Test i szczera recenzja Brand24 (2024). Opinie o narzędziu do monitorowania internetu i social media. Funkcje, Wady i Zalety. Sprawdź!
Spis treścibrand24.pl
Czym jest Brand24 i jakie informacje na temat naszej firmy może znaleźć? Sprawdź to narzędzie do monitoringu internetu i przekonaj się, co mówi się o Tobie w sieci.
Brand24 to narzędzie do kompleksowego monitoringu marki w internecie. Czy jednak rzeczywiście kwestia ta jest aż tak ważna, by potrzebne było do tego dedykowane rozwiązanie? Wielu przedsiębiorców – szczególnie tych rozpoczynających swoją przygodę online – podchodzi do tej kwestii sceptycznie. Prędzej czy później jednak zwykle okazuje się, że „opinie o naszej firmie” odgrywają bardzo istotną rolę. I nie chodzi tu wyłącznie o te zostawiane bezpośrednio w serwisie czy w Google. Często bowiem największą rolę odgrywają zupełnie inne miejsca.
Zdarza się, że klienci i użytkownicy niechętnie wypowiadają się szczerze na profilach bezpośrednio związanych z marką. Nie szczędzą natomiast komentarzy w mediach społecznościowych, na czatach i w innych miejscach w sieci internet. Co więcej, na temat naszej marki negatywne opinie może też wystawiać nieuczciwa konkurencja. Właśnie dlatego tak istotne jest pochylenie się nad monitoringiem internetu. Czy jednak Brand24 to serwis, który nadaje się do tego najlepiej? W tej recenzji dokładnie sprawdziłem jego możliwości i postarałem się odpowiedzieć na to pytanie.
Co to jest Brand24? Znajdzie informacje na temat Twojej marki
Brand24 to jedno z najpopularniejszych narzędzi wykorzystywanych do monitorowania internetu. Służy do wyszukiwania wzmianek i obecności w internecie określonych przez użytkowników fraz. Zależnie od wybranego planu może śledzić to w czasie rzeczywistym, jak i w określonej częstotliwości. Jest w stanie korzystać z wybranych przez Ciebie źródeł, np. mediów społecznościowych, forów, serwisów wideo i innych.
Regularne monitorowanie wzmianek pozwala na tworzenie kompleksowych raportów. Z ich pomocą możliwa jest analiza kampanii marketingowych oraz praca nad widocznością marki. Natychmiastowe powiadomienia pozwalają ponadto błyskawicznie reagować na kontrowersyjne treści publikowane w internecie. Dzięki temu masz szansę „kontrolować” opinie na temat marki, poprawiać jej widoczność w sieci i docierać do nowych klientów.
Do czego służy Brand24?
Podstawową funkcją Brand 24 jest ciągłe przeszukiwanie internetu w poszukiwaniu wzmianek o naszej marce lub wprowadzonym temacie. Użytkownik sam określa, na co dokładnie algorytm ma zwracać uwagę. Mogą być to słowa kluczowe, nazwa firmy czy inne określenia, jak np. nazwa konkretnego produktu. Wraz z nimi system prezentuje odnośnik do konkretnego miejsca w sieci. Zapewnia w ten sposób szansę na odpowiedź na konstruktywną krytykę czy nawiązanie innego kontaktu z komentującymi.
Brand 24 pozwala również optymalizować działania marketingowe. Z jego pomocą przeprowadzisz badanie sentymentu, sprawdzisz świadomość marki czy skuteczność konkretnej kampanii. Szybko przekonasz się, czy np. zorganizowana akcja sprawiła, że o Twojej marce mówią całe social media. Narzędzie to pozwala ponadto na aktywne wsparcie sprzedaży i dodatkowe promowanie usługi. Ułatwia wypracowanie wizerunku firmy, która cały czas czuwa i ma kontakt ze swoimi odbiorcami.
Wszystkie dane zebrane przez Brand24 możesz filtrować i przeglądać w formie czytelnych raportów. W zależności od swoich potrzeb masz szansę je eksportować i udostępniać, np. odpowiadając na pytania klientów albo współpracowników. Istnieje ponadto możliwość monitorowania internetu w określonych częstotliwościach, otrzymując powiadomienia o nowych wzmiankach. To pozwala firmie bardzo szybko zareagować w odpowiedni sposób. Możesz uczestniczyć od samego początku w istotnych dyskusjach, np. na temat produktów albo usług. Wpływasz w ten sposób na ich przebieg, dostosowując go do swoich celów.
Dla kogo jest Brand24?
Brand24 może być wykorzystywany do monitoringu internetu przez użytkowników o rozmaitych profilach. Sprawdzi się m.in. w rękach:
- przedsiębiorców prowadzących niewielkie firmy,
- osób rozpoczynających promocję marki w internecie,
- właścicieli firm od dawna działających w internecie, ale dopiero rozpoczynających monitoring marki,
- firm regularnie „przeczesujących” internet w poszukiwaniu wzmianek na swój temat,
- agencji PR-owych i marketingowych,
- domów mediowych,
- specjalistów (freelancerów) dbających o wizerunek swoich klientów.
Serwis ten sprawdzi się zarówno w przypadku niewielkich, jak i średnich firm chcących szybko reagować na wszelkie wzmianki na swój temat. Nie zawiedzie zresztą nawet tych bardzo rozbudowanych i dużych przedsiębiorstw, które zadanie to powierzają podwykonawcom. Dobry specjalista ds. PR-u czy marketingu potrafi na bazie zebranych danych wyciągać wnioski prowadzące do skutecznego rozwoju marki. Agencje zyskują z kolei narzędzia pozwalające na sprawną współpracę nad wieloma projektami.
Funkcje Brand24
W Brand24 wyszukasz wszystkie informacje wpisujące się w określone słowa kluczowe. Może być to nazwa marki, ale też produkt, konkretny rynek czy inne odniesienie do ogólnego tematu. Zasady działania tego serwisu najlepiej zaprezentuje natomiast spis jego funkcji. Dzięki temu przekonasz się, w jaki konkretny sposób może on pomóc Twojej marce i do czego go wykorzystasz. Poniżej omówiłem wszystkie dostępne rozwiązania, do których dostęp mają osoby będące klientami serwisu.
Strumień wzmianek
Opisywany serwis generuje dla każdego stworzonego przez Ciebie projektu tzw. strumień wzmianek. To regularnie aktualizowany spis wszystkich publikacji, jakie pojawiły się w internecie i zawierały wskazaną przez Ciebie frazę. Jest on odświeżany zgodnie z wybranym przez Ciebie planem cenowym. W najtańszej wersji nowe informacje otrzymujesz 2 razy na dobę, a w najdroższej pojawiają się one w czasie rzeczywistym.
Moim zdaniem to wyjątkowo wygodna forma prezentacji nowych wzmianek. Nowe wpisy pojawiają się na samej górze kolumny, „spychając” starsze nieco niżej. Dzięki temu użytkownik zyskuje formę intuicyjną i przejrzystą. Przypomina ona nieco układ Facebooka czy Instagrama. Każde zdarzenie jest prezentowane w odrębnym „okienku”, co sprzyja ich przeglądaniu. Nad nim znajduje się nagłówek ułatwiający zorientowanie się w tematyce wpisu. Oprócz niego wyświetlany jest szereg informacji o konkretnym medium, m.in.:
- adres URL,
- liczba wizyt,
- influencer score,
- dokładna data publikacji,
- sentyment.
Z tego poziomu masz możliwość udzielenia błyskawicznej odpowiedzi na każdą ze wzmianek. O pojawieniu się nowej (jeśli zechcesz) poinformuje Cię powiadomienie. Dzięki temu możliwa jest natychmiastowa reakcja zarówno na te dobre, jak i niepokojące zdarzenia. Z perspektywy odbiorców jest to postrzegane jako wyjątkowe zaangażowanie marki i trzymanie przez nią ręki na pulsie.
Każdy stworzony w Brand24 projekt ma własny strumień wzmianek, dostępny z poziomu konkretnej zakładki. Dzięki temu otrzymywane „raporty” się nie mieszają i łatwo je śledzić. Możesz też je filtrować, uwzględniając zmienne, które są dla Ciebie szczególnie istotne. Wrócę do tej kwestii w dalszej części tekstu, przy okazji omawiania interfejsu serwisu.
Wykres natężenia dyskusji
W panelu użytkownika znajdziesz wiele wykresów czytelnie przedstawiających zainteresowanie Twoją marką. W zależności od konkretnego zestawienia możesz dowiedzieć się z nich m.in.:
- jak dużo reakcji wywołują wpisy dotyczące określonych przez Ciebie zagadnień,
- jak często mówi się o Twojej marce,
- jak duży zasięg generują dane frazy,
- jaki jest stosunek wpisów pozytywnych do negatywnych,
- i wiele innych.
Dodatkowo oczywiście możesz przyglądać się tym danym w dowolnym ujęciu terminowym. Do Twojej dyspozycji są wykresy dzienne, tygodniowe, miesięczne i dostosowane do Twoich potrzeb. Łatwo wykorzystasz je do obserwowania zachodzących zmian i tworzenia porównań między poszczególnymi okresami. Usprawnią też analizę realizowanych kampanii na tle okresów standardowych.
Na podstawie tych danych możesz przygotowywać plany dalszego rozwoju firmy czy podejmowanych zmian. Łatwiej będzie Ci przeanalizować bieżącą sytuację, ale też porównać się do konkurencji. Przy odrobinie szczęścia i doświadczenia dostrzeżesz trendy i zależności wpływające na branżę, w której działasz. To natomiast wykorzystasz na korzyść własnej marki, wyprzedzając rywali.
Powiadomienia
Śledzenie aktywności internautów, dotyczącej konkretnego zagadnienia, to prawdziwe wyzwanie. Z sieci korzystają miliony ludzi i działają w niej tysiące serwisów internetowych. W każdym momencie ktoś może opublikować post, komentarz, wpis czy artykuł dotyczący Twojego produktu, firmy czy branży. Nie da się natomiast bezustannie zerkać na konto użytkownika i z niepokojem czekać, aż w strumieniu wzmianek pojawi się nowa pozycja. Na szczęście kłopot ten rozwiązują wygodne powiadomienia.
Brand24 pozwala na ustawienie alertów, które poinformują się o każdym wydarzeniu, które spełni określone przez Ciebie wymagania. Dzięki temu możesz zarówno obserwować wszystkie wzmianki, jak i śledzić tylko te najważniejsze. Na zdefiniowanie tego pozwolą Ci dość szczegółowe filtr. Samodzielnie określisz m.in.:
- projekt, z którego chcesz otrzymywać powiadomienia,
- częstotliwość alertów,
- filtry wydarzeń, których będą dotyczyć powiadomienia,
- liczbę wzmianek, powyżej której będą wysyłane alerty,
- typ powiadomień:
- w formie wiadomości e-mail,
- mobile na aplikacji mobilnej, którą opiszę w dalszej części tekstu).
To zdecydowana oszczędność czasu, ale i sposób na efektywne odpowiadanie na wszelkie wzmianki. Dzięki temu podejmiesz odpowiednie działanie w każdej sytuacji, niezależnie od miejsca, w którym się znajdujesz. To pozwoli Ci też na rozsądną reakcję i zażegnanie kryzysu, zanim w ogóle do niego dojdzie.
Eksport danych
Z serwisu umożliwiającego monitorowanie internetu korzystają użytkownicy różnego typu. Nie brak wśród nich właścicieli firm zbierających dane na użytek własny. Oprócz nich natomiast są to też agencje i freelancerzy działający na zlecenie swoich klientów. Są to zatem zarówno osoby działające w pojedynkę, jak i całe zespoły specjalistów od marketingu i PR. Z tego względu twórcy platformy zdecydowali się wprowadzić kilka sposobów eksportu danych. Dzięki temu zebrane informacje łatwiej jest przekazać innym, udostępnić czy zaprezentować szerszemu gronu.
W zależności od Twoich potrzeb możesz skorzystać z automatycznych raportów w formie:
- pliku PDF,
- pliku .xls,
- gotowej infografiki.
Każdy rodzaj raportu bez trudu wygenerujesz z poziomu swojego konta użytkownika. Możesz określić interesujący się zakres danych i pobrać go prosto na dysk swojego urządzenia. Szczegółową instrukcję, jak to zrobić, znajdziesz w dalszej części mojego artykułu. Jestem natomiast przekonany, że na pewno sobie z tym poradzisz, bo naprawdę nie należy to do skomplikowanych zadań.
Filtrowanie
Rozbudowane możliwości serwisu Brand 24 sprawiają, że gromadzi on ogromne ilości informacji. W przypadku najpopularniejszych firm, marek czy produktów mowa o tysiącach zdarzeń, których fizycznie nie da się obserwować. W takich przypadkach z pomocą przychodzą niezastąpione, szczegółowe filtry. Pomagają podzielić informacje pod wieloma względami, skupiając Twoją uwagę na najbardziej interesujących zagadnieniach.
Z ich pomocą możesz segregować wzmianki pod względem np.:
- sentymentu,
- interakcji,
- źródła,
- autora,
- i wielu innych aspektów.
Szczególnie pozytywnie odebrałem fakt, że serwis ten pozwala na korzystanie z filtrów w wielu swoich funkcjach. W zależności od ich roli do Twojej dyspozycji są też nieco inne opcje. Możesz więc znacznie przyśpieszyć nie tylko przeglądanie strumienia wzmianek i ustawiania alertów. Dotyczy to też porównywania projektów, analizowania źródeł czy influencerów.
Influence Score
To ciekawa funkcja, która nie jest dostępna w każdym serwisie, a uważam ją za bardzo przydatną. System w jej ramach ocenia każdą ze wzmianek pod względem potencjału na wysokie wyniki oglądalności. Dzięki temu prezentowane wydarzenie ma ocenę punktową od 0 do 10. W oparciu o tę informację możesz samodzielnie ocenić, czy jest ono istotne i warto np. na nie reagować albo się nim przejmować.
Taka ocena dokonywana jest na podstawie szeregu różnych aspektów, takich jak m.in.:
- popularność danego źródła,
- jego interaktywność,
- widoczność,
- zasięg,
- aktywność,
- i wiele innych.
Przy pomocy tego wskaźnika są oceniani też influencerzy (autorzy) i źródła uwzględniane w zestawieniach. Chcąc nawiązać współpracę z danym twórcą, możesz kierować się m.in. jego zwięzłą oceną w postaci influence score. Im wyższy wynik, tym na większe korzyści z publikacji możesz liczyć. Może to oznaczać np. szansę na dotarcie do nowych odbiorców, wzrost rozpoznawalności itd.
Analiza sentymentu
Każda wzmianka dotycząca wskazanej przez Ciebie frazy jest poddawana tzw. analizie sentymentu. Ma ona na celu ocenę nacechowania emocjonalnego każdego wpisu względem Twojej marki. Określa je jako:
- pozytywne,
- neutralne,
- negatywne.
Na podstawie tej informacji możesz szybko stwierdzić, w jaki sposób postrzegana jest Twoja firma. Dzięki podsumowaniu analizy sentymentu wszystkich wzmianek zyskujesz ogólną ocenę tego, jak „mówi się” o marce w internecie. Taką informację wykorzystasz przy projektowaniu kolejnych kampanii oraz akcji marketingowych czy wizerunkowych. Zyskujesz ponadto okazję do szybkiego reagowania na najbardziej ryzykowne, negatywne opinie.
Integracje Brand24
Jak przystało na potężne narzędzie do monitoringu, Brand24 możesz zintegrować z licznymi serwisami zewnętrznymi. Dzięki temu zyskujesz szansę na analizowanie publikacji w kolejnych miejscach. Zbierasz jeszcze więcej danych, a na ich podstawie skuteczniej zarządzasz swoją firmą i dbasz o jej wizerunek online.
Z jakich integracji możesz skorzystać? W podstawowej firmie opierają się one na mediach społecznościowych i komunikatorach, takich jak m.in.:
- Facebook,
- Instagram,
- Slack.
Powiadomienia dotyczące nowego źródła informacji będą pojawiały się bezpośrednio w panelu użytkownika. Łatwo dodasz je ze swojego konta, określając ich szczegółowy zakres działania. Możesz przypisać je do konkretnego projektu i określić filtry, którym będą podlegać. Proces dodawania nowej integracji opisałem w dalszej części tekstu.
Aplikacja mobilna Brand24
Dedykowana aplikacja Brand24 jest dostępna w:
- App Store – na urządzenia mobilne z systemem iOS,
- Google play – na urządzenia mobilne z systemem Android.
Sądząc po prezentowanych przez pierwszy ze sklepów statystykach, to rozwiązanie cieszy się znacznym zainteresowaniem i sympatią użytkowników. Pobrano je już ponad 100 tys. razy i ma ocenę 4,4 gwiazdki na bazie ponad 600 opinii. Jak na standardy tej platformy jest to naprawdę dobry wynik.
Moim zdaniem również aplikacja jest przydatną formą, bo każdy serwis przeglądarkowy jest nieco mniej funkcjonalny w wersji mobilnej. Co prawda twórcy pomyśleli o responsywności, mimo to jednak dedykowane oprogramowanie jest o wiele wygodniejsze.
Główną i najbardziej przydatną funkcją przeglądarki jest intuicyjny strumień wzmianek. Możesz go śledzić praktycznie bez przerwy, bez potrzeby ciągłego logowania do serwisu. Gdy zajdzie taka potrzeba, przejdziesz też bezpośrednio do źródła albo opublikujesz odpowiedź. Z czasem może wejść Ci to w nawyk podobnie jak scrollowanie mediów społecznościowych. W tym przypadku natomiast – przy odrobinie Twojego zaangażowania – przyniesie to znacznie większe korzyści.
Nie mogę pominąć ponadto kwestii powiadomień. Wcześniej wspominałem, że mogą być one wysyłane nie tylko na skrzynkę e-mail, ale również na urządzenie mobilne. Aplikacja je odbiera i prezentuje w bardzo wygodnej formie. W dodatku wyświetlanie alertu, ich ewentualne efekty dźwiękowe i wygląd możesz swobodnie edytować. Dzięki temu będziesz w stanie jeszcze efektywniej reagować na wszystkie istotne wydarzenia.
Support Brand24
W tym serwisie możesz liczyć na całkiem rozbudowaną strukturę supportu i wsparcia użytkownika. Odpowiada za to nie tylko polskojęzyczny zespół konsultantów i kilka metod kontaktu, ale też rozbudowane materiały pomocy.
Jeśli chcesz skontaktować się bezpośrednio z pracownikami firmy, skorzystaj z:
- kontaktu telefonicznego: +48 530 023 219,
- kontaktu poprzez e-mail: pomoc@brand24.pl,
- czatu na żywo – dostępnego z poziomu „chmurki” widocznej w prawym dolnym rogu ekranu.
Pomoc
Przed skontaktowaniem się z konsultantem lub w oczekiwaniu na odpowiedź, polecam przejrzeć odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Znajdziesz je w dwóch miejscach:
- w zakładce „Pomoc” na stronie głównej serwisu – to podstrona podzielona na dwie części. W pierwszej wyjaśniono wszystkie najważniejsze pojęcia, na które możesz natrafić podczas obsługi serwisu. Druga składa się z szeregu pytań, które są najczęściej zadawane konsultantom.
-
w okienku pomocy – z tego poziomu zyskujesz dostęp do większej liczby artykułów. Zostały podzielone na kilka sekcji tematycznych, dzięki którym łatwiej będzie Ci znaleźć rozwiązanie konkretnego problemu. Możesz też skorzystać z wyszukiwarki, wprowadzając konkretne zagadnienie, którego dotyczy Twoje pytanie. Artykuły zostały pogrupowane na takie kategorie, jak m.in.:
- do czego tak naprawdę mogę wykorzystać monitoringu internetu,
- dodawanie powiadomień,
- obsługa konta,
- zakładka „Podsumowanie”,
- filtrowanie wyników,
- i wiele innych.
Baza wiedzy – blog
Ostatnie miejsce, w którym możesz szukać odpowiedzi na swoje pytania, to blog. Jest naprawdę rozbudowany i porusza różnorodne zagadnienia. Dotyczy nie tylko obsługi i działania serwisu, ale również wielu wątków z zakresu PR, marketingu czy mediów społecznościowych. Publikowane w nim artykuły podzielone są na kilka głównych kategorii:
- social media,
- porady,
- nowości,
- raporty,
- więcej:
- case study,
- monitoringiem internetu,
- content marketing,
- posty gościnne.
Wpisy są bardzo wyczerpujące i poparte licznymi przykładami. Te dotyczące samego narzędzia zawierają screeny i przydatne instrukcje. Polecam się z nimi zapoznać, a szczególnie przydać się mogą osobom stawiającym pierwsze kroki w świecie monitoringu. Są tworzone przez profesjonalistów, ale jednocześnie pisane przystępnym językiem.
Szczególnie spodobała mi się sekcja „Case Study”, omawiająca konkretne sytuacje zdarzające się w internecie. Na realnych przykładach tłumaczone są tam mechanizmy istotne z punktu widzenia osób prowadzących firmy widoczne w sieci. Nie brak też wskazówek kierowanych do określonych grup, prezentujących możliwości monitoringu w wybranych branżach. To inspirujące materiały, z których wypływające wnioski masz szansę przenieść na grunt własnego biznesu.
Narzędzie do monitoringu internetu. Jak Brand24 działa w praktyce?
Wiesz już, że możesz wykorzystać Brand24 do monitorowania internetu w czasie rzeczywistym i nie tylko. Sprawdzisz z jego pomocą serwisy informacyjne, treść mediów społecznościowych czy negatywne opinie w serwisach rankingowych. Czas więc teraz przejść do następnego kroku, czyli praktycznego wykorzystywania tego narzędzia. Poniżej wyjaśniłem, jak zacząć z niego korzystać, opisywałem jego interfejs i najważniejsze zakładki.
