🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

19 min. czytania

Monitoring internetu: jak monitorować social media i wzmianki online?

Monitoring internetu

Fot. Storyset

Jak monitorować social media i wzmianki online? Dlaczego warto? Najlepsze narzędzia do monitoringu internetu (3 darmowe i 3 płatne).

Spis treści
Strona WWW

Jak przebiega proces monitoringu internetu i dlaczego warto poświęcić mu nieco uwagi? To jedna z praktyk, która może pomóc Twojej marce. Śledź wszelkie wzmianki o swojej firmie i reaguj, umacniając jej pozycję w sieci.

Monitoring internetu i śledzenie wzmianek w mediach społecznościowych bywa bardzo przydatne. Każdego dnia w rozmaitych serwisach użytkownicy publikują dziesiątki wpisów, komentarzy i treści różnego rodzaju. Obserwowanie ich pozwala na dotarcie do wielu potencjalnie istotnych informacji na temat firmy, marki, produktu czy branży.

Masz szansę dowiedzieć się w ten sposób, co odbiorcy i użytkownicy sądzą na temat Twojej oferty. Często dzięki informacjom z mediów społecznościowych możesz pozyskać o wiele więcej informacji niż z tradycyjnych serwisów do wystawiania opinii. W dodatku w czasie rzeczywistym obserwujesz nastroje, wykorzystując to w swojej strategii marketingowej. Aby jednak taka analiza danych była skuteczna, warto znać narzędzia służące do monitoringu internetu.

Na czym polega monitoring internetu?

Monitoring mediów społecznościowych i internetu to technika pozwalająca na obserwację różnych miejsc w sieci pod względem danego zagadnienia. Można powiedzieć, że w praktyce pozwala obserwować konkretne słowa kluczowe, wykorzystywane przez użytkowników. W ten sposób zyskujesz szansę na śledzenie wszystkiego, co internauci piszą na dany temat. W zależności od Twoich potrzeb może dotyczyć to zarówno Twojej marki, jak i innego, dowolnego zagadnienia.

Monitorowanie takich informacji w internecie może przynieść Ci szereg korzyści:

  • odkrywasz potrzeby klientów,
  • dowiadujesz się, gdzie w internecie „przebywają” Twoi klienci,
  • masz możliwość porównywania opinii na temat Twój firmy i produktów oraz konkurencji,
  • analizujesz negatywne komentarze i możesz w odpowiedni sposób reagować na nie,
  • unikasz potencjalnych sytuacji kryzysowych,
  • znajdujesz miejsca na platformach społecznościowych i nie tylko, zrzeszające Twoich potencjalnych klientów,
  • zbierasz informacje, na podstawie których przygotowujesz skuteczniejsze kampanie marketingowe,
  • docierasz do liderów opinii, którzy rekomendują (bądź nie) dane produkty,
  • możesz zwiększyć widoczność swojej marki w sieci dzięki aktywności i zaangażowaniu.

Monitorowanie mediów społecznościowych i innych miejsc umożliwia poznanie zwyczajów Twoich odbiorców. To natomiast pozwala szybko reagować na zmiany ich nastrojów i lepiej dostosowywać ofertę. Możesz w każdej chwili dołączyć do dyskusji, odpowiadać na pytania, zachęcać i pokazywać swoje zaangażowanie. Zwiększasz w ten sposób zasięg swojej marki. Promujesz produkt czy usługę między potencjalnymi klientami, praktycznie bez żadnych dodatkowych kosztów.

Media społecznościowe i nie tylko. Co przeszukuje monitoring internetu?

Media monitoring nie jest określeniem dotyczącym wyłącznie jednego narzędzia czy „techniki działania”. To ogólne określenie opisujące bardzo zróżnicowane serwisy i ich funkcje. Wszystkie mają natomiast taki sam cel – penetrowanie sieci w celu wyszukiwania konkretnych fraz czy informacji. Od konkretnego rozwiązania zależy natomiast, jakie dokładnie źródła bierze pod uwagę.

Najbardziej efektywne i skuteczne są zazwyczaj działania monitorujące:

  • social media (Facebook, Twitter, Instagram itp.),
  • fora internetowe,
  • komentarze na stronach internetowych i na rozmaitych portalach umożliwiających komentowanie,
  • sklepy internetowe pozwalające nie tylko na zakupy online, ale i pozostawianie komentarzy,
  • portale aukcyjne,
  • serwisy służące do oceniania i wystawiania opinii,
  • opinie w Google.

