🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

RECENZJE

27 min. czytania

Recenzja Fiverr (2024): Test i opinie

Mateusz Mazurek

Mateusz Mazurek

Przedsiębiorca internetowy.
Wydawca i autor blogów. Od ponad 18 lat wymagający klient dziesiątek różnych firm hostingowych.

Test i szczera recenzja Fiverr (2024). Opinie o platformie dla freelancerów i zleceniodawców. Funkcje, Wady i Zalety. Sprawdź!

Spis treści

Fiverr – platforma łącząca zleceniodawców i freelancerów

fiverr.com

Fiverr

Szukaj fachowców lub klientów z całego świata w Fiverr. Czym jest ta platforma, co może Ci zaoferować i jak dokładnie działa? Sprawdź jej możliwości i dowiedz się wszystkiego, co może okazać się dla Ciebie przydatne.

Fiverr to jedna z najbardziej znanych platform dla freelancerów na arenie międzynarodowej. Mimo to jednak odnoszę wrażenie, że w polskim internecie nadal nie cieszy się specjalną popularnością. Nie mówi się o niej zbyt wiele, a jest naprawdę warta uwagi. Być może to wina tego, że nie jest dostępna w języku polskim lub nasi specjaliści korzystają z rodzimych alternatyw. Mimo to uważam, że warto ją poznać. Przemawia za tym szczególnie fakt, że zapewnia dostęp do ekspertów z bardzo wielu różnorodnych branż.

Przyjrzałem się platformie Fiverr i oceniłem jakość jej usług zarówno z perspektywy potencjalnych klientów, jak i freelancerów. Omówiłem jej działanie, kwestię legalności, zarabiania pieniędzy oraz sposobów na znajdowanie partnerów biznesowych czy współpracowników. Następnie przeszedłem do omówienia supportu platformy, jej zalet i wad oraz ogólnego podsumowania. Dzięki temu łatwiej będzie Ci podjąć decyzję o ewentualnym skorzystaniu z usługi Fiverr i założeniu profilu kupującego lub sprzedawcy.

Co to jest Fiverr?

Fiverr to platforma, która powstała w 2010 roku. Początkowo cieszyła się popularnością głównie w Stanach Zjednoczonych i Azji. Od kilku lat jednak zdobywa coraz większy rozgłos w Europie i już korzysta z niej wielu polskich użytkowników. Jest to serwis łączący zleceniodawców ze zleceniobiorcami. Ci ostatni to zwykle freelancerzy, oferujący bardzo rozbudowane i zróżnicowane usługi z różnych branż. Przeważają tam natomiast aktywności związane z działalnością artystyczną, medialną, wizerunkową, programistyczną i internetową. Z tego względu wystawiane zlecenia oraz publikowane oferty dotyczą m.in.:

  • wykonywania grafik,
  • usług lektorskich,
  • montażu i wykonywania filmów,
  • tłumaczeń,
  • copywriterów,
  • rozwiązań z zakresu SEO i pozycjonowania,
  • analityki danych,
  • umiejętności związanych z obsługą social mediów,
  • programowania,
  • i wielu innych.

Początkowo platforma powstała z myślą o tanim wykonywaniu zleceń i odpowiadaniu na zamówienia zleceniodawców. Z tym też wiąże się jej nazwa – „Five(rr)”. Odnosiła się ona do tego, że na kupujących czekały ceny rozpoczynające się nawet od pięciu dolarów. Obecnie profil serwisu nieco się zmienił. Freelancer, który zamieszcza tam swoją ofertę, może liczyć na wyższe wynagrodzenie za swoje projekty. Nadal natomiast wszystko zależy od stawki, na którą zgodzi się klient, różnorodności dostępnych ofert, konkurencji itp.

Fiverr z perspektywy freelancera

Jesteś freelancerem i specjalistą w swojej dziedzinie? Potrzebujesz miejsca, za pośrednictwem którego łatwiej będzie Ci promować swoją usługę i nawiązywać kontakt z potencjalnymi klientami? Fiverr stanowi odpowiedź właśnie na tego typu problemy. Klienci mogą w nim założyć konto i stworzyć swój własny profil eksperta. Wgrasz tam swoje zdjęcie profilowe oraz uzupełnisz dane dotyczące swojego doświadczenia, prowadzonego biznesu i oczekiwań finansowych. Nic więcej nie musisz zrobić, bo usługodawca sam oceni, czy spełniasz jego wymagania.

Z perspektywy freelanacera zarabianie za pomocą Fiverra bez wątpienia jest wygodne. Musisz tylko czekać na interesujące zamówienie, a następnie je akceptować lub też nie. Unikasz wysyłki ofert i CV czy pisania zapytań do firm ws. potencjalnej współpracy. Oszczędzasz ogrom czasu, którego „strata” i tak nigdy nie gwarantuje, że znajdziesz nowe zlecenie.

Z drugiej strony jednak tak wygodna forma przyciąga bardzo wielu chętnych. To natomiast sprawia, że freelancer ogłaszający się na platformie Fiverr musi liczyć się z potężną konkurencją. Wszyscy oferują profesjonalizm, wieloletnie doświadczenie i wyjątkowy talent. Potencjalny klient stoi więc przed poważnym wyborem i nic nie gwarantuje, że zdecyduje się właśnie na Ciebie. Konieczne jest wyróżnienie się na tle innych i rozwianie wątpliwości usługodawcy, co nie zawsze jest łatwe. Problemem bywa też kojarzenie platformy z niskimi cenami. Często wykonawców szukają tam osoby, które nie chcą zbyt dużo zapłacić za projekt. To z kolei bywa irytujące dla freelancerów.

Fiverr z perspektywy klienta

Fiverr oferuje dostęp do rozbudowanej bazy freelancerów, świadczących bardzo różnorodne usługi. Z perspektywy „kupującego”, którego równie dobrze można nazwać „zlecającym”, czy po prostu „klientem”, jest to wyjątkowa wygoda. Wystarczy tylko, że wejdziesz na jeden portal i zaznaczysz usługę, która aktualnie Cię interesuje. W kilka chwil na Twoim ekranie pojawia się cały wpis wykonawców z całego świata. Wszyscy mają odpowiednie umiejętności i są gotowi podjąć się wykonania zlecenia.

