Test i szczera recenzja Webankieta (2024). Opinie o programie tworzenia ankiet online. Funkcje, Wady i Zalety. Sprawdź!
Spis treściWebankieta – Zbieraj opinie, analizuj i zarządzaj feedbackiem w jednym miejscu
webankieta.pl
Jak działa Webankieta i co może zaoferować Twojej organizacji? Poznaj funkcje, zalety, wady oraz główne cechy narzędzia do tworzenia ankiet internetowych.
Przekonując odbiorców do wypełnienia ankiety, możesz zyskać wiele cennych informacji. To sposób na zebranie danych „z pierwszej ręki”, na podstawie których będziesz w stanie podejmować dalsze decyzje biznesowe. Możesz wykorzystać ten sposób w różnych sytuacjach, np.: gdy chcesz dowiedzieć się, co myślą o Twojej firmie klienci, podczas badania pracowników czy analizy produktywności. W dużej mierze na bazie wyników będziesz w stanie opracować nową strategię działania.
Pytanie, jaki wybrać program, by dawał możliwość tworzenia ankiet, ale też zapewniał dostęp do innych, rozbudowanych rozwiązań? W tej recenzji przyjrzałem się uważnie Webankiecie. Opisałem wszystkie jej funkcje, możliwości i przykłady zastosowania. Omówiłem wynikające z używania tego serwisu korzyści, sprawdziłem obsługę panelu użytkownika oraz wymieniłem najważniejsze wady i zalety. Na koniec poleciłem alternatywne rozwiązania dostępne na rynku. Przekonaj się, czy jest to oprogramowanie spełniające wszystkie Twoje potrzeby.
Co to jest Webankieta?
Webankieta to serwis w języku polskim, umożliwiający tworzenie internetowych ankiet online. Jego usługi skierowane są zarówno do firm, jak i osób prywatnych. Lista funkcji została ściśle dopasowana do ich potrzeb, zapewniając znaczną swobodę twórcom. Jednocześnie kreator zawiera liczne wskazówki i nie wymaga umiejętności kodowania. W ten sposób na rzetelne odpowiedzi i wartościowy feedback mogą liczyć nawet niedoświadczeni przedsiębiorcy.
Podobnie jak w przypadku większości serwisów tego typu, Webankieta pozwala na tworzenie ankiet dla użytkowników o rozmaitym profilu. Z powodzeniem sprawdzi się nie tylko w przypadku docierania do klientów, ale też pracowników. Z powodzeniem skorzystają z niej też studenci, badacze czy prywatne osoby prowadzące rozmaite obserwacje.
Platforma ta pozwala jednak nie tylko na łatwiejsze tworzenie ankiet. Z łatwością możesz z jej pomocą zbierać głosy, podsumowywać wyniki i prezentować je w czytelnych raportach. Dzięki temu w prosty sposób przedstawisz je klientom, wykonasz ich pogłębioną analizę i wyciągniesz trafne wnioski.
Zastosowanie narzędzia do ankiet online
Zdaniem wielu ankiety to najlepsze rozwiązania badawcze. Ich atutem jest możliwość stosunkowo łatwego dotarcia do dużej liczby ludzi. Pozwalają przy tym zbierać ogromną ilość danych na zróżnicowane tematy. Szybki dostęp do wyników to z kolei możliwość trafnego reagowania i wprowadzania zmian.
Do czego jednak w praktyce możesz wykorzystać narzędzie do tworzenia ankiet? Przede wszystkim wiele zależy od profilu użytkowników, do których chcesz dotrzeć:
-
jeśli są to klienci, to z powodzeniem możesz tworzyć ankiety do:
- badań NPS,
- badań satysfakcji klientów,
- badań Biura Obsługi Klientów,
- tworzenia Customer Journey Map,
- oceny strony internetowej,
- badania nastrojów po wydarzeniach;
-
jeśli są to pracownicy, to z powodzeniem stworzysz ankiety do:
- poprawy komunikacji wewnętrznej,
- oceny szkoleń,
- testów kompetencji,
- exit interview,
- oceny 360 stopni,
- satysfakcji odbiorców (pracowników),
- onboardingu nowych pracowników,
- Candidate Experience.
