziesz m.in.:
- pomoc i bazę wiedzy,
- sugestie i feedback,
- rozmowy o SEO,
- rozmowy o AI,
- rozmowy contentowe,
- zlecenia i ogłoszenia,
- podziel się wiedzą.
Użytkowanie Senuto. Jak działa w praktyce?
Wiesz już, jakie możliwości ma Senuto. Z pewnością do głowy przyszedł Ci już szereg sposobów, jak wykorzystać to narzędzie w praktyce do SEO czy marketingu internetowego. Najwyższy czas więc przejść do części praktycznej, którą rozpocznę od krótkiej instrukcji, jak założyć konto w tym serwisie. Będę bazował na darmowym, 14-dniowym rozwiązaniu Basic.
Następnie przejdę do interfejsu i opisu najważniejszych funkcji w panelu użytkownika. Dzięki temu łatwiej będzie Ci znaleźć przydatne opcje, z których korzysta większość klientów. Na koniec w praktyce przeprowadzę Cię przez cały proces tworzenia content planu.
Jak założyć konto w Senuto?
Aby zarejestrować się w Senuto, wejdź na oficjalną stronę serwisu: senuto.com. Teraz naciśnij zielony przycisk „Zacznij 14-dniowy trial za darmo„. Alternatywnie możesz użyć widocznego w prawym górnym rogu „Wypróbuj za darmo„. W obu przypadkach system przekieruje Cię do nowego okna, w którym dostępny będzie formularz rejestracyjny.
Wypełnij podstawowe dane, niezbędne do utworzenia nowego konta użytkownika. Musisz podać w tym miejscu:
- służbowy adres e-mail,
- hasło,
- numer telefonu (jest niezbędny, bo na niego Senuto wysyła kod potwierdzający rejestrację),
- wykonywany zawód (wybierany z rozwijanej listy).
Teraz wyraź zgodę na przetwarzanie danych (i opcjonalnie zaznacz zgody marketingowe). Na końcu naciśnij przycisk „Stwórz darmowe konto„.
Na podany przez Ciebie numer telefonu zostanie wysłany jednorazowy kod aktywacyjny. Wprowadź go w pustym polu i naciśnij „Zacznij korzystać z Senuto”. Jeśli wszystko się zgadza, system automatycznie przekieruje Cię do kokpitu aplikacji przeglądarkowej serwisu. Teraz oficjalnie możesz zacząć korzystać z jego funkcji.
Interfejs Senuto – przegląd
Panel użytkownika w Senuto jest bardzo minimalistyczny. W górnym menu widnieją wszystkie podstawowe funkcje serwisu:
- analiza widoczności,
- baza słów kluczowych,
- monitoring,
- analiza SERP,
- Content Suite,
- Narzędzia.
Oprócz tego jest tam też wyszukiwarka, saldo senucoinów i rozwijane menu dodatkowe. Są w nim takie opcje, jak:
- ustawienia,
- pakiet i dodatki,
- aplikacja mobilna,
- materiały edukacyjne,
- opcja wylogowania,
- informacje o aplikacji,
- pozostałe usługi.
W bocznym menu, widocznym po lewej stronie ekranu, dostępne są opcje danej funkcji. Możesz tę sekcję rozwinąć lub korzystać z jej zminiaturyzowanej formy. W środkowym polu otwarta jest natomiast dana funkcjonalność, którą wybierzesz. Dolny prawy róg to miejsce dymku czatu obsługi klienta.
Podstawowe zakładki w Senuto
Widoczne w górnym menu narzędzia są najczęściej wykorzystywane przez użytkowników. Stanowią też trzon działań SEO, muszą więc zawsze pozostawać w zasięgu wzroku. Poniżej opisałem ich budowę i zasady działania.
Co ważne, przy wielu zagadnieniach zobaczysz niewielką ikonę symbolizującą film. Gdy na nią klikniesz, wyświetli się tutorial w formie nagrania, tłumaczący dane zagadnienie, czy zasady korzystania z konkretnej funkcji. Muszę przyznać, że to bardzo pomysłowe i niezwykle wygodne rozwiązanie. Szczególnie przydatne może być dla osób początkujących lub korzystających po raz pierwszy z Senuto.