Dodatkowym atutem platformy z tej perspektywy jest jej renoma „niskich cen”. Zamówienia przez nią składane zwykle charakteryzują się dość atrakcyjnymi stawkami. Jak mówiłem, nie są to już „głodowe” propozycje, drastycznie zaniżające normy rynkowe. Nadal jednak pozostają stosunkowo opłacalne dla zleceniodawców.

Nie można zapominać ponadto o zalecie związanej z oszczędnością czasu. Samodzielne szukanie freelancerów, pisanie z prośbą o oferty i cenniki bywa wyczerpujące. Zawsze też da się w ten sposób znaleźć zaledwie część osób o odpowiednich umiejętnościach. Za pośrednictwem Fiverra cały ten proces Cię nie dotyczy. Każdy twórca ma swój profil, a na nim umieszczone wszystkie potrzebne informacje. Kontaktujesz się wyłącznie z tymi, którzy spełniają Twoje wymagania i pytasz bezpośrednio o wykonanie konkretnego zadania.

Czy Fiverr jest legalny?

Fiverr jest w pełni legalną platformą, działającą zgodnie z obowiązującymi przepisami. Zapewnia freelancerom możliwość kupowania i sprzedaży usług oraz produktów cyfrowych. Zasady wszystkich przeprowadzanych transakcji zostały opisane w ogólnodostępnym regulaminie i warunkach korzystania z serwisu. Sam portal należy również do zarejestrowanej spółki Fiverr International Ltd (FVRR).

Zarówno zleceniodawcy, jak i zleceniobiorcy, mogą liczyć na odpowiednią ochronę swoich danych. Fiverr stosuje zabezpieczenia transakcji oraz systemy ochrony prywatności swoich użytkowników. Dla jeszcze większej pewności wprowadził też status sprzedawcy zweryfikowanego „Pro Verified”. Są to osoby, których tożsamość oraz deklarowane umiejętności zostały sprawdzone przez serwis i zostały potwierdzenie. W praktyce więc decydując się na współpracę z nimi, możesz liczyć na ich profesjonalne podejście do klienta.

Zasady działania portalu Fiverr

Działanie Fiverra jest bardzo łatwe do zrozumienia. Wystarczy tylko uświadomić sobie, że nie jest to narzędzie wykonawcze samo w sobie. To pewnego rodzaju platforma „łącząca” wykonawców ze zleceniodawcami. Internetowe„Miejsce spotkań”, ułatwiające kontakt tych dwóch grup. Skupione jest wokół najróżniejszych komercyjnie wykonywanych aktywności realizowanych w internecie.

Osoby korzystające z Fiverra dzielą się na dwie grupy, o których już wspominałem. Teraz jednak omówię je pod względem sposobu korzystania z platformy:

  • kupujących – po założeniu konta mają dostęp do bazy wykonawców. Publikują samodzielnie ogłoszenia, z którymi „zgłaszają się” do freelancerów. Po przygotowaniu oferty system wysyła ją do wykonawców odpowiadających oczekiwaniom z zapytaniem o możliwość realizacji. Alternatywnie kupujący mogą sami przeglądać profile freelancerów, korzystać z narzędzi do ich wyszukiwania i wysyłać zapytania;
  • sprzedawców – nie zwracają się z zapytaniami o pracę bezpośrednio do kupujących. Tworzą swój profil i wypełniają wymagane pola, które mogą zainteresować usługodawców. Informują o swoim doświadczeniu, wiedzy, umiejętnościach, ukończonych kursach itp. Starają się w ten sposób wyróżnić na tle konkurencji, by to do nich odezwali się kupujący. Mogą odpowiadać na wiadomości, ustalać szczegółowe warunki umowy i realizować zlecone im zadania.

Co Fiverr oferuje użytkownikom? Projektowanie logo, działania w mediach społecznościowych i znacznie więcej

W definicji Fivera wymieniałem przykłady specjalistów działających na tej platformie i dziedziny, w których się specjalizują. Teraz przyjrzę się temu zagadnieniu dokładniej, bazując na kategoriach znajdujących się w samym serwisie. Zostały podzielone na kilka głównych grup. Każda z nich zawiera bardziej szczegółowe obszary tematyczne i najdokładniejsze, specjalistyczne zagadnienia. Nie wymienię tu wszystkich dostępnych opcji, bo jest ich naprawdę bardzo dużo. Podam natomiast konkretne przykłady, które pokażą Ci, o jak imponującej różnorodności jest mowa. Do Twojej dyspozycji są zatem m.in.:

  • grafika i projektowanie graficzne:
    • logo i tożsamość marki,
    • sztuka i ilustracje,
    • projektowanie stron internetowych i aplikacji,
    • produkty i gry,
    • projekt wydruku,
    • projektowanie wizualne,
    • projektowanie marketingowe,
    • opakowania i okładki,
    • architektura i projektowanie budynków,
  • programowanie i technologia:
    • tworzenie stron internetowych,
    • platformy internetowe,
    • utrzymanie strony internetowej,
    • rozwój sztucznej inteligencji,
    • rozwój chatbota,
    • tworzenie gier,
    • tworzenie aplikacji mobilnych,
    • tworzenie aplikacji „ubieralnych” (np. rozwój VR),
    • wsparcie i cyberbezpieczeństwo,
    • rozwój oprogramowania,
    • blockchain i kryptowaluty
  • marketing cyfrowy:
    • wyszukiwarki,
    • marketing społecznościowy,
    • metody i techniki,
    • specyficzne dla kanału,
    • analityka i strategia,
    • specyficzne dla branży i zależne od celu,
  • wideo i animacja:
    • montaż i postprodukcja,
    • filmy na media społecznościowe i marketingowe,
    • animacje,
    • produkcja filmowa,
    • filmy instruktażowe,
    • filmy produktowe,
    • wideo AI,
    • fotografia,
  • pisanie i tłumaczenie:
    • copywriting,
    • treści specjalistyczne dla branży,
    • redakcja i korekta,
    • publikowanie książek i e-booków,
    • pisanie zawodowe (CV, listy motywacyjne itp.),
    • teksty biznesowe i marketingowe,
    • tłumaczenia i transkrypcja,
  • muzyka i dźwięki:
    • produkcja muzyczna i pisanie tekstów,
    • inżynieria dźwięku i postprodukcja,
    • lektor i narracja,
    • przesyłanie strumieniowe i audio,
    • występy DJ-ów,
    • udźwiękowienie,
    • lekcje i transkrypcje,
  • biznes:
    • ogólne i administracyjne,
    • zarządzanie e-commerce,
    • zarządzanie przedsiębiorstwem,
    • zarządzanie oprogramowaniem,
    • sztuczna inteligencja dla firm,
    • księgowość i finanse,
    • usługi prawne,
    • sprzedaż i obsługa klienta,
    • rozwój zawodowy,
  • doradztwo:
    • konsultanci biznesowi,
    • strategia marketingowa,
    • doradztwo w zakresie danych,
    • coaching i doradztwo,
    • doradztwo techniczne,
    • mentoring,
  • dane:
    • nauka o danych i uczenie maszynowe,
    • analiza danych,
    • gromadzenie danych,
    • zarządzanie danymi,
  • usługi AI:
    • rozwój sztucznej inteligencji,
    • artystyczne wykorzystanie AI,
    • AI dla firm,
    • wideo AI,
    • dźwięki AI,
    • treści AI.

Moim zdaniem tak rozbudowany podział na kategorie jest bardzo dobrze przemyślanym rozwiązaniem. Zdecydowanie ułatwia poszukiwania specjalistów, a jednocześnie pozwala też freelancerom na bardzo konkretne określenie swoich umiejętności. Możesz dzięki temu znaleźć eksperta ściśle specjalizującego się w bardzo wąskim zagadnieniu. Deklaruje jego znajomość, jest więc wysoka szansa, że faktycznie jakość wykonywanych przez niego zleceń będzie na wysokim poziomie.

Jak znaleźć dobrych klientów na Fiverr?

Prawdziwym wyzwaniem dla freelancerów jest przyciągnięcie do siebie usługodawców. Jak wspominałem, konkurencja na tym portalu jest naprawdę duża. Potrzebujesz zatem czegoś, co przekona innych, że to właśnie do Ciebie warto się zwrócić o pomoc. Pomogą Ci w tym rozmaite techniki i działania, które opisałem poniżej. Skupiają się one przede wszystkim na budowie marki własnej. W rzeczywistości bowiem nic nie działa tak przekonująco, jak rzetelność i odpowiednie przygotowanie.

Każdy wykonawca ma w Fiverr swój profil freelancera. Wyświetla się on w odpowiednich kategoriach usług, które zaznaczysz podczas jego budowania. Problem jednak w tym, że jest on jednym z wielu, które zobaczy w tym miejscu usługodawca. Przykład widzisz poniżej – wybrałem programistów i specjalistów oraz WordPressa.

Jak widzisz, wyniki można sortować, korzystając z rozmaitych filtrów. Zgodnie z wyświetloną informacją, jest ich jednak aż… ponad 87 tys. To zatrważająca liczba, musisz więc zrobić wszystko, by znaleźć się na samej górze listy. Wpływa na to m.in.:

  • stworzenie odpowiedniego profilu freelancera,
  • wyróżnienie na tle konkurencji,
  • wysoka jakość świadczonych usług,
  • pozytywne opinie od klientów,
  • atrakcyjne stawki.

To najważniejsze kwestie, o które musisz zadbać w pierwszej kolejności. Część z nich jest prezentowana nawet w ogólnym zestawieniu zleceniobiorców. To wyraźny znak, że mają one znaczenie i potencjalni klienci rzeczywiście zwracają na nie uwagę. Twoja miniaturka zawiera bowiem:

  • zdjęcie profilowe,
  • chwytliwe hasło, slogan czy rozmaite grafiki,
  • krótki opis,
  • ocenę punktową i liczbę opinii,
  • stawkę minimalną.

Stworzenie odpowiedniego profilu freelancera

Każdy specjalista musi stworzyć swój własny profil freelancera, do którego wgląd będą mieli zleceniodawcy. Zostają w nim zawarte wszystkie informacje pomocne przy podejmowaniu decyzji o skorzystaniu z pomocy konkretnej osoby, jak np.:

  • hasło główne,
  • specjalizacja,
  • języki komunikacji,
  • ceny,
  • doświadczenie,
  • oferta,
  • dane kontaktowe (wraz z bezpośrednim czatem),
  • oceny innych użytkowników wraz z komentarzami,
  • portfolio.

Wszystkie te elementy są bardzo ważne i żadnego z nich nie możesz zaniedbać. Oczywiście w pierwszej kolejności warto dokładnie przemyśleć, co masz do zaoferowania. Opisz, w czym możesz pomóc klientom i dlaczego masz pewność, że ich nie zawiedziesz. Warto zastosować tu język korzyści, powszechnie znany w świecie marketingu.

Im opis zostanie lepiej dostosowany do odbiorcy, tym większa szansa na otrzymanie zlecenia. Warto zatem przemyśleć wykorzystywany język, stosowanie profesjonalnego słownictwa czy przejrzystą strukturę „ogłoszenia”. Nie bez znaczenia jest też wspomniane już wcześniej hasło główne. Góruje ono nad całym profilem i jest Twoją „wizytówką”. Porządnie się nad nim zastanów, bo to właśnie ono może być pierwszym bodźcem, który przyciągnie do Ciebie zleceniodawców.

Wyróżnienie się wśród konkurencji

Duża konkurencja nie sprzyja łatwemu nawiązywaniu współpracy. Potrzebujesz czegoś, co wyróżni Twoją ofertę wśród ofert dosłownie z całego świata. Ze względu na międzynarodowy charakter platformy, warto skupić się na przekazie ogólnodostępnym i niezbyt opartym na języku. Wskazane jest publikowanie ogłoszeń po angielsku, docierając do większego grona odbiorców.