Z perspektywy przedsiębiorcy ankietę z powodzeniem przeprowadzić mogą specjaliści w rozmaitych profesjach. Najczęściej za kontakt z klientami oraz pracownikami i zbieranie danych za pomocą tego typu formularzy, a także analizę wyników, odpowiadają m.in.:
- specjaliści HR,
- CX Managerowie,
- makreterzy,
- researcherzy.
Oczywiście są to tylko przykłady, w praktyce bowiem wyniki ankiety mogą okazać się pomocne w wielu sytuacjach. Dodatkowo możliwość integracji Webankiety z narzędziami zewnętrznymi pozwala na dostosowanie tego narzędzia do rozmaitych potrzeb osób prywatnych, badaczy oraz instytucji.
Zaawansowane narzędzie do badań satysfakcji klientów i nie tylko. Funkcje Webankiety
W Webankiecie możesz zrobić znacznie więcej niż tylko stworzyć ankietę i zebrać odpowiedzi. Jest to bardzo rozbudowane narzędzie, dzięki któremu klient zbuduje formularz od podstaw. Następnie możliwe jest jego promowanie, udostępnianie oraz analiza wyników. Na tym natomiast wciąż nie koniec, bo lista jest naprawdę długa. Poniżej omówiłem rozwiązania szczególnie przydatne zarówno dla zespołów biznesowych, jak i użytkowników o innych profilach.
Rodzaje pytań
Ankiety przybierają najróżniejsze formy. Mowa tu zarówno o ich wyglądzie, jak i tematyce, sposobie dostarczenia czy rodzajach pytań. Dobre oprogramowanie do ich tworzenia powinno zatem zapewniać użytkownikom maksymalną swobodę. Za tym idzie bowiem wysoka skuteczność kwestionariusza i satysfakcjonujące efekty.
Pod tym względem Webankieta sprawdza się doskonale. Zapewnia dostęp do wielu rodzajów pytań, wśród których nie zabrakło zarówno nowoczesnych form, jak i sprawdzonych rozwiązań. Część z nich zależy od wybranego planu, z którego skorzystasz. W ofercie znaleźć możesz m.in.:
- pytania wielokrotnego wyboru,
- pytania macierzowe (jednokrotnego i wielokrotnego wyboru oraz z opcją własnej odpowiedzi),
- pytania typu ocena (punktacja),
- pytania NPS,
- pytania otwarte,
- pytania z suwakiem na skali,
- pytania z wideo,
- pytania z obrazkami,
- pytania z dodaniem załącznika,
- pytania interaktywne,
- pytania w walidacją,
- i wiele innych.
Udostępnianie
Aby ankieta była skuteczna, musi przede wszystkim dotrzeć do jak największej grupy odbiorców. Co natomiast istotne, powinny ją otrzymać dokładnie te osoby, z którymi przede wszystkim chcą komunikować się twórcy formularza. Nie zawsze bowiem liczba odpowiedzi przekłada się na rzetelne wyniki.
Z pomocą przychodzi Webankieta, która zapewnia szereg rozwiązań pozwalających na udostępnianie ankiet w internecie. Zostały one dostosowane zarówno do potrzeb marek, jak i firm przeprowadzających badania wewnętrzne, osób prywatnych, studentów i innych.
Zależnie od Twoich preferencji, możesz wybierać spośród takich metod udostępniania ankiet, jak:
- wysyłka na adres e-mail,
- wysyłka cykliczna,
- link do ankiety (możliwość umieszczenia formularza na dowolnej stronie, portalu, w komentarzu itd.),
- panel respondentów,
- dystrybucja własna,
- API i Webhooki (narzędzia zewnętrzne).