-
analiza widoczności – służy do monitorowania słów kluczowych dowolnej domeny, a także jej pozycji i głównej konkurencji. Możesz wykorzystać to zarówno w odniesieniu do własnego serwisu, jak i strony klienta czy konkurenta. W ten sposób zyskasz wiele informacji o danym miejscu w sieci. W podsumowaniu dostępne są takie opcje, jak np.:
- wykorzystane technologie,
- widoczność strony,
- szacowany ruch,
- liczba fraz w TOP3, TOP10 i TOP50,
- szacowany ruch,
- szacunkową kwotę, jaką trzeba by było wydać w Google Ads miesięcznie, by wygenerować ruch na podobnym poziomie,
- największe wzrosty i spadki,
- kluczowe słowa kluczowe,
- sezonowość witryny (średnia miesięczna liczba wyszukiwań danych słów kluczowych),
- wszystkie i wspólne słowa kluczowe konkurencji.
- pozycje – pokazuje, na ile fraz widoczna jest dana domena na poszczególnych pozycjach,
- wzrosty/spadki – prezentuje wzrosty oraz spadki serwisu dla wszystkich słów kluczowych,
- pozyskane/utracone – sprawdzisz tu wszystkie słowa kluczowe, które w ostatnim czasie pojawiły się lub zniknęły w wyników wyszukiwania,
- konkurencja – szczegółowy przegląd konkurencyjnych serwisów, pozycjonujących się na frazy, na których Tobie również zależy,
- kanibalizacja – pozwala ustalić frazy w obrębie Twojej strony WWW, którym zagraża kanibalizacja szkodliwa dla SEO,
- sekcje – przeentuje widoczność strony z podziałem na konkretne adresy URL, ścieżki oraz subdomeny,
-
cechy fraz – grupuje frazy Twojego serwisu zgodnie z sześcioma cechami:
- trudność,
- średnia miesięczna liczba wyszukiwań,
- SERP,
- typy,
- trendy,
- liczba wyrazów.
- ranking,
- ulubione domeny,
- narzędzia SERP Weather.
-
baza słów kluczowych – pozwala sprawdzać wybrane słowa kluczowe w dowolnym języku i kraju. Wystarczy tylko, że wprowadzisz dane słowo kluczowe i naciśniesz „wyszukaj”. Ja posłużę się dla przykładu frazą „mechanik samochodowy”. Na tej podstawie system określił dla mnie:
- uśrednioną liczbę wyszukiwań wprowadzonego słowa kluczowego,
- jego sezonowość,
- uśredniony koszt pozyskania odbiorcy w Google Ads,
- słowa kluczowe powiązane z wprowadzonym przeze mnie,
- statystyki słów kluczowych.
- pytania – frazy o większej liczbie wyrazów, tzw. long tail w formie pytań;
- słowa zależne – spis fraz kluczowych powiązanych z wprowadzonym słowem, wraz z informacjami na ich temat;
- grupy słów – odpowiada za grupowanie słów powiązanych z wprowadzoną frazą kluczową.
- trendów,
- szybkich odpowiedzi,
- narzędzi.
-
monitoring – w tym miejscu możesz dodać nowy projekt i monitorować historię pozycji na kluczowe frazy. W „Podsumowaniu” zyskasz skondensowany raport zawierający:
- szacowany ruch,
- wzrosty,
- spadki,
- średnią pozycję,
- widoczność w danym przedziale czasowym,
- informacje na temat fraz kluczowych z TOP10,
- analizę konkurencji (słowa kluczowe TOP3, TOP10 i TOP50, średnią pozycję i generowany ruch).
- pozycji – zbiera wszystkie dane dotyczące pozycji danej domeny na konkretne słowa kluczowe. Pozwala na filtrowanie ich pod względem terminu, pozycji, CPC i innych wartości;
- historii pozycji – zapewnia dostęp do historycznych danych na temat pozycjonowania na dane frazy kluczowe;
- stron – zestawienie stron działających w obrębie danego serwisu, ich pozycji w wynikach wyszukiwania i ich fraz kluczowych;
- wzrostów/spadków – zaprezentowana jest tu średnia miesięczna liczba wyszukiwań danych słów, wraz ze zmianą ich pozycji;
- wyników rozszerzonych – zestawia frazy kluczowe pod względem ich wyniku rozszerzonego (snippet).