Jak założyć konto w Brand24?
Aby skorzystać z możliwości oferowanych przez Brand24, konieczne jest założenie konta użytkownika. Aby się zarejestrować, otwórz oficjalną stronę usługodawcy. Na niej, na środku oraz w prawym górnym, znajdują się zielone przyciski „Załóż darmowe konto„. Naciśnij jeden z nich.
System przekieruje Cię do ekranu rejestracyjnego. Musisz podać tam dane, które będą używane w przyszłości podczas logowania:
- adres e-mail,
- hasło.
Następnie naciśnij „Załóż darmowe konto„. Opcjonalnie możesz też zapisać się od razu do newslettera serwisu. W jego ramach będziesz otrzymywać zarówno treści marketingowe i sprzedażowe, jak i wiele informacji dotyczących samego monitorowania sieci. Nie jest to jednak obowiązkowe.
Kolejny krok dotyczy już praktycznego aspektu działania serwisu. W pustym polu musisz wpisać zwrot kluczowy, który zamierzasz monitorować. Jeśli od razu chcesz podać ich kilka, oddziel je przecinkami. Ja dla przykładu posłużę się nazwą ogólnopolskiego portalu informacyjnego: TVN. Jest ona unikatowa, powszechnie znana i cytowana przez wiele miejsc w internecie. Powinno więc przyczynić się to do otrzymania interesujących wyników monitoringu. Po wpisaniu odpowiedniego hasła zatwierdź je enterem i naciśnij zielony przycisk na dole – „Utwórz projekt„.
Przez chwilę system będzie zajmował się „wczytywaniem fraz do Twojego projektu”. Po kilkunastu sekundach otrzymasz natomiast dostęp do swojego konta. Następnie nastąpi przekierowanie do panelu użytkownika. Od razu otrzymasz też szereg przydatnych danych i zwięzłe powitanie.
Interfejs Brand24 – przegląd
Brand24 bardzo pozytywnie zaskoczył mnie wyglądem panelu użytkownika. Interfejs jest przemyślany, czytelny, a poszczególne funkcje umieszczono w intuicyjny sposób. Składa się z trzech głównych części:
-
lewego menu – w tym miejscu wymienione są wszystkie projekty, nad którymi pracujesz. Oprócz nich masz też dostęp do:
- tworzenia nowych projektów,
- video przewodnika,
- informacji o nadchodzących webinarach Brand24,
- zapisania się na najbliższy webinar;
- górnego menu – znajdziesz tu zawartość zakładki, którą akurat przeglądasz. Domyślnie są to „wzmianki” dotyczące otwartego projektu;
-
widoku głównego – prezentuje zbiór wszystkich najważniejszych informacji dotyczących wzmianek o frazach, które śledzisz. Wszystko wyświetlane jest w skróconej formie, tworząc „informacyjną pigułkę” na temat danego zagadnienia. Do Twojej dyspozycji są dwie kolumny:
-
lewa – prezentuje wyniki dotyczące poszczególnych wzmianek i sentymentu w podziale na dni, tygodnie i miesiące. Wyświetla ostatnie wzmianki, wraz z ich szczegółami. Z tego poziomu możesz:
- odpowiedzieć na wzmiankę,
- otagować ją,
- usunąć z raportu,
- dodać do raportu,
- zablokować stronę,
- zablokować autora;
-
prawa – zawiera filtry prezentowanych informacji, takie jak:
- kategorie (źródła wzmianek, m.in. Facebook, newsy, fora, Instagram, video itd.),
- sentyment (negatywny, neutralny i pozytywny),
- influencer score (w skali od 1 do 10),
- autora,
- ważność (wszystkie i tylko ważne),
- filtr SPAMu (Co to jest SPAM?) (niski, średni i wysoki),
- odwiedzone (wszystkie, tylko odwiedzone i tylko nieodwiedzone),
- domenę,
- tagi (nieotagowane i wzmianki pdf).
-
lewa – prezentuje wyniki dotyczące poszczególnych wzmianek i sentymentu w podziale na dni, tygodnie i miesiące. Wyświetla ostatnie wzmianki, wraz z ich szczegółami. Z tego poziomu możesz:
Najważniejsze zakładki Brand24
Interfejs Brand24 ma dużo zakładek i opcji, których omówienie byłoby bardzo czasochłonne. Skupię się więc tylko na tych najważniejszych, które mogą okazać się pomocne dla większości użytkowników. Najpierw omówię konkretny projekt i wszystkie funkcje dostępne w jego zakresie. Następnie przejdę do opisania na jego podstawie sekcji raportów, a na koniec przybliżę omawiane już wcześniej integracje.
-
Projekty – wszystkie stworzone projekty są widoczne w menu po lewej stronie. Naciskając ikonę śrubki, przejdziesz do sekcji zawierającej wszystkie najważniejsze informacje:
- poszukiwane słowa,
- źródła,
- powiadomienia,
- raporty,
- dodatkowe źródła,
- Facebook i Instagram.
Pod danym projektem w lewym menu są też dostępne bardziej szczegółowe zakładki:
-
wzmianki – wspominałem o nich wcześniej. Możesz filtrować je w zależności od np. popularności, autorów, domen itd. Ponadto masz dostęp do:
- wyboru planu płatnego,
- sekcji pomocy,
- integracji serwisu z rozwiązaniami zewnętrznymi,
- panelu użytkownika;
-
podsumowanie – zawiera wszystkie najważniejsze informacje o danym projekcie. Możesz sprawdzać je w na przestrzeni dni, tygodni, miesięcy, ale też własnego zakresu czasu. Są prezentowane w bardzo skróconej formie, a dotyczą m.in.:
- najpopularniejszych wzmianek,
- najnowszych wzmianek,
- podsumowania uwzględniającego na przestrzeni danego okresu:
- łączną liczbę wzmianek,
- zasięg SM,
- interakcje,
- pozytywne wzmianki,
- negatywne wzmianki,
- zasięg social media,
- top publicznych profili,
- najbardziej wpływowe strony,
- statystyki,
- źródła;
-
analiza – tutaj umieszczone zostały wszelkie metryki dotyczące danego projektu. Możesz je analizować i oceniać w perspektywie działalności i dalszego rozwoju swojej marki. W zależności od Twoich potrzeb skupisz się na najpopularniejszych wynikach lub publikacjach znajdujących się na najbardziej obserwowanych profilach. Zyskasz dostęp do podsumowania:
- wszystkich wzmianek,
- wzmianek w mediach społecznościowych,
- wzmianek poza mediami społecznościowymi,
- zasięgów generowanych w social mediach,
- zasięgów generowanych poza social mediami,
- integracji w social mediach,
- UGC (wzmianki generowane przez użytkowników prywatnych w SM),
- polubień w SM,
- wzmianek video,
- pozytywnych wzmianek,
- negatywnych wzmianek,
- ekwiwalentu reklamowego.
-
źródła – prezentuje w zbiorczej formie źródła, z których pochodzą wszystkie wzmianki dotyczące określonego przez Ciebie zagadnienia. Przydaje się to np. do odnajdywania nowych grup odbiorców czy influencerów, którzy mogą być zainteresowani współpracą. Znajdziesz tu podział na konkretne strony, wraz z liczbą:
- wpisów,
- wizyt,
- influence score;
-
influencerzy – sekcja bliźniacza do „źródeł”, tym razem jednak obrazująca profile konkretnych twórców i autorów w internecie. Prezentuje je zgodnie z popularnością, biorąc pod uwagę:
- serwis,
- liczbę wpisów zawierających daną frazę,
- liczbę osób śledzących,
- voice share,
- szacowany wpływ,
- influence score;
-
raporty – w tej sekcji możesz skonfigurować i stworzyć raporty na podstawie danych zebranych przez serwis. Zależnie od Twoich potrzeb masz do dyspozycji:
- raporty mailowe,
- raporty PDF,
- raporty Excel,
- Infografiki.
Zasady działania każdego z tych rozwiązań są dość podobne. Najpierw musisz określić przedział czasowy, którego ma dotyczyć konkretny raport. Następnie wybierasz dane, które mają się w nim znaleźć. Dalej wybierasz dostępne opcje dodatkowe i generujesz plik. W dalszej części tej recenzji omówię cały ten proces krok po kroku;
integracje – pozwalają na rozwinięcie możliwości Brand24. Możesz dzięki nim np. połączyć swój profil użytkownika z mediami społecznościowymi. Wystarczy tylko, że naciśniesz przycisk odpowiedzialny za integracje i wybierzesz np. „Facebook i Instagram”. Następnie naciśnij „Połącz konta Facebook/Instagram” i gotowe. Od tej chwili możesz zbierać dane z social mediów.
Dodatkowo, w prawym dolnym rogu ekranu, widoczna jest „chmurka” czatu supportu. Z jej poziomu możesz:
- napisać wiadomość na czacie,
- skorzystać z materiałów pomocy,
- wysłać wiadomość do konsultanta.
Jak dodać nowy projekt do Brand24?
Najłatwiejszym sposobem na dodanie projektu do Brand24 jest naciśnięcie zielonego plusika przy przycisku „Projekty” w lewym menu. Po najechaniu na niego zacznie pulsować. Kliknij w niego, by przejść od razu do formularza budowy nowego projektu. Wygląda on dokładnie tak samo, jak ten, przez który przechodziłem podczas zakładania nowego konta.
Ponownie musisz więc w pustym polu wpisać interesujące Cię frazy. Tym razem dla przykładu wpiszę nazwę stacji konkurencyjnej do tej z pierwszej próby, czyli „Polsat”. Po zatwierdzeniu słowa kluczowego enterem naciśnij zielony przycisk „Utwórz projekt” i gotowe!
System przekieruje Cię z powrotem do Twojego konta użytkownika. Tym razem jednak znajdziesz się w sekcji „wzmianki” nowego projektu. Różnicę łatwo można dostrzec dzięki nowemu wyglądowi lewego menu. Jak widzisz, w moim przypadku widnieją teraz w nim dwa projekty:
- Polsat (nowy),
- TVN (założony podczas otwierania konta).
Co ważne, najnowszy projekt zawsze pokazuje się na samej górze i jest „rozwinięty”. Oznacza to, że widać wszystkie dostępne opcje, które są z nim powiązane. Większość z nich omówiłem już wcześniej.
Pojawiła się również nowa aktywna zakładka, dostępna tylko dla użytkowników, którzy mają więcej niż jeden projekt. Mowa tu o „Porównaniu”. Wcześniej też była widoczna, ale naciśnięcie na nią nie przynosiło żadnego efektu. Teraz natomiast mogę wybrać dwa swoje projekty i nacisnąć zielony przycisk „Porównaj„. Dzięki temu zobaczę, czym różnią się dane frazy. Dowiem się, która z nich jest popularniejsza i pod jakim względem. Najważniejsze informacje zostały zawarte w zwięzłej i czytelnej tabeli prezentującej takie aspekty, jak m.in.:
- łączna liczba wzmianek,
- wzmianki w SM,
- wzmianki poza SM,
- zasięg w SM,
- presence score,
- pozytywne i negatywne wzmianki i inne.
Poniżej na wykresach są też w wizualnej formie zestawione:
- wzmianki,
- zasięg,
- pozytywny i negatywny sentyment.
Na wykresach kołowych z kolei zaprezentowane zostały:
- share of voice pod względem zasięgu i wzmianek,
- rozkład sentymentu,
- udział źródeł.
Wszystkie te informacje porównawcze możesz przekształcić w raport w formacie CSV. Wystarczy tylko, że naciśniesz przycisk znajdujący się na górze zakładki. Pobierzesz go w formie pliku prosto na swój dysk.
Jak stworzyć raport w Brand24?
Z narzędzia do monitoringu sieci korzysta wielu użytkowników biznesowych. Są to zarówno rozmaite agencje sprawdzające dane dla swoich klientów, jak i sami właściciele biznesów internetowych. Z tego względu opcja tworzenia raportów jest jedną z najważniejszych funkcji dostępnych w Brand24. Jak jednak skorzystać z niej w praktyce? Pokazałem to na przykładzie wzmianek o frazie „Polsat”, generując raport w formie pliku PDF.
Najpierw przejdź do zakładki „Raport PDF” w sekcji „Raporty”. Znajdziesz go w menu po lewej stronie ekranu. Tam możesz wybrać zakres interesujących Cię dat w kontekście dni, tygodni, miesięcy i własnego przedziału czasowego. Następnie wybierz konkretne dane, na których zależy Ci lub klientowi. Musisz tylko zmienić znacznik przy danym zagadnieniu na zielony. Do wyboru masz m.in.:
- podsumowanie wzmianek,
- liczbę wzmianek per kategoria,
- kluczowe wzmianki,
- najpopularniejsze hashtagi,
- najaktywniejsze publiczne profile,
- i wiele innych.
W kolejnym kroku wybierz dodatkowe opcje, które muszą znaleźć się w raporcie. Możesz w tym miejscu:
- ustawić język raportu (polski lub angielski),
- uwzględnić zapisane filtry lub tagi,
- wprowadzić cytaty,
- dodać logo swojej firmy,
- dodać opis,
- ustawić kolor akcentu.
Po wprowadzeniu wszystkich wytycznych naciśnij zielony przycisk na samym dole – „generuj raport”. System przez chwilę będzie zajęty Tworzeniem dokumentu specjalnie dla Ciebie. Po kilkunastu sekundach plik pojawił się na moim komputerze w formacie .pdf. Muszę przyznać, że wygląda naprawdę profesjonalnie i zawiera wszystkie dane, które zaznaczyłem podczas tworzenia go. W moim przypadku składa się z 5 stron w formacie A4.
Ile kosztuje Brand24?
Dostęp do usługi Brand24 jest płatny i oferowany w formie abonamentowej. Klienci mogą skorzystać z jednej z czterech opcji cenowych:
- Individual (179 zł) – pozwala na użycie 4 zwrotów kluczowych i 5000 wpisów miesięcznie. Przeprowadza aktualizację 2 razy na dobę. Dobry dla stosunkowo niewielkiej firmy, osób rozwijających własne miejsce w sieci czy do poszukiwań ogólnego tematu;
- Team (359 zł) – pozwala na użycie 8 zwrotów kluczowych i nie nakłada ograniczeń w kwestii ilości wpisów. Przeprowadza aktualizację co godzinę. Sprawdzi się zarówno w przypadku niewielkich, jak i średnich firm. Nie zawiedzie nawet agencji z niezbyt rozbudowaną bazą klientów czy firm samodzielnie rozpoczynających monitoring;
- Pro (599 zł) – pozwala na użycie 16 zwrotów kluczowych i nie ma limitu wpisów. Przeprowadza aktualizację co 30 minut i daje dostęp do zaawansowanych funkcji AI. Określany przez usługodawcę za najpopularniejszy, sprawdzi się w przypadku dużych firm i profesjonalnych agencji;
- Enterprise (999 zł) – najdroższy plan dla wymagających. Pozwala na użycie 30 zwrotów kluczowych, nie ma limitu wpisów i prezentuje wyniki w czasie rzeczywistym. To świetne narzędzie dla domów mediowych, dużych marek i agencji obsługujących potężnych i licznych klientów.
Podsumowanie najważniejszych funkcji każdego z pakietów prezentuje poniższe zestawienie. Zaczerpnięte zostało z oryginalnej strony internetowej usługodawcy. Szczegółowe informacje na temat każdego pakietu i dostępne w ich ramach usługi możesz znaleźć w zakładce „Cennik” serwisu. Warto pamiętać, że podane stawki są stawkami netto. Należy do liczyć do nich podatek VAT.
Brand24 nie oferuje żadnego darmowego planu „na własny/prywatny użytek”. Możesz zyskać natomiast bezpłatny dostęp do wszystkich produktów przez 14 dni okresu testowego. Nie wymaga to podawania danych karty bankowej czy regulowania opłat. Po upływie tego czasu musisz natomiast wykupić pakiet płatny lub zrezygnować z usługi.
Dodatkowym rozwiązaniem jest opcja planu indywidualnego. Jest on przygotowywany ściśle pod określoną firmę. Aby z niego skorzystać, musisz skontaktować się bezpośrednio z pracownikami firmy. Po określeniu Twoich potrzeb przygotowana zostanie dla Ciebie umowa ze specjalnym zakresem usług oraz wyceną.
Opinie o Brand24
Brand24 działa na polskim rynku od lat, więc klienci chętnie dzielą się opinią na jego temat. Muszę natomiast przyznać, że wzmianki w większości są całkiem pozytywne. Użytkownicy doceniają łatwość obsługi narzędzia oraz jego rozbudowane możliwości. Wielu podkreśla, że zbierane w internecie dane są następnie prezentowane w przejrzysty sposób. Chwalona jest możliwość przeglądania raportów i ich udostępniania. To wygodne szczególnie w przypadku większych firm czy agencji i specjalistów.
Nie udało mi się znaleźć szczególnie bolesnych słów krytyki czy głosów niezadowolenia. Pojedyncze uwagi dotyczyły ceny narzędzia, które rzeczywiście nie należą do najniższych. W przypadku mniejszych firm korzystanie z tego produktu może ograniczyć się do generowania raportów co pewien czas, właśnie ze względu na koszty. Pojawiły się też sugestie, że monitorowanie sieci w czasie rzeczywistym powinno być dostępne nie tylko w pakiecie najdroższym.
Rozwiązania alternatywne dla Brand24
Brand24 nie jest jedynym rozwiązaniem, pozwalającym na szybką reakcję na wszelkie komentarze dotyczące Twojej firmy (zobacz: Monitoring internetu: jak monitorować social media i wzmianki online?). Bez problemu znajdziesz zarówno darmowe, jak i płatne serwisy, które zbierają i prezentują tego typu dane. Wśród bezpłatnych i ogólnodostępnych wymienić można m.in.:
- Google Trends,
- Google Alerts.
Płatne narzędzia do monitoringu są znacznie bardziej zaawansowane. Wykupienie do nich dostępu możesz natomiast potraktować niczym inwestycję. Pomogą Ci nawiązań kontakt z klientami i zwiększyć grono odbiorców. Wiele z nich ma cenniki dość podobne do Brand24. Wśród produktów wartych uwagi polecić mogę zwrócenie uwagi np. na:
- Instytut Monitorowania Mediów,
- SentiOne.
Nie da się jednoznacznie określić, który z tych serwisów pozwala najuważniej śledzić działania konkurencji. Wszystkie oferują regularne sprawdzanie bardzo wielu źródeł w internecie. Prezentują dane w zwięzłej formie i działają niezależnie od branży. Ostateczną decyzję musisz podjąć samodzielnie, bazując na własnych potrzebach i możliwościach finansowych.
Zalety i wady Brand24
Zalety Brand24
- intuicyjny interfejs,
- łatwa obsługa,
- darmowy okres próbny,
- powiadomienia,
- obsługa i support w języku polskim,
- rozbudowana baza wiedzy,
- czytelne i szczegółowe raporty,
- możliwość generowania profesjonalnie wyglądających raportów (np. w formacie PDF),
- możliwość poszukiwania fraz na dowolny temat (możliwość analizy konkurencji w internecie),
- Influence Score,
- obszerna baza sprawdzanych źródeł,
- zróżnicowane plany płatne,
- wykorzystanie AI,
- możliwość udostępniania raportów i dostępu dla kilku użytkowników.
Wady Brand24
- brak planu darmowego „na prywatny użytek”,
- dość wysoka cena poszczególnych pakietów narzędzia,
- możliwość monitoringu w czasie rzeczywistym wyłącznie w najdroższym planie,
- najtańsza wersja narzędzia pozwala na monitorowanie wzmianek w internecie tylko 2 razy na dobę.
Monitoring internetu z Brand24. Czy warto z niego skorzystać?
Sprawdzanie swojej pozycji w internecie oraz uważne obserwowanie zachowań konkurencji, jest niezwykle istotne. Nawet jeśli uważasz, że na razie nie ma takiej potrzeby, to w przyszłości możesz zmienić zdanie. Warto więc wcześniej zorientować się, gdzie znaleźć najlepsze rozwiązanie i na co zwrócić uwagę przy jego wyborze. Dzięki temu Twoja firma znajdzie się bliżej klientów i dotrze do nowych odbiorców. Będziesz też w stanie błyskawicznie reagować na wszelkie sytuacje kryzysowe.
Brand24 bez wątpienia jest jednym z najbardziej profesjonalnych serwisów pozwalających śledzić wzmianki na temat firmy. Oferuje bardzo długą listę funkcji, które przydadzą się zarówno potężnym firmom czy agencjom, jak i freelancerom czy osobom początkującym. Tym ostatnim sprzyja ponadto wyjątkowo intuicyjny i przejrzysty interfejs, którego obsługa bardzo pozytywnie mnie zaskoczyła. Znajdowanie poszczególnych opcji nie jest żadnym wyzwaniem, podobnie jak odczytywanie raportów oraz korzystanie z dodatkowych funkcji. Samodzielnie zresztą możesz wszystko sprawdzić, korzystając z 14-dniowego okresu próbnego.
Oczywiście Brand24 ma swoje wady i nie jest idealny. Na pierwszy plan wychodzi cena, która w przypadku mniejszych biznesów może wydawać się dosyć wysoka. W dodatku najtańszy plan nie jest zbyt wydajny i stosunkowo rzadko monitoruje sieć. Mimo to natomiast polecam ten serwis. Moim zdaniem jest on jedną z najlepszych propozycji dostępnych na rynku w swojej branży.