Test i szczera recenzja Cookiebot (2025). Opinie o narzędziu do cookies (CMP, Consent Mode V2). Funkcje, Wady i Zalety. Sprawdź!
Spis treścicookiebot.com

Czym jest Cookiebot i dlaczego warto zaopatrzyć w niego swoją stronę internetową? To jedno z rozwiązań idących w parze z Consent mode v2. Sprawdź, w jaki sposób działa i jak łatwo go wdrożyć.
Twoja strona internetowa musi działać zgodnie z obowiązującymi w Polsce (i nie tylko) przepisami. Te natomiast w ostatnim czasie dość dynamicznie się zmieniają. Szczególnie dotyczy to kwestii zbierania oraz przetwarzania danych osobowych. Przestrzegać tego muszą zarówno technologiczni giganci (np. Google), jak i „standardowi” użytkownicy (np. właściciele witryn). W związku z najnowszą wersją Consent mode v2 niezbędne stało się np. wdrożenie trybu uzyskiwania zgód użytkowników na stronach internetowych, zgodnych z działaniami tagów Google. Sprawdźmy, jaką rolę w tym wszystkim ogrywa narzędzia Cookiebot CMP.
Cookiebot CMP (ang. Consent Management Platform) to narzędzie służące do zarządzania i kontroli nad plikami cookie oraz technologiami śledzącymi na stronach internetowych. Jak nietrudno się domyślić, jest rozwiązaniem działającym w internecie. Z jego pomocą nie musisz przejmować się wymogami prawnymi, obowiązującymi przepisami oraz ochroną danych osobowych swoich użytkowników. Wszystkie te kwestie są bowiem kontrolowane z poziomu jednego rozwiązania.
Na Twojej stronie internetowej mogą działać dziesiątki skryptów. Są to zarówno rozmaite narzędzia analityczne, jak i pluginy czy rozwiązania reklamowe. Wiele z nich domaga się gromadzenia danych użytkowników odwiedzających witrynę. Zadaniem Cookiebota jest wdrożenie trybu uzyskiwania zgody, zbieranie danych i udostępnianie ich w tai sposób, by nie ryzykować naruszeniem przepisów o ochronie prywatności (np. RODO czy CCPA).
Jest w pełni zintegrowany z Consent mode v2, zapewnia więc różne tryby uzyskiwania zgody. Pozwala na zbieranie danych nawet w przypadku jej braku, w formie informacji zagregowanych lub anonimowych. Nie wymaga zaangażowania administratora, w pełni samodzielnie:
- zarządzając plikami cookies,
- wyświetlając banery ze zgodami,
- raportując i przechowując zgody.
Został stworzony przez firmę Usercentrics i jest rozwiązaniem dostępnym zarówno w wersji płatnej, jak i darmowej. Możesz wdrożyć go w swojej witrynie internetowej, zarówno jeśli jest ona oparta na WordPressie, jak i innym CMS-ie i nie tylko. Działa w tle, a jego konfiguracja i obsługa nie wymaga znajomości programowania.
Aby dobrze zrozumieć rolę narzędzia Cookiebot CMP na Twojej stronie internetowej, warto poznać również Consent mode v2. Są to rozwiązania ze sobą ściśle powiązane, stosowane w przypadku decyzji o wdrożenie trybu uzyskiwania zgody użytkownika na zbieranie danych w witrynie. Są zgodne z obowiązującymi przepisami i spełniają odpowiednie wymogi prawne, pozwalające administratorom na uniknięcie kar finansowych.
Consent mode v2 jest mechanizmem odpowiadającym za zarządzanie zgodami użytkowników na przetwarzanie danych. Wykorzystywany jest szczególnie w kontekście narzędzi reklamowych oraz analitycznych. Jako zaktualizowana wersja mechanizmy Google, opiera się na takich rozwiązaniach, jak choćby Google Ads czy Google Analytics. Te z kolei „nakładają” obowiązki na swoich użytkowników, czyli np. właścicieli stron internetowych.
Rozwiązanie to w aktualnej formie zostało wprowadzone w 2023 roku. Jego aktualizacja dostosowała je do wymogów Digital Markets Act (DMA), funkcjonującego od marca 2024 roku. Na jego mocy sposób zbierania danych przez tagi Google jest zależne od preferencji użytkowników i zgód przez nich udzielonych.