Większość narzędzi służących do monitoringu internetu działa na podobnej zasadzie. Określasz w nich najpierw frazy, na których temat chcesz dowiedzieć się możliwie jak najwięcej. Następnie precyzujesz, jakich kanałów dotyczy raportowanie (czasem serwis sam określa miejsca będące jego celem). Na koniec otrzymujesz spis wzmianek, wraz z linkami, które do nich prowadzą. Możliwe jest dzięki temu nie tylko analizowanie zdobytych informacji, ale i np. błyskawiczna odpowiedź na pytanie, jakie zadał użytkownik.

Social media monitoring i śledzenie wzmianek w internecie – do czego możesz je wykorzystać?

Monitorując media społecznościowe i inne miejsca w sieci, możesz dowiedzieć się wielu rzeczy na dany temat. Skorzystanie z tego typu strategii jednak może mieć rozmaite cele. Wszystko zależy od konkretnego kierunku rozwoju firmy, Twoich oczekiwań czy aktualnych potrzeb. Poniżej znajdziesz kilka najpopularniejszych sposobów wykorzystania tego typu danych, np.:

  • poszukiwanie klientów,
  • poszukiwanie influencerów,
  • poszukiwanie opinii,
  • zwiększanie świadomości marki,
  • dialog z konsumentem,
  • analiza i przygotowywanie kampanii reklamowych,
  • wsparcie sprzedaży,
  • reagowanie na kryzysy i zapobieganie im.

Rzecz jasna nie każdy z tych podpunktów musi dotyczyć konkretnie Twojej sytuacji. Wręcz przeciwnie, social media monitoring często ma wyłącznie jeden, ściśle określony cel. Chcesz jedynie dowiedzieć się, gdzie szukać nowych klientów lub dokonać analizy ich nastrojów? Nic nie stoi na przeszkodzie, by wykorzystać monitoring właśnie do tego. Po zebraniu kompletu danych szkoda natomiast by było je zmarnować. Warto więc wykorzystać je, by „przy okazji” odpowiedzieć również na Twoje inne pytania, bez dodatkowych kosztów.

Szukanie klientów w mediach społecznościowych i w innych miejscach

Płatne kampanie w Google czy mediach społecznościowych nie należą do najtańszych. Ich obsługa w dodatku bywa dość skomplikowana i czasochłonna. Z tego względu polecane jest zatrudnianie do nich doświadczonych specjalistów. To jednak dodatkowo podnosi koszty zwiększania bazy odbiorców i docierania do nowych użytkowników.

Wiele firm ma z góry ustalone budżety reklamowe i bierze te wydatki pod uwagę. W przypadku mniejszych firm czy optymalizacji procesu promocyjnego jednak warto rozważyć social media monitoring i monitoring internetu. W jaki sposób mogą wpłynąć na zasięg Twojej firmy i obszar, w którym działasz?

Przede wszystkim pozwolą Ci odszukać miejsca, w których są aktywni Twoi potencjalni klienci. W ten sposób najłatwiej jest trafić na grupy, czaty czy fora skupiające osoby rzeczywiście zainteresowane daną tematyką. Następnie informacje o nich możesz w łatwy sposób wykorzystać, odpowiednio kreując nową kampanię marketingową. Warto też w takich społecznościach pokazywać swoją aktywność i zaangażowanie. Dzięki udzielaniu się w dyskusji klienci zauważają Twoje poważne podejście do biznesu. Wypracujesz ponadto wizerunek specjalisty, co przełoży się na poważne podejście do całej marki.

Nie każdy, kto w mediach społecznościowych wyraził zainteresowanie jakimś tematem, rzeczywiście jest zaangażowany w potrzebnym Ci kontekście. W wielu branżach można trafić na obserwatorów i sympatyków, którzy jednak nie podejmują działań zakupowych. Docieranie do nich z przekazem marketingowym jest więc przepalaniem budżetu. Za sprawą monitoringu social media mogą dać Ci natomiast dostęp do osób rzeczywiście skłonnych skorzystać z Twoich usług. Dobrze dobrane słowa kluczowe wskażą Ci bowiem content pasujący do profilu firmy. Po tym śladzie trafisz z kolei do osób o odpowiadającym Ci profilu.