Na wagę złota są dobre zdjęcia profilowe, połączone z grafikami czy miniaturami prezentującymi usługi. Dobrze w tej kwestii sprawdzają się np. miniatury programów, których obsługa nie jest dla Ciebie problemem. Warto też stworzyć krótki i przekonujący opis, zrozumiały nawet dla osób niezbyt dobrze posługujących się językami obcymi.

Ciekawą opcją jest wybór animacji zamiast grafiki wyróżniającej. Jest ona wyświetlana w oknie miniatury, po pojawieniu się na stronie. Bez wątpienia przyciąga uwagę i może mieć formę „pokazu slajdów”. W ten sposób zmieścisz w jednym miejscu więcej informacji na swój temat. Twoim przyjacielem mogą być też barwy przyciągające wzrok, oryginalna grafika albo inny, ciekawy pomysł. Pamiętaj, że wzbudzenie zainteresowania to pierwszy krok do odniesienia sukcesu.

Odpowiedzialność, aktywność i wiarygodność

Dobry opis to nie wszystko. Dostępne na Twój temat dane powinny mieć poparcie w rzeczywistości. Zadbaj zatem o to, by utrzymywać stały kontakt ze swoimi potencjalnymi klientami. Sprawdzaj profil regularnie i jak najszybciej odpowiadaj na wiadomości. Zachowuj przy tym profesjonalizm i przestrzegaj kultury wypowiedzi. W każdej dyskusji pokazuj się z jak najlepszej strony. Dzięki temu na bardziej satysfakcjonującą wypadnie też sama Twoja usługa.

Część freelancerów nie skupia się na kwestii obsługi klienta, wierząc, że „produkt obroni się sam”. W XXI wieku jednak klienci kładą ogromny nacisk na komfort współpracy. Ty możesz na tym polu zyskać, wyprzedzając konkurencję fachowym podejściem. Nawet jeśli zleceniodawca ostatecznie nie nawiąże z Tobą współpracy, może zapamiętać Cię jako wiarygodnego fachowca. Niewykluczone więc, że w przyszłości jeszcze do Ciebie wróci lub przekaże Twój „adres” znajomym z branży. To darmowa reklama, która może opłacić się w przyszłości.

Wysoka jakość usług i opinie od klientów

Musisz zadbać nie tylko o to, by Twoi klienci zawsze byli zadowoleni ze współpracy pod każdym względem. Chcąc zdobywać jak najwięcej zleceń, konieczne jest zapewnienie im możliwie najwyższej jakości świadczonych usług. Nie znajdziesz się wśród najbardziej polecanych wykonawców, jeśli zleceniodawców będzie rozczarowywać Twoja praca, nieadekwatna do zapowiedzi. Nie licz też na to, że nikt się nie dowie, gdy coś zaniedbasz. Każdy specjalista ma przypisaną własną sekcję komentarzy, co cieszy się znaczną popularnością.

Biorąc to pod uwagę, warto zawsze stawiać zadowolenie klienta na pierwszym miejscu. Nie warto obiecywać rzeczy, których nie dasz rady dotrzymać. Odpuść też podejmowanie współprac, które przerastają Twoje możliwości. Dzięki temu nie będzie potrzeby martwienia się negatywnymi komentarzami. Każdy z takich jest natomiast sygnałem ostrzegawczym dla kolejnych klientów i zmniejsza Twoje szanse na sukces.

Z drugiej strony bez skrępowania proś swoich klientów o opinie i komentarze. Część profesjonalistów tego unika, obawiając się, że zostanie to odebrane jako narzucenie się. Takie pytanie jest jednak całkowicie naturalne w świecie internetu. Co więcej, część usługodawców (szczególnie tych zadowolonych) z chęcią publicznie Cię pochwali. Czasem po prostu mogą oni nie wiedzieć lub zapomnieć o tym, że jest taka opcja.

Atrakcyjne stawki

Aby realizować naprawdę ciekawe zlecenia za pośrednictwem Fiverra, niestety nie wystarczy tylko talent. Wielu zleceniodawców patrzy również na ceny, bo w przeważającej większości mowa jest o realizacji projektów komercyjnych. Portal odpowiada na te potrzeby, publikując „dolną granicę” widełek cenowych, ustalonych przez zleceniobiorcę. Na tej podstawie kupujący może przeprowadzić wstępną selekcję i określić stawki, które są dla niego satysfakcjonujące.

Warto zorientować się, jakie ceny wprowadzili Twoi konkurenci i zdecydować się na podobną (lub korzystniejszą) stawkę. To przyciągnie do Ciebie klientów, którzy nie chcą przepłacać. Z drugiej strony pamiętaj też, by nie przesadzać. Bardzo tanie oferty wyglądają podejrzanie i przez wielu z góry traktowane są jako niewiarygodne. Często prowadzą też do frustracji, poczucia niedocenienia i zniechęcają do dalszego działania.

Warto wiedzieć ponadto, że Fiverr umożliwia publikację bardzo zaawansowanych cenników. Mogą one składać się z kilku pakietów cenowych, zawierających rozmaite funkcje. Dzięki temu zapewnisz potencjalnym klientom poczucie wyboru i panowania nad sytuacją. Zyskają satysfakcję z wyboru opcji, która im odpowiada, odrzucając np. najdroższe rozwiązanie. Jednocześnie Ty na tym nie stracisz, bo samodzielnie ustalisz odpowiednią stawkę z satysfakcjonującą marżą. Zaletą tego rozwiązania jest fakt, że klient od początku doskonale wie, na co się decyduje i ile za to zapłaci. Możesz więc w ten sposób uniknąć wielu nieporozumień i niepotrzebnego stresu czy niechcianych negocjacji.

Pozytywne doświadczenia z Fiverr, czyli jak znaleźć dobrych fachowców?

Sposoby na skuteczne korzystanie z Fiverra dotyczą nie tylko specjalistów, ale też zleceniodawców. Klienci muszą wiedzieć, jak przebić się przez gąszcz ogłoszeń, aby znaleźć odpowiedniego fachowca. Powinien on przy tym mieć nie tylko talent, ale też właściwe doświadczenie, potrzebne materiały i atrakcyjne stawki.

W głównej mierze atrakcyjność konkretnej oferty zależy od stosunku jakości wykonania zlecenia do jego ceny. W praktyce jednak kwestia ta jest znacznie bardziej skomplikowana. Oczywiście istotne są tu takie podstawy, jak m.in.:

  • dokładne czytanie ogłoszeń,
  • szczegółowe przeanalizowanie cennika,
  • zapoznanie się z opiniami i komentarzami innych klientów,
  • zweryfikowanie deklarowanego doświadczenia,
  • przejrzenie portfolio potencjalnego kandydata.

Oprócz tego dobrą praktyką jest znalezienie go w innych miejscach w sieci. Wielu specjalistów działa aktywnie na Facebooku czy ma profil na Instagramie lub LinkedInie. Warto zobaczyć, jaki swój wizerunek kreują w tych miejscach i co publikują. To sprawdzona metoda na upewnienie się, że faktycznie są profesjonalistami w swoich zawodach.

Ogromne znaczenie ma ponadto bezpośrednia rozmowa z freelancerem. Jakie pytania zadać, by podjąć odpowiednią decyzję? Po nawiązaniu kontaktu warto przede wszystkim dowiedzieć się:

  • w jakich firmach (lub podczas współpracy z jakimi firmami) osoba ta nabierała doświadczenia,
  • ile lat pracuje w danej branży,
  • w jakich zadaniach się specjalizuje i czuje najlepiej,
  • czy ukończyła kursy, szkolenia, szkoły lub inne opcje edukacyjne,
  • co składa się na proponowaną cenę,
  • czy wykonywana już projekty podobne do Twojego,
  • w jakim terminie będzie w stanie zrealizować zadanie.

Pomocną praktyką jest szczegółowe zapoznanie się przed rozmową z profilem autora i ofertą. Warto wypytać o jej szczegóły i sprawdzić, czy wykonawca rzeczowo odpowiada na takie pytania. To dowód na to, że opublikowane przez niego informacje są prawdą, a nie tylko marketingową taktyką.

Pro Verified – Eksperci Wysokiej Jakości

Wspominałem już wcześniej o zweryfikowanych kontach użytkowników „Pro Verified”. Jest to status przyznawany freelancerom, których wiedza i umiejętności zostały dokładnie sprawdzone. Można powiedzieć, że są to użytkownicy „premium” – wyróżnieni i warci szczególnej uwagi. Z definicji powinni więc zapewniać potencjalnym zleceniodawcom usługi na wyższym poziomie.

Status „Pro” działa pozytywnie na dwóch płaszczyznach:

  • freelancera – jest on w lepszy sposób chroniony przez platformę Fiverr. W razie problemów z klientem może otrzymać zapłatę w ciągu 14 dni. Jest też promowany w zestawieniu dostępnych specjalistów z danej kategorii i wyróżniony odznaką „Pro”. To przyciąga do niego więcej zleceniodawców. W dodatku ma dostęp do nieco bardziej urozmaiconej i atrakcyjnej formy prezentacji własnego profilu i ekskluzywnej społeczności;
  • zleceniodawcy – wskazuje wykonawców, którzy są szczególnie zaangażowani w działanie platformy i chcą się na niej wyróżnić. To dobrze o nich świadczy i może być dowodem na to, że gwarantują wysoką jakość. Oczywiście nie jest to kardynalna zasada i mogą od niej zdarzać się wyjątki. Biorąc natomiast pod uwagę ogromną bazę zawodowców dostępnych w Fiverr, prezentacja użytkowników „Pro” jest metodą szybkiej wstępnej selekcji.

Co zrobić w razie kłopotów na Fiverr?

Fiverr jest swoistym pośrednikiem między stronami transakcji. Co jednak zrobić, jeśli to właśnie na nim dojdzie do nieprzyjemnej sytuacji? Może ona dotyczyć zarówno nieodpowiedniego postępowania freelancera, jak i zleceniodawcy. Autorzy platformy na szczęście wzięli takie scenariusze pod uwagę i przygotowali specjalne modele postępowania dla obu stron. Ich zadaniem jest jak najszybsze zażegnanie problemu w taki sposób, by każdy był zadowolony.

Wykonawcy mają stały dostęp do wsparcia klienta. Jeśli tylko pojawią się jakiekolwiek problemy z kupującym, natychmiast możesz to zgłosić. Warto w takim przypadku dokładnie opisać sytuację i potencjalną przyczynę problemu. Dobrze sprawdza się w tym przypadku również wcześniejsze, szczegółowe określenie warunków realizacji zadania. W takim przypadku Fiverr może łatwiej stwierdzić winę jednej ze stron i zobligować ją do uregulowania zapłaty.

Jeszcze łatwiejszą drogę mają wykonawcy zweryfikowani. W ich przypadku, nawet jeśli klient będzie niezadowolony i anuluje zamówienie bez płacenia, freelancer otrzyma ustaloną zapłatę. Przelew wysyłany jest w takim przypadku w ciągu 14 dni i funkcjonuje w ramach ochrony użytkowników „Pro”.

Bezpieczni są też zleceniodawcy, poszukujący wykonawców przez platformę Fiverr. W ich przypadku w dowolnym momencie dostępna jest możliwość wystąpienia o zwrot pieniędzy. Możesz to zrobić w ciągu 14 dni od chwili zakończenia zamówienia poprzez:

  • bezpośredni kontakt z obsługą klienta,
  • własny panel użytkownika i zażądanie zwrotu w sekcji „Zamówienia”.

Aby taki wniosek został pozytywnie rozpatrzony, konieczne jest dokładnie opisanie powodu jego złożenia. Zazwyczaj najskuteczniejszym sposobem na odzyskanie pieniędzy jest udowodnienie, że ustalona ze sprzedawcą usługa nie została wykonana poprawnie. Jeśli tak jednoznaczne przesłanki nie występują, ostateczna decyzja zależy od indywidualnej decyzji Fiverra oraz freelancera.