W praktyce zatem Consent mode v2 informuje skrypty śledzące (np. Google Tag Managera) o wyrażeniu zgód (i ich rodzajach) przez użytkowników dotyczących plików cookie. Na tej podstawie umożliwia:
- zbieranie danych w trybie domyślnym – po wyrażeniu zgody na pliki cookie. Dzięki temu dane zbierane są w standardowym trybie;
- zbieranie danych w trybie ograniczonym – po niewyrażeniu zgody na pliki cookie. Dzięki temu dane zbierane są w formie anonimowej i zagregowanej.
W swojej najnowszej wersji wprowadza nowe sygnały zgody, ułatwiające spełnianie standardów GDPR (RODO) i DMA. Jaki jest zatem związek Cookiebot CMP z Consent mode v2? Ten pierwszy umożliwia realizację założeń drugiego na Twojej stronie internetowej.
Cookiebot jest dość rozbudowanym narzędziem. Właścicielom stron internetowych kojarzy się przede wszystkim z wdrażaniem trybu uzyskania zgód na pliki cookie. W praktyce jednak oferuje on znacznie więcej różnorodnych funkcji. Wszystkie natomiast rzeczywiście są związane z bezpieczeństwem danych, ich zbieraniem oraz przetwarzaniem.
Gdy Cookiebot znajdzie się na Twojej stronie WWW, w pierwszej kolejności wykona pełną analizę plików cookie oraz trackerów działających w obrębie witryny. Znajdzie wszystkie narzędzia zbierające dane użytkowników i zbierze dane na ich temat.
W następnym kroku dokona automatycznej blokady wszelkich skryptów i plików cookie, których działanie nie jest potwierdzone zgodą użytkownika. W tym celu nastąpi wdrożenie trybu uzyskiwania zgody. Jest to realizowane za pomocą generowanego baneru zgody, które użytkownicy zobaczą na swoim ekranie po wejściu na stronę. Po ich określeniu narzędzie odblokuje te skrypty i będą mogły funkcjonować poprawnie.
Uogólniając, działanie narzędzia Cookiebot skupia się na kilku głównych obszarach:
-
skanowaniu oraz klasyfikacji plików cookie na cztery kategorie:
- niezbędne (potrzebne do prawidłowego działania strony internetowej),
- preferencyjne (służące np. do zapamiętywania preferencji użytkowników),
- statystyczne (służące do zbierania danych, jak np. Google Analytics),
- marketingowe (w celach reklamowych, jak np. Google Ads);
- wyświetlaniu interaktywnego banera zgody,
- integracji z Consent mode v2,
- raportowaniu,
- przechowywaniu udzielonych przez użytkowników zgód (do których jako administrator masz dostęp z panelu Cookiebot).
Przyjrzyjmy się jego poszczególnym funkcjom, zasadom ich działania oraz przydatności z perspektywy standardowego użytkownika.
Cookiebot doskonale sprawdza się przy wdrażaniu trybu uzyskiwania zgody oraz zarządzania plikami cookie. Na tym jednak jego rola się nie kończy. Może pomóc Ci zbudować zaufanie użytkowników, ochronić ich prywatność, a jednocześnie pozostać w zgodzie z przepisami. Przy tym wszystkim nie wpłynie negatywnie na działanie Twojej strony internetowej ani zewnętrznych rozwiązań, funkcjonujących w jej ramach. Poniżej omówiłem i scharakteryzowałem najważniejsze funkcje, które pozostają do dyspozycji jego użytkowników.
Certyfikowane wdrożenie trybu uzyskiwania zgody użytkownika
Cookiebot chętnie chwali się certyfikatem Google przyznanym za obsługę trybu uzyskiwania zgody od użytkowników. Jest to jego główna funkcja oferowana klientom. Obsługuje TCF oraz jest zgodny z Consent mode v2.
Spełnia normy Google w zakresie wdrażania trybu uzyskiwania zgody na personalizację reklam, remarketing oraz działania analityczne w krajach Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz w Szwajcarii.
W ramach tej funkcji możesz liczyć m.in. na:
- automatyczne blokowanie i kategoryzację plików cookie i trackerów,
- automatyczną kategoryzację usług przetwarzania danych (DPS),
- szczegółowe informacje dotyczące interakcji z banerami,
- obsługę ponad 60 języków,
- comiesięczne skanowanie witryny.
Ochrona danych osobowych i marketingowych
Cookiebot nie tylko zbiera informacje o zgodach, ale również je przechowuje i odpowiednio chroni. Do wszystkich tych danych masz stały dostęp z panelu narzędzia, ale nie musisz martwić się, że wpadną one w niepowołane ręce. Ponadto możesz również liczyć m.in. na:
- obsługę trybu uzyskiwania zgody UET Microsoft,
- możliwość wykonywania testów A/B w celu optymalizacji wskaźnika zgód,
- obsługę struktury IAB TCF v2.2.
Po wdrożeniu trybu uzyskiwania zgody oraz przechowywaniu danych nie mogło zabraknąć również bezproblemowego zarządzania nimi. Ułatwia to integracja z takimi rozwiązaniami, jak np. Google Tag Manager czy popularne platformy CMS. Nie wymaga to od Ciebie umiejętności kodowania czy zaawansowanej wiedzy. Wszystko konfigurowane jest z poziomu graficznego interfejsu (który możesz kontrolować również np. w swoim WordPressie).
Do Twojej dyspozycji pozostają takie rozwiązania, jak m.in.:
- automatyczna kategoryzacja i filtry,
- automatyczne blokowanie danych, na które nie uzyskano zgody,
- konfiguracja w popularnych CMS-ach (np. Wix),
- rozbudowane centrum pomocy i wsparcie techniczne,
- responsywna obsługa klienta,
- dostęp do osobistego menedżera ds. sukcesu klienta (zależny od planu).
Przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych i prywatności platform reklamowych
Samodzielne zarządzanie zgodami jest trudne ze względu na dynamicznie zmieniające się przepisy. Cookiebot zadba za Ciebie o to, by wdrażane na stronie internetowej praktyki były zgodne z obowiązującym prawem. Pod uwagę brane są tu m.in.:
- RODO,
- LGPD,
- POPIA,
- przepisy prawa amerykańskiego.
Ponadto możesz liczyć na ochronę w tym zakresie również dzięki:
- comiesięcznemu automatycznemu skanowaniu strony internetowej,
- weryfikacji geograficznej (aktualne przepisy obowiązujące w danym państwie/regionie),
- automatycznemu tłumaczeniu treści generowanych banerów,
- wbudowanej obsłudze GPC, pozwalającej na automatyczne rozpoznawanie i realizację preferencji użytkowników,
- trybowi zgody Google i Microsoft UET (odpowiada za dostosowanie zachowania tagów śledzących na podstawie uzyskanej zgody).
Atutem tego systemu są w pełni zautomatyzowane rozwiązania związane z ochroną prywatności. Odpowiadają one m.in. za skanowanie plików cookie oraz ich kategoryzowanie. W zależności od Twoich potrzeb możesz wybrać automatyczne skanowanie witryn lub każdorazowo (albo jednorazowo, zależnie od sytuacji) przeprowadzać je ręcznie, zgodnie z indywidualnymi preferencjami. Do Twojej dyspozycji pozostaje baza danych zawierająca ponad 2200 szablonów prawnych.
Cookiebot generuje banery do uzyskiwania zgody, które dopasujesz do swojej strony internetowej. Są one w pełni konfigurowalne, a modyfikowanie ich nie wymaga od Ciebie umiejętności kodowania. Wszystko obsługiwane jest w intuicyjnym edytorze, opierającym się na zmianie poszczególnych parametrów. Dodatkowo możliwe jest wdrożenie indywidualnych rozwiązań za pomocą kodu CSS. W ten sposób możesz zadbać o to, aby cała witryna pozostała spójna i zgodna z wizerunkiem marki.
Dodatkowym atutem jest fakt, że banery odpowiedzialne za wdrażanie trybu uzyskiwania zgody z Cookiebot działają niezależnie od wersji językowej witryny. Do dyspozycji masz ponad 60 wersji, wśród których nie zabrakło także języka polskiego. Ponadto narzędzie gwarantuje obsługę standardów dostępności W3C WCAG 2.1 i WAI-ARIA oraz sygnału Globalnej Kontroli Prywatności (GPC – ang. Global Privacy Control).