Bardzo ciekawą opcją jest umieszczenie linku do ankiety pod kodem QR. W ten sposób możesz drukować go na tradycyjnych materiałach, takich jak np. ulotki, plakaty i inne.
Analiza wyników
Za pomocą Webankiety zyskasz dostęp do szeregu opcji przydatnych przy analizie otrzymanych w ankietach odpowiedzi. Dzięki temu nie tylko poznasz zdanie swoich respondentów, ale też w odpowiedni sposób je zinterpretujesz. Na bazie tych informacji z kolei będziesz w stanie podejmować odpowiedzialne decyzje, dobre np. dla Twojego biznesu.
W ramach analizy wyników w Webankiecie możesz korzystać (zależnie od wybranego planu) m.in. z:
- wykresów i tabel z odpowiedziami (wraz z ID klienta lub zaszytym ID zamówienia w linku, ułatwiającymi wiązanie odpowiedzi),
- eksportu wyników w różnych formach, wraz z surowymi danymi,
- zaawansowanego filtrowania umożliwiającego poszukiwanie trendów i zależności,
- tabeli krzyżowych (analizy porównawcze),
- rankingów określających odpowiedzi najpopularniejsze, najlepsze, najgorsze itd.,
- trendów pozwalających obserwować zachodzące zmiany w ujęciu czasowym,
- raportowania,
- grupowania podobnych do siebie odpowiedzi,
- analizowania danych w grupach (zespołach),
- sprawdzania pojedynczych wypełnień konkretnych respondentów.
Współpraca i współdzielenie
W wielu firmach i organizacjach nad badaniami oraz analizą danych pracują całe zespoły specjalistów. Osoby te muszą mieć dostęp do informacji na bieżąco, by być w stanie efektywnie je wykorzystywać. Możliwości Webankiety zostały rozbudowane również w tym kierunku. Klienci mają bowiem szansę tworzenia kont dla swoich współpracowników czy całych działów.
Administrator ma swobodę w dodawaniu użytkowników (zależnie od konta) oraz przydzielaniu poszczególnym członkom określonych poziomów dostępu. Dzięki temu Twój zespół będzie w stanie wykonywać wszystkie zadania za pośrednictwem internetu, zachowując wysoką wydajność.
Dodatkową zaletą jest możliwość tworzenia bazy firmowych materiałów dostępnych online. Z jej pomocą pracownicy zyskają stały dostęp do wszystkich danych, niezależnie od miejsca, w którym się znajdą. W ten sposób możesz m.in.:
- tworzyć własne szablony wyglądu ankiet,
- tworzyć własne szablony treści ankiet,
- tworzyć i udostępniać filtry danych,
- i wiele innych.
Branding & White label
Wizerunek firmy jest jednym z kluczowych aspektów, o które trzeba dbać podczas wszelkich działań publicznych. Rozsyłanie ankiet zdecydowanie do takich należy. Choć wielu nie zdaje sobie z tego sprawy, jest zarazem świetną okazją do „pokazania się”. Wykorzystaj szansę – przypomnij o swojej marce i wzmocnij do niej zaufanie.
Tworząc formularz, zadbaj o to, by w jasny sposób nawiązywał do Twojej marki, firmy czy produktu. Wykorzystaj własną kolorystykę, dodaj logo, odpowiednie tło i inne, charakterystyczne elementy. Wszystko to możesz zrobić, korzystając z gotowych, ale w pełni edytowalnych szablonów. Dzięki temu w pamięci ankietowanych utrwali się Twój wizerunek. Jednocześnie zyskają też pewność, że formularz jest rzetelny.
Zależnie od wykupionego pakietu możesz troszczyć się o branding ankiet na wiele sposobów. Do Twojej dyspozycji oprócz kolorystyki, logo i logotypów są też m.in.:
- indywidualna domena internetowa,
- własne arkusze CSS,
- ukrycie nazwy Webankiety, wraz ze stopką i e-mailem.