- tworzenia nowego projektu,
- przeglądu aktualnych projektów,
- narzędzi.
- Analiza SERP – w ramach wykupionego pakietu dostępna jest wyłącznie w planie Prime. W pozostałych możliwe jest jej dokupienie, co kosztuje 49 zł miesięcznie i obejmuje 200 zapytań. Dzięki temu rozwiązaniu możliwa jest analiza konkurencji znajdującej się w TOP10.
-
Content Suite – segment skupiony na działaniach contentowych i marketingowych. Daje dostęp do trzech, ściśle połączonych ze sobą rozwiązań:
- Plannera – na podstawie podstawowych informacji o stronie i konkurencji przygotowuje wytyczne dotyczące planu contentowego. Na tej podstawie możesz opracować strategię prowadzącą do poprawy widoczności witryny;
- Writera – po wybraniu tematu z Writera możesz przystąpić do tworzenia treści. Narzędzie Senuto wskaże Ci podstawowe wytyczne, takie jak np. liczbę słów, frazy kluczowe itd.;
- Monitoringu – możesz w nim codziennie sprawdzać rezultaty podejmowanych działań contentowych. Taka analiza widoczności pozwala opracowywać dalsze strategie działania w zakresie tworzonych treści SEO.
-
narzędzia – podobnie jak Analiza SERP, pakiet narzędzi dostępny jest wyłącznie w cenie pakietu Prime. W pozostałych opcjach należy za niego dopłacić. Kosztuje to 99 zł miesięcznie za 200 zapytań. W jego ramach możesz otrzymać dostęp do 12 dodatkowych funkcjonalności:
- analizy domen lub URL,
- analizy konkurencji,
- Direct Ansera,
- historii SERP,
- zrzutów SERP HTML,
- grupowania słów,
- statystyk słów,
- TOP100 Crawlera,
- URL Crawler,
- kanibalizacji słów kluczowych,
- porównania dni,
- porównania SERP.
Tworzenie content planu w Senuto
Korzystanie z raportów czy analiz Senuto jest dość jasne. Informacje są przedstawiane w czytelnej formie, a sam interfejs jest łatwy w obsłudze. Bardziej skomplikowaną kwestią może być natomiast pełne wykorzystanie sekcji „Content Suite”. Pozwala ona na kompleksowe podejście do kwestii planowania, tworzenia i monitorowania treści. Jak jednak kontrolować jej przebieg w praktyce? Postaram się wytłumaczyć to krok po kroku.
Planner
W głównym widoku zakładki „Content Studio” naciśnij zielony przycisk „Stwórz content plan”. System przekieruje Cię do Content Plannera, który opisywałem już wcześniej. Tam musisz podać najważniejsze informacje na temat planu, na którym Ci zależy:
- domenę,
- kraj,
- słowa kluczowe,
- konkurentów (opcjonalnie).
Po uzupełnieniu powyższych informacji naciśnij przycisk „Wygeneruj draft content planu„. System rozpocznie tworzenie rozwiązania zgodnego z Twoimi wymaganiami. Nie powinno zająć to dłużej niż kilka minut. W międzyczasie na ekranie pojawi się główny widok plannera. Widoczne będą w nim wszystkie stworzone przez Ciebie content plany. Ten aktualnie projektowany jest jeszcze niedostępny. Poznasz to po komunikacie „Zbieramy dane”. Zgodnie z informacją, proces ten może potrwać maksymalnie kilkanaście minut. Gdy dobiegnie końca, otrzymasz odpowiednie powiadomienie.
Aby przejść do content planu, naciśnij „Otwórz draft” w wybranym okienku. System przekieruje Cię do panelu zawierającego wszystkie szczegóły na jego temat. Znajdziesz tam szereg fraz, na których możesz się skupić w swoim materiale. Zostały scharakteryzowane pod kątem:
- sumy wyszukiwań,
- słów,
- intencji.
Na samej górze masz możliwość sterowania stopniem korelacji na siatce powiązań między słowami.
Zaznacz interesujące Cię potencjalne artykuły. Ich liczba jest widoczna na samej górze strony. Następnie naciśnij zielony przycisk „Wygeneruj content plan„. System rozpocznie jego tworzenie, co znów może zająć od kilku sekund do kilkunastu minut. Zależy to od liczby wybranych tekstów. Im więcej ich zaznaczysz, tym dłużej trwał będzie cały proces.
System przekieruje Cię z powrotem do zakładki Content Planner. Tam zobaczysz okienko z danym draftem. Widać w nim informacje dotyczące potencjalnego ruchu, liczby artykułów i słów kluczowych. Możesz zmienić jego status (draft, do poprawy, zaakceptowany, napisane itd.) i zobaczyć szczegóły domeny, której dotyczy. Aby do niego przejść, kliknij „Otwórz content plan”.
System wygenerował dość szczegółowy plan, wskazując:
- liczbę artykułów,
- użyte słowa kluczowe,
- frazy w TOP10,
- frazy w TOP50,
- potencjalny ruch, który może zostać wygenerowany dzięki stworzeniu artykułów.
Każdy z materiałów również został szczegółowo opisany pod podobnymi względami. Oczywiście są to zaledwie dane szacunkowe. Pozwalają natomiast na określenie perspektywy rozwoju Twojego serwisu.
Writer
Jeśli chcesz przejść do tworzenia artykuły, w głównym widoku „Content Suite” naciśnij „Stwórz treść”. Alternatywnie możesz od razu przejść do narzędzia „Writer„. Zobaczysz tam, ile materiałów możesz jeszcze stworzyć w ramach swojego pakietu. System przekieruje Cię do odpowiedniego okna. Podaj w nim najważniejsze dane na temat materiału, którego potrzebujesz:
- słowa lub fraz kluczowych (możesz tu skorzystać ze wskazówek wygenerowanych wcześniej przez Planner),
- kraju,
- domeny (opcjonalnie).
Po uzupełnieniu tych danych naciśnij przycisk „Stwórz treść”. Alternatywnie możesz od razu wczytać ją z Plannera. Aby to zrobić, musisz najpierw wybrać content plan, a następnie konkretny artykuł.
Monitoring
Narzędzie „Monitoring” pozwala na śledzenie konkretnych projektów. Te z kolei mogą zawierać m.in. stworzony wcześniej przez Ciebie content. Aby wdrożyć takie rozwiązanie, w głównym widoku „Content Suite” naciśnij zielony przycisk „Stwórz projekt„. Następnie musisz przejść w nim przez cztery etapy uzupełniania danych:
-
strona – podaj informacje związane z witryną, którą chcesz obserwować, takie jak:
- nazwa projektu,
- domena,
- dopasowanie,
- kraj,
- region,
- opcjonalne uwzględnienie map i Direct Answer;
- słowa – możesz dodać tu wszystkie słowa kluczowe, których pozycja ma być śledzona. W przypadku obserwowania fraz z content planu możesz wprowadzić te wygenerowane przez serwis. Senuto również samo zasugeruje część fraz wartych rozważenia, dostosowanych do tematyki prowadzonego przez Ciebie serwisu. Możesz zaznaczyć te, które Ci odpowiadają, a następnie nacisnąć „Dodaj X słów kluczowych”;
- konkurencja – teraz na podobnej zasadzie określ swoją główną konkurencję. Możesz samodzielnie wpisać serwisy, z którymi rywalizujesz, lub posłużyć się sugestiami Senuto. Zaznacz konkretne pola i naciśnij „Dodaj x Konkurenci”;
- podsumowanie – Twój projekt jest gotowy. Możesz teraz go zoptymalizować oraz śledzić w aplikacji mobilnej. Znajdzie się ponadto na liście projektów, na której odnotowywane są wszelkie zmiany jego szczegółów i widoczności.
Ile kosztuje Senuto?
Senuto może pomagać Ci w pracy SEO na różne sposoby. Zależnie od Twoich potrzeb możesz wykupić jeden z jego wariantów:
- Lite (99 zł miesięcznie przy abonamencie rocznym) – podstawowy wariant, który sprawdzi się w przypadku niewielkich stron internetowych. Powinien wystarczyć osobom pozycjonującym jedną lub kilka witryn, niezbyt rozbudowanych pod względem contentowym;
- Bacis (208 zł miesięcznie przy abonamencie rocznym. Można testować go przez 14 dni za darmo) – rozwiązanie dobre dla mniejszych zespołów czy osób zarządzających nieco większym serwisem;
- Advanced (416 zł miesięcznie przy abonamencie rocznym) – pakiet profesjonalny, dobry dla mniejszych i średnich przedsiębiorstw o nieco większych potrzebach. Dobrze sprawdzi się w przypadku dość rozbudowanych stron czy niewielkich agencji SEO;
- Prime (699 zł miesięcznie przy abonamencie rocznym) – rozwiązanie dla najbardziej wymagających użytkowników. Ze względu na ogromne limity (30 tys. zapytań w analizie widoczności i bazie słów kluczowych) z powodzeniem korzystać z niego mogą największe firmy i agencje SEO. Zapewnia dostęp do wszystkich narzędzi oferowanych przez Senuto.
Szczegóły każdego z planów i ich czytelne porównanie zostało przedstawione w poniższej tabeli. Zaczerpnąłem ją ze strony internetowej Senuto. Warto podkreślić, że podane powyżej i widoczne na screenie ceny są stawkami netto. Trzeba więc doliczyć do nich podatek VAT.
Senuto posiada jeszcze jeden pakiet indywidualny. Nie jest on ujęty w powyższym zestawieniu. Jego możliwości oraz cena są bowiem dostosowywane indywidualnie do konkretnego klienta. To opcja dla osób, które wśród powyższych, tradycyjnych rozwiązań, nie znalazły żadnego, które im odpowiada. Aby z niego skorzystać, konieczny jest bezpośredni kontakt z pracownikami serwisu.
Na koniec warto wspomnieć, że Senuto ma własną walutę wirtualną – Senucoin. Możesz kupić te monety za prawdziwe pieniądze, by następnie wydać je na dodatkowe funkcjonalności. To szansa na opcjonalne i jednorazowe rozbudowanie wykupionego pakietu, którym dysponujesz. Aktualnie obowiązujący cennik zakłada:
- 19 zł za 1000 senucoinów,
- 269 zł za 15000 senucoinów,
- 379 zł za 23000 senucoinów.
Za wirtualne środki z kolei możesz kupić:
- 1 zapytanie w rankingu widoczności – 10 senucoinów,
- 1 zapytanie w Bazie słów kluczowych – 20 senucoinów,
- 1 content plan – 2400 senucoinów,
- 1 artykuł we Writerze – 400 senucoinów,
- 1 tekst AI we Writerze – 1500 senucoinów,
- 1 zapytanie w analizie SERP – 20 senucoinów,
- 1 zapytanie w sekcji Narzędzia – 10 senucoinów.
Opinie o Senuto
Z Senuto korzysta tak wielu użytkowników, że w sieci nie brak opinii i komentarzy na jego temat. W większości są one dość pozytywne. Wyraźnie jest to narzędzie uważane za jedno z najbardziej przydatnych w świecie SEO. Na pierwszy rzut oka widać też, że wybierają je klienci o bardzo zróżnicowanych potrzebach i planach biznesowych.
Większość pozytywnych głosów o Senuto dotyczy jego uniwersalności. Wśród zalet wymieniana jest długa lista narzędzi i łatwa obsługa. Klienci doceniają to, że szybko mogą znaleźć kluczowe frazy w ogromnej bazie. Cenione jest także wykonywanie analizy widoczności bez potrzeby korzystania z zewnętrznego oprogramowania. Wielokrotnie chwalone jest ponadto stworzenie aplikacji mobilnej, pozwalającej kontrolować sytuację z poziomu smartfona.