Nie bez znaczenia jest również możliwość przygotowywania testów A/B. Z ich pomocą możesz wdrożyć dwa rozwiązania równolegle. Pozwoli Ci to na sprawdzanie ich skuteczności, porównanie efektów i wybór korzystniejszego wariantu. W ten sposób zoptymalizujesz swoje działania i uzyskasz wysoki współczynnik otrzymywanych zgód. To pozytywnie wpłynie na zaufanie użytkowników i dalszy rozwój działalności.
Bezpieczne przechowywanie zgód
Cookiebot przechowuje wszystkie informacje o zgodach i plikach cookie, dbając o ich odpowiednią ochronę i zabezpieczenia. Ty natomiast masz do ich stały dostęp i bez ograniczeń możesz nimi zarządzać oraz je aktualizować.
Co istotne, korzystanie z trybu uzyskiwania zgody jest realizowane za pośrednictwem bezpiecznego połączenia SSL. Wszystkie dane są z kolei przechowywane z zabezpieczeniem silnym szyfrowanym kluczem. Wszystkie stosowane przez Cookiebot praktyki dotyczące bezpieczeństwa są zgodne z obowiązującymi standardami oraz przepisami.
Raportowanie
Dzięki Cookiebot użytkownicy widzą, co się dzieje na ich stronie internetowej. Nie wymaga to jednak szczególnego zaangażowania czy śledzenia zachodzących zmian na bieżąco. Wszystkie niezbędne dane są bowiem przedstawiane w zwięzłej formie czytelnych raportów.
Statystyki są łatwo dostępne w panelu Cookiebot. Masz do niego dostęp w dowolnym momencie, z poziomu przeglądarki internetowej. W zależności od rozwiązania, z którego korzystasz, znajdziesz je w serwisie lub zakładce pluginu w WordPress.
Autorskie narzędzia raportujące są interaktywne i łatwe w użyciu. Z ich pomocą możesz w dowolnej chwili poznać szczegóły każdego wyrytego pliku cookie. Jednocześnie sprawdzisz ogólne statystyki zgód ze strony internetowej, kontrolując sytuację i planując dalsze działania.
Integracje ze stronami internetowymi i nie tylko
Cookiebot jest jednym z najpopularniejszych rozwiązań do zarządzania plikami cookie i procesami uzyskiwania zgody, zgodnym z Consent mode v2. Jest to skutkiem m.in. tego, że twórcy zadbali o jego uniwersalizm i łatwe dostosowanie do potrzeb różnego typu użytkowników.
Odpowiadają za tego liczne integracje zarówno z platformami internetowymi, jak i systemami zarządzania treścią (CMS). Ponadto, jak już wspominałem, bez większego problemu współpracuje z rozwiązaniami od amerykańskiego giganta, takimi jak Google Tag Manager czy Google Analytics. Na tym jednak nie koniec, bo z powodzeniem obsługuje nie tylko WordPress, ale też np. Magento, Shopify, Drupal i wiele innych.
Jedną z najczęściej wykorzystywanych wersji Cookiebot jest autorska aplikacja WordPress. Plugin ten jest dostępny bezpłatnie i możesz pobrać go na swoją stronę internetową bezpośrednio z poziomu kokpitu administratora. Z tego samego miejsca masz możliwość zarządzania plikami cookie i konfigurowania narzędzia bez przechodzenia do panelu Cookiebot w jego witrynie. Więcej informacji na temat wdrożenia tego rozwiązania i jego konfiguracji znajdziesz w dalszej części tego artykułu.
Support i wsparcie techniczne
Cookiebot w ramach supportu zapewnia:
- dostęp do bazy wiedzy zawierającej obszerne artykuły dotyczące m.in.:
- implementacji narzędzia,
- konfiguracji,
- obowiązujących regulacji prawnych,
- zarządzania plikami cookie;
- bezpośredni kontakt z supportem za pomocą formularza kontaktowego,
- kontakt z Cookiebot AI Assistant na ogólnodostępnym czacie w witrynie,
- dokumentacji technicznej, dostępnej z poziomu zarejestrowanego użytkownika,
- zgłoszeń wysyłanych z poziomu konta zarejestrowanego użytkownika,
- bloga,
- biuletynu informacyjnego,
- sekcji dotyczącej obowiązujących przepisów i rozporządzeń prawnych.
Niestety wszystkie te rozwiązania nie są dostępne w języku polskim. Witryna Cookiebot nie ma polskiej wersji językowej (ale interfejs narzędzia i banery są po polsku). Wsparcie techniczne jest dostępne wyłącznie w języku:
- angielskim,
- duńskim,
- niemieckim,
- hiszpańskim,
- francuskim,
- włoskim.
Ze względu na specyfikę branży (obszar cyberbezpieczeństwa) słownictwo jest dość skomplikowane i wymaga dobrej znajomości języka. Na szczęście jednak skorzystanie z tych rozwiązań da się ułatwić – choćby korzystając z translatora w przeglądarce.
Wiesz już, co ma do zaoferowania Cookiebot i w jaki sposób możesz wykorzystać go do zbierania i zarządzania plikami cookie. Czas zatem przekonać się teraz, jak działa w praktyce i jak wygląda jego obsługa.
W pierwszej kolejności pokrótce opiszę proces zakładania konta użytkownika. Jest ono konieczne do obsługi tego rozwiązania. Następnie przyjrzę się procesowi wdrożenia narzędzia Cookiebot na stronie internetowej. Pochylę się zarówno nad witrynami na WordPress z wykorzystaniem dedykowanego pluginu, jak i edycji kodu. Na koniec omówię jego konfigurację i dostosowanie do Twoich preferencji.
Choć witryna Cookiebot.com nie jest dostępna w polskiej wersji językowej, jej obsługa nie należy do specjalnie skomplikowanych. Skorzystanie z oferowanego narzędzia może być darmowe (wersja Free) lub płatne. W obu przypadkach natomiast niezbędne jest najpierw założenie konta użytkownika.
W przypadku strony internetowej na WordPress proces ten wygląda podobnie. Najpierw konieczne jest założenie konta na stronie narzędzia. Następnie musisz połączyć je z zainstalowanym w CMS-ie pluginem.
Proces rejestracji odbywa się zgodnie z poniższymi krokami:
- wejdź na stronę Cookiebot,
- naciśnij przycisk „Start Trial” lub „Start Free”,
- stwórz konto za pomocą swojego konta Google, Microsoft lub adresu e-mail;
- nadaj nowe hasło do konta (wykorzystywane później przy logowaniu);
- uzupełnij informacje dotyczące:
- charakteru działalności,
- zarejestrowanej firmy, jej witryny i ram prawnych,
- personalizowanego baneru zgody,
- zespołu, z którym możesz współpracować,
- implementacji we własnej witrynie.
Po przejściu konfiguracji otrzymujesz dostęp do własnego panelu Cookiebot. Z jego poziomu możesz m.in.:
- zarządzać kontem użytkownika,
- uzupełnić informacje o swojej firmie,
- śledzić proces uzyskiwania zgody od użytkowników,
- dodawać konfiguracje,
- zmienić pakiet, z którego korzystasz,
- przeglądać aktywne konfiguracje i szczegóły ich funkcjonowania.
Po założeniu konta możesz przejść do najważniejszej części, czyli dodania programu do zarządzania plikami cookie na swojej stronie. Da się zrobić to stosunkowo łatwo na dwa sposoby:
- implementując kod narzędzia do kodu witryny,
- z wykorzystaniem dedykowanego pluginu dla Twojego CMS-a.
Najpierw opiszę pierwsze wdrożenie, które może być dla osób niedoświadczonych nieco bardziej problematyczne. Powinien skorzystać z niego użytkownik, którego strona nie jest oparta na gotowym systemie zarządzania treścią. W takim przypadku implementacja polega na wklejeniu kodu Cookiebot bezpośrednio do kodu witryny w odpowiednim miejscu.
Właściwy kod zostanie Ci zademonstrowany w ostatnim kroku rejestracji. Alternatywnie znajdziesz go również w panelu Cookiebot. Wystarczy tylko, że wybierzesz swoją domenę, a w nowym widoku przejdziesz do sekcji „Implementation”. Znajdują się tam cztery różne rozwiązania:
- Script Tag – pozwala na wdrożenie baneru zgody;
- Embeddings – pozwala na osadzenie informacji o usłudze;
- Data Layer & Events – obiekt zawierający komplet informacji przekazywanych do Google Tag Manager;
- A/B Testing – pozwala na wdrożenie dwóch wersji i porównanie ich efektywności.
