🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

16 min. czytania

Boty internetowe – lista 100+ botów z user agentami

Boty internetowe

Fot. Storyset

Co to są boty internetowe i roboty indeksujące strony internetowe? Lista 100+ popularnych botów. Blokowanie, informacje, porady.

Spis treści
Serwer

Zastanawiasz się, jakie boty internetowe grasują po Twojej stronie WWW? Jest ich naprawdę wiele i wbrew pozorom pełnią one niesamowicie zróżnicowane funkcje. Sprawdź moją listę najpopularniejszych robotów działających online.

W internecie jest wiele botów regularnie goszczących na stronach internetowych. Jakie jednak są ich zadania, do kogo „należą” i w jaki sposób oddziałują na Twoją witrynę? To częste pytania klientów, zadawane specjalistom od pozycjonowania (SEO) czy osobom zarządzającym witrynami WWW. Warto zorientować się, jakie są rodzaje botów i metody ich działania. Dzięki temu będziesz świadomie zarządzać swoim miejscem w sieci i bronić go w odpowiedni sposób.

W tym artykule zebrałem wszystkie najważniejsze informacje dotyczące botów internetowych różnego typu. Dowiesz się z niego, w jaki sposób działają roboty i dlaczego są tak ważne. Poznasz sekrety działania złośliwych botów i ich negatywnego wpływu na strony WWW. Przygotowałem ponadto rozbudowaną listę wszystkich najpopularniejszych robotów internetowych, wraz z określeniem ich właścicieli oraz kategorii funkcjonowania. Na koniec znajdziesz porady praktyczne, dotyczące m.in. blokowania botów czy kontrolowania indeksowania treści i poszczególnych stron.

Co to są boty internetowe i roboty indeksujące strony internetowe?

Roboty internetowe to nic innego, jak programy komputerowe. Cechuje je wysoki poziom automatyzacji. Dzięki niemu nadają się do samodzielnego wykonywania powtarzalnych zadań. Ich głównym zadaniem jest systematyczne przeglądanie internetu i jego zawartości. Służą rozmaitym celom, zależnie od rodzaju i serwisu, do którego należą. Najczęściej kojarzone są z nimi boty do indeksowania stron internetowych i ich zmieniającej się zawartości. Mogą jednak odpowiadać również za szereg innych kwestii. Przykładem jest m.in. bezpieczeństwo, działalność w mediach społecznościowych czy sektor reklamowy i marketingowy.

W praktyce natomiast wchodzą one na strony WWW i „prześwietlają je” w poszukiwaniu konkretnych informacji. Mogą w ten sposób badać tylko wskazane witryny (np. współpracujące z narzędziem, w ramach którego działają) lub wszystkie miejsca w internecie. Następnie – po zebraniu cennych informacji – dostarczają je w wyznaczone miejsce (np. do bazy danych).

Boty wyszukiwarki a boty indeksujące

Boty wyszukiwarki są często mylone z botami indeksującymi (crawlerami). Niejednokrotnie postrzegane są jako jedno rozwiązanie o dwóch nazwach używanych zamiennie. W praktyce jednak boty indeksujące są pojęciem szerszym, a jednym z ich typów są właśnie boty wyszukiwarek. Te ostatnie używane są do indeksowania treści internetowych. Dzięki temu są one możliwe do odnalezienia w wyszukiwarkach.

Na podstawie tej definicji można stwierdzić, że:

  1. wszystkie boty wyszukiwarek są robotami indeksującymi,
  2. nie wszystkie roboty indeksujące są robotami wyszukiwarek (nie wszystkie są wykorzystywane przez wyszukiwarki).

Jak działają roboty indeksujące i jaki mają wpływ na wyszukiwarki internetowe?

Chociaż boty internetowe mogą mieć różne rodzaje, najłatwiej opisać zasady ich działania na wariantach służących do indeksowania treści. Wbrew pozorom funkcjonują one bowiem według bardzo prostych reguł, wykonując powtarzalne zadania. Otrzymują dostęp do listy stron internetowych, a następnie odwiedzają jeden adres URL po drugim. Badają wszystkie podstrony, a także podążają za linkami wewnętrznymi oraz zewnętrznymi. Dzięki temu docierają do wszystkiego, co widoczne jest w ramach serwisu.

Robot indeksujący „przegląda” zawartość witryny, zbiera o niej informacje, a następnie przekazuje je w krótkim czasie do bazy danych. Na tej podstawie wyszukiwarki internetowe tworzą zestawienia stron WWW. Dzięki temu są w stanie prezentować użytkownikom odpowiedzi na ich pytania. Odbywa się to poprzez wskazywanie określonych adresów, pod którymi znajduje się poszukiwana zawartość.

Boty działające w mediach społecznościowych

Boty internetowe nie skupiają się wyłącznie na stronach internetowych. Program komputerowy zaprojektowany w taki sposób może funkcjonować również np. w mediach społecznościowych. Dobrym przykładem jest Facebook External Hit. Co prawda takie rozwiązania nie będą w tym tekście głównym tematem, warto jednak zadawać sobie sprawę z ich istnienia.

To bot mediów społecznościowych do indeksowania treści, ale na konkretnej platformie będącej jego właścicielem. Jego zadaniem jest analiza witryn WWW udostępnianych na Facebooku przez użytkowników. Następnie robi on wszystko, by te treści zostały zaprezentowane w odpowiedni sposób pozostałym osobom.

Rodzaje robotów na stronach internetowych

Boty odpowiadające za indeksowanie treści przybierają różne formy. Biorąc pod uwagę ich profil własnościowy, podzielić je można na trzy główne kategorie:

  • roboty własne – są to rozwiązania tworzone na wewnętrzne potrzeby konkretnej firmy. Mogą zostać zbudowane od podstaw przez zatrudniony zespół programistów lub wykonawców zewnętrznych. Wykorzystywane są najczęściej do przeprowadzania audytów i analizy skuteczności przedsiębiorstwa. Umożliwia to optymalizację jego działalności, prowadzać do osiągnięcia konkretnych korzyści;
  • roboty komercyjne – są to boty tworzone przez firmy z myślą o ich komercyjnym zastosowaniu. Zazwyczaj na ich działaniu oparta jest oferta lub narzędzie przedsiębiorstwa, które odpłatnie umożliwia posługiwanie się nimi;
  • roboty open source – tworzone przez programistów nieodpłatnie i udostępniane publicznie bez opłat. Czasem bywają złośliwym oprogramowaniem, bo właśnie w ten sposób rozpowszechniane są też najczęściej „złe boty”.

Na swojej liście skupiłem się na „dobrych botach” – zweryfikowanych i działających na korzyść właścicieli stron internetowych. Najczęściej należą do pierwszych dwóch wymienionych kategorii. W dalszej części artykułu znajdziesz natomiast również sekcję poświęconą szkodliwym robotom, takim jak boty społecznościowe czy spam bot.

User Agent

User agent to identyfikator, który jest wysyłany przez przeglądarki internetowe lub boty do serwerów internetowych w celu określenia, jakie urządzenie i oprogramowanie łączy się z danym serwisem. Każde żądanie zawiera nagłówek HTTP user agent, który dostarcza informacji o systemie operacyjnym, wersji przeglądarki oraz innych parametrach urządzenia.

Przykładowy ciąg user agenta dla przeglądarki Mozilla Firefox na systemie Windows 11 może wyglądać następująco:

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:107.0) Gecko/20100101 Firefox/107.0

Ten ciąg informuje serwer o typie przeglądarki oraz systemie operacyjnym.

Dla Googlebota indeksujące strony na smartfony będzie to:

Mozilla/5.0 (Linux; Android 6.0.1; Nexus 5X Build/MMB29P) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/W.X.Y.Z Mobile Safari/537.36 (compatible; Googlebot/2.1; +http://www.google.com/bot.html)

Dobre boty internetowe – lista

Poniżej przedstawiłem listę 100 botów „zweryfikowanych” i uznanych za dobre przez system Cloudflare. Zostały podzielone na różne kategorie, w zależności od obszaru działania:

  • roboty indeksujące wyszukiwarki (Search Engine Crawler),
  • roboty odpowiedzialne za kwestie bezpieczeństwa (Security),
  • roboty odpowiedzialne za podgląd stron internetowych (Page Preview),
  • roboty odpowiedzialne za monitoring i analitykę stron internetowych (Monitoring & Analytics),
  • roboty AI (AI Crawlers),
  • roboty działające w zakresie reklamy i marketingu (Advertising & marketing),
  • roboty służące do wyszukiwania AI (AI Search),
  • webhooki,
  • agregatory,
  • roboty sprzyjające dostępności witryn (Accessibility),
  • roboty odpowiedzialne za optymalizację pod kątem wyszukiwarek (Search Engine Optimization),
  • roboty odpowiedzialne za wsparcie AI (AI Assistant),
  • roboty odpowiedzialne za archiwizację (Archiver),
  • inne.

Do każdego przypisany został ponadto zwięzły opis działania czy charakterystyka. Ponadto uwzględniłem również ich twórców i/lub serwisy, w ramach których funkcjonują na stronach internetowych.

Roboty indeksujące wyszukiwarki (Search Engine Crawler)

  • GoogleBot (Robot Google) – Google. Bezustannie analizuje nowe i istniejące strony, dostarczając dane do wyszukiwarki Google; 
  • BingBot – Microsoft. Indeksuje witryny internetowe dla wyszukiwarki Bing. Działa analogicznie do GoogleBota;
  • YandexBot – Yandex. Odpowiada za indeksowanie stron internetowych dla wyszukiwarki YandexBot. Działa analogicznie do GoogleBota;
  • Google Images – Google. Odpowiada za indeksowanie treści graficznych w internecie; 
  • Baidu – Baidu. Robot indeksujący strony internetowe dla chińskiej wyszukiwarki Baidu; 
  • DuckDuckBot – DuckDuckGo. Robot indeksujący strony WWW dla wyszukiwarki DuckDuckBot. Priorytetowo traktuje prywatność użytkowników; 
  • Seekport – SISTRIX. Służy do zbierania danych przez wyszukiwarkę Seekport;
  • Sogou – Sogou. Odpowiada za indeksację dla chińskiej wyszukiwarki Sogou; 
  • Seznam – Seznam. Robot funkcjonujący w ramach czeskiego portalu internetowego i wyszukiwarki Seznam; 
  • Cốc Cốc – Coccoc. Działa w ramach obsługi wietnamskiego asystenta przeglądarki internetowej; 
  • Dataprovider.com – przyczynia się do zbierania informacji z sieci i „budowania” na ich podstawie wielkiej bazy danych; 
  • Yeti by Naver – Naver. Robot indeksujący wyszukiwarki obsługiwany przez Naver;  
  • Yahoo Slurp – Yahoo. To robot indeksujący działający w ramach wyszukiwarki Yahoo; 
  • ZoomInfo – ZoomInfo. Odpowiada za analizowanie i zbieranie informacji biznesowych dla klientów i specjalistów z zakresu sprzedaży i marketingu; 
  • Google Videos – Google. Odpowiada za indeksowanie treści wideo w przestrzeni internetowej;
  • Mojeek – Mojeek. To robot indeksujący wyszukiwarki Mojeek; 
  • Coveo Bot – Coveo. Związany z serwisem Coveo, odpowiadającym za automatyzację dokumentów airSlate; 
  • MSN – Microsoft. Robot przeszukujący sieć w celu budowania indeksu dla wyszukiwarki MSN.

Roboty odpowiedzialne za kwestie bezpieczeństwa (Security)

  • Qualys – Qualys. Służy użytkownikom do analizowania ochrony strony i wykrywania potencjalnych niebezpieczeństw; 
  • Detectify – Detectify. Bot działający w ramach serwisu Detectify, odpowiadającej za bezpieczeństwo w internecie; 
  • Sucuri – Sucuri. Przeprowadza analizy stron w ramach narzędzia Sucuri, odpowiedzialnego za cyberbezpieczeństwo witryn WWW; 
  • Cookiebot – Cybot A/S. Bot certyfikowany przez Google. Należy do platformy o tej samej nazwie, odpowiadającej za zarządzanie zgodami CMP i kwestiami bezpieczeństwa; 
  • SiteLock – SiteLock. Robot skanujący witryny w ramach narzędzia o tej samej nazwie, odpowiadającego za cyberbezpieczeństwo; 
  • Google Inspection Tool – Google. Służy do przeszukiwania i testowania witryn internetowych, skupiając się na kwestiach bezpieczeństwa.

Roboty odpowiedzialne za pogląd stron internetowych (Page Preview)

  • Google Image Proxy – Google. Odpowiada za anonimizację żądań obrazów dla Gmaila; 
  • YahooMailProxy – Yahoo. Pobiera zawartość adresów URL znajdujących się w wiadomościach e-mail wysyłanych przez użytkowników korzystających z Yahoo Mail; 
  • LinkedInBot – LinkedIn. Bot poprawiający satysfakcję klientów LinkedIn i użytkowników, odpowiadający za wdrażanie automatyzacji zadań; 
  • Telegram Bot – Telegram. Program komputerowy stworzony z myślą o wspieraniu firm poprzez automatyzację przydatnych funkcji, takich jak przypomnienia czy nawet wysyłanie wiadomości na kanałach; 
  • Skype – Skype. Odpowiada za analizę i generowanie podglądu strony przez użytkowników korzystających z narzędzia Skype; 
  • Slack Image Proxy – Slack. Odpowiada za przegląd linków prowadzących do stron internetowych i obrazów na platformie.

Roboty odpowiedzialne za monitoring i analitykę stron internetowych (Monitoring & Analytics)

  • Synthetic Bot – DataDog. Bot wykorzystywany przez Synthetic Monitoring do tzw. monitorowania ukierunkowanego; 
  • New Relic – New Relic. Odpowiada za analizę na rzecz platformy New Relic odpowiadającej za zarządzanie złożonymi systemami; 
  • UptimeRobot – Uptimerobot. Odpowiada za śledzenie czasu pracy i dostępności stron internetowych, serwisów, interfejsów API itd.; 
  • Pingdom – Pingdom. Służy do przeprowadzania symulacji interakcji użytkownika z witryną WWW w ramach usługi Pingdom; 
  • ContentKing – ContentKing. Działa w ramach serwisu ContentKing. Umożliwia przeprowadzanie audytów i śledzenie SEO w celu zwiększania widoczności; 
  • Site24x7 – Site24x7. Bot oparty na sztucznej inteligencji, analizujący i dostarczający informacje na temat awarii, wydajności, dostępności, umów RCA i SLA oraz alarmów w kanałach Microsoft Teams; 
  • Better Uptime – Better Up Time. Funkcjonuje w ramach platformy Better Stack do monitorowania infrastruktury; 
  • HetrixTools – HetrixTools Inc. Odpowiada za monitorowanie czasu pracy oraz black lists, zapewniając webmasterom narzędzia do optymalizacji wydajności; 
  • FullStory – FullStory. Bot wykorzystywany do pobierania i szybszego buforowania zasobów potrzebnych do rekonstruowania witryn podczas odtwarzania sesji. Skupia się na obrazach, arkuszach CSS oraz fontach; 
  • webpagetest – WebPagetest. Robot działający w ramach internetowego testera wydajności stron internetowych; 
  • StatusCake – StatusCake. Funkcjonuje w ramach rozbudowanego narzędzia do monitorowania witryn internetowych; 
  • Trendiction Bot – Trendiction S.A. Analizuje informacje dostępne na stronach WWW, witrynach newsowych, forach, blogach i innych miejscach, przyczyniając się do określania aktualnych trendów w narzędziu Trendiction; 
  • SE Ranking Bot – SE Ranking. Działają na rzecz firmy analitycznej SE Ranking, odpowiedzialnej za pozycjonowanie witryn internetowych;
  • elmah.io Uptime Monitoring – elmah.io. Służy do monitorowania czasu pracy witryn; 
  • BlogVault – BlogVault. Funkcjonuje w ramach narzędzia do tworzenia kopii zapasowych stron internetowych; 
  • Splunk – Splunk. Pozwala na sprawne działanie platformy Splunk, odpowiedzialnej za wyszukiwanie oraz indeksowanie plików dziennika w systemie, a także analizę danych operacyjnych; 
  • Ghost Inspector – Ghost Inspector. Odpowiada za monitorowanie i testowanie interfejsu użytkownika, prowadząc do wykonywania testów przeglądarek w celu przeprowadzania optymalizacji; 
  • Oh Dear – Oh Dear. Odpowiada za monitorowanie nieograniczonej liczby stron WWW w ramach platformy Oh Dear; 
  • Google Schema Markup Testing Tool – Google. Odnosi się do Schema.org, definiującego zawartość stron WWW, by wyszukiwarki były w stanie je rozumieć; 
  • Freshping – Freshworks. Funkcjonuje w ramach narzędzia Freshworks, odpowiadając za regularny monitoring witryny i powiadamianie, gdy tylko przestanie ona działać poprawnie; 
  • Outbrain – Outbrain. Przeprowadza analizy i zbiera dane niezbędne do łączenia firm (klientów) z zaangażowanymi odbiorcami; 
  • Clickagy – Clickagy. Odpowiada za pozyskiwanie danych z witryn internetowych, które następnie poddawane są analizie i przekazywane zespołom marketerów; 
  • NodePing – NodePing. Monitoring serwerów oraz stron internetowych, sprawdzanie ich dostępności; 
  • GTmetrix – GTmetrix. Analizuje witrynę pod względem jej wydajności i szybkości, a także ogólnych wrażeń użytkowników. Zbierane informacje przyczyniają się do optymalizacji danego miejsca w przestrzeni internetowej.

Roboty AI (AI Crawlers)

  • GoogleOther – Google. Bot wykorzystywany przez wewnętrzne zespoły Google do badań i rozwoju; 
  • GPTBot – OpenAI. Funkcjonuje w ramach systemu AI Chatu GPT, zbierając dane i odpowiadając za funkcjonowanie sztucznej inteligencji; 
  • PetalBot – Huawei. Zbiera i indeksuje witryny WWW tworząc bazę danych wykorzystywaną przez wyszukiwarki internetowe.

Roboty działające w zakresie reklamy i marketingu (Advertising & marketing)

  • Google AdsBot – Google. Odpowiada za ocenę jakości i trafności strony docelowej, do której kierują stworzone reklamy; 
  • Taboola – Taboola. Bot działający w ramach serwisu Taboola, odpowiadającego za reklamę efektywnościową w sieci; 
  • Google AdSense – Google. Analizuje zawartość stron internetowych, by wyświetlać na nich odpowiednie reklamy AdSense; 
  • Amazon AdBot – Amazon. Określania zawartości witryn, pozwalając na dostarczanie odpowiednich usług reklamowych Amazon; 
  • CriteoBot – Criteo. Analizuje zawartość stron WWW, aby wyświetlać na nich odpowiednie reklamy; 
  • Brandwatch – Brandwatch. Przeszukuje sieci społecznościowe oraz internet w poszukiwaniu odbiorców, możliwości działania i problemów, których należy unikać; 
  • Bing Ads – Microsoft. Działa w ramach Microsoft Ads, a wcześniej znany był jako Bing Ads. Odpowiada za analizę zawartości witryn i dobieranie odpowiednich materiałów reklamowych; 
  • Proximic – ComScore. Robot zasilający oddział Comscore odpowiedzialny za dostarczanie rozwiązań z zakresu zautomatyzowanego targetowania dla reklamodawców, wydawców i agencji; 
  • Yahoo Ad Monitoring – Yahoo. Odpowiada za pobieranie zawartości stron docelowych adresów URL znajdujących się w usługach reklamowych Yahoo; 
  • Awario – Awario. Służy do zbierania danych i działa w ramach narzędzia Awario, służącego co monitorowania marki w czasie rzeczywistym; 
  • IAS crawler – Integral Ad Science. Dokonuje analizy witryn internetowych, oceniając je i umożliwiając udostępnianie klientom platformy.

Roboty służące do wyszukiwania AI (AI Search)

  • Amazonbot – Amazon. Wykorzystywany do ulepszania usług Amazona; 
  • Applebot – Apple. Robot działający w ekosystemie Apple, usprawniający obsługę klienta;
  • OAI-SearchBot – OAI SearchBot. Robot AI indeksujący treści w celu optymalizacji wyników wyszukiwania opartych na sztucznej inteligencji w usłudze SearchGPT.

Webhooki

  • Google API – Google. Służy do optymalizacji rozwiązań API i dostosowywania ich do potrzeb użytkowników; 
  • SendGrid – SendGrid. Funkcjonuje w ramach usługi pocztowej SendGrid; 
  • Stripe – Stripe. Umożliwia optymalizację procesu płatności w ramach usługi Stripe Payments; 
  • Slackbot – Slack. Funkcjonuje w ramach platformy Slack; 
  • ManageWP – ManageWP. Bot wspierający narzędzie zaprojektowane do zarządzania i automatyzacji witryny WordPress;
  • Exodus – Exodus. Jest integralną częścią platformy służącej do automatyzacji dokumentów airSlate; 
  • ChargeBee – ChargeBee. Działa w ramach serwisu ChargeBee, odpowiedzialnego za analizę i usprawnianie procesów rozliczeń i zarządzania subskrypcjami; 
  • VaultPress – VaultPress. Analizuje stronę WWW w celu wykonania kopii zapasowej jej aktualnego stanu; 
  • PayPal – PayPal. Usprawnia transakcje i proces zakupowy, upraszcza wykonywanie płatności i realizację zadań wykonywanych za pomocą platformy PayPay.

Agregatory

  • PinterestBot – Pinterest. Odpowiada za automatyzację i optymalizację zadań na platformie Pinterest; 
  • eMoney Advisor – eMoney Advisor. Odpowiada za gromadzenie danych dotyczących finansów.

Roboty sprzyjające dostępności witryn (Accessibility)

  • Google Read Aloud – Google. Odpowiada za optymalizację usługi Google Read Aloud (odczytywanie witryn przy użyciu syntezatora mowy TTS).

Roboty odpowiedzialne za wsparcie AI (AI Assistant)

  • ChatGPT-User – OpenAI. Odpowiada za interakcje użytkowników z Chatem GPT i potencjalnymi linkami znajdującymi się w konwersacji.

Roboty odpowiedzialne za optymalizację pod kątem wyszukiwarek (Search Engine Optimization)

  • AhrefsBot – Ahrefs. Bot działający w ramach serwisu Ahrefs; 
  • Moz DotBot – Moz. Wykorzystywany do zbierania danych w celu optymalizacji strategii pozycjonowania witryn pod kątem wyszukiwarek; 
  • Barkrowler – Babbar. Zbiera dane wykorzystywane do optymalizacji zestawu narzędzi marketingowych oferowanych przez serwis Babbar; 
  • SEMrushBot – SEMrush. Robot wykorzystywany przez narzędzie SEO SEMrush; 
  • Ahrefs Site Audit – Ahrefs. Bot wykorzystywany do analizy stron WWW za pomocą narzędzia Ahrefs Site Audit; 
  • BLEXBot – WebMeUp. Obsługiwany przez firmę dostarczającą usługi u narzędzia SEO, SEO PowerSuite; 
  • DataForSEO Bot – DataFotSEO. Bot przeszukujący witryny WWW i dodający wszystkie linki do bazy linków DataForSEO; 
  • Botify – Botify. Działa w ramach aplikacji AI Botify przeznaczonej do czatu; 
  • Siteimprove Crawl – Siteimprove. Robot odpowiadający za skanowanie witryn i przeprowadzania kontroli oprogramowania i wykrywania potencjalnych błędów; 
  • SiteAuditBot – Semrush. Odpowiada za indeksację witryn i znajdywanie stron do inspekcji w ramach narzędzia Semrush; 
  • Cxense – Cxense. Robot funkcjonujący w ramach platformy Cxense, pozwalającymi na zarządzanie danymi w przestrzeni internetowej.

Roboty odpowiedzialne za archiwizację (Archiver)

  • CCBot – CommonCrawl. Odpowiada za utrzymywanie repozytorium danych indeksowania sieci o otwartym kodzie źródłowym, dostępnym w ramach Common Crawl; 
  • Internet Archive – Internet Archive. Wykonuje analizę stron internetowych i zapisuje ich aktualny stan na potrzeby archiwizacji.

Roboty odpowiedzialne za pobieranie kanałów (Feed Fetcher)

  • Innologica – Innologica. Rozwiązanie wykorzystywane w ramach usługi Telecom.
  • Feedly – Feedly. Wykorzystywany do badania trendów poprzez analizę tematów pojawiających się online; 
  • Feeder – Really Simple AB. Przeprowadzana analizę stron internetowych w związku z działaniem czytnika RSS Feeder.

Złe boty internetowe

Istnieją rozmaite złe boty internetowe. Ich cele bywają bardzo różnorodne. Często odpowiadają za np. rozprzestrzenianie złośliwego oprogramowania czy sianie zamętu na stronach internetowych. Zależnie od typu np.:

  • negatywnie wpływają na doświadczenia użytkowników,
  • utrudniają właścicielom serwisów obsługę klienta,
  • usiłują wykraść dane uwierzytelniające,
  • wywołują przeciążenie serwera (np. SPAM boty),
  • są wykorzystywane do wielu innych, złośliwych działań.

Szczególnym wyzwaniem w ostatnim czasie są boty społecznościowe. Ich zadaniem jest wykonywanie określonych zadań z zakresu ludzkich zachowań na platformach mediów społecznościowych. W zamyśle mają być one mylone z prawdziwą osobą, służąc np. do rozpowszechniania określonych treści. Często w ten sposób popularyzowane są np. fake newsy, wywołując poważne problemy. W ten sposób przyczyniają się do szerzenia dezinformacji między prawdziwymi użytkownikami.

Jak chronić strony internetowe przed złymi botami lub zatrzymać bota?

Istnieje szereg praktyk z dziedziny cyberbezpieczeństwa, wspierających ochronę przed złymi botami. Warto wdrożyć je w swojej firmie, by chronić zarówno użytkowników, jak i informacje kontaktowe czy dbać o prawidłowe działanie strony internetowej. Wymienione w tym kontekście mogą zostać takie rozwiązania, jak m.in.:

  • wzmocnione uwierzytelnianie – warto wzmocnić wymagania dotyczące logowania, by pozbyć się botów zakładających fałszywe konta i korzystających choćby z formularzy kontaktowych. W ten sposób uchronisz wrażliwe dane przed dostaniem się w „ręce” robotów. Dobrze sprawdzić się w tym przypadku może np. CAPTCHA;
  • optymalizacja Robots.txt– plik ten pozwala w formie tekstowej określić, do jakich informacji mogą mieć dostęp roboty. Z jego pomocą możesz zasugerować botom ograniczenie dostępu do wrażliwych treści w obrębie swojej witryny;
  • regularne optymalizacje oprogramowania – regularnie aktualizuj swój CMS i wszystkie używane przez Ciebie wtyczki WordPress. Często złośliwe oprogramowanie wykorzystuje zaniedbania w tym zakresie, działając na szkodę witryn;
  • monitorowanie ruchu – warto czuwać nad ruchem w witrynie WWW i błyskawicznie reagować na wszelkie anomalie. To pozwala szybko wykrywać wszelkie niepokojące sygnały, jak np. skoki wejść charakterystyczne dla ataków DDoS;
  • wdrożenie zapory aplikacji internetowej – warto rozważyć użycie WAF (Web Application Firewall) w celu odfiltrowania złośliwych działań w obrębie witryny. Sprawdzi się to szczególnie w takich przypadkach, jak ataki DDoS, Malware czy Brute Force;
  • pułapki honeypot – pomagają w walce ze złośliwym oprogramowaniem, wyłapując złe boty. Możesz wykorzystać je do tworzenia linkowań przygotowanych pod boty. Następnie zablokujesz roboty, które się na to działanie nabiorą.

Jak sprawdzić, czy bot indeksuje strony internetowe?

Temat stron internetowych i ich obecności w wyszukiwarkach internetowych jest wyjątkowo szeroki. Aby natomiast mogły być one wyświetlane użytkownikom, konieczne jest ich zaindeksowanie. Odpowiadają za to dobre boty, których pracę możesz monitorować jako administrator witryny internetowej.

Indeksowanie treści sprawdzisz łatwo na kilka sposobów. Najszybsze i najskuteczniejsze są dedykowane narzędzia wykorzystywane do tego celu. Na rynku jest ich wiele, wśród najpopularniejszych wymienić można natomiast np.:

  • Bing Webmaster Tools,
  • Google Search Console,
  • i inne narzędzia SEO odpowiedzialne za monitorowanie częstotliwości indeksowania.

Alternatywnie możesz również samodzielnie monitorować dzienniki serwera (logi). Na podstawie analizy zawartych w nich danych jesteś w stanie określić aktywność robotów indeksujących na swojej witrynie WWW.