Jak na ironię, większość negatywnych komentarzy związanych jest również z rozwiązaniem mobilnym. Głównym problemem wydaje się to, że nie znalazły się w nim wszystkie narzędzia dostępne w wersji przeglądarkowej. Można natomiast tłumaczyć to tym, że aplikacja ma być „wsparciem” podstawowego wariantu. Nie jest to jego zamiennik czy mobilna alternatywa.
Senuto vs alternatywne rozwiązania
Za największego konkurenta Senuto uważany jest SEMSTORM. Są to narzędzia bardzo do siebie podobne i oferujące zbliżone funkcje. To sprawia, że rzeczywiście trudno jest jednoznacznie stwierdzić, które z nich jest lepsze.
W Senuto szczególnie doceniam wygodną aplikację mobilną. Niewiele narzędzi SEO ma własne oprogramowanie na smartfony. Ta natomiast jest wygodna, estetyczna i daje podgląd najważniejszych danych. Zdecydowanie przyjemniej otwiera się ją niż zwykły serwis w przeglądarce. Na plus tego rozwiązania działają też tutoriale video, dostępne przy wielu funkcjach. Zdecydowanie przyśpieszają naukę, oszczędzając cenny czas użytkowników.
Z drugiej strony interfejs SEMSTORM wydaje mi się nieco bardziej intuicyjny. Łatwiej się w nim odnaleźć, choć w Senuto to też nie jest specjalnie trudne. Oba serwisy mają zresztą polską wersję językową, wyszukanie odpowiednich funkcji nie należy więc w nich do skomplikowanych zadań.
Ostatecznie polecam wypróbować oba rozwiązania podczas bezpłatnych okresów próbnych. Najlepiej też wykonać w nich te same czynności i zobaczyć, w którym okaże się to łatwiejsze. Na tej podstawie najłatwiej będzie Ci podjąć odpowiednią decyzję.
Zalety i wady Senuto
Zalety Senuto
- długa lista funkcjonalności,
- bogata baza słów kluczowych,
- ciągły rozwój oferty,
- zastosowanie rozwiązań AI,
- zróżnicowane pakiety cenowe,
- dość tani pakiet podstawowy,
- darmowy okres próbny,
- możliwość rozszerzania możliwości poszczególnych pakietów dzięki senucoinom,
- aplikacja mobilna,
- polska wersja językowa,
- tutoriale wideo przy wielu funkcjach i zakładkach,
- polskojęzyczny support.
Wady Senuto
- ograniczone funkcjonalności aplikacji mobilnej,
- brak darmowych narzędzi czy bezpłatnego pakietu (oprócz 14-dniowego okresu próbnego planu Basic),
- brak narzędzi z zakresu link buildingu.
Słowa kluczowe, analizy i inne funkcje, czyli czy warto skorzystać z Senuto?
Senuto powinno zaciekawić zarówno użytkowników poszukujących fraz kluczowych, jak i tych zainteresowanych pozycjonowaniem na szerszą skalę. Moim zdaniem największym atutem tego rozwiązania jest bowiem jego uniwersalność. Daje dostęp do tak wielu narzędzi, że aż żal z nich nie skorzystać. One same motywują do dalszego zgłębiania zagadnień SEO i odkrywania zalet wynikających z pozycjonowania.
Atutem Senuto jest jego dość niska cena w podstawowym planie. Co więcej, pozwala on na generowanie raportów, wystarczy więc wykupić go na pewien czas. Zbierzesz potrzebne Ci dane, odkryjesz nowe możliwości i zabierzesz się do pracy. Po jej wykonaniu możesz znów sięgnąć po Senuto i sprawdzić, czy przyniosło to oczekiwane efekty. To sposób na znaczne oszczędności, który sprawdzi się w przypadku osób początkujących czy hobbystów.
Nie ma narzędzi idealnych i Senuto też takie nie jest. Jeśli chcesz kompleksowo zadbać o widoczność danej domeny pod każdym względem, musisz wspomóc się również innymi rozwiązaniami, np. z zakresu link buildingu. Mimo to jednak jest to jeden z najwygodniejszych i najbardziej przydatnych serwisów SEO w internecie.