Kompletne, podstawowe wdrożenie, opiera się na osadzeniu dwóch pierwszych z wyżej wymienionych funkcji: Script Tag oraz Embeddings. Pierwszy z nich musisz umieścić w sekcji <head> kodu HTML swojej strony. Jego zadaniem jest wyświetlanie banera zgody użytkowników oraz zarządzanie plikami cookie (blokowanie). Drugi fragment najczęściej umieszczany jest na stronie z polityką prywatności i regulaminem witryny. Zawiera szczegółową listę plików cookie.
Jak zwykle bywa w takich przypadkach, wdrożenie narzędzia Cookiebot w serwisie opartym na WordPress nie wymaga grzebania w kodzie. Podobnie wygląda to również w przypadku kilku innych, popularnych CMS. Rozwiązania tego typu zapewniają dostęp do niego w ramach wygodnej integracji.
Aby skorzystać z opisywanego narzędzia do zarządzania plikami cookie w ramach WordPress, postępuj zgodnie z poniższymi krokami:
- zaloguj się na swoje konto WordPress,
- przejdź do zakładki „Wtyczki„,
- naciśnij przycisk „Dodaj wtyczkę„,
- w wyszukiwarce wpisz nazwę „Wtyczka do banerów z plikami cookie WordPress — Cookiebot CMP by Usercentrics„,
- naciśnij przycisk „Zainstaluj„,
- po zakończeniu instalacji naciśnij przycisk „Włącz„.
Pulpit Cookiebot w wersji na WordPress jest dostępny w języku polskim. Aby działał poprawnie, musisz z poziomu kokpitu połączyć się z wcześniej utworzonym w serwisie kontem użytkownika. Alternatywnie jest też możliwość rejestracji bezpośrednio z poziomu CMS-a.
Możesz skonfigurować Cookiebota z poziomu wtyczki CMS lub witryny internetowej narzędzia. Zademonstruję to na przykładzie drugiego z wymienionych rozwiązań, jest ono bowiem uniwersalne, niezależnie od typu Twojej strony WWW.
Aby dopasować wygląd wyskakującego okna zawierającego zgody na pliki cookie, zaloguj się na swoje konto. Następnie wybierz daną witrynę i przejdź do zakładki „Appearance”. Znajdziesz tam dwie sekcje odpowiadające za układ (Layout) oraz stylistykę (Styling):
-
Layout – odpowiada za wszystko, co widzi użytkownik po wejściu na stronę internetową przy pierwszej wizycie. W tym miejscu możesz zmieniać:
- formę i położenie okna, np.:
- stopkę,
- okno na środku,
- okno zakrywające witrynę,
- ustawienia, np.:
- kategorie,
- przełącznik języka,
- przycisk „Odmów wszystko”,
- tzw. wyzwalacz prywatności (zapewnia użytkownikom dostęp do ich bieżących ustawień prywatności);
- formę i położenie okna, np.:
-
Styling – odpowiada za warstwę graficzną i „estetyczną” okna. W tym miejscu możesz sprawić, by było ono zgodne z wizerunkiem Twojej firmy. Istotne, by odpowiednio komponowało się z wyglądem serwisu, wzbudzając zaufanie użytkowników. W tym miejscu zmienisz np.:
- styl układu, tj. możliwość wyboru kolorów:
- tła,
- tekstu,
- linku,
- karty,
- akcentujący,
- narożniki warstw (zaokrąglenie rogów),
- cień tła,
- nakładkę tła,
- logo,
- adres URL,
- czcionki,
- przyciski wykorzystywane w oknie,
- przełącza,
- wdrożysz niestandardowy CSS,
- przyciski prywatności,
- ikony.
- styl układu, tj. możliwość wyboru kolorów:
Informowanie użytkowników, że ich prywatność jest dla Ciebie istotna, opiera się także na przygotowaniu odpowiedniego komunikatu tekstowego. Cookiebot oczywiście pozwala dopasować wyskakujące okna do odbiorców pod tym względem. Aby to zrobić:
- wybierz odpowiednią witrynę w panelu użytkownika,
- przejdź do sekcji „Content”
- edytuj:
- „Layout” (pierwsza część):
- tytuł,
- komunikat w banerze,
- tekst linku do noty prawnej,
- adres URL informacji prawnej,
- tekst linku do polityki prywatności,
- „Styling” (druga część):
- tytuł,
- krótki opis,
- „Labes” (etykiety):
- poszczególnych przycisków,
- poszczególnych zakładek,
- historii,
- sekcji czytaj więcej/mniej.
- „Layout” (pierwsza część):
Jak wspominałem, Cookiebot ma zarówno wersję darmową, jak i płatną. Pierwsza sprawdzi się raczej w przypadku użytkowników niezbyt wymagających. Jest skierowana raczej do użytku niekomercyjnego, ma liczne ograniczenia i nie pozwala na wiele. Mimo to jednak jej wdrożenie może być wystarczające dla osób początkujących. Sprawdzi się też jako rozwiązanie testowe, które pozwoli Ci przekonać się, czy jest to narzędzie dla Ciebie.
Użytkownicy potrzebujący bardziej zaawansowanych rozwiązań na swoje strony WWW mają możliwość wyboru jednej z pięciu wersji płatnych. Do Twojej dyspozycji jest więc w sumie sześć planów dostępowych:
-
Free – bezwarunkowo darmowy. Pozwala na wdrożenie Cookiebot wyłącznie na jednej domenie. Oprócz tego zapewnia dostęp do podstawowych funkcji narzędzia, takich jak m.in.:
- 1000 sesji miesięcznie,
- wymagane przepisami standardy prawne,
- dostęp do usług przetwarzania danych,
- nieograniczone skanowanie witryn,
- automatyczna kategoryzacja,
- Google CMP Partner,
- certyfikat ISO 27001, WCAG 2.1 AA i SLA,
- zgodność z Consent mode v2,
- dokumentacja dla programistów,
- centrum pomocy;
-
Essential – kosztuje 30 zł miesięcznie. Oferuje wszystko z planu Free, a dodatkowo również m.in.:
- 1500 sesji miesięcznie,
- comiesięczne automatyczne skanowanie witryny,
- szczegółowe informacje nt. aktywności związanej z uzyskiwaniem zgody od użytkownika,
- automatyczną kategoryzację trackerów,
- 2 języki banerów,
- automatyczną lokalizację banerów,
- automatyczne blokowanie przed wyrażeniem zgody;
-
Plus – kosztuje 65 zł miesięcznie. Zapewnia wszystko z planu Essential, a dodatkowo również m.in.:
- 3000 sesji miesięcznie,
- statystyki interakcji z banerami,
- 5 języków banerów,
- reguły geolokalizacji,
- zaawansowaną stylizację banerów;
-
Pro – kosztuje 135 zł miesięcznie. Zapewnia wszystko z planu Plus, a dodatkowo także m.in.:
- 3 domeny,
- 15 tys. sesji miesięcznie,
- szczegółową analizę interakcji,
- wszystkie dostępne języki banerów (60),
- udostępnianie zgody między poszczególnymi domenami,
- osadzenia w polityce prywatności,
- integracja marki,
-
Business – kosztuje 225 zł miesięcznie. Oferuje wszystko z planu Pro, a dodatkowo też m.in.:
- 10 domen,
- 50 tys. sesji miesięcznie,
- analizę porównawczą interakcji,
- automatyczne tłumaczenie niestandardowego tekstu baneru,
- pełną personalizację marki,
- ograniczony pakiet onboardingowy,
- umowę SLA dotyczącą pomocy technicznej w wersji Premium,
- ramy IAB;
- Corporate – wyceniany indywidualnie w zależności od potrzeb klienta. Gwarantuje dostęp dla nieograniczonej liczby podstron oraz domen, a także ponad milion sesji miesięcznie. Zapewnia dostęp do wszystkich funkcji narzędzia.
Nie musisz decydować się na płatne rozwiązanie od razu. Warto najpierw przetestować Cookiebot w 14-dniowej wersji próbnej. Skorzystanie z niej nie wymaga podawania danych kart płatniczych.
Cookiebot nie jest jedynym rozwiązaniem pozwalającym na zbieranie i zarządzanie zgodami dotyczącymi plików cookie. W internecie bez problemu znajdziesz różne narzędzia o zbliżonych do niego funkcjonalności. Różnią się natomiast pod wieloma względami, m.in. dostępnymi funkcjami, ceną czy integracjami.