Jak założyć konto na Fiverr i zacząć działać?

Zarówno korzystanie z platformy jako zleceniodawca, jak i zleceniobiorca, wymaga założenia konta użytkownika. Na szczęście zadanie to jednak nie jest zbyt trudne, bo cały proces trwa zaledwie krótką chwilę. W obu przypadkach musisz tylko przejść na stronę główną platformy i nacisnąć przycisk „Join„. Znajdziesz go w prawym górnym rogu ekranu.

Do Twojej dyspozycji są cztery podstawowe metody rejestracji:

  • przy użyciu konta Google,
  • za pomocą adresu e-mail,
  • przy pomocy AppleID,
  • za pośrednictwem konta na Facebooku.

Ja dla przykładu skorzystam z drugiej opcji. System w takim przypadku wymaga ode mnie podania:

  • adresu e-mail,
  • hasła składającego się z:
    • 8 znaków,
    • 1 dużej litery,
    • 1 małej litery,
    • 1 cyfry.

Następnie system przekierowuje użytkownika do procesu tworzenia nowego profilu użytkownika. Pierwszym krokiem jest wprowadzenie jego nazwy. W notatce pod pustym okienkiem widnieje natomiast wskazówka:

  • „Buduj zaufanie, używając swojego imienia i nazwiska lub nazwy firmy”.

To wskazuje, że wprowadzone dane będą widoczne dla innych odbiorców (i zleceniodawców). Warto więc skorzystać tu z wiarygodnych informacji.

Następnym krokiem jest potwierdzenie adresu e-mail. Na Twoją skrzynkę przyjdzie wiadomość z 6-cyfrowym kodem weryfikacyjnym. Skopiuj lub przepisz go do pustych kratek w formularzu rejestracyjnym. Następnie naciśnij przycisk „Submit„, aby przejść dalej.

Teraz czas na jedną z najważniejszych decyzji – wybór profilu użytkownika. Do Twojej dyspozycji jest wspominany już wcześniej „sprzedawca” oraz „kupujący”. Na ekranie zobaczysz dwie kratki z opisanymi działaniami, które możesz podejmować, zależnie od wyboru:

  • kupowanie usług freelancerskich,
  • sprzedaż usług freelancerskich.

Jeśli Ci na tym zależy, to bez problemu możesz wybrać obie te opcje. Bez wątpienia będzie to rozwiązanie najlepsze dla wielu specjalistów działających w internecie oraz freelancerów. W końcu nie brak osób, które jednocześnie same realizują zlecenia, ale i współpracują z innymi specjalistami. Z tego względu takim rozwiązaniem posłużę się również ja.

W kolejnym kroku musisz określić charakter swojej „przygody” z Fiverrem. Jest to związane z formą Twojej działalności, tzn.:

  • wykorzystujesz platformę jako główne źródło dochodów,
  • wykorzystujesz platformę jako dodatkowe źródło dochodów,
  • korzystasz z platformy do celów prywatnych.

Następne pytania dotyczą kolejno:

  • liczebności Twojego zespołu,
  • planów dotyczących przyszłego korzystania z Fiverra.

Po uzupełnieniu wszystkich danych zyskasz pełny dostęp do platformy. Możesz teraz korzystać z niej zarówno jako freelancer, jak i zleceniodawca (lub zależnie od Twojego wyboru).

Fiverr dla zleceniodawców

Jako zleceniodawca masz do wyboru dwie główne formy działania:

  • stworzenie własnego „zamówienia”, na podstawie którego system dobierze specjalistów. Mogą oni przygotować w odpowiedzi na Twoją notkę oferty, które otrzymasz,
  • samodzielnego przeglądania specjalistów z określonych branż i kontaktowania się z tymi, którzy przypadną Ci do gustu.

Tworzenie własnego „zamówienia”

W pierwszym przypadku musisz nacisnąć logo swojego profilu w prawym górnym rogu strony. Następnie z rozwijającego się menu wybierz opcję „Post a Request„. System przeniesie Cię do panelu kreowania oferty. Pamiętaj jednak, że nie zostanie ona opublikowana publicznie, a dopasowana do konkretnych osób. Stwórz ją więc w sposób jak najbardziej szczegółowy. Dzięki temu zwiększysz szansę dotarcia do prawdziwych fachowców.

Najpierw musisz stworzyć brief składający się z:

  • tytułu projektu (najczęściej zawiera ścisły cel zadania),
  • opis projektu (rozbudowany opis wszystkich prac, które będzie musiał wykonać profesjonalista) ,
  • plików związanych z projektem (jeśli takimi oczywiście dysponujesz),
  • kategorii odpowiadającej projektowi (wybór kategorii i specjalizacji, do której zostanie dopasowane ogłoszenie. Zostanie powiązane z wykonawcami deklarującymi znajomość danego zagadnienia).

Co istotne, wszystkie wprowadzane dane muszą zostać stworzone w języku angielskim. W innym przypadku system nie pozwoli Ci na przejście do drugiego kroku publikacji.

W kolejnym etapie określasz szczegóły zlecenia przed jego publikacją. Skupiasz się przede wszystkim na:

  • budżecie – wpisujesz przedział kwotowy, który jest dla Ciebie akceptowalny. Możesz też zaznaczyć, że jesteś w tej kwestii elastyczny. To da sygnał specjalistom, że mają pole do negocjacji;
  • dacie wykonania – wyznać deadline, czyli dokładny termin, do którego projekt powinien zostać zakończony.

Teraz wystarczy tylko opublikować swoją „prośbę” i czekać na wiadomości od specjalistów. Ostatecznie możesz wybrać jednego z nich, po zapoznaniu się z jego propozycją i ustaleniu szczegółów.

Samodzielny wybór freelanacera

Alternatywnym rozwiązaniem jest samodzielne znalezienie specjalisty, który będzie w stanie spełnić Twoje wymagania. Aby to zrobić, najpierw wybierz kategorię, której dotyczy zadanie. Następnie naciśnij odpowiednią podkategorię i specjalizację. Ja dla posłużyłem się kolejno: „Programming & Tech”, „Website Development” i „WordPress”. W spisie wykonawców kliknąłem w pierwszy profil z listy.

Będąc na profilu danego użytkownika, możesz:

  • bezpośrednio zamówić jego usługi i je opłacić – polecam w przypadku, gdy w cenniku są zaznaczone dokładnie takie usługi, jakich potrzebujesz;
  • skontaktować się, by omówić ewentualną współpracę – bezpieczniejsza opcja. Pozwala stronom poznać więcej szczegółów. W ten sposób upewnisz się, że dany kandydat lub kandydatka są w stanie wykonać zadanie na określonych przez Ciebie warunkach.

W przypadku pierwszej opcji wystarczy tylko, że wybierzesz jeden z trzech placów cenowych i naciśniesz „Continue”. Dalej system zaproponuje Ci dodatkowe usługi, które możesz dodać do swojego koszyka, a potem uregulować płatność.

Jeśli chcesz skontaktować się ze specjalistą, możesz:

  • poprosić go o wycenę,
  • zadać ogólne pytanie.

Pierwsza forma odbywa się przy pomocy gotowego formularza. Aby go znaleźć, naciśnij „Contact me” i wybierz „Get a quote„. Druga opcja, czyli „Ask a question„, otwiera czat z wykonawcą. Możesz do niego przejść też bezpośrednio, klikając „dymek” widoczny w lewym dolnym rogu ekranu.

Fiverr dla freelancerów

Jeśli chcesz zostać „sprzedawcą”, to z menu rozwijanego pod miniaturą profilu wybierz opcję „Become a Seller”. Na nowej podstronie naciśnij teraz zielony przycisk „Become a Seller”. System przeniesie Cię do formularza tworzenia konta freelancera. Składa się on z trzech etapów:

  • informacji pomocnych w tworzeniu skutecznego profilu freelancera,
  • kreowania profilu,
  • publikacji opisu swoich „specjalności” (tzw. Gig).

Po przeczytaniu krótkiego poradnika znajdziesz się w formularzu pomagającym uzupełnić profil użytkownika. Wprowadź w nim wszystkie wymagane dane, takie jak:

  • imię i nazwisko,
  • nazwa użytkownika,
  • zdjęcie profilowe,
  • opis,
  • znajomość języków obcych wraz ze stopniem.

W następnym kroku musisz wypełnić dane dotyczące twojego życia zawodowego. Mowa tu na razie o podstawowych informacjach, takich jak:

  • zawód,
  • umiejętności,
  • edukacja,
  • certyfikaty,
  • strona internetowa.

Ostatni element to kwestia zabezpieczenia konta. Możesz to zrobić za pomocą:

  • adresu e-mail (proces weryfikacyjny opisywałem powyżej, przy okazji otwierania nowego konta),
  • numeru telefonu (możliwy do wprowadzenia).

Teraz masz szansę uzupełnić swój profil i wszystkie jego szczegóły. Cały proces polega na wypełnianiu poszczególnych pół informacjami na swój temat, więc nie będę opisywał go w całości. Warto natomiast wspomnieć, że składa się z pięciu głównych segmentów:

  • ogólnego przeglądu konta (zawiera m.in. nagłówek profilu i kategorię, w której będziesz się wyświetlać),
  • cennika,
  • opisu i FAQ,
  • wymagań,
  • galerii (portfolio).

Pamiętaj, że ten profil jest głównym sposobem na to, by nawiązać kontakt ze swoimi potencjalnymi klientami. Zrób wobec tego wszystko, by mówił on o Tobie jak najwięcej i godnie Cię reprezentował.

Ile można zarobić na Fiverr i ile kosztuje korzystanie z niego?

Fiverr w żaden sposób nie ogranicza maksymalnych zarobków wykonawców. Niemalże dowolny jest też zakres cen proponowanych przez zleceniodawców. Nie mogą one być jedynie tańsze niż 5 dolarów. Nic nie kosztuje ponadto otwarcie konta na platformie czy jego dalsze prowadzenie.

W praktyce freelancer może samodzielnie określić, ile pieniędzy otrzyma za wykonanie konkretnego zadania. Im więcej zleceń otrzymasz, tym wyższą wypłatę dostaniesz. Wszystko zatem zależy od Twojego zaangażowania, umiejętności i zgłaszających się do Ciebie zleceniodawców.

Wszystko to nie oznacza niestety jednak, że 100 proc. ceny, którą płaci kupujący, trafia do sprzedającego dane usługi. Na czymś w końcu platforma pośrednicząca musi zarabiać. Jak zapewne już się domyślasz, mowa tu o prowizjach. Fiverr pobiera 20 proc. wartości każdej transakcji, która jest realizowana w jego ramach. Załóżmy więc, że:

  • wykonawca sprzedaje usługę za 100 dolarów,
  • kupujący płaci 100 dolarów.

Od tych 100 dolarów Fiverr pobiera dokładnie 20 dolarów. Ostatecznie więc na konto bankowe zleceniobiorcy trafia 80 dolarów. Alternatywnie może on wycenić swoje usługi na 100 dolarów „netto”, czyli 120 „brutto”. W takiej sytuacji klient płci 120 dolarów, 20 pobiera platforma, a równe 100 otrzymuje wykonawca. Takie szczegóły i dokładna wycena zależą natomiast od ustaleń obu stron.

Support Fiverr i materiały edukacyjne

Zgodnie z deklaracją na stronie Fiverr, support jest dostępny dla użytkowników 24 godziny na dobę. Jeśli jesteś zarejestrowany w serwisie, to masz stały dostęp do czatu pomocy. Wystarczy tylko, że naciśniesz „dymek” czatu, znajdujący się w prawym dolnym rogu ekranu. Bot automatycznie wystosuje wiadomość powitalną i zaprezentuje przypuszczalne podpowiedzi tematów, które mogą Cię interesować. Wystarczy tylko, że wybierzesz jedną z dostępnych opcji, a automat wyświetli odpowiedzi.

Pozytywnie zaskoczyło mnie to, że w przypadku niektórych problemów, które wynajdywałem, bot wysyłał nawet poradniki w formie filmików. Plusem jest ponadto fakt, że po otrzymaniu niezbyt satysfakcjonującej odpowiedzi możesz wyrazić chęć kontaktu z prawdziwym konsultantem. W takim przypadku możesz napisać i wysłać wiadomość w oknie czatu, a ekspert odpowie na Twój problem mailowo.

Druga pomocna forma supportu to formularze kontaktowe. Są dostępne jednak wyłącznie dla zarejestrowanych użytkowników. Przejdziesz do nich z zakładki „Help & Support” na stronie głównej, naciskając przycisk „Contact us” na dole strony. Mają formę ankiety składającej się z szeregu pytań uściślających Twój problem. Gdy już dokładnie określisz, na czym on polega, system może wygenerować różne formy pomocy, np.:

  • formularz kontaktowy, w którym opiszesz swój problem i otrzymasz odpowiedź na maila,
  • szczegółowy poradnik wyjaśniający metodę rozwiązania problemu.

Trzecia forma supportu to wspomniana już wcześniej zakładka „Help & Support”. Ma ona formę bazy wiedzy zawierającej odpowiedzi na najczęściej zadawane przez użytkowników pytania. Masz szansę znaleźć rozwiązanie swojego problemu, korzystając z kategorii tematycznych lub wyszukiwarki. Wystarczy tylko, że wpiszesz w niej zagadnienie związane z kłopotem, którego nie jesteś w stanie rozwiązać. System sam znajdzie poradniki, które prawdopodobnie będą przydatne w Twojej sytuacji. Ich formuła jest zwarta i krok po kroku opisują kolejne czynności, prowadzące do uporania się z zaistniałą sytuacją.

Edukacja z Fiverr

Fiverr ma dość rozbudowaną ofertę produktów edukacyjnych. Składa się ona z czterech głównych segmentów. Trzy z nich są darmowe i zawierają materiały tekstowe, a czwarty oferuje płatne kursy online. Kolejno są to:

  • poradnik „Selling on Fiverr” – kompleksowy przewodnik dla sprzedawców produktów i usług, reklamujących się na platformie. To pigułka wiedzy zawierająca wszystkie podstawowe informacje, które mogą przydać się freelancerowi. Składa się z wielu przykładów, instrukcji w formie filmów i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania użytkowników;
  • poradnik „Buying on Fiverr” – odpowiednik „Selling on Fiverr”, tylko że dla kupujących. Doradza w kwestii wyboru specjalistów, środków bezpieczeństwa czy procesu składania zamówienia;
  • ogólne wskazówki Fiverr – forma zbliżona do bloga, skupiona na ogólnej działalności w internecie, niezwiązanej z samą platformą. Porusza zagadnienia z obszaru różnorodnych aktywności online, zarabiania w sieci czy prowadzenia e-biznesu. Poszczególne artykuły są rozbudowane, wyczerpujące i zawierają wiele aktualnych przykładów oraz twardych danych;
  • kursy online – zbiór dziesiątek kursów prowadzonych przez specjalistów online, współpracujących z Fiverrem. Prowadzą zajęcia z różnorodnych obszarów tematycznych, od marketingu, przez projektowanie graficzne, biznes, pisanie czy programowanie. Każdy kurs ma określoną z góry cenę oraz liczbę godzin. Wszystkim też uczestnicy mogą przyznawać oceny widoczne przez kolejnych użytkowników.

Zalety i wady Fiverr

Zalety platformy Fiverr:

  • duży wybór specjalistów,
  • rozbudowany podział na kategorie,
  • bardzo duża różnorodność specjalistów,
  • szczegółowe wizytówki,
  • ochrona przed nieuczciwymi zachowaniami obu stron transakcji,
  • możliwość wprowadzenia trzech pakietów cenowych,
  • opcja bezpośredniego kontaktu z freelancerem,
  • możliwość nieograniczonego zarabiania,
  • brak konieczności posiadania własnej firmy,
  • sprawny support działający 24 godziny na dobę.

Wady platformy Fiverr:

  • wysoka stała prowizja (20 proc. od wartości transakcji),
  • dużo klientów oczekujących bardzo niskich stawek,
  • brak polskiej wersji językowej platformy,
  • większość zleceniodawców i zleceniobiorców z zagranicy,
  • ogromna konkurencja dla freelancerów.

Czy warto skorzystać z Fiverr?

Fiverr bez wątpienia jest platformą, która może przydać się zarówno zleceniodawcom, jak i zleceniobiorcom. Łączy te dwie grupy, ułatwia nawiązywanie współprac i wspólne dążenie do satysfakcjonujących efektów. Jego zaletą jest to, że nie skupia się wyłącznie na jednej branży. Można znaleźć tam specjalistów z bardzo różnych dziedzin lub oferować rozmaite usługi. W dodatku profile wykonawców są dokładne, mogą być zweryfikowane, a przygotowywane cenniki mają jasną formę. W połączeniu ze wsparciem serwisu przy realizacji płatności i rozwiązywaniu sporów jest to bezpieczne miejsce o szerokich możliwościach.

Fiverr jest projektem komercyjnym, więc zarabia na prowizjach. To jego główny minus, który musi odbić się na jednej ze stron transakcji, wyznaczonej do zapłacenia „dodatkowych” 20 proc. Polskim użytkownikom może nie odpowiadać brak polskiej wersji językowej. Dotyczy to szczególnie specjalistów z branż, w których język ma szczególne znaczenie (jak np. copywriterzy). Problemem jest ponadto gigantyczna konkurencja lub – z perspektywy zleceniodawcy – trudność wyboru jednego wykonawcy.

Mimo wszystko polecam Fiverr zarówno freelancerom, jak i osobom poszukującym specjalistów. Zdecydowanie przyśpiesza proces poszukiwań wykonawcy, tworząc przy tym bezpieczne środowisko transakcji. Jednocześnie zapewnia dostęp do potężnej bazy zleceniodawców, oszczędzając czas i środki na reklamę. Samo utrzymywanie w nim konta jest darmowe, jest to więc świetna szansa na dodatkowy zarobek.

Ocena ogólna
8.30 /10