Poszukiwanie liderów opinii (influencerów)

W mediach społecznościowych (i nie tylko) nie brak tzw. liderów opinii. Bywają nazywani także influencerami, lecz nie chodzi tu o osoby z pierwszych stron gazet i celebrytów. Mowa o użytkownikach mających zasięg, zaufane grono odbiorców i autorytet w danym temacie. Często są to np. aktywni użytkownicy forów, uczestnicy dyskusji czy administratorzy grup na platformach społecznościowych.

Zdanie takich osób ma znaczenie i jest w stanie przekonać do danego produktu lub usługi wielu innych użytkowników. Warto więc poprzez monitoring mediów szukać tych szczególnych jednostek i nawiązywać z nimi współprace. Ze względu na niecodzienny charakter, często opierają się one na barterze czy niewielkim wynagrodzeniu. Pomagają natomiast w rozwoju marek i szczególnie lubiane są m.in. przez:

  • niewielkie firmy z ograniczonymi budżetami reklamowymi,
  • samodzielnych twórców autorskich produktów i usług,
  • nowe firmy wchodzące dopiero na rynek,
  • firmy działające w niszowych i niecodziennych branżach, gromadzących specyficznych odbiorców.

Szukanie opinii na temat marki, produktów i usług

Osoby działające w internecie doskonale wiedzą, jak istotny jest feedback. Nie brak marek zachęcających klientów do pozostawiania komentarzy czy dzielenia się opiniami na ich temat. Nie zawsze jednak takie formy znajdują odzwierciedlenie w rzeczywistości. Często internauci chętniej dzielą się swoimi spostrzeżeniami w innych miejscach. Nie zawsze z kolei znalezienie ich, a tym bardziej dotarcie do nich, jest łatwe.

Media monitoring zdecydowanie ułatwia to zadanie. Po wpisaniu danych fraz możesz filtrować content publikowany przez użytkowników w różnych miejscach. Od razu więc zauważysz, gdy ktoś użyje charakterystycznego zwrotu, nazwy produktu czy nazwy Twojej firmy. To z kolei może doprowadzić Cię do rzetelnych ocen, wystawianych przez prawdziwych klientów.

Zwiększanie świadomości marki i dialog z konsumentem

Zaletą monitoringu internetu jest to, że Twoja marka staje się widoczna. Zależnie od miejsca udostępnień opinii i rodzaju swojej działalności, możesz brać udział w dyskusjach. W przypadku mediów społecznościowych jest to możliwe nawet pod nazwą własnej firmy, z poziomu kont firmowych. W ten sposób okazujesz swoje zainteresowanie i uczestniczenie w życiu klientów. To przykład Twojej troski i zaangażowania. Zwiększasz świadomość brandu, który potencjalni odbiorcy kojarzą i postrzegają jako wiarygodny.

Nie bez znaczenia jest ponadto umiejętne prowadzenie dialogu z konsumentami. Odpowiadasz na ich skargi, doceniasz zaangażowanie i rozwiewasz wszelkie wątpliwości. Warto w takim przypadku dostosować język komunikacji do profilu odbiorców. Dzięki temu z poziomu anonimowej firmy stajesz się „prawdziwym człowiekiem”. Kimś, kogo mogą o coś zapytać i liczyć na prawdziwą odpowiedź.

Analiza kampanii marketingowych

Każda akcja marketingowa dostarcza organizatorowi szereg cennych informacji. Nie liczą się wyłącznie wyniki „klikalności” czy wzrost sprzedaży. Istotny jest bowiem również odbiór Twoich działań i opinia odbiorców na ich temat. Tych aspektów natomiast nie da się uzyskać bezpośrednio ze standardowych statystyk. Oczywiście brak odzewu czy niskie zainteresowanie wskazują, że coś jest nie tak. Przyczyny natomiast mogą być różnorodne i czasem trudno jest sprecyzować ich źródło.

Monitorując social media, masz szansę szybko zebrać informacje na temat przeprowadzanych działań marketingowych. Duża liczba wspomnień o akcji dostarczy Ci ogromu informacji. Wśród komentarzy znajdziesz też cenne wskazówki, porady i wiele innych głosów, które możesz wykorzystać na swoją korzyść. Następnie bez trudu zestawisz je z faktycznymi wynikami kampanii, weryfikując aktualną strategię.

Co istotne, nawet brak wzmianek w monitoringu jest cenną wskazówką. W zależności od efektów kampanii może to świadczyć np. o małym zainteresowaniu lub skuteczności. Nie bez znaczenia jest zresztą sam cel zorganizowanej akcji. Te skupione na promocji marki powinny wywoływać dyskusje. Sprzedażowe z kolei mają przynosić zysk, ale towarzyszące im głosy to kolejne, cenne wskazówki dla organizatora.

Często w tym kontekście możesz trafić na dwa pojęcia:

  • social monitoring,
  • social listening.

Pierwszy z wymienionych wchodzi w skład tego drugiego. Oba są natomiast procesami stosowanymi przez specjalistów od marketingu. Social monitoring polega na zbieraniu wszystkich dostępnych danych. Na ich podstawie dokonywana jest ocena skuteczności kampanii. Z jego pomocą możliwe jest też mierzenie cyfrowej reputacji marki. Social listening to natomiast przekucie zebranych informacji w realne działanie. Skupia się na wdrażaniu nowych rozwiązań i opracowywaniu realnych, skutecznych strategii. Dopracowanie tej ścieżki postępowania może przynieść Ci znaczne korzyści i sprzyjać rozwojowi firmy.

Wsparcie sprzedaży

Social media, fora i inne miejsca, w których odbiorcy i klienci zabierają głos, mogą stanowić skuteczne pole do promocji. Te płatne są zwykle dość kosztowe, ale wsparcie sprzedaży może też przybierać nieco inną formę. Mowa tu m.in. o tzw. marketingu szeptanym, czyli polecaniu i wskazywaniu marki w naturalny sposób.

Umiejętna realizacja tego założenia może zwiększyć zyski firmy, jednocześnie nie irytując odbiorców. Przestrzegam natomiast przed wykupowaniem fałszywych komentarzy, publikowanych z nieprawdziwych kont. To działanie nieetyczne i nieuczciwe, którego należy unikać. Zdecydowanie lepiej sprawdzają się tu rzetelne głosy, np. doradzające osobom poszukującym konkretnych rozwiązań.

Z łatwością możesz monitorować zapytania pokroju „Jaki wybrać…”, „Kto poleci…” itp. Po ich namierzeniu odpowiadaj, wskazując swoją markę. Dzięki temu potencjalny klient nie zostanie zignorowany. Otrzyma rzeczową i konkretną odpowiedź od eksperta, który w dodatku wyręczy go w poszukiwaniach. Ty przy okazji okażesz swoje zaangażowanie, poprawisz widoczność marki i być może doprowadzisz do sprzedaży.

Zabezpieczenie przed kryzysem i szybka reakcja

Śledzenie udostępnień danych fraz to metoda antykryzysowa. Pozwala z wyprzedzeniem odkrywać nieprawdziwe publikacje, awantury i inne treści, które mogłyby zaszkodzić Twojej firmie. W ten sposób masz szansę dotrzeć do kontrowersyjnych opinii czy komentarzy, zanim jeszcze dostaną się do opinii publicznej. Obecnie natomiast czasem zwykła plotka w kilka minut zostaje zauważona przez branżowe media czy ogólnopolskie portale. Po jej pokazaniu w takim miejscu niejednokrotnie rośnie do rozmiarów kryzysu wizerunkowego.

Wczesne „wytropienie” takiej sytuacji może uchronić Cię od wielu nieprzyjemnych sytuacji. Czasem głos producenta czy twórcy wystarczy, by burza minęła i nie przerodziła się w prawdziwy sztorm. Z drugiej strony w ten sposób pokazujesz też klientom, jak ich traktujesz i postrzegasz. Jeśli odpowiesz rzeczowo i konkretnie, wyjaśniając sytuację, możesz zapanować nad sytuacją. Nawet gdy oskarżenia czy zarzuty są prawdziwe, masz okazję się do nich odnieść. Często przyznanie się do błędu jest warte więcej (i bardziej doceniane przez odbiorców) niż najlepsza kampania „wybielająca” wizerunek.

Monitoring – social media i nie tylko. Polecane narzędzia

Chcesz obserwować wzmianki i stosować do rozwoju marki monitoring? Social media, fora i internet możesz kontrolować przy pomocy wielu narzędzi. Część z nich jest darmowa i powszechnie dostępna. Mimo to wykorzystywana bywa zarówno przez amatorów, jak i specjalistów, profesjonalnie zajmujących się analizą danych i marketingiem. Nie brak na rynku też rozwiązań płatnych, oferujących znacznie więcej przydatnych funkcji.

Poniżej przedstawiłem zarówno darmowe, jak i płatne rozwiązania, które mogą Ci się przydać. Porównaj ich funkcje i znajdź to, które najlepiej spełnia Twoje oczekiwania. Warto rozważyć ponadto jednoczesne wykorzystanie kilku serwisów. W ten sposób możesz zdecydowanie zwiększyć ilość zbieranych danych. To natomiast ułatwi Ci wyciąganie trafnych wniosków i dalsze zarządzanie firmą.

Darmowe narzędzia

Zacznę od narzędzi, do których dostęp ma każdy internauta. Nic nie kosztują, ale też nie są najlepsze. Mogą natomiast stanowić dość przydatne „wsparcie” monitoringu internetu. Musisz jedynie wiedzieć, w jaki sposób najłatwiej jest wykorzystać je na swoją korzyść. Często też pozwoli Ci to spojrzeć na dane z zupełnie nowej perspektywy. Niejednokrotnie bezpłatne opcje są ignorowane przez specjalistów. Masz więc w ten sposób dostrzec coś, co umknęło Twojej konkurencji.

Google

Najbardziej oczywista i podstawowa forma monitorowania internetu to umiejętne korzystanie z przeglądarek internetowych. Zwykle kojarzy się ona właścicielom e-biznesów z pozycjonowaniem SEO i walką o jak najwyższe miejsce w wynikach wyszukiwania. W praktyce jednak możesz wykorzystać ją do zorientowania się, co myślą o Tobie klienci. Jak to zrobić?

Najłatwiejszym sposobem jest oczywiście wpisanie nazwy Twojej firmy, marki czy nazwy produktu i dodanie „opinie” lub „recenzja”. Bardzo możliwe, że wśród wyników wyszukiwania znajdziesz wpisy na forach i w mediach społecznościowych, które okażą się przydatne. Oczywiście nie masz co liczyć tutaj na cuda. To opcja darmowa i niezbyt profesjonalna. Warto natomiast czasem po nią sięgnąć, by wiedzieć, na co trafiają odbiorcy poszukujący np. nazwy Twojego przedsiębiorstwa. To pozwoli Ci spojrzeć na wszystko z innej perspektywy, co bywa bardzo przydatne.

Google Trends

Google Trends to narzędzie sprawdzające, co w danym momencie interesuje odbiorców. Z jego pomocą możesz prześwietlić dane frazy i przekonać się, jak często są wyszukiwane. Nie służy ono bezpośrednio do monitoringu konkretnych słów kluczowych. Stanowi natomiast istotne uzupełnienie szczegółowych danych, kładąc nacisk na masowe trendy.

To darmowe rozwiązanie, dostępne z poziomu przeglądarki. Sprawdzisz w nim zarówno konkretne zwroty, jak i ogólne słowa, które w danym okresie przodują w wyszukiwarce. Na ich podstawie ocenisz np. skuteczność swojej kampanii. Od razu zauważysz, gdy zainteresowanie Twoim produktem i marką zacznie rosnąć. Zestawienie tego z podejmowanymi w danym okresie działaniami przyniesie natomiast pomocne wnioski.

Google Alerty

Alerty Google

To trzecia, darmowa propozycja od amerykańskiego giganta. W odróżnieniu od dwóch poprzednich, Google Alert rzeczywiście może dostarczyć Ci bardzo konkretne informacje. Z jego pomocą wyśledzisz wszystkie wzmianki dotyczące danej frazy w internecie. Jedyne, czego potrzebujesz, by z niego skorzystać, to konto Google.

Działanie Google Alert nie jest skomplikowane. Wszystko, co musisz zrobić, to wpisać w pasku wyszukiwarki interesującą Cię frazę. Google doda ją do swojej bazy, a następnie będzie informować Cię o każdorazowym użyciu jej w internecie. Odbywa się to za pomocą powiadomień e-mail.

Fakt, że nie jest to najwygodniejsza forma. Może być kłopotliwa, jeśli chcesz monitorować całą branżę i wiele zagadnień. Maili jest wtedy bardzo dużo i problemem jest znalezienie wśród nich czegoś użytecznego.

Z drugiej strony jest to rozwiązanie bezpłatne i ogólnodostępne. Ma też możliwość grupowania danych według języka i regionu. Stanowi ponadto świetne uzupełnienie płatnych narzędzi, gdy w grę wchodzi szukanie unikatowych fraz. Doskonale sprawdzi się w przypadku niepowtarzalnych nazw firm czy produktów. W takiej sytuacji błyskawicznie dostaniesz powiadomienie z odnośnikiem i zyskasz szansę na szybką reakcję.

Płatne narzędzia do monitoringu social media i internetu

Z monitorowania internetu korzysta wielu przedsiębiorców działających online. Zapotrzebowanie na tego typu usługi sprawia, że na rynku nie brak firm specjalizujących się w tego rodzaju działalności. Poniżej wymieniłem i krótko opisałem niektóre, cieszące się szczególną popularnością wśród polskich użytkowników.

Wszystkie umożliwiają zbieranie wielu przydatnych informacji i prezentację ich w przystępnej, wygodnej formie. Specjalizują się w języku polskim i doskonale sprawdzają na naszym rynku. W części przypadków natomiast ich działanie można jeszcze dodatkowo rozszerzyć. Dzięki temu z powodzeniem wykorzystasz je również, jeśli Twoja firma działa na arenie międzynarodowej.

Brand24

Brand24 to jedno z najbardziej cenionych i najczęściej wykorzystywanych narzędzi do monitoringu. Wśród oferowanych przez niego funkcji są m.in.:

  • analiza sentymentu (automatycznie określa intencję wypowiedzi – pozytywną, neutralną lub negatywną),
  • strumień wzmianek,
  • wykres natężenia dyskusji,
  • statystyki marki,
  • influence score (klasyfikacja źródeł wyników).

Narzędzie to pozwala na ustawianie powiadomień dotyczących zdefiniowanych filtrów. Same wyniki również możesz segregować i kategoryzować w zależności od istotnych dla Ciebie wytycznych. Zebrane informacje natomiast wyeksportujesz, udostępnisz czy prześlesz w formie infografiki.

Brand 24 ma jasno opisany cennik. Po 14 dniach okresu próbnego możesz zdecydować się na jeden z czterech planów:

  • Individual (179 zł miesięcznie) – dobry w przypadku niewielkiej firmy lub monitorowania jednego, ogólnego tematu. Pozwala na wyszukanie 4 zwrotów kluczowych i zapewnia aktualizację wyników 2 razy na dobę;
  • Team (359 zł miesięcznie) – rozwiązanie dla mniejszych i średnich firm. Raczej sprawdzi się w przypadku biznesów dopiero rozwijających się i rozpoczynających pracę z monitoringiem. Pozwala na wyszukanie 8 zwrotów kluczowych i aktualizuje prezentowane dane co godzinę;
  • Pro (599 zł miesięcznie) – opcja oznaczona przez serwis jako najpopularniejsza. Sprawdzi się zarówno w przypadku większych firm, jak i agencji marketingowych. Pozwala na śledzenie 16 zwrotów kluczowych i aktualizuje dane co 30 minut;
  • Enterprise (999 zł miesięcznie) – plan dla najbardziej wymagających. Dobry w przypadku potężnych agencji, domów mediowych i marek działających na ogromną skalę. Pozwala na sprawdzenie 30 zwrotów kluczowych, a dane prezentuje w czasie rzeczywistym.

Instytut Monitorowania Mediów

Instytut Monitorowania Mediów (IMM)

Instytut Monitorowania Mediów działa w polskim internecie od 2000 roku. Biorąc pod uwagę tak długi staż trudno się dziwić, że to jedna z najbardziej zaufanych platform tego typu. Zależnie od Twoich potrzeb możesz skorzystać w nim z monitoringu:

  • internetu,
  • social mediów,
  • prasy,
  • radia i telewizji,
  • zagranicznego.

Dostępne są w nim moduły analityczne, raporty i rozbudowane analizy mediowe. Jeśli chcesz, możesz też skorzystać z aplikacji mobilnej. To naprawdę rozbudowana oferta, zapewniająca dostęp do bardzo wartościowych danych. W ramach działania oferuje wsparcie ekspertów w zakresie poszukiwania słów kluczowych oraz przydatne alerty. Prześwietlanie wzmianek w mediach społecznościowych jest rozszerzone o szereg informacji dodatkowych, takich jak m.in.:

  • polubienia,
  • udostępnienia,
  • liczbę komentarzy,
  • liczbę fanów.

Wadą Instytutu Monitorowania Mediów jest to, że nie ma przejrzystego, odgórnego cennika. Musisz wypełnić formularz na stronie internetowej i uściślić, jakie dokładnie usługi są Ci potrzebne. Dopiero wtedy skontaktuje się z Tobą specjalista, która ustali indywidualną ofertę. Cały proces zajmuje więc dość dużo czasu i wymaga zaangażowania, które niekoniecznie musi w każdym przypadku zakończyć się podpisaniem umowy.

SentiOne

SentiOne zdobył uznanie, promując się wykorzystywanie na szeroką skalę sztucznej inteligencji. Promuje się jako narzędzie pozwalające na zaawansowany social listening, które umożliwia m.in.:

  • wykrywanie tonu i kontekstu wypowiedzi,
  • analitykę danych online,
  • generowanie automatycznych raportów,
  • algorytm wykrywania kryzysów,
  • analizę grupy docelowej,
  • analizę konkurencji.

Zaletą tego rozwiązania jest bardzo wiele funkcji dostępnych z poziomu jednego narzędzia. Wspiera na profesjonalnym stopniu nawet do 117 języków (w tym oczywiście polski). Pozwala ponadto na skuteczne zarządzanie reputacją marki w internecie i daje dostęp do obsługi klienta oraz asystenta opartych na sztucznej inteligencji. Ponadto umożliwia tworzenie chatbotów i voicebotów, automatyzujących i poprawiających komunikację z klientami.

Cennik SentiOne, dotyczący monitoringu internetu, podzielony jest na dwa plany:

  • Team Plan (kosztuje 1200 zł miesięcznie) – przeznaczony dla mniejszych firm, specjalistów i osób prowadzących własne strony internetowe. Wspiera tylko jeden język i daje dostęp maksymalnie 5 użytkownikom do 5 projektów. Gwarantuje nieograniczoną liczbę słów kluczowych i wyników. Realizuje monitoring w czasie rzeczywistym, a dane historyczne przechowuje przez 12 miesięcy;
  • Enterprise Plan (wyceniany indywidualnie) – rozwiązanie dla potężnych firm i agencji obsługujących wiele marek. Wspiera do 117 języków i daje dostęp do danych historycznych z ostatnich 36 miesięcy. Gwarantuje monitoring w czasie rzeczywistym, dedykowanego Account Managera, darmową konfigurację konta i onboarding. Ponadto zyskujesz nieograniczoną liczbę:
    • słów kluczowych,
    • użytkowników,
    • wyników.

Na co zwrócić uwagę, wybierając narzędzie do monitoringu internetu?

Wszystkie wymienione wyżej serwisy mają swoje zalety. Pozwolą Ci na social media monitoring, ale prześwietlą też wiele innych miejsc w sieci. Sprawdzą je w czasie rzeczywistym i dostarczą szereg przydatnych danych. Czym się więc kierować przy wyborze tego, który będzie dla Ciebie najlepszy? Polecam zwrócić uwagę przede wszystkim na:

  • monitorowane media i źródła danych – chcesz wiedzieć, jaką mają o Tobie opinię użytkownicy konkretnego serwisu czy medium? Upewnij się, że dane narzędzie pozwala na jego monitoring. W przeciwnym razie możesz otrzymać bardzo wiele informacji, ale nie osiągniesz swojego głównego celu. Jeśli to możliwe, sprawdź też skuteczność konkretnego rozwiązania i sposoby jego działania. Dzięki temu zyskasz pewność, że otrzymywane dane rzeczywiście są wiarygodne;
  • prezentację informacji, ich raportowanie i analizy – możesz monitorować internet przy pomocy najskuteczniejszych narzędzi. Jeśli jednak prezentowane dane nie będą dla Ciebie czytelne, działanie to nie przyniesie satysfakcjonujących efektów. Warto upewnić się, że w wybranej aplikacji raporty są czytelne, regularne i mają formę, która Ci odpowiada. Wskazane ponadto, by automatycznie przygotowywane były ich choćby wstępne czy podstawowe analizy. To szczególnie istotne w przypadku osób dopiero rozpoczynających swoją przygodę z monitoringiem;
  • jakość i bezawaryjność – stały kontakt z klientami może zapewnić Twojej marce szereg korzyści. Do tego jednak konieczny jest social media monitoring i obserwowanie internetu praktycznie bezustannie. W przeciwnym wypadku może umknąć Ci sytuacja, która wpłynie negatywnie na Twój biznes. Przed takim zdarzeniem natomiast uchroni Cię narzędzie doskonałej jakości, które działa cały czas, bez częstych awarii i przerw;
  • support i wsparcie ekspertów – zarówno właściciele własnych serwisów, jak i samodzielni specjaliści czy nawet agencje potrzebują czasem wsparcia supportu. Warto upewnić się, że dane narzędzie udostępnia kilka dróg kontaktu i gwarantuje wysyłkę odpowiedzi w jak najkrótszym czasie. Może Cię to ustrzec przed wieloma problemami i niepotrzebnym stresem;
  • łatwość użytkowania – im bardziej intuicyjna obsługa aplikacji czy narzędzia, tym lepiej. Dzięki temu szybciej zdobędziesz potrzebne Ci informacje i skorzystasz z nich w odpowiedni sposób. Źle zaprojektowana usługa zresztą zniechęca i łatwo zaprzestać korzystania z niej. Monitorowanie mediów społecznościowych i sieci opiera się natomiast na regularności;
  • opinie i komentarze użytkowników – zawsze, wybierając usługi czy produkty różnego typu, polecam czytanie opinii o nich, publikowanych przez internautów. Prawdziwi klienci (zarówno obecni, jak i byli) są najlepszym źródłem informacji. Dzięki nim błyskawicznie poznasz wszelkie mankamenty danego programu. Odkryjesz jego słabsze strony, ale i poznasz główne zalety;
  • recenzje – stanowią idealne uzupełnienie komentarzy internautów. W przeciwieństwie do niezbyt rozbudowanych opinii, teksty eksperckie dokładnie przybliżą Ci szczegóły działania poszczególnych rozwiązań. Wskażą ich mocne i słabe strony i opiszą je od strony technicznej. Ponadto ocenią je z punktu widzenia profesjonalnych użytkowników. To natomiast może zwrócić Ci uwagę na wiele istotnych kwestii.

Który serwis do monitoringu najlepiej pomoże Twojej marce?

Niestety nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na powyższe pytanie. Co więcej, nie powie Ci tego żaden ze specjalistów czy internautów. Wszystko bowiem zależy od Twoich oczekiwań, potrzeb, konkretnej sytuacji, doświadczenia czy zaplecza finansowego. Zmiennych jest tak wiele, że każdemu może odpowiadać coś innego. Postaram się natomiast doradzić Ci, w jaki sposób najłatwiej znaleźć dobre rozwiązanie.

Wypróbuj każde z urządzeń, które wymieniłem w tym artykule. Część jest bezpłatna, a inne mają darmowy okres próbny. Dzięki temu dowiesz się, które z nich dostarcza Ci dokładnie te dane, których potrzebujesz. Przekonasz się też, jak wygląda ich obsługa, poznasz ich wady i zalety, a potem zestawisz je ze stawkami. W ten sposób znajdziesz narzędzie do monitoringu internetu prezentujące najlepszy stosunek jakości do ceny.

Polecam ponadto wybrać jedno narzędzie płatne, a dodatkowo „rozszerzyć” jego możliwości przy użyciu opcji darmowych. W ten sposób za tę samą cenę zyskasz jeszcze więcej możliwości. Ważne jest ponadto wyrobienie nawyku regularnego sprawdzania tych informacji. Dzięki temu będziesz w stanie szybko reagować i uświadomisz użytkowników, że ich zdanie jest dla Ciebie istotne. To natomiast pomoże Twojej marce i ułatwi jej dalszy rozwój.