Jednym z głównych konkurentów Cookiebot jest CookieYes. On również jest rozwiązaniem uniwersalnym, które wdrożysz na różnego typu stronach. Ma wersję pluginu WordPress i jest zgodny z Consent mode v2. Jest jednak trochę mniej wygodny w przypadku zewnętrznych konfiguracji. Ręcznie połączyć go musisz np. z Google Tag Managerem, Google Analytics czy innymi narzędziami. Z drugiej strony jest też nieco tańszy, równie intuicyjny w obsłudze i zgodny ze wszystkimi obowiązującymi przepisami w Polsce i za granicą. Co więcej, moim zdaniem ma nieco mniej skomplikowaną budowę, co mogą docenić osoby niedoświadczone.
Które z tych dwóch rozwiązań powinien wdrożyć użytkownik, dbając o zgody na pliki cookie od internautów? Przyjęło się mówić, że Cookiebot jest bardziej zaawansowany i rozbudowany, przez co sprawdza się w przypadku zaawansowanych projektów i potężnych witryn. CookieYes postrzegany jest jako mniej skomplikowany. Za to zapewnia większą swobodę w kwestii personalizacji, a jednocześnie atrakcyjniejszy cenowo.
Ostateczna decyzja – jak zawsze – należy wyłącznie do Ciebie. Ja polecam natomiast wykorzystać fakt, że oba te narzędzia oferują darmowy okres testowy oraz podstawowe plany bezpłatne. Warto je zatem wypróbować, by zorientować się, który z nich Ci bardziej odpowiada. W ten sposób szybciej podejmiesz decyzję o ewentualnym przejściu na wersję płatną wybranego rozwiązania.
- automatyczne skanowanie i klasyfikacja plików cookie,
- pełna zgodność z obowiązującymi regulacjami i przepisami (m.in. RODO),
- wbudowana obsługa Consent mode v2,
- natywna integracja z Google Tag Manager, Google Ads i Google Analytics,
- automatyczne blokowanie plików cookie przed wyrażeniem zgody przez użytkownika,
- obsługa wielu języków obcych (maksymalnie nawet 60),
- możliwość łatwej integracji z popularnymi systemami CMS,
- dedykowana wtyczka do WordPress,
- bezpieczne przechowywanie zgód (przydatne w przypadku audytów i kontroli),
- raportowanie.
- dość ograniczona możliwość personalizacji baneru (większa swoboda tylko przy pomocy CSS),
- kosztowne większe pakiety dla potężnych serwisów lub większej liczby witryn,
- w przypadku stron, które nie są oparte na popularnych CMS, konieczność samodzielnego wdrożenia za pomocą osadzania kodu,
- automatyczne skanowanie i dynamiczne zarządzanie plikami cookie może wpłynąć na wydajność i szybkość działania witryny,
- brak polskiej wersji językowej serwisu przeglądarkowego,
- brak polskojęzycznego supportu.
Wdrożenie Cookiebot jest wskazane, jeśli Twoja witryna korzysta z plików cookie i zbiera dane dotyczące użytkowników. Narzędzie to pomoże Ci przestrzegać przepisów obowiązujących nie tylko w Polsce, ale i poza jej granicami. Gwarantuje pełną zgodność z RODO i innymi obowiązującymi przepisami, w dodatku wykonując zadania praktycznie bez Twojego zaangażowania. Skanowanie strony czy klasyfikacja plików cookie odbywa się automatycznie, podobnie jak generowanie w witrynie okna z odpowiednim komunikatem.
Cookiebot jest zgodny z Consent mode v2 i łatwo zintegrować go z większością CMS-ów. Umieszczenie go na innych stronach wymaga co prawda wklejenia kodu w odpowiednie miejsce, nadal jednak nie jest specjalnie skomplikowane. Powinny poradzić sobie z tym nawet osoby początkujące, w czym powinna pomóc moja instrukcja.
Wszystko to oczywiście nie oznacza, że Cookiebot jest pozbawiony wad. Przede wszystkim jego przydatne plany są płatne, a w wielu przypadkach może być zwyczajnie niepotrzebny. Administratorzy drobnych stron, które nie zbierają informacji o użytkownikach, zapewne się bez niego obejdą lub skorzystają tylko z podstawowych opcji darmowej wersji. W dodatku nie ma polskiej wersji językowej serwisu, podobnie jak supportu, przez co jego obsługa bywa nieco irytująca (dobrze, że plugin w WP jest po polsku!). Ostatecznie polecam wypróbować go w ramach konta darmowego lub okresu testowego. To pomoże Ci ocenić, czy jest wart swojej ceny i korzystanie z niego Ci odpowiada.