Ankiety internetowe na e-mail
Webankieta może zostać wykorzystana do pozyskiwania feedbacku od własnej bazy respondentów. Masz swojego newslettera albo aktywną listę kontaktów, z którymi na bieżąco się komunikujesz? Doskonale, bo dzięki temu nie musisz już martwić się określaniem grupy odbiorczej. Teraz wystarczy tylko przygotować ankietę i dostarczyć ją do wskazanych osób.
Atutem wykonywania tego zadania za pomocą Webankiety jest to, że pozwala ona na pełną personalizację treści zaproszenia. Co więcej, możesz zaimportować wszelkie dodatkowe informacje o potencjalnym odbiorcy, by zwiększyć prawdopodobieństwo odpowiedzi. Następnie dopasujesz również treść zaproszenia do wypełnienia formularza. Potencjalnie może to zmniejszyć liczbę odrzuceń, poprawiając efektywność podejmowanych działań.
Taką komunikację da się w znacznym stopniu zautomatyzować. Wprowadzając odpowiednie konfiguracje, sprawisz, że dane wiadomości będą otrzymywać wszyscy respondenci wykonujący określone działania. W ten sposób uregulujesz także automatyczne przypomnienia czy wprowadzisz cykliczne badania e-mailowe.
Raporty
Przejrzyste i czytelne raporty dostarczane przez Webankietę realnie ułatwiają wyciąganie wniosków z przeprowadzanych ankiet. Nie musisz projektować i przygotowywać ich samemu, bo wszystkie dane zliczane są automatycznie. Zyskujesz dostęp do nich za pomocą jednego kliknięcia, z poziomu konta użytkownika.
Wszystkie raporty są dostępne online i łatwo zapewnisz dostęp do nich swoim współpracownikom. Co więcej, swobodnie określisz najważniejsze informacje, na których Ci zależy. Dzięki temu nie zaleje Cię natłok niepotrzebnych danych. Dodatkowym ułatwieniem jest możliwość zaplanowania wysyłania raportów, wraz z dołączonym komentarzem.
Logika i personalizacja
Często problem niskiego wskaźnika odpowiedzi w ankietach wynika z nieodpowiedniego przygotowania pytań. Ich zbyt duża liczba lub problemy z logiką wyświetlania kolejnych zagadnień zrażają respondentów. Ostatecznie rezygnują oni z udzielania odpowiedzi i porzucają kwestionariusze.
W Webankiecie masz możliwość zaprojektowania tzw. logiki wyświetlanych pytań. Oznacza to, że kolejne pozycje zależą od już udzielonych odpowiedzi respondenta i spełnienia ustalonych przez Ciebie warunków. Dzięki temu masz szansę sprawić, że Twoi odbiorcy będą wykazywać większe zaangażowanie. Pytania staną się pogłębione, a Ty zyskasz jeszcze większą dawkę potrzebnych Ci informacji.
Dodatkowo możesz korzystać również z szeregu innych narzędzi wspomagających logikę oraz umacniających personalizację przygotowywanych ankiet, jak np.:
- segmentacja wyników na bazie atrybutów,
- obliczanie wyniku per respondent,
- personalizacja treści (kontekstu),
- personalizowany tekst zakończenia ankiety.
Ankiety na stronie internetowej
Osoby prowadzące strony i sklepy internetowe bardzo dużą wiarę pokładają w feedbacku. Rzeczywiście opinie i zdania użytkowników są w tym przypadku na wagę złota. Pomagają dostrzec największe zalety serwisu, jak również odkryć jego główne wady. Ułatwiają lokalizowanie problemów, naprawienie ich czy też wprowadzenie zmian umożliwiających dalszy rozwój. Wszystkie te działania z kolei działają na korzyść odbiorców – ich zadowolenie rośnie.
