🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

24 min. czytania

Księgowość Online: TOP 10 biur rachunkowych 2024

Księgowość online

Fot. Storyset

Ranking TOP 10 usług samodzielnej księgowości online i biur rachunkowych online w 2024. Twoja księgowość w 100% przez internet. Gdzie warto?

Spis treści
Hosting - ceny

Jak działa księgowość online, a kiedy lepiej skorzystać z usług biura rachunkowego? Odkryj najlepsze serwisy i firmy w internecie, które pomogą Ci w prowadzeniu firmy oraz dbaniu o rozliczenia.

Księgowość online czy internetowe biuro rachunkowe bywa nieocenionym wsparciem dla przedsiębiorców. Nie tylko stanowi profesjonalną pomoc w przypadku kontroli urzędu skarbowego. Pozwala ponadto na błyskawiczne wystawianie faktur, prowadzenie ewidencji przychodów i rozchodów czy wylicza należne podatki. Zależnie od wybranego rozwiązania, możesz liczyć na porady ze strony specjalistów, a nawet sugestie związane z comiesięcznymi rozliczeniami.

Z której księgowości online jednak warto skorzystać i na jakie aspekty zwrócić uwagę przy wyborze? Poniżej stworzyłem ranking, podzielony na dwie części. W pierwszej znalazło się TOP 5 biur rachunkowych, a w drugiej TOP 5 księgowości online. Dodatkowo wyjaśniłem również, czym różnią się te dwie inicjatywy. Pamiętaj natomiast, że ich nazwy bywają w internecie używane zamiennie, często nawet przez same serwisy stosujące autorskie nazewnictwo. Najlepszą strategią przy podejmowaniu decyzji jest więc zwracanie uwagi na oferowany zakres usług.

Internetowe biuro rachunkowe vs księgowość online. Czym to się różni?

Interesuje Cię wyłącznie wystawianie faktur przez internet? W takim razie koniecznie zapoznaj się z moim rankingiem Programy do fakturowania: TOP 10. To rozwiązanie idealne dla mniejszych firm, dla których dokumenty księgowe nie stanowią poważnego obciążenia. Zwykle po tę opcję sięgają przedsiębiorcy o stosunkowo niewielkich wymaganiach.

Księgowość online jest rozbudowaną, bogatą wersją programów do fakturowania. W domyśle nie są to standardowe usługi księgowe, realizowane przez profesjonalistów. W tym wydaniu przedsiębiorca zyskuje internetowy program księgowy, pozwalający na kompleksowe prowadzenie księgowości. Może sprawdzić się w Twojej firmie, jeśli np. zatrudniasz księgową, potrzebującą profesjonalnego oprogramowania. Jeśli się na tym znasz, możesz także samodzielnie zajmować się wszystkimi rozliczeniami.

O wiele więcej usług oferuje profesjonalne biuro rachunkowe online. To rozwiązanie sprawdzi się nie tylko w przypadku małych przedsiębiorstw i średniej wielkości firm. Zależnie od konkretnej oferty, są to serwisy zajmujące się rozliczeniami nawet największych biznesów. W odróżnieniu od księgowości online zapewniają kompleksowe wsparcie profesjonalnych księgowych.

Do Twojej dyspozycji jest znacznie więcej niż tylko program, który samodzielnie obsługujesz. W tej wersji możesz wystawiać faktury i dodawać różnego typu dokumenty d systemu. Deklaracje, rozliczenia, odpisy amortyzacyjne i wszelkie inne dokumenty są natomiast po stronie profesjonalistów. Oczywiście zakres współpracy zależy od konkretnej oferty. Najczęściej natomiast dotyczy to kompleksowych rozliczeń, dostosowanych do indywidualnych potrzeb firmy.

Biuro rachunkowe online – TOP 5

Poniżej przedstawiam TOP 5 biur rachunkowych online, działających na polskim rynku. Sprawdzą się zarówno w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej o niewielkim zasięgu, jak i potężnego przedsiębiorstwa. Mogą reprezentować Cię przed urzędem skarbowym i obliczą podatek dochodowy czy wysokość składek ZUS. Z dobrym księgowym załatwisz online wszystko, czego potrzeba do profesjonalnego zarządzania biznesem.

1. inFakt

inFakt to firma, której bez wątpienia większości przedsiębiorców nie trzeba przedstawiać. Jej atutem jest to, że oferuje obsługę księgową funkcjonującą we wszystkich trzech scenariuszach:

  • samodzielnego programu do fakturowania,
  • księgowości online,
  • biura rachunkowego.

W tym podpunkcie skupię się oczywiście na trzeciej z wymienionych opcji. Aby ją znaleźć, w ofercie inFakt musisz wybrać wariant „Aplikacja + Księgowy”. Zgodnie z tym opisem w jednej cenie zyskujesz dostęp właśnie do tych dwóch elementów. Załóż konto użytkownika, aby otrzymać:

  • dostęp do intuicyjnego oprogramowania – służy do wystawiania faktur, wgrywania dokumentów kosztowych, dodawania kontrahentów i wielu innych. Z jego poziomu zyskujesz wgląd w deklaracje, dane swoje i klientów, a także raporty oraz statystyki finansowe. Działa zarówno z poziomu serwisu internetowego (w przeglądarce WWW), jak i aplikacji mobilnej;
  • wsparcie profesjonalnego księgowego – sprawuje on pieczę nad Twoim kontem i firmą. Sprawdza wprowadzane dokumenty, realizuje rozliczenia, wylicza podatek dochodowy i kontaktuje się w Twoim imieniu z urzędami. Służy Ci wsparciem oraz pomocą w każdym obszarze księgowym działalności.

Z tej oferty mogą skorzystać zarówno osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, jak i spółki z o.o. Dodatkową i bardzo wygodną funkcją jest możliwość połączenia konta w inFakcie ze swoim firmowym kontem bankowym. To automatyzuje proces zatwierdzania opłaconych faktur oraz tworzenia statystyk finansowych. Bezpośrednio z poziomu aplikacji możesz ponadto rozliczać środki trwałe czy wysyłać przelewy do urzędów.

Ile kosztuje biuro rachunkowe inFakt?

Cennik inFakt w przypadku biur rachunkowych ustalany jest indywidualnie. Zgodnie z podaną informacją stawki rozpoczynają się od 179 zł netto miesięcznie. W praktyce natomiast wszystko zależy od konkretnej księgowej, jej ceny i potrzeb Twojej firmy. Pod uwagę brane są tu takie aspekty, jak m.in. sposób rozliczenia, ilość dokumentów kosztowych, faktur i wiele innych.

Podane stawki w przypadku konkretnych księgowych zawsze obejmują szereg uniwersalnych narzędzi i opcji, do których zyskujesz dostęp. Część jest związana z obsługą aplikacji inFakt, a pozostałe z działalnością osobistego księgowego. Mowa tu o takich rozwiązaniach, jak np.:

  • nielimitowana ilość dokumentów,
  • wystawianie faktur,
  • proste wprowadzanie kosztów,
  • połączenie z bankowością,
  • wsparcie i rozwiązania automatyzacyjne,
  • prowadzenie księgowości przez księgowego,
  • osobisty księgowy,
  • ubezpieczenie usług księgowych,
  • pliki JPK i DRA wysyłane do urzędów,
  • reprezentowanie firmy przez księgowego przed urzędem skarbowym i ZUS-em,
  • odpowiedzialność inFaktu za księgowość.

2. iFirma

iFirma jest kolejną sprawdzoną propozycją, działającą na polskim rynku już od wielu lat. To serwis, który w swojej ofercie zgromadził wszystkie rozwiązania księgowe, potrzebne przedsiębiorcom:

  • program do fakturowania,
  • integrator e-commerce,
  • samodzielne księgowanie online,
  • biura rachunkowe.

Te ostatnie skierowane są zarówno dla JDG, jak i spółek. Działają na podobnej zasadzie, co w przypadku opisanego powyżej inFaktu. Łączą autorską aplikację ze wsparciem księgowej. Firma bierze na siebie pełną odpowiedzialność za Twoją księgowość. Wszystkie rozliczenia i deklaracje wysyła do Ciebie online. Ty dokumenty możesz dodawać do swojego konta zarówno przez internet, w formie zdjęć, jak i pocztą czy kurierem. W dowolnym momencie masz ponadto możliwość skontaktowania się z przydzielonym Ci specjalistą.

Korzystając z tego rozwiązania, możesz liczyć na:

  • oprogramowanie łatwe w obsłudze i umożliwiające kontrolę finansów oraz księgowości z dowolnego miejsca,
  • dostęp do dedykowanej aplikacji mobilnej,
  • przechowywanie dokumentów i danych w chmurze,
  • integracje z licznymi rozwiązaniami z sektora e-commerce (m.in. PrestaShop, Shoper czy WooCommerce od WordPresa),
  • dostęp do analiz i raportów finansowych oraz rozliczeń,
  • zaawansowane zabezpieczenia,
  • powiadomienia o istotnych zdarzeniach na koncie.

Ile kosztuje biuro rachunkowe iFirma?

W podstawowym cenniku iFirmy znajduje się informacja, zgodnie z którą ceny pakietu „Biuro Rachunkowe” rozpoczynają się od 650 zł miesięcznie. W ramach tej stawki użytkownik może liczyć na takie udogodnienia, jak:

  • księgi handlowe,
  • osobisty księgowy,
  • wsparcie księgowe i techniczne,
  • pełny dostęp do wszystkich funkcji aplikacji,
  • program partnerski dla Biura Rachunkowego,
  • księgowy zajmujący się:
    • księgowaniem wydatków i przychodów,
    • wyliczaniem CIT i VAT,
    • wyliczaniem ZUS,
    • wysyłką miesięcznych deklaracji ZUS i VAT,
    • tworzeniem sprawozdań finansowych,
    • monitorowaniem rozliczeń.

Warto natomiast przejść do zakładki „Pełny cennik”, by poznać szczegółowe stawki. Te natomiast zależą od prowadzonej formy działalności. W przypadku JDG:

  • pakiet podstawowy (do 10 dokumentów kosztowych) – 189 zł,
  • pakiet dla ryczałtowców bez VAT (do 10 dokumentów kosztowych) – 149 zł,
  • pakiet 5 dodatkowych dokumentów kosztowych – 30 zł.

Ceny prowadzenia ksiąg rachunkowych to z kolei koszty rzędu:

  • pakiet standardowy (do 10 dokumentów) – 650 zł,
  • pakiet 5 dodatkowych dokumentów – 70 zł.

W obu kategoriach wyróżnione zostały ponadto rozmaite płatne usługi dodatkowe. Warto się z nimi zapoznać. Wszystkie dostępne są na stronie usługodawcy.

3. Taxe

Na trzecim miejscu w moim zestawieniu umieściłem Taxe.pl. Jest to profesjonalne biuro rachunkowe, które na polskim rynku działa już od kilkunastu lat. Ma grono zaufanych klientów i cieszy się dobrymi opiniami w internecie. Jego atutem jest to, że tworzą je doświadczeni profesjonaliści, którzy są w stanie pomóc Ci rozwiązać każdy problem księgowy.

Taxe funkcjonuje w formie hybrydowej (w tym online) już od 2010 roku. Zapewnia przy tym odpowiedzialność nieograniczoną do wysokości rocznej opłaty za usługę. Gwarantuje objęcie nowego klienta ubezpieczeniem OC wielokrotnie przekraczającym obowiązkową kwotę polis. Korzystanie z niego nie należy do standardowych. W tym przypadku bowiem nie otrzymujesz dostępu do autorskiej platformy. Wszelkie działania są za to realizowane zdalnie:

  1. wysyłasz księgowym wszystkie dokumenty księgowe – możesz zrobić to przez internet. Na ich podstawie księgowi tworzą wymagane rejestry i zestawienia;
  2. zespół księgowych, na podstawie otrzymanych danych, oblicza podatki i składki – wszystkie zestawienia i płatności są Ci przekazywane przez internet w formie obszernych raportów;
  3. realizujesz płatności i nie musisz przejmować się terminami składania dokumentów – Taxe.pl samodzielnie generuje i przesyła do ZUS-u czy urzędu skarbowego wymagane deklaracje czy pliki JPK.

Atutem takiego rozwiązania jest pełne zaangażowanie profesjonalistów i minimalizowanie roli przedsiębiorcy. Zyskujesz więcej czasu, bo wszystkim zajmują się księgowi. Nie ma platformy, na którą byś nerwowo zerkał czy sprawdzał statusy dokumentów. Wszystko przebiega sprawnie i bez niepotrzebnego zawracania Ci głowy. Jednocześnie w każdym momencie możesz skontaktować się z biurem, które odpowie na Twoje pytania.

Ile kosztuje biuro rachunkowe Taxe?

Taxe ma na swojej stronie internetowej przejrzysty cennik. Znajdziesz w nim rozpisane opłaty za wszelkie usługi, których możesz oczekiwać od swoich księgowych. Do Twojej dyspozycji są trzy pakiety cenowe:

  • Pakiet-S – kosztuje 84 zł miesięcznie i jest skierowany do obsługi JDG. Oferuje w cenie m.in.:
    • do 5 księgowań,
    • przekazanie dokumentów za dany miesiąc do 8. dnia następnego miesiąca,
    • przekazywania dokumentów mających wpływ na wymiar składek ZUS za dany miesiąc do 5. dnia następnego miesiąca,
    • przekazanie do klienta informacji PIT/B;
  • Pakiet-M – kosztuje 127 zł miesięcznie i obsługuje JDG. Oferuje w cenie m.in.:
    • do 15 księgowań,
    • przekazanie dokumentów za dany miesiąc do 10. dnia następnego miesiąca,
    • przekazywania dokumentów mających wpływ na wymiar składek ZUS za dany miesiąc do 5. dnia następnego miesiąca,
    • obsługę czynnego płatnika VAT,
    • sporządzenie deklaracji VAT dla podatnika niebędącego czynnym płatnikiem podatku VAT,
    • i inne.
  • Pakiet-L – kosztuje 185 zł miesięcznie i jako jedyny umożliwia obsługę spółek za dodatkową opłatą 24 zł/miesiąc. Oferuje w cenie m.in.:
    • do 35 księgowań,
    • przekazanie dokumentów za dany miesiąc do 12. dnia następnego miesiąca,
    • przekazywania dokumentów mających wpływ na wymiar składek ZUS za dany miesiąc do 5. dnia następnego miesiąca,
    • obsługę czynnego płatnika VAT,
    • sporządzenie deklaracji VAT dla podatnika niebędącego czynnym płatnikiem podatku VAT,
    • i inne.

4. Taxeon

Taxeon to biuro rachunkowe, które opisywałem już przy okazji wspominanego wcześniej rankingu. Ma on w swojej ofercie jednak jeszcze jeden, interesujący produkt. Jest on nazwany księgowością online, ale w moim zestawieniu postanowiłem umieścić go pośród ofert biur rachunkowych online. Wynika to z faktu, że nie jest to typowe oprogramowanie do księgowości internetowej. Oferuje natomiast charakterystyczne dla biur księgowych połączenie aplikacji WWW z indywidualną obsługą księgową. Dokładnie tak, jak inFakt czy iFirma.

Współpraca z firmą Taxeon opiera się na kilku krokach:

  1. umawiasz się na spotkanie online z profesjonalną księgową – ustalane są wtedy potrzeby i możliwości Twojej firmy. Omawiane są ponadto zasady potencjalnej współpracy;
  2. twoje rozliczenia są przenoszone do biura rachunkowego Taxeon (zupełnie za darmo);
  3. otrzymujesz dostęp do aplikacji – pozwala ona na wystawianie faktur, wgrywanie dokumentów kosztowych i zlecanie księgowym innych czynności rozliczeniowych;
  4. wgrywasz dokumenty przez internet w formie skanów lub zdjęć – księgowi je weryfikują i księgują;
  5. otrzymujesz wyliczenia podatków i składek ZUS za pomocą wiadomości SMS lub e-mail;
  6. opłacasz składki zgodnie z otrzymanymi instrukcjami, a Taxeon wysyła deklarację do ZUS.

Co istotne, Taxeon przydziela Ci dedykowaną księgową. Pozostaje ona do Twojej dyspozycji w określonych godzinach i możesz się z nią kontaktować bez ograniczeń. To kolejny argument przemawiający za tym, że jest to oferta przypominająca typowe biuro rachunkowe lub księgowe, a nie typowa, samodzielna pełna księgowość online.

Ile kosztuje biuro rachunkowe Taxeon?

Niekwestionowanym atutem serwisu Taxeon jest jego atrakcyjna cena. Zależy ona od formy działalności, którą prowadzisz, oraz jej rozliczenia. Dostępne rozwiązania to:

  • ryczałt – 99 zł netto miesięcznie,
  • Księga Przychodów i Rozchodów – 139 zł netto miesięcznie.

W ramach tej oferty możesz wystawiać faktury bez żadnych ograniczeń. To znaczna swoboda, szczególnie dla początkujących przedsiębiorców, którzy jeszcze nie wiedzą, jak rozwijać się będzie ich firma.

5. wFirma

Ostatnia pozycja w moim zestawieniu nie jest typowym biurem rachunkowym. wFirma może natomiast pomóc Ci w jego znalezieniu i pośredniczyć we współpracy czy rozliczeniach. Co istotne, wszyscy polecani przez nią usługodawcy są sprawdzeni, rzetelni i gotowi na współpracę w pełni zdalną. Nawiązanie z nimi kontaktu odbywa się za pośrednictwem autorskiego systemu. Dzięki temu obsługa jest łatwa, a korzystanie z najważniejszych funkcji nie przysparza większych problemów.

Osoby, które zdecydują się skorzystać z tego rozwiązania, mogą nawiązać współpracę z jednym z ponad 1000 biur rachunkowych, będących partnerami wFirmy. Na stronie internetowej serwisu stworzona została wygodna wyszukiwarka, porównująca różne opcje pod względem:

  • długości współpracy,
  • dostępnego ubezpieczenia OC,
  • certyfikowanego księgowego MF,
  • dostępu do doradcy podatkowego,
  • lokalizacji (choć cała współpraca odbywa się online),
  • formy komunikacji (np. online, telefonicznie, mailowo, osobiście itd.).

wFirma w zwięzłej formie prezentuje wszystko, na co może liczyć użytkownik, który zdecyduje się na skorzystanie z tej oferty:

  • dostęp do systemu w dowolnym momencie, 24 godziny na dobę,
  • system obsługiwany w pełni zdalnie, zarówno na urządzeniach stacjonarnych, jak i mobilnych,
  • rozwiązania pozwalające na stałe finansowe firmy na podstawie wystawionych faktur,
  • narzędzia do wystawiania faktur,
  • CRM do poprawienia relacji z klientami (Najlepsze programy CRM: Ranking TOP XX [4]),
  • bezpłatne aktualizacje, wdrażane nowe rozwiązania i dostosowywanie systemu do zmian zachodzących w przepisach.

Ile kosztuje biuro rachunkowe od wFirma?

Cena korzystania z serwisu wFirma w przypadku współpracy za jego pośrednictwem w biurem rachunkowym zależy od wyboru konkretnego usługodawcy. Po przejściu do katalogu biur możesz wybrać dane rozwiązanie i nacisnąć przycisk „Zobacz ofertę”. W ten sposób przejdziesz do podstrony zawierającej kompleksowy opis danej propozycji.

Kolejnym krokiem jest nawiązanie z nią kontaktu. Zazwyczaj możliwe jest to za pomocą formularza kontaktowego, wiadomości e-mail lub telefonicznie. Biuro rachunkowe przedstawi Ci szczegółowe warunki i wycenę na podstawie przeprowadzonej z Tobą rozmowy. Szczegóły zostaną dopasowane do potrzeb i możliwości Twojej firmy.

Księgowość internetowa online – TOP 5

Korzystanie z biura rachunkowego nie jest dla Ciebie? Nowoczesna księgowość online również nie musi być uciążliwa. Zatrudniasz księgową i chcesz zapewnić jej dostęp do profesjonalnych narzędzi, a może dbasz o księgowość samodzielnie? W obu tych przypadkach bez trudu znajdziesz w internecie rozwiązanie dostosowane do swoich potrzeb. Wykonuj szybkie płatności, wystawiaj faktury oraz kontroluj rozliczanie podatków z poziomu jednego, czytelnego systemu. Każda z poniższych propozycji Ci w tym pomoże i zaoferuje znacznie więcej.

1. inFakt

Można powiedzieć, że księgowość internetowa online to „stopień pośredni” między programem do fakturowania a biurem rachunkowym. inFakt dba o przedsiębiorców o wszelkich potrzebach, w jego ofercie nie mogło więc zabraknąć również tego rozwiązania. Znajdziesz je, wybierając pakiet:

  • Księguj samodzielnie, dostępny w wariantach:
    • Podstawowym,
    • Optymalnym,
    • Premium.

Rozwiązanie to jest oparte oczywiście na autorskim systemie inFakt. Podobnie jak wszystkie inne opcje w ofercie, przybiera zatem postać zarówno serwisu internetowego, jak i aplikacji mobilnej. Od standardowego programu do fakturowania różni się natomiast tym, że do dyspozycji klientów oddaje znacznie bardziej rozbudowaną paletę funkcji.

Ile kosztuje księgowość online inFakt?

W ramach wariantu Podstawowego tej usługi z zakresu fakturowania i księgowości możesz m.in.:

  • wystawiać faktury,
  • dodawać koszty,
  • samodzielnie prowadzić księgowość,
  • wysyłać deklaracje i JPK,
  • KSeF.

Kosztuje od 5 zł miesięcznie przy limicie 3 dokumentów. Wraz ze zwiększaniem tego ograniczenia rośnie również cena pakietu. Maksymalnie zapłacisz do 50 zł miesięcznie przy 5000 dokumentów.

Dodając opcję „Połączenie z bankowością” zyskujesz wariant Optymalny. Pozwala on dodatkowo na:

  • szybkie płatności na Twoich fakturach,
  • wgląd w saldo bankowe i historię transakcji,
  • dostęp do statystyk finansowych,
  • realizację płatności za ZUS, podatków i kosztów.

To rozwiązanie kosztuje 15 zł miesięcznie przy limicie 3 dokumentów. Po zwiększeniu go do maksymalnych 5000 dokumentów jego cena wynosi 105 zł/miesiąc.

Ostatnim planem jest Premium, zapewniający po dodaniu opcji „Wsparcie i automatyzacja”:

  • infolinię i czat ze wsparciem specjalistów ds. księgowości,
  • integracje i API,
  • automatyczne oznaczanie faktur oraz kosztów i podatków jako opłacone z Twojego konta bankowego,
  • automatyczne rozliczanie różnic kursowych,
  • automatyczne odczytywanie danych z faktury.

Ta wersja kosztuje 25 zł miesięcznie z limitem 3 dokumentów. Po zmianie na 5000 dokumentów stawka rośnie do 160 zł miesięcznie. We wszystkich przypadkach możesz wybrać rozmaite liczby dokumentów w przedziale od 3 do 5000. To umożliwia łatwe dopasowanie parametrów wybranego pakietu do wymagań firmy.

2. iFirma

iFirma udostępnia rozbudowane narzędzie pozwalające na samodzielne prowadzenie księgowości. Funkcjonuje ono w ramach autorskiej aplikacji stworzonej przez twórców. Wystarczy tylko, że założysz w nim konto, by zyskać dostęp do szeregu przydatnych funkcji, takich jak m.in.:

  • zarządzanie danymi kontragentów,
  • dostęp do narzędzi do obsługi projektów,
  • dostęp do badań rentowności,
  • windykacja,
  • wyszukiwanie i edycja wpisów,
  • kalendarza przedsiębiorcy,
  • powiadomień,
  • monitoringu rozliczeń,
  • wykresów, analiz i raportów sprzedaży,
  • integracji z zakresu e-commerce (m.in. z Allegro, PrestaShop czy Shoplo),
  • ochrony danych Twoich i kontrahentów.

Dodatkowym atutem oferty iFirmy jest możliwość skorzystania z pomocy specjalistów od wsparcia w księgowości i BOK. Dwa razy w roku masz ponadto możliwość całkowicie bezpłatnego sprawdzenia KPiR.

Serwis iFirma jest dostępny w formie przeglądarkowej oraz mobilnej. Twórcy stworzyli dedykowaną aplikację, z pomocą której procesem księgowania możesz zajmować się w dowolnym miejscu na świecie. Dodatkowo oprogramowanie łączy się z urządzeniami fiskalnymi. Pozwala sprawować kontrolę nad płatnościami oraz łatwo generować faktury.

Ile kosztuje księgowość internetowa iFirma?

Zgodnie z informacją w zakładce poświęconej samodzielnemu księgowaniu, ceny takiego rozwiązania w serwisie iFirma rozpoczynają się od 49 zł miesięcznie. Zgodnie z cennikiem głównym jest to stawka za wariant „Aplikacja” zawierający trzy komponenty:

  • Faktury online:
    • wsparcie techniczne BOK,
    • obsługa wszystkich rodzajów faktur,
    • CRM i magazyn;
  • Księgowość online:
    • wsparcie księgowe BOK,
    • automatyczne księgowanie,
    • generowanie i wysyłka deklaracji,
    • rozliczenia i obsługa pracowników,
    • integracja z bankami;
  • Sprzedaż online:
    • integracje sklepów internetowych,
    • integracja z urządzeniami fiskalnymi (w księgowości online),
    • zarządzanie produktami, ofertami i wysyłkami w serwisie Allegro.

Porównując tę opcję do standardowego programu do fakturowania, można stwierdzić, że jest to po prostu jego „rozbudowana” wersja. Oczywiście nie wszystkie komponenty musisz wdrożyć. Jeśli np. nie prowadzisz biznesu z sektora e-commerce, łatwo zrezygnujesz z tego „dodatku”.

4. wFirma

wFirma ma w swojej ofercie aż dwa interesujące rozwiązania:

  • księgowość online – wspierana przez sztuczną inteligencję i OCR. Pozwala na rozliczanie podatków i zapewnia dostęp do intuicyjnego systemu;
  • pełną księgowość online – oferuje księgę handlową z OCR. Z jej pomocą rozliczyć m.in. organizacje pożytku publicznego, osoby fizyczne czy spółki. Została wzbogacona o funkcję CIT Estoński.

Księgowość online to podstawowa wersja, skierowana do mniej wymagających przedsiębiorców. Z jej pomocą możesz m.in.:

  • wystawiać dowolne faktury w 9 językach,
  • korzystać z 8 szablonów faktur z własnym logo,
  • generować i wysyłać e-deklaracje,
  • wysyłać raporty JPK_V7,
  • opłacić podatki i składki ubezpieczeniowe,
  • przeprowadzić integrację z bankowością internetową,
  • sprawdzić klientów w bazach dłużników,
  • korzystać z przetwarzania skanów i e-faktur w zapisy księgowe,
  • i wiele więcej.

Pełna księgowość online to rozwiązanie dla większych firm o wygórowanych potrzebach. Zapewnia dostęp do autorskiego systemu, a jego poziomu możesz zarządzać księgowością swojego przedsiębiorstwa. Do Twojej dyspozycji jednak w tym przypadku jest znacznie więcej bardziej zaawansowanych rozwiązań, jak np. wspomniany już wcześniej CIT Estoński, ale też m.in.:

  • e-sprawozdania w formie pliku przygotowanego do załącznika w KAS lub KRS,
  • pełną integrację z OCR i zaprogramowane schematy księgowe automatyzujące pracę,
  • integrację z tabelą kursów NBP,
  • system wyliczający na koniec miesiąca różnice kursowe w wydatkach i przychodach,
  • automatycznie wykonywane międzyokresowe rozliczenie kosztów,
  • i inne.

Dostępnych opcji jest bardzo wiele, wymieniłem więc wyżej tylko te najbardziej charakterystyczne. Przed wyborem jednej z dostępnych ofert polecałbym natomiast zestawienie ich możliwości i przeprowadzenie porównania. To pozwoli Ci wybrać tę, która będzie dla Ciebie najkorzystniejsza.

Ile kosztuje księgowość internetowa wFirma?

Księgowość internetowa z wFirma jest oczywiście płatna. Cena zależy natomiast od wariantu, który wybierzesz. Decydując się na podstawową Księgowość, w pakiecie otrzymujesz również podstawowy pakiet „Fakturowanie i CRM”. W tej wersji korzystanie z oprogramowania kosztuje 49 zł netto miesięcznie. Alternatywą jest Pełna księgowość. Do niej również automatycznie dodawany jest pakiet „Fakturowanie i CRM”. Cena tego rozbudowanego kompletu to już jednak 99 zł netto miesięcznie.

Dodatkowo do obu rozwiązań możesz dodać szereg rozwiązań pobocznych. Do Twojej dyspozycji są m.in.:

  • Kadry, płace i ubezpieczenia – kosztują 49 zł miesięcznie i zawierają m.in.:
    • generator umów,
    • listy płac,
    • e-archiwum dokumentów,
    • rozliczanie cudzoziemców,
    • ewidencje czasu pracy,
    • i wiele innych;
  • Magazyn – kosztuje 30 zł miesięcznie i zawiera m.in.:
    • monitorowanie stanów magazynowych,
    • zamówienia automatyczne,
    • wiele magazynów,
    • daty ważności produktów,
    • i inne.

4. Faktura.pl

Faktura.pl kieruje swoją ofertę zarówno do osób poszukujących podstawowych programów do faktur, jak i pełnej księgowości online. W jej ramach zyskasz dostęp do systemu umożliwiającego przeprowadzanie wszelkich czynności związanych z rozliczeniami działalności przedsiębiorstwa. Wszystko odbywa się w pełni online, za pomocą intuicyjnego serwisu, który jest w pełni responsywny. Oznacza to, że jego budowa dostosowuje się do wielkości ekranu, na którym jest wyświetlany. Możesz zatem dodawać dokumenty, wystawiać faktury i przeprowadzać rozliczenia nawet z poziomu smartfona.

Atutem serwisu Faktura.pl jest to, że w jego ofercie znajdziesz aż trzy warianty księgowości online. Są to:

  • Księgowość Basic – dedykowana mikrofirmom działającym na niewielką skalę,
  • Księgowość Optimum – stworzona z myślą o małych i średnich przedsiębiorstwach,
  • Księgowość Premium – przeznaczona dla firm działających w sektorze handlowym.

Wszystkie one zapewniają dostęp do szeregu przydatnych funkcji z zakresu:

  • księgowości online,
  • rozliczeń podatku dochodowego, ZUS i VAT,
  • prowadzenia ewidencji,
  • elektronicznego archiwum dokumentów,
  • generowania dodatkowych JPK,
  • integracji z KSeF,
  • integracji z MF i ZUS,
  • integracji z GUS, białą listą podatników i bazą VIES,
  • rozliczenia rocznego,
  • nielimitowanych faktur sprzedaży,
  • i wielu innych.

Oczywiście – w zależności od wybranego pakietu – możliwości poszczególnych segmentów mogą się różnić stopniem zaawansowania czy limitami. Ich różnorodność sprzyja natomiast znalezieniu odpowiedniej opcji dla siebie.

Ile kosztuje księgowość online Faktura.pl?

Jak zapewne już się domyślasz, poszczególne pakiety księgowości online w Faktura.pl różnią się nie tylko możliwościami. Różne są także ich ceny, które prezentują się następująco:

  • Księgowość Basic – od 39,99 zł netto miesięcznie. W jego ramach możesz liczyć m.in. na:
    • inteligentną aplikację do samoksięgowania,
    • program do fakturowania,
    • wirtualny segregator na dokumenty;
  • Księgowość Optimum – od 44,99 zł netto miesięcznie. Oprócz opcji z pakietu Basic w jego ramach możesz liczyć m.in. na:
    • nielimitowaną ilość użytkowników,
    • pakiet OCR (20 dokumentów miesięcznie);
  • Księgowość Premium – od 54,99 zł netto miesięcznie. Oprócz opcji z pakietu Optimum w jego ramach możesz liczyć m.in. na:
    • obsługę magazynową,
    • integrację z Allegro,
    • Magazyn.

Dodatkowo z każdego z planów możesz korzystać przez 30 dni z darmo. To dobra okazja, by wypróbować ten system i przekonać się, czy jego obsługa oraz możliwości Ci odpowiadają.

5. Systim.pl

Ostatnią propozycją zamykającą moje zestawienie jest platforma Systim.pl. Przyciągnęła moją uwagę bardzo rozbudowaną ofertą bankowości online (choć dysponuje również wariantem biur rachunkowych). Jej autem jest połączenie pełnej księgowości z dodatkiem „Kadry i płace”. Zapewnia on wiele rozwiązań bardzo przydatnych dla przedsiębiorców zatrudniających pracowników. Z tego rozwiązania mogą skorzystać firmy rozliczające się przy pomocy:

  • KPiR,
  • ksiąg handlowych,
  • ryczałtowo.

Systim.pl oferuje autorski system dostępny na wszystkich urządzeniach stacjonarnych i mobilnych. Ma on formę przeglądarkową i jest w pełni responsywny, gwarantując dostęp do danych firmy 24 godziny na dobę. Został odpowiednio zabezpieczony, a na życzenie użytkownika skorzystać można również z dodatkowej ochrony, np. w formie dwuetapowego uwierzytelnienia. Założenie konta pozwala na korzystanie z takich możliwości, jak m.in.:

  • generowanie i wysyłanie wszystkich deklaracji i dokumentów,
  • możliwość tworzenia zestawień i raportów księgowych oraz sprzedażowych,
  • import danych z zewnętrznych programów i systemów bankowych w różnych formatach,
  • przeprowadzanie masowego księgowania dokumentów (m.in. list płac, dokumentów kosztowych, rachunków, faktur itd.),
  • integracje raz API (obecność modułu OCR).

Ile kosztuje księgowość online Systim.pl?

Pełna księgowość z Systim.pl w podstawowym wariancie kosztuje 38 zł miesięcznie. W jej ramach do Twojej dyspozycji pozostają takie rozwiązania, jak np.:

  • wystawianie faktur z KSeF,
  • pobieranie faktur kosztowych z KSeF,
  • wszystkie rodzaje faktur,
  • faktury korygujące,
  • wsparcie e-mail,
  • szyfrowane połączenie SSL,
  • bezpłatne aktualizacje,
  • magazyn,
  • CRM,
  • paragony fiskalne,
  • obsługa drukarek online,
  • jednolity plik kontrolny z rejestrów VAT,
  • deklaracje do US,
  • księgowanie automatyczne.

Jeśli chcesz, możesz skorzystać z dodatku „Kadry i płace” dołączanego do pełnej księgowości. W takim przypadku miesięczny koszt usługi wrasta do 76 zł. Ty zyskujesz natomiast np.:

  • umowy o pracę i cywilnoprawne,
  • rachunki do umów zlecenie i o dzieło,
  • tworzenie i obliczanie list płac,
  • premie i potrącenia,
  • przelewy do pracowników,
  • deklaracje pracownicze US i ZUS,
  • delegacje krajowe,
  • wysyłkę i pobieranie zwolnień lekarskich z ZUS.

Kontrola urzędu skarbowego a księgowość i biuro rachunkowe online

Najczęściej zadawane pytania związane z księgowością dotyczą ewentualnej kontroli urzędu skarbowego. Obawiają się ich zarówno właściciele niewielkich jednoosobowych działalności gospodarczych, jak i najwięksi przedsiębiorcy. Niepokój potęguje fakt, że mogą one spotkać dosłownie każdy biznes, choć część jest na nie narażona bardziej. Największe zainteresowanie kontrolerów wzbudzają bowiem przedsiębiorstwa, które np.:

  • wnioskują o zwroty ze składek ZUS,
  • często składają korekty rozliczeń,
  • nie są rentowne przez długi czas,
  • mają ogromne przychody, ale i koszty.

Czy przeniesienie księgowości do internetu jest w stanie uchronić Cię od kontroli? Niestety nie, bo urzędy skarbowe nie zwracają w pierwszej kolejności uwagi na to, w jaki sposób (od strony technicznej) przedsiębiorca prowadzi rozliczenia. Dla urzędników istotne jest przede wszystkim, by było to robione prawidłowo i zgodnie z przepisami.

Jako przedsiębiorcy, możemy spodziewać się kontroli w jednym z dwóch wariantów:

  • w naszym biurze/siedzibie firmy,
  • zdalnej, wymagającej:
    • przesłania wskazanych przez kontrolera dokumentów przez internet,
    • dostarczenia wskazanych dokumentów osobiście do urzędu.

Praktyka pokazuje, że obecnie większość kontroli „rutynowych” polega na wysyłce dokumentów online. Sam przebieg tego procesu natomiast zależy od księgowości lub biura rachunkowego, z którego usług korzystasz. Obsługując oprogramowanie online samodzielnie, bez wsparcia specjalistów, musisz samemu „uporać się” z kontrolą. Jeśli zatrudniasz księgowego lub księgową, osoba ta zajmie się tym sama.

W przypadku biur rachunkowych, przydzielających klientom własnych księgowych, przedsiębiorca nie ma zbyt wiele powodów do niepokoju. W CEIDG widnieją dane dotyczące firmy, która zajmuje się rozliczeniami. Informacja o kontroli zostaje więc wysłana nie tylko do Ciebie, ale i tego usługodawcy. To on w praktyce więc przygotowuje oraz wysyła odpowiednie dokumenty do urzędu. W razie konieczności pojawienia się w placówce stacjonarnej możesz natomiast liczyć na pełne wsparcie.

Co lepsze: korzystanie z biura rachunkowego online czy usług z zakresu księgowości internetowej?

Zarówno samodzielne rozliczenia za pomocą księgowości internetowej, jak i korzystanie z usług biur rachunkowych, mają swoje mocne oraz nieco słabsze strony. Każde z nich jest ponadto inne pod względem cenowym. Wiele zależy zatem od Twoich potrzeb, oczekiwań oraz kwoty, którą jesteś w stanie wydać. Dodatkowo nie bez znaczenia jest również fakt ewentualnego zatrudniania księgowej na etacie lub powierzenia wszystkiego specjalistom zdalnym. Warto zatem dokładnie zapoznać się z tymi dwoma opcjami oraz przemyśleć, która bardziej Ci odpowiada.

Zalety i wady księgowości online

Księgowość online to usługa oparta na bardzo rozbudowanym oprogramowaniu księgowym. Pozwala ono nie tylko na wygodne rozliczenia podatków czy wystawianie faktur. Zrobisz w nim praktycznie wszystko, czego tylko będzie potrzebować Twoja firma, wliczając w to pełną księgowość. Problem jednak w tym, że nadal ktoś ten program musi obsługiwać. To natomiast bywa wyzwaniem, zarówno z uwagi na umiejętności techniczne, jak i znajomość przepisów. Z tego względu na to rozwiązanie decydują się zwykle przedsiębiorcy:

  • zatrudniający własną księgową na etacie, która będzie obsługiwała księgowość online,
  • chętni i potrafiący wszystko rozliczać samodzielnie, zdając sobie przy tym sprawę z potrzebnego do tego czasu i ponoszonej odpowiedzialności.

Największą zaletą księgowości online jest stosunek ceny do jakości i ogromu usług. Oczywiście wszystko zależy od konkretnej oferty. Najczęściej natomiast opcja ta jest znacznie tańsza od ofert biur rachunkowych. Jednocześnie zapewnia ogrom opcji zdecydowanie ułatwiających kontrolę nad firmą. Oprócz tego często za dodatkową umożliwia korzystanie z pomocy specjalistów. Samo oprogramowanie z kolei jest zwykle dość intuicyjne i dostępne online z każdego miejsca oraz o dowolnej porze. Masz więc dostęp do dokumentacji wszędzie, zarówno na urządzeniach stacjonarnych, jak i mobilnych.

Główna wada księgowości online to ciążąca na użytkowniku odpowiedzialność. Rezygnując ze wsparcia profesjonalnego księgowego, musisz odpowiadać za rozliczenia samemu. Przepisy natomiast często się zmieniają, podobnie jak prawa i obowiązki przedsiębiorców. Konieczne jest zatem trzymanie ręki na pulsie. W przypadku kontroli bowiem (zależnie od firmy księgowej) możesz samodzielnie wyjaśniać wszelkie potencjalne nieścisłości. W przypadku zatrudniania etatowej księgowej z kolei trzeba liczyć się z dodatkowymi kosztami.

Zalety i wady biur rachunkowych online

Biura rachunkowe oferują kompleksowe wsparcie, niezależnie od wielkości i wymagań przedsiębiorstwa. Nie tylko wypełnią za Ciebie deklaracje podatkowe i wyliczą składki ZUS. Mogą również odpowiadać za prowadzenie ewidencji środków trwałych, zapewniać dostęp do list płac czy generować raporty prezentujące sytuację firmy. Zależnie od usługodawcy zapewnią Ci wsparcie profesjonalnych księgowych, którzy zajmą się Twoimi sprawami nawet w przypadku kontroli skarbówki. Tak kompleksowa usługa ma jednak swoją cenę i to zdecydowanie wyższą od programów do fakturowania czy księgowości online. Właśnie dlatego zwykle decydują się na to rozwiązanie:

  • duże firmy, oczekujące kompleksowej obsługi,
  • przedsiębiorcy, którym zależy na profesjonalnym wsparciu.

Bezdyskusyjnie największą zaletą biur online jest ich pełne wsparcie. Zależnie od oferty są w stanie zająć się wszystkimi aspektami księgowymi w Twojej firmie. Zwykle mają w swojej ofercie również konsultacje ze specjalistami i szereg udogodnień oraz usług dodatkowych. Działają w pełni zdalnie, więc możesz z nich korzystać i kontaktować się z księgowymi z dowolnego miejsca. To ponadto oszczędność względem samodzielnego zatrudniania księgowych na etacie.

Największym minusem biur rachunkowych działających przez internet jest ich cena. Są zdecydowanie droższe od księgowości online czy programów do fakturowania. Z drugiej strony często dostępne są w kilku pakietach do wyboru, w zależności od zakresu działania. Tańsze pakiety, mimo ograniczeń, również przyciągają wielu przedsiębiorców.

Biura rachunkowe i księgowość online – podsumowanie

Faktury, podatki, deklaracje i najróżniejsze rozliczenia notorycznie przyprawiają przedsiębiorców o zawroty głowy. Gdy do tego dojdzie kontrola z urzędu skarbowego, trudno zachować zimną krew, a prowadzenie firmy zamienia się w prawdziwe wyzwanie. Na szczęście na rynku nie brak rozwiązań, dzięki którym wszystkie te „przeszkody” stają się znacznie łatwiejsze do pokonania.

Zarówno biura rachunkowe, jak i usługi księgowości online, mogą stanowić potężne wsparcie dla Twojej firmy. Ważne jednak, by wybrać spośród wszystkich dostępnych opcji tę, która będzie najkorzystniejsza w Twojej sytuacji. Pamiętaj jednak, by kierować się w tym przypadku nie tylko ceną, ale też zakresem usług i stosunkiem tych dwóch aspektów do siebie nawzajem. W ten sposób zadbasz o prawidłowe rozliczenia, jednocześnie unikając przepłacania. Przyśpieszysz jednocześnie proces rozliczeń i zniwelujesz stres wynikający z ewentualnej kontroli skarbowej.