Test i szczera recenzja Livespace (2024). Opinie o znanym polskim programie CRM. Funkcje, Wady i Zalety. Sprawdź!
Spis treściLivespace – CRM dla sprzedaży. Sprzedawaj mądrzej
livespace.io
Czy optymalizacja procesów sprzedaży przy użyciu Livespace CRM ma sens? Poznaj najważniejsze funkcje tego systemu i sprawdź, czy może on wspomóc działania Twojej firmy.
Livespace to system CRM, którego celem jest optymalizacja pracy przedsiębiorstwa na wielu poziomach. Nie brak osób zastanawiających się, czy takie rozwiązania są im w ogóle potrzebne. Wielu wychodzi z założenia, że jest to narzędzie tylko dla licznych zespołów lub biznesów działających wyłącznie w określonych branżach. Czy jednak tak jest naprawdę?
W tej recenzji dokładnie sprawdziłem możliwości i potencjał Livespace. Znajdziesz tu zarówno opis wszystkich jego najważniejszych funkcji, jak i omówienie interfejsu użytkownika. Przyjrzałem się kwestiom integracji, supportu oraz cennikowi. Podałem ponadto alternatywy i oceniłem ofertę tego systemu CRM. Dzięki temu łatwiej podejmiesz decyzję, czy jest to rozwiązanie, w które warto inwestować.
Co to jest Livespace? Polski system CRM do zarządzania procesem sprzedaży
Livespace to zaawansowany system CRM pochodzący z Polski. Wspiera firmowe procesy sprzedażowe i nie tylko. Dzięki rozbudowanym narzędziom z jego pomocą wprowadzisz automatyzacje w zakresie komunikacji, marketingu czy segmentacji klientów. Z poziomu jednego interfejsu możesz kontrolować wszystkie procesy zachodzące w Twoim biznesie. Działać na rzecz jego rozwoju, optymalizować ofertę i zwiększać osiągane zyski.
Podobnie jak wszystkie największe systemy CRM, Livespace działa w formie:
- serwisu internetowego dostępnego w przeglądarce internetowej,
- autorskiej aplikacji mobilnej dostępnej na urządzenia z systemami Android, iOS i Huawei.
Pozwala gromadzić i przechowywać ogrom danych dotyczących klientów i procesów sprzedaży. Zapewnia dostęp do nich wszystkim pracownikom. Dzięki temu optymalizuje finalizowanie transakcji i obieg informacji. Usprawnia pracę różnych działów, a głównie: supportu, sprzedaży oraz marketingu. Bywa nieocenionym wsparciem w działalności zarządu, ułatwiając analizę kondycji przedsiębiorstwa. Wpływa w ten sposób na podejmowanie kolejnych kroków, prowadzących do rozwoju i wzrostu wyników.
Livespace jest narzędziem dla każdej firmy poszukującej systemu do zarządzania sprzedażą. Ze względu na kilka pakietów cenowych i różnorodność dostępnych funkcji, sprawdzi się zarówno w niewielkich zespołach, jak i większych przedsiębiorstwach. Jest ponadto na tyle personalizowany, że z powodzeniem poradzi sobie w różnych branżach. Twórcy nawet polecają go dla:
- biznesów B2B,
- fotowoltaiki,
- firm produkcyjnych,
- dealerów samochodów,
- agencji.
Do czego służy Livespace CRM?
Livespace ma funkcje typowe dla systemów Customer Relationship Management. Oprócz nich jednak oferuje również rozbudowane opcje ułatwiające nadzorowanie prac wewnątrz firmy. Dzięki temu jego wdrożenie pozwoli Ci m.in. na:
- optymalizację procesów sprzedaży,
- nadzorowanie i zarządzanie procesem sprzedaży,
- segmentację klientów,
- usprawnienie komunikacji wewnątrz firmy,
- ustalanie i monitorowanie celów,
- tworzenie prognoz sprzedażowych,
- usprawnienie współpracy i przepływu informacji w zespołach i między nimi,
- monitorowanie efektywności pracowników,
- zbieranie, gromadzenie i udostępnianie pracownikom informacji o klientach,
- integracje z zewnętrznymi narzędziami marketingowymi, płatniczymi, komunikacyjnymi i wieloma innymi.
Zyskasz szansę na ciągłe monitorowanie najważniejszych kwestii w firmie, z dowolnego miejsca i o każdej porze. Wykorzystasz do tego zarówno aplikację mobilną, jak i responsywny serwis internetowy. Ponadto zyskasz szansę na wdrożenie licznych automatyzacji procesów powtarzalnych. W ten sposób odciążysz pracowników, zmniejszysz ryzyko błędów i zwiększysz efektywność wykonywanych akcji.
Jak wykorzystywać systemy CRM? Funkcje Livespace
Zarządzanie procesami sprzedaży czy usprawnianie komunikacji firmowej to tylko niektóre z funkcji oferowanych przez Livespace. Poniżej omówiłem wszystkie główne możliwości tego systemu, promowane przez twórców na oficjalnej stronie internetowej. Szczegółowe działanie i możliwości niektórych z ich mogą być uzależnione od pakietu cenowego, który wybierzesz. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w rozdziale „Cennik Livespace”.
Proces sprzedaży
Livespace CRM zwiększa szansę sprzedaży poprzez optymalizację samej jej realizacji. Dysponuje gotowym procesem sprzedaży, który ma dwa główne zadania:
- zwiększyć prawdopodobieństwo wygrania procesu,
- usystematyzować działania handlowe.
Z jego pomocą możesz podzielić cały proces na poszczególne etapy. Uważna obserwacja i nadzorowanie ich realizacji pozwoli dostrzec mocne i słabsze strony obecnej strategii. W ten sposób zyskasz szansę na ich optymalizację. Poprawisz efektywność działań, zwiększysz szybkość reakcji i doprowadzisz do wzrostu zysków.
Zarządzanie procesami sprzedaży w Livespace jest dość swobodne, dzięki czemu sprawdza się w przypadku firm o rozmaitym charakterze. Możesz tworzyć wiele procesów sprzedażowych, różniących się od siebie pod wieloma względami. W ten sposób zdobywasz niezbędne informacje zarówno na temat np. aktywnego pozyskiwania klientów, jak i bezpośrednich kontaktów ze strony odbiorców.
Dodatkową funkcją Livespace jest dostęp do procesów posprzedażowych. Dzięki nim zapewnisz sobie m.in. powtarzalne przychody, polecenia czy rekomendacje. Zależnie od swojej metody działania skorzystasz np. z:
- propozycji usług innej kategorii,
- prośby o referencje,
- pytania o zadowolenie i sugestie.
W taki sposób zbierasz jeszcze więcej informacji o swoich klientach i ich sposobie postrzegania Twojej firmy. To natomiast możesz wykorzystać na swoją korzyść. Naprawisz pojawiające się błędy, poprawisz efekty i będziesz promować pozytywne aspekty, przyciągające odbiorców.
Komunikacja, kontakty i e-maile
Livespace CRM promuje tzw. Komunikację 2.0. Jest to sposób przekazywania danych w zespole w taki sposób, by każdy wiedział, co dzieje się aktualnie w firmie. Jest to struktura oparta na transparentności oraz otwartości, oczywiście w zakresie dostosowanym do Twoich oczekiwań. Ma za zadanie natomiast sprawić, że wszyscy pracownicy będą wiedzieć, jak powinni działać. Otrzymają też błyskawiczną pomoc, gdy tylko jej będą potrzebować. Ty zyskasz z kolei szansę na obserwowanie na bieżąco wszelkich zmian i procesów wewnątrz przedsiębiorstwa.
Opisywany system nie tylko pomaga w zarządzania relacjami z klientami i między pracownikami. Pozwala również na wygodną komunikację. Odbywa się to m.in. przy pomocy zintegrowanych skrzynek pocztowych, które obsłużysz z pozycji swojego konta użytkownika. Dzięki temu całą historię korespondencji z danym odbiorcą znajdziesz w jednym miejscu. W przypadku potrzeby udzielenia szybkiej odpowiedzi na pytanie taki dostęp może okazać się wyjątkowo pomocny. Podniesie ponadto zadowolenie odbiorców, którzy błyskawicznie otrzymają odpowiedzi na zadawane pytania.
W przypadku komunikacji wewnętrznej możesz używać nie tylko korespondencji mailowej, ale i chatu on-line. On również jest dostępny z poziomu interfejsu użytkownika Livespace. Działa w czasie rzeczywistym i wysyła powiadomienia o otrzymywanych wiadomościach. Usprawnia komunikację, jednocześnie nie rozpraszając pracowników.
Statystyki, raporty i prognozy
Livespace zbiera nie tylko dane klientów, ale też informacje o realizowanych transakcjach. Następnie prezentuje je w czytelnej formie, zapewniając dostęp do statystyk i wygodnych podsumowań. Zależnie od wykupionego pakietu może zaoferować Ci tworzenie niestandardowych raportów, dostosowanych do specyfiki branży, w której działasz.
Bezdyskusyjnym atutem Livespace CRM jest generowanie prognoz sprzedażowych. Z ich pomocą możesz na podstawie aktualnych przychodów, kosztów i zasobów tworzyć dalszy scenariusz rozwoju firmy. To bardzo przydatne rozwiązanie, dzięki któremu będziesz w stanie na bieżąco określać znaczenie poszczególnych działań sprzedażowych. Uwzględnisz w tym powtarzalne przychody, stałych klientów i ścieżkę dalszej optymalizacji obsługi odbiorców.
Dodatkowym atutem jest to, że w prognozach możesz uwzględniać istotne w Twojej firmie zmienne. Weźmiesz pod uwagę nie tylko przychody, ale również np. prognozowane koszty. To sprawi, że zyskasz bardziej realną, przewidywaną rentowność swoich działań, uwzględniającą choćby podwyżki opłat. To natomiast łatwo przełożyć na świadome zarządzanie budżetem i tworzenie strategii optymalizujących zyski w przyszłości.
Segmentacja klientów w CRM Livespace
W zarządzaniu relacjami z klientami niezwykle ważne jest usystematyzowanie ich znaczenia dla Twojej działalności. Nie każdy odbiorca przynosi Ci takie same zyski. Każdy wymaga również nieco innych nakładów pracy. Dobrze przeprowadzana segmentacja pozwoli Ci przydzielać odpowiednich członków zespołu do obsługi konkretnego typu klientów. To sprawdzony sposób na zwiększenie zysków oraz optymalizację pracy specjalistów.
Livespace umożliwia zdefiniowanie segmentacji w oparciu o własne parametry. To gwarancja znacznej swobody, która sprawdzi się niezależnie od branży, w której działasz. Ustalisz własne przedziały punktowe i aspekty brane pod uwagę przy przypisywaniu do nich klientów. Zyskasz dzięki temu wyrazisty podział i rozróżnienie na grupy o bardzo konkretnych cenach. Komunikacja w ten sposób stanie się skuteczniejsza, wiadomości lepiej dopasowane, a ich efektywność wyraźnie się zwiększy.
Co ważne, Livespace pozwala zarówno na segmentację klientów biznesowych, jak i prywatnych. Bez problemu ustalisz również dla tych dwóch grup niezależne od siebie kryteria oceny. W ten sposób CRM dostosowany został do potrzeb biznesów działających zarówno w formie B2B, jak i B2C.
Zarządzanie wiedzą w zespole
Przepisywanie kontaktów, osobiste dzielenie się informacjami o nich i stopniowe pomijanie istotnych informacji przestanie być problemem. Livespace wszystkie ważne dane i notatki gromadzi w jednym miejscu. Mają do nich dostęp wszyscy wskazani pracownicy, a pliki mogą być przechowywane na niezależnych dyskach serwisu. Dzięki temu każda osoba obsługująca danego odbiorcę błyskawicznie dowie się o nim wszystkiego, co do tej pory udało się ustalić. To zwiększy jej skuteczność i skróci czas realizacji podejmowanych działań. Może dotyczyć to rozmaitych materiałów, takich jak np.:
- podstawowe dane kontaktowe,
- dane osobiste,
- notatki z wcześniejszych spotkań,
- spostrzeżenia i uwagi innych pracowników, którzy mieli styczność z danym klientem,
- indywidualne oferty i kosztorysy,
- inne ustalenia indywidualne,
- uwagi.
Tworzenie tak rozbudowanej bazy danych ułatwia szereg narzędzi dodatkowych, oferowanych przez Livespace. Na szczególną uwagę zasługuje autorska wtyczka do Google Chrome. Z jej poziomu możesz bezpośrednio dodawać kontakty do swojego konta z mediów społecznościowych, np.:
- Facebooka,
- LinkedIna,
- NK,
- GoldenLine.
Jak wspominałem, Livespace udostępnia każdemu klientowi prywatną przestrzeń na dysku. Możesz wykorzystać ją w dowolny sposób. Świetnie sprawdzi się np. jako firmowa „baza plików”, przydatnych w różnych sytuacjach. Z jej pomocą Twoi pracownicy będą mogli przy okazji obsługi jednego systemu i pojedynczego logowania zyskać dostęp do wszystkich potrzebnych im informacji. Wykorzystasz to zarówno podczas wspólnych burz mózgów, jak i analizy projektów czy planowania aktywności integracyjnych.
Indywidualne wdrożenia
Livespace dysponuje tak rozbudowanymi funkcjami, że jego dostosowanie do struktury firmy czasem bywa nieco problematyczne. Co prawda obsługa serwisu jest dość intuicyjna, ale w przypadku większych zespołów samodzielna praca nad jego personalizacją jest czasochłonna. W takich przypadkach twórcy oferują indywidualne wdrożenia, przeprowadzane przez ich specjalistów. To przydatna usługa, która jednak nie jest dostępna całkowicie bezpłatnie. Zależnie od zakresu i poziomu zaawansowania wdrożenia, jest ono dostępne w trzech wariantach cenowych:
- Start,
- Standard,
- Premium.
Więcej o cenach tej usługi przeczytasz w dalszej części recenzji w zakładce „Cennik Livespace”. Samo wdrożenie wymaga od użytkownika dostarczenia wskazanych przez specjalistów materiałów oraz danych. Po ich przekazaniu proces trwa nie więcej niż 2 tygodnie (pakiet Start), 4 tygodnie (pakiet Standard) lub 6 tygodni (pakiet Premium).
Zależnie od wybranego pakietu, w ramach wdrożenia możesz liczyć na szkolenie online. Trwa ono 1,5 godziny i może w nim uczestniczyć dowolna liczba użytkowników, czyli nawet cały Twój team. Przy pakiecie Premium zyskujesz dodatkowo opiekuna opiekującego się Twoim kontem. Jeśli zajdzie taka potrzeba, możesz odbywać z nim również dodatkowe konsultacje przez 3 miesiące od chwili zakończenia wdrożenia.
W mojej ocenie rozwiązanie to wydaje się naprawdę przemyślane. Sprawdzi się szczególnie w przypadku średnich i dużych firm oraz licznych zespołów. Pozwala zaoszczędzić ogrom czasu potrzebnego na samodzielne wdrażanie pracowników. Zapewnia przy tym szereg korzyści i gwarancję, że w pełni wykorzystasz potencjał tego CRM-a w odniesieniu do własnego biznesu.
Bezpieczeństwo danych
Działanie Livespace w głównej mierze polega na zbieraniu i przechowywaniu danych o użytkownikach. To natomiast wymaga zachowania najwyższych standardów bezpieczeństwa. W razie wystąpienia problemów problemy napotykają bowiem nie tylko platformę, ale również korzystające z jej usług firmy. Właśnie dlatego za ochronę odpowiada tu szereg zaawansowanych rozwiązań technologicznych, wśród których znalazły się m.in.:
- dwuskładnikowe uwierzytelnianie 2FA – dzięki niemu dostępu do systemu nie uzyskają przypadkowe osoby. Chroni przed problemami wynikającymi z niefrasobliwości użytkowników ustawiających np. powtarzalne czy słabe hasła. Dodaje kolejną warstwę ochrony w postaci drugiego sposobu weryfikacji. Jest on uruchamiany po poprawnym wprowadzeniu danych logowania;
- indywidualne dostępy dostosowane do potrzeb – umożliwia rozważne kompletowanie zespołów i przydzielanie niestandardowych ról poszczególnym użytkownikom. Z jego pomocą samodzielnie określisz, kto i do jakich zasobów powinien mieć dostęp. Sprawisz, że konkretne dane będą widoczne tylko dla zaufanych odbiorców, nawet wewnątrz samej organizacji. W razie zmiany ról czy wystąpienia nieprzewidzianych okoliczności będziesz mieć możliwość szybkiej edycji tych ustawień, zgodnie z aktualnymi potrzebami;
- pełna zgodność z RODO – umożliwia gromadzenie, przechowywanie i zabezpieczanie danych osobistych klientów zgodnie z przepisami. Dzięki temu nie tylko nie musisz obawiać się konsekwencji prawnych. Jednocześnie udowodnisz swoim odbiorcom, że zależy Ci na ich bezpieczeństwie, co działa na korzyść Twojego wizerunku. Ze strony Livespace możesz natomiast liczyć na ochronę przed ryzykiem wysokich kar w przypadku wystąpienia błędów;
- bezpieczeństwo i standardy ISO oraz system oparty na infrastrukturze AWS – aplikacja Livespace oraz jej dane są utrzymywane w obiektach serwerowych Amazon Web Services. To sprawdzone, rzetelne i bezpieczne rozwiązanie wykorzystywane przez firmy i instytucje z całego świata. Dysponuje certyfikatami ISO/IEC 27001:2013, 27017:2015, 27018:2019 oraz ISO/IEC 9001:2015 i CSA STAR CCM v3.0.1.
Sales Bot
Livespace w ramach części pakietów płatnych zapewnia dostęp do Sales Bota. Jest to narzędzie służące do automatyzacji procesów sprzedażowych. Jak deklarują sami twórcy, jest to „prawa ręka managera sprzedaży”. Skupia się przede wszystkim na powtarzalnych czynnościach i procesach. Jest w stanie skrócić czas ich realizacji, odciążyć pracowników i zminimalizować liczbę występujących błędów. Dzięki temu wszystkiemu realnie przyczynia się do optymalizacji zysków i efektywności firmy.
Sales Bot z powodzeniem odpowiada za przydzielanie leadów do odpowiednich handlowców. Gwarantuje bardzo krótki czas reakcji, który ma szansę przełożyć się na wyższą skuteczność sprzedaży. Twórcy Livespace deklarują dążenie narzędzi do „złotego czasu reakcji” nieprzekraczającego 5 minut. System jest w stanie rozdzielać leady natychmiast, gdy tylko wejdą do lejka sprzedażowego lub po osiągnięciu wskazanego przez Ciebie etapu. Zachowuje przy tym pełną transparentność, umożliwiając monitorowanie swojej pracy za pomocą automatycznych raportów.
Kolejnym przydatnym zastosowaniem Sales Bota jest jego wsparcie w czasie zmian zachodzących w zespole czy strukturze firmy. Podczas onboardingu, po awansach, zwolnieniach czy odejściach pracowników wspomaga managera. Robi to, czuwając nad automatycznym przełączaniem kontaktów i firm na różnych opiekunów. Minimalizuje ryzyko dojścia do utraty klienta w wyniku przeoczenia.
Sales Bot reaguje na tymczasowe nieobecności – zarówno te planowane (np. urlopy), jak i nagłe (np. chorobowe). Kontroluje zadania nieobecnych pracowników i ułatwia ich przekierowywanie. Informuje ponadto obecnych członków zespołu o występowaniu ewentualnych problemów i przypomina o zadaniach do zrealizowania.
Integracje CRM Livespace
Livespace zapewnia dostęp do ponad 200 integracji z narzędziami zewnętrznymi. Mają one na celu umożliwienie Ci jeszcze skuteczniejszego i bardziej kompleksowego zarządzania firmą z poziomu jednej platformy. Zależnie od konkretnego rozwiązania mogą być w pełni darmowe lub wymagać dodatkowej opłaty. Wśród najpopularniejszych narzędzi oferowanych przez twórców znalazły się m.in.:
- Kalendarz Google,
- Gmail,
- CallPage,
- Microsoft Outlook.
Część integracji jest realizowana przez narzędzie trzecie, jakim jest Zapier. Z jego pomocą za pośrednictwem konta użytkownika możesz korzystać np. z:
- Unbounce,
- FullContact,
- GetResponse,
- Mailchimp.
Dla najbardziej wymagających użytkowników Livespace udostępnia API. W ten sposób możesz skorzystać z dodatkowych rozwiązań niezbędnych do bezbłędnego działania Twojej firmy. Ponadto oferuje integracje z szeregiem autorskich aplikacji mobilnych.
Dostęp do aplikacji mobilnej Livespace
Serwis internetowy Livespace jest w pełni responsywny. Oznacza to, że jego budowa i wygląd dostosowują się do wielkości ekranu, na którym jest wyświetlany. Mimo to jednak twórcy przygotowali szereg rozwiązań mobilnych, dedykowanych użytkownikom korzystającym ze smartfonów czy tabletów. Zostały stworzone z myślą o wszystkich najpopularniejszych systemach operacyjnych. Do Twojej dyspozycji są:
- Livespace – aplikacja mobilna iOS. Dostępna w App Store, ma opinię 4.7 gwiazdek na 5;
- Livespace – aplikacja mobilna Android. Dostępna w Google Play. Została pobrana 5 tys. razy i ma opinię 4 gwiazdki na 5;
- Livespace – aplikacja mobilna HUAWEI. Dostępna w AppGallery. Została pobrana mniej niż tysiąc razy;
- Call Tracker aplikacja mobilna Android,
- Call Tracker aplikacja mobilna HUAWEI.
Support i baza wiedzy systemu CRM Livespace
Livespace kładzie duży nacisk zarówno na wsparcie, jak i edukację swoich użytkowników. W tym pierwszym przypadku do dyspozycji klientów oddaje:
- ogólnodostępne Centrum wsparcia (Baza Wiedzy) – znajdziesz tam bardzo rozbudowane tutoriale i artykuły wyjaśniające zasady działania platformy. Są podzielone na szereg kategorii tematycznych i obfitują w screeny oraz instrukcje krok po kroku opisujące jej istotne funkcje;
- Status Livespace – na bieżąco monitoruje działanie wszystkich serwisów związanych z platformą;
- formularz kontaktowy – dostępny w zakładce „Kontakt” widocznej na stronie głównej serwisu. Musisz podać w nim swój adres e-mail, na który otrzymasz odpowiedź na swoje zapytanie;
- okienko wsparcia – dostępne po zalogowaniu na swoje konto użytkownika w lewym dolnym rogu ekranu;
- adres e-mail – support@livespace.io.
Osoby zainteresowane materiałami edukacyjnymi udostępnianymi w bardzo różnorodnych formach mogą skorzystać z:
- bloga – porusza rozmaite zagadnienia, nie zawsze związane z samą obsługą Livespace. Zawiera wiele wpisów dotyczących m.in. skutecznego zarządzania firmą, sprzedaży czy obsługi klientów;
- newslettera – bezpłatny i tworzony przez specjalistów Livespace;
- programu certyfikującego – umożliwia zdobycie certyfikatu potwierdzającego znajomość i umiejętność obsługi narzędzia Livespace CRM;
- webinarów – dostępne za darmo w ramach serwisu internetowego Livespace. Prowadzone przez specjalistów, poruszają rozmaite zagadnienia związane z prowadzeniem biznesu;
- historii klientów – case studies klientów, którzy skorzystali z pomocy Livespace;
-
kursu produktowego – Akademia Livespace udostępnia kursy CRM online, skierowane do różnego rodzaju użytkowników, np.:
- przygotowania konta (szkolenie dla początkujących),
- dostosowanie procesów sprzedażowych,
- szkolenia dla handlowców,
- konfiguracja CRM dla zespołu,
- analiza danych.
Jak system CRM Livespace działa w praktyce?
Jak poruszać się po tak rozbudowanym systemie CRM, oferującym ogrom funkcji? Poniżej opisałem budowę interfejsu użytkownika Livespace, wraz z zaznaczeniem lokalizacji najważniejszych narzędzi. Muszę przyznać, że to naprawdę intuicyjny system dostępny w języku polskim. Możesz się z nim wstępnie zapoznać przy pomocy 14-dniowego darmowego konta testowego. Ja również wykorzystałem go do stworzenia tego artykułu.
Aby skorzystać z wersji darmowej, przejdź na oficjalną stronę internetową Livespace CRM. Tam naciśnij zielony przycisk „Testuj za darmo” i postępuj zgodnie ze wskazówkami na ekranie. Konieczne będzie podanie podstawowych danych, niezbędnych do rejestracji nowego konta użytkownika. Potem uzyskasz dostęp do interfejsu. Alternatywnie do Twojej dyspozycji jest opcja umówienia się na prezentację, którą poprowadzi specjalista od tego systemu.
Zaraz po przekierowaniu do panelu użytkownika do dyspozycji masz wprowadzenie w formie wideo. Jest też możliwość uruchomienia „Szybkiego startu„. To automatyczny tutorial, który „oprowadzi Cię” po całym serwisie, wskazując i opisując jego najważniejsze funkcje.
Livespace CRM – interfejs użytkownika
Interfejs Livespace ma stonowaną kolorystykę i prezentuje się dość nowocześnie. Główne funkcje są w nim od razu widoczne, a poszczególne narzędzia logicznie rozmieszczone. To ułatwia nawigację. Jest podzielony na dwie główne sekcje:
-
menu górne – zapewnia szybki dostęp do funkcjonalności przydatnych podczas nadzorowania działania firmy. Z jego poziomu możesz śledzić m.in.:
-
kontakty – zarówno firmy, jak i osoby. Prezentuje wizytówki wszystkich rekordów, wraz z najważniejszymi informacjami o nich, np.:
- numerem telefonu,
- adresem e-mail,
- opiekunem,
- nazwą,
- dodatkowymi danymi i notatkami;
-
kalendarz – ma bardzo minimalistyczną formę. Możesz umieszczać w nim wszelkie istotne dla Ciebie informacje i zadania, uzupełniając je o ważne dane. W systemie wprowadzone zostały domyślne typy zdarzeń, takie jak:
- e-mail,
- estymacja,
- konsultacja,
- oferta,
- projekt,
- przygotowanie oferty,
- spotkanie,
- spotkanie online,
- telefon,
- wideorozmowa;
-
zadania – swoją formą przypomina nieco typową listę „Do zrobienia”. Możesz dodawać tu nowe zadania, ustalać ich szczegóły i przypisywać je do konkretnych terminów. Są podzielone na kilka sekcji:
- inbox,
- spóźnione,
- dziś,
- jutro,
- ten tydzień,
- następny tydzień,
- kiedyś,
- wykonane,
- usunięte;
-
szanse sprzedaży – dzielą się na dwie zakładki:
- szanse sprzedaży – przybierają formę tablicy kanban, którą dostosujesz do własnych potrzeb. Pozwala obserwować i zarządzać procesami realizowanymi w dziale sprzedaży, zwiększając szanse sprzedażowe. Domyślnie jest podzielona na:
- kompletowanie danych,
- nawiązany kontakt,
- lead kwalifikowany,
- ofertowanie,
- finalizowanie transakcji;
- finanse – podsumowuje sprzedaż, prezentując produkty, ich wartość i status szansy sprzedażowej;
- szanse sprzedaży – przybierają formę tablicy kanban, którą dostosujesz do własnych potrzeb. Pozwala obserwować i zarządzać procesami realizowanymi w dziale sprzedaży, zwiększając szanse sprzedażowe. Domyślnie jest podzielona na:
-
statystyki – prezentuje dane dotyczące działalności firmy i skuteczności podejmowanych inicjatyw. Odpowiada za raportowanie skupione na konkretnych produktach lub źródłach szans sprzedaży. Pozwala swobodnie ustalać zakresy czasu raportowania, tworzyć indywidualne zakładki oraz korzystać z domyślnych kategorii, takich jak:
- otwarte szanse sprzedaży,
- zakończone szanse sprzedaży,
- skuteczność,
- produkty,
- kontakty,
- aktywności,
- kampanie e-mail,
- ranking,
- cele i wyniki.
- wyszukiwarka,
- dodawanie nowych elementów (zadań, osób, firm i szans sprzedaży),
- wiadomości (e-mail, połączenia i czat),
- system powiadomień,
- ustawienia konta;
-
kontakty – zarówno firmy, jak i osoby. Prezentuje wizytówki wszystkich rekordów, wraz z najważniejszymi informacjami o nich, np.:
-
widok główny – prezentuje zawartość zakładki wybranej z menu górnego. Po kliknięciu w menu serwisu w lewym górnym rogu następuje przekierowanie do Kokpitu. W tym widoku otrzymujesz podgląd wszystkich najważniejszych informacji dotyczących działania firmy. Znajdziesz tam:
- Twoje statystyki – podsumowuje dane o działalności z ostatniego miesiąca. Prezentuje m.in.:
- wartość otwartych szans sprzedaży,
- postęp realizacji celów sprzedażowych i zmierzających do rozwoju biznesu,
- podsumowanie szans sprzedażowych (dodanych, wygranych, przegranych);
- aktualności – w tym miejscu wyświetlane są ostatnie zdarzenia związane z funkcjonowaniem Twojej firmy, wykonywanymi zadaniami itp.;
- kalendarz i zadania – w zwięzłej formie prezentuje aktualne zadania i wydarzenia wpisane na konkretny dzień.
- Twoje statystyki – podsumowuje dane o działalności z ostatniego miesiąca. Prezentuje m.in.:
Na samym dole znajdują się dwa dymki. W lewym rogu jest wspomniany wcześniej „Szybki start”. Po drugiej stronie dostępny jest przycisk supportu, dający dostęp do:
- Akademii Livespace,
- czatu
materiałów pomocy.
Cennik Livespace
Z narzędzi oferowanych przez Livespace skorzystasz w ramach kilku pakietach cenowych. Opłacenie danego planu na określony czas pozwala Ci korzystać ze wszystkiego, co zostało w nim zawarte. Do Twojej dyspozycji jest model płatności rocznej lub miesięcznej. Ta pierwsza jest bardziej opłacalna, bo zapewnia zniżki na poziomie 13 proc. To właśnie taką wersję cenową przestawię poniżej. Możesz wybierać między czterema rozwiązaniami:
-
Base – kosztuje 69 zł za użytkownika miesięcznie. Wersja systemu CRM skierowana do małych firm i niezbyt licznych zespołów. Pozwala na efektywne zarządzanie klientami, zapewniając dostęp do podstawowych funkcji. W jej ramach możesz:
- zarządzać lejkiem sprzedażowym,
- nadzorować zarządzaniem szansami sprzedażowymi,
- gromadzić dane (do 40 pól dodatkowych),
- podłączyć skrzynkę e-mail,
- tworzyć i optymalizować proces sprzedaży,
- zarządzać zgodami na przetwarzanie danych klientów,
- analizować prace i tworzyć raporty;
-
Automation – kosztuje 139 zł za użytkownika miesięcznie. To rozwiązanie dla małych i średnich firm oraz zespołów. Zostało stworzone z myślą nie tylko o zarządzaniu danymi klientów, ale też do skutecznej sprzedaży. Pozwala usprawnić pracę firmy, zapewnia dostęp do wszystkich funkcji pakietu Base, a ponadto możesz z jego poziomu:
- zarządzać strukturą zespołu i wyznaczać cele zespołowe,
- tworzyć do 3 procesów sprzedaży,
- wyszukiwać i usuwać duplikaty kontaktów,
- automatyzować zadania zespołowe i wysyłkę e-maili,
- twórz wymagane lub ukryte pola dodatkowe,
- synchronizuj kalendarze Google i Outlook,
- integruj inne narzędzia za pomocą API i Zapier,
- zabezpiecz dane przy pomocy dwuetapowej weryfikacji;
-
Growth – kosztuje 209 zł za użytkownika miesięcznie. Wersja dla firm działających wyjątkowo prężnie i szybko się rozwijających. Nie tylko pomaga w procesie sprzedaży, ale też zwiększa wydajność w zespołach. Oznaczona przez twórców jako pakiet najchętniej wybierany. Oprócz wszystkich funkcji z planu Automation zapewnia także:
- do 20 procesów sprzedażowych,
- wyznaczanie celów sprzedażowych na konkretny produkt,
- przydzielanie wielu opiekunów w kontakcie czy szansie sprzedaży,
- tworzenie do 5 własnych ról użytkowników,
- przydzielanie zadań zespołom,
- zarządzanie zaawansowanymi ustawieniami dostępu,
- dedykowane wsparcie,
- dostęp do Sales Bota do automatyzacji procesu rozdzielania leadów;
-
Professional+ – kosztuje 348 zł za użytkownika miesięcznie (do 10 stanowisk). To opcja dla największych firm i zespołów o wysokich wymaganiach. Zapewnia profesjonalne wsparcie, a także dostęp do wszystkich funkcji serwisu, wraz z wysokimi limitami. Oprócz wszystkich rozwiązań z pakietu Growth charakteryzuje ją również:
- priorytetowe wsparcie techniczne,
- brak limitów procesów sprzedaży,
- tworzenie nieograniczonej liczby ról użytkowników,
- testowanie zmiany na kopii konta (sandbox),
- wykorzystanie dedykowanego wsparcia i bezpłatnego wdrożenia w podstawowym pakiecie,
- wykorzystanie bezpłatnego konta z uprawnieniami tylko do odczytu.
Livespace CRM to kompleksowe rozwiązanie, które oferuje wiele funkcjonalności. Z tego powodu jego personalizacja w taki sposób, by realnie przyczyniało się do realizacji celów przedsiębiorstwa, może stanowić wyzwanie. Twórcy oferują natomiast w tym zakresie odpłatne wsparcie, tzw. indywidualne wdrożenie, o którym wspominałem już wcześniej. Jego cena zależy od zakresu oczekiwanych działań. Możesz wybrać jeden z trzech pakietów:
-
Start – kosztuje 2500 zł. Stworzony dla małych firm, które potrzebują dodatkowego wsparcia opiekuna. W jego ramach możesz liczyć na:
- analizę sposobu pracy,
- konsultację dla administratora konta,
- konsultację z zespołem;
-
Standard – kosztuje 6500 zł. Przeznaczony dla małych firm lub średnich zespołów potrzebujących zaawansowanego wsparcia przy porządkowaniu procesów sprzedażowych. Gwarantuje wszystkie funkcjonalności planu Start, a dodatkowo:
- konfigurację kont użytkowników,
- zarządzanie uprawnieniami i dostępami,
- import bazy kontaktów,
- rekomendacje sposobu pracy z CRM,
- konfigurację 1 procesu sprzedaży,
- konfigurację zadań posprzedażowych,
- szkolenie użytkowników,
- konfigurację Sales Bota;
-
Premium – rozwiązanie dla średnich firm i najbardziej rozbudowanych zespołów. Stworzone z myślą o potrzebie kompleksowej optymalizacji pracy zespołu sprzedażowego i nie tylko. Oprócz wszystkich funkcji pakietu Standard zapewnia również:
- konfigurację 3 procesów sprzedażowych,
- konfigurację kart celów i wyników,
- import szans sprzedaży,
- import notatek,
- import produktów,
- szkolenie administratora konta,
- szkolenie z analizy danych,
- wsparcie opiekuna po wdrożeniu.
Livespace vs alternatywne systemy CRM
Niektórzy właściciele firm są przekonani, że w ich sytuacji wystarczą darmowe narzędzia, ogólnodostępne w internecie. Inni stawiają jednak na profesjonalizm i szukają sprawdzonych, kompleksowych rozwiązań, poprawiających relacjami z klientami i usprawniających pracę w zespole. Na rynku dostępne są rozmaite narzędzia, spełniające to zadanie, a Livespace jest jednym z nich. Oprócz niego natomiast popularnością cieszą się również takie rozwiązania, jak m.in.:
- Pipedrive,
- Monday.com,
- ActiveCampaign,
- Hubspot,
- Creatio,
- Freshworks,
- Salesforce,
- Bitrix24.
Więcej sprawdzonych i rzetelnych propozycji znajdziesz w stworzonym przeze mnie rankingu oprogramowania CRM. Zawsze polecam ponadto (jeszcze przed wybraniem konkretnej opcji) przetestować różne systemy CRM. Praktycznie każdy z nich ma bezpłatny okres próbny lub jest dostępny w wersji darmowej. Czasem udostępniane dla potencjalnych klientów są również konsultacje ze specjalistami. Dzięki tym rozwiązaniom możesz lepiej poznać poszczególne narzędzia, sprawdzić ich możliwości i przetestować je w praktyce. To powinno ułatwić Ci podjęcie ostatecznej decyzji.
Zalety i wady Livespace
Zalety Livespace
- atrakcyjny cennik,
- różnorodne pakiety,
- zniżka przy zakupie rocznym,
- opcja zlecenia wdrożenia specjalistom,
- przejrzysty interfejs,
- dostęp do prognoz sprzedaży,
- wtyczka do Google Chrome pozwalająca dodawać nowe kontakty z mediów społecznościowych,
- polska wersja językowa systemu i strony internetowej,
- polskojęzyczny support,
- polskojęzyczna baza wiedzy,
- 14-dniowy bezpłatny okres testowy,
- aplikacja mobilna dla użytkowników systemów Android i iOS,
- liczne integracje (ponad 200),
- automatyzacje (Sales Bot)
- bezpieczeństwo danych gwarantowane przez infrastrukturę AWS,
- dobry dla małych, średnich i dużych firm z różnych branż.
Wady Livespace
- kosztowne pakiety wdrożeniowe,
- dość ograniczone możliwości najtańszego pakietu,
- brak planu darmowego,
- brak narzędzi i rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji.
Customer Relationship Management Livespace. Czy warto z niego skorzystać?
Zarządzanie procesem sprzedaży i relacjami z klientami przy pomocy Livespace CRM może być dla Twojej firmy bardzo korzystne. To przemyślany i rozbudowany system, który jest w stanie skutecznie usprawnić pracę zespołu sprzedażowego. Jest w stanie zoptymalizować obsługę klienta, gromadzić cenne dane i udostępniać je dalej, w przejrzystej formie. Pozwala na automatyzację zadań, skracając czas ich wykonywania i minimalizując ryzyko występowania błędów. Jednocześnie jest dostępny w wielu różnorodnych pakietach cenowych, co świadczy o jego uniwersalności.
Z drugiej strony Livespace nie jest pozbawiony wad. Osoby potrzebujące wsparcia wdrożeniowego muszą liczyć się z pewnym wydatkiem. Niestety najtańszy z udostępnianych planów ma bardzo ograniczone możliwości i raczej nie sprawdzi się w przypadku zespołów o nieco wyższych wymaganiach. Z drugiej strony pakiety Automation i Growth nie należą do najdroższych, choć wiele zależy od liczebności zespołów. W wielu firmach natomiast korzystanie z systemów CRM traktowane jest niczym inwestycja wpływająca na wzrost zysków w dalszej perspektywie.
Każdy użytkownik ma inne potrzeby, cele i sposoby zarządzania relacjami z klientami. To sprawia, że nie da się jednoznacznie stwierdzić, czy Livespace będzie dla Ciebie najlepszym rozwiązaniem. Proponuję natomiast na bazie jego możliwości określić swoje wymagania, a następnie skonfrontować je z ceną tego systemu. Jeśli oba te aspekty Ci odpowiadają, to nie masz na co dłużej czekać. Ten CRM na pewno Cię nie zawiedzie i szybko poprawi zarządzanie sprzedażą w Twoim przedsiębiorstwie.