Doskonałym sposobem na poznanie opinii użytkowników jest umieszczenie ankiety na własnej stronie WWW. Webankieta pozwala na takie działanie, jednocześnie zapewniając w tym zakresie pełną swobodę. Możesz stworzyć formularz na dowolny temat, dostosowując jego wygląd do stylistyki serwisu. Umieścisz go też na kluczowych ścieżkach, by zmaksymalizować liczbę otrzymywanych odpowiedzi.
Dodatkowym atutem Webankiety w tym kontekście jest możliwość określenia częstotliwości wyświetlania formularza w witrynie. W ten sposób możesz zbierać feedback regularnie. Zmierzysz też zachodzące w czasie zmiany nastrojów czy reakcje na wprowadzane przez Ciebie regulacje. Do Twojej dyspozycji jest szereg funkcji i możliwości optymalizujących proces zbierania informacji:
- łączenie zebranych danych z własnymi analizami,
- pełna personalizacja wyglądu,
- możliwość ustawienia zachowań ankiety,
- projektowanie i budowa i wdrażanie bez kodowania,
- umieszczenie ankiety na stronie za pomocą kodu (samodzielnie), GTM lub z pomocą działu IT,
- możliwość integracji z innymi narzędziami.
Testy kompetencji
Ankiety nie zawsze mają na celu zbieranie klasycznego feedbacku od respondentów. Często ich zadaniem jest zbadanie wiedzy czy świadomości użytkowników na dany temat. Mogą określać ich poziom znajomości konkretnego zagadnienia, umiejętności czy po prostu oferować dobrą zabawę.
W Webankiecie bez większego problemu stworzysz testy osobowości, wiedzy, quizy czy ankiety rozrywkowe. Co więcej, możesz je w pełni spersonalizować. Wprowadzisz do konkretnych odpowiedzi punktację, ustawisz limity czasu wypełniania i podsumowania końcowe. Uzupełnisz je różnymi podsumowaniami, w zależności od wyników uzyskanych przez respondenta.
Dodatkowo do Twojej dyspozycji jest wiele udogodnień pozwalających na skuteczne zbieranie rzetelnych informacji, jak np.:
- wyświetlanie pytań i odpowiedzi w losowej kolejności, co ma na celu zwiększenie obiektywności ocen,
- losowe wyświetlanie pytań z puli w taki sposób, by każdy respondent otrzymał ich inny zestaw,
- możliwość wyliczania ocen w kilku wymiarach (przypisywanie danych odpowiedzi do różnych wymiarów),
- personalizowane interpretacje wyników i rekomendacje dalszych kroków.
Identyfikacja respondentów
Często same odpowiedzi nie pozwalają na pełne wyciągnięcie wniosków. Dopiero poznanie odpowiedniego kontekstu sprawia, że jesteś w stanie zrozumieć motywacje i perspektywę osób ankietowanych. Właśnie z tego powodu Webankieta umożliwia identyfikacje respondentów, kiedy zajdzie taka konieczność.
Połączenie konkretnych odpowiedzi z odbiorcami możesz realizować na dwa sposoby:
- zaszycie ID klienta
lub
- zaszycie ID zamówienia
w linku do ankiety. W ten sposób zyskujesz możliwość skutecznego zareagowania na indywidualne komentarze (np. wyrażające niezadowolenie). To zwiększa Twoją skuteczność i pozwala na zacieśnianie więzi z odbiorcami, którzy czują, że się nimi opiekujesz.
Zbieranie dodatkowych, przydanych informacji, jest ponadto możliwe z wykorzystaniem szeregu rozbudowanych funkcji. Wyróżnić warto m.in.:
- możliwość przekazywania do linku ankiety dodatkowych parametrów (np. statutu zalogowania, produktów), by na tej podstawie segmentować odpowiedzi;
- wykorzystywanie otrzymywanych parametrów do personalizowania zawartości ankiet;
- śledzenie postępów w przypadku nieanonimowych ankiet (np. wysyłanie przypomnień);
- uzupełnianie części pytań samodzielnie (gdy znasz odpowiedź), by maksymalnie skracać ankiety i minimalizować ryzyko ich porzucenia).
Tagowanie wypowiedzi
Tworzenie ankiet może mieć różnorodny cel. Często też wiele kwestionariuszy funkcjonuje jednocześnie, np. w kilku kanałach komunikacji. W Webankiecie możesz tagować poszczególne odpowiedzi, wprowadzając porządek w wynikach. W ten sposób od razu zorientujesz się, jakich kategorii dotyczą konkretne dane. W zależności od Twoich potrzeb wyznaczysz rozmaite zbiory, np.:
- cena,
- obsługa klienta,
- produkt,
- proces,
- i inne.
Dodatkowym i bardzo przydatnym parametrem jest określenie sentymentu wypowiedzi. Podzielisz je na negatywne oraz pozytywne, ułatwiające zrozumienie nastrojów respondentów. Dodatkowo obserwacja ich na przestrzeni czasu ułatwi z kolei zorientowanie się w trendach oraz ewentualnych zmianach. Po zestawieniu tego parametru z wprowadzanymi zmianami będziesz w stanie dostrzec ich skuteczność i efekty.
Warte podkreślenia jest wykorzystanie w zakresie analizy sentymentu i tagowania sztucznej inteligencji. Automatyzacja tych działań to ogromna oszczędność czasu – szczególnie w przypadku większej ilości zbieranych odpowiedzi.
Automatyzacja i workflow
Jedną z podstawowych cech Webankiety jest daleko idąca automatyzacja. Bez wątpienia docenią to szczególnie osoby zarządzające wieloma ankietami lub zbierające ogromny odzew. Dzięki temu bowiem są w stanie zaoszczędzić ogrom czasu i zdecydowanie przyśpieszyć realizowanie podejmowanych działań.
Automatyzacje przejawiają się na kilku polach funkcjonowania ankiet z tego serwisu. Dotyczą zarówno ich tworzenia, jak i wysyłania, zarządzania nimi czy kwestii podsumowań. Zależnie od swoich potrzeb masz do dyspozycji m.in. takie rozwiązania, jak:
- automatyczną wysyłkę formularzy we wskazanym momencie (np. po podpisaniu umowy, podjęciu określonego działania, realizacji zgłoszenia itd.);
- notyfikacje i powiadomienia (alerty do członków zespołów, informacje o odpowiedziach spełniających wskazane kryteria itd.);
- powiadomienia w komunikatorach (np. na Slacku),
- przypisywanie zgłoszeń z ankiet do konkretnej osoby,
- tagowanie odpowiedzi,
- tworzenie własnego workflows za pomocą wbudowanych narzędzi.
Ankiety w wielu językach
Zbieranie opinii użytkowników i prowadzenie badań nie musi skupiać się wyłącznie na polskojęzycznej części internetu. Wiele firm, specjalistów i osób prywatnych chce docierać do respondentów w innych językach. Często jednak na przeszkodzie staje tłumaczenie formularzy, wiążące się z poważnymi kosztami i ograniczeniami technicznymi.
W Webankiecie poradzono sobie z tym problemem w bardzo przystępny sposób. Wystarczy, że stworzysz ankietę raz, w jednym języku. Następnie jest ona automatycznie tłumaczona i wyświetlana w języku przeglądarki respondenta. Dzięki temu nie tracisz czasu i pieniędzy, a każdy odbiorca rozumie zadawane pytania i dostępne odpowiedzi.
Dodatkowym atutem jest możliwość tworzenia dedykowanych zaproszeń oraz korzystanie z filtrów językowych. W ten sposób możesz za pomocą jednego linku docierać do respondentów z różnych krajów. Po otrzymaniu odpowiedzi z kolei szybko przeanalizujesz wyniki i podzielisz je na podstawie języka. To szczególnie przydatne choćby w przypadku marketplace’ów. Ich właściciele od razu będą w stanie wyciągać wnioski odpowiednie dla danego rynku sprzedażowego.
Formularze
Ankiety nie zawsze muszą być rozbudowane. Nie każdemu twórcy zależy też na ogromie zbieranych danych. Czasem kwestionariusz powinien dotyczyć wyłącznie jednej sprawy, wspólnej dla wszystkich użytkowników. W takim przypadku świetnie sprawdzają się stałe formularze, idealne m.in. do:
- przyjmowania zgłoszeń,
- zapisów na wydarzenia,
- wysyłania aplikacji,
- zbierania danych kontaktowych.
Przy użyciu Webankiety możesz tworzyć je w dość rozbudowanej formie i umieszczać np. na swoich stronach internetowych. W zależności od potrzeb i celu mogą zawierać dodatkowe opcje, jak np.:
- dodawanie plików i zdjęć,
- wprowadzanie pól obowiązkowych i dobrowolnych,
- prezentowanie dostępnych i niedostępnych opcji wyboru,
- dodawanie wymaganych klauzul,
- prezentowanie limitu dostępnych miejsc.
Respondenci, którzy wypełnią formularz, mogą automatycznie otrzymywać potwierdzenie jego wysyłki wraz z podsumowaniem. Zależnie od charakteru ankiety, poinformujesz ich w tym miejscu o kolejnych krokach, jeśli jest taka potrzeba.
Integracje
W Webankiecie możesz liczyć na znaczną ilość integracji. Twórcy oprogramowania zdają sobie sprawę z tego, że ich rozwiązanie może sprawdzić się w rozmaitych firmach i inicjatywach. Z tego względu pozwalają na współpracę z wieloma narzędziami zewnętrznymi, w celu jak najlepszej optymalizacji działań.
Integracje są możliwe na różne sposoby, zarówno za pomocą API, jak i wewnętrznych oraz zewnętrznych rozwiązań. Do Twojej dyspozycji są m.in. takie narzędzia, jak:
- Google Analytics,
- Zapier,
- Webhooks,
- Intercom, zendesk,
- Google Sheets.
Dodatkowo zintegrujesz ten system ze wszystkimi narzędziami Marketing Automation oraz systemami CRM. W ten sposób ułatwisz nie tylko tworzenie i gromadzenie wyników, ale też ich udostępnianie oraz analizę. Rozbudujesz możliwości dystrybuowania ankiet i dopasujesz ich obsługę do codziennej pracy wewnątrz firmy.
Support i baza wiedzy Webankieta
Strona internetowa Webankiety jest dostępna m.in. po polsku. W takim języku też możesz komunikować się z supportem oraz korzystać z bazy wiedzy. Pomoc i obsługa klienta dostępne są za pomocą:
- kontaktu mailowego z Działem Obsługi Technicznej – kontakt@webankieta.pl.
- formularza kontaktowego – dostępny z poziomu strony internetowej,
- po kliknięciu w dymek czatu w prawym dolnym rogu ekranu.
Baza wiedzy Webankiety jest podzielona na pięć głównych części:
- blog – poruszający rozmaite zagadnienia z zakresu biznesu online;
- Webinary – prowadzone przez specjalistów z branży. Są realizowane regularnie online i zarejestrujesz się na nie bezpłatnie;
- Case Studies – opisy działań z zakresu obsługi klienta i użytkownika na podstawie prawdziwych sytuacji biznesowych;
- Ebooki – dostępne za darmo po wypełnieniu formularza;
- Pomoc – baza wiedzy skupiona na działaniu serwisu. Zawiera wiele rozbudowanych artykułów odpowiadających na pytania najczęściej zadawane przez użytkowników.
Jak Webankieta działa w praktyce?
Wiesz już, do czego możesz wykorzystać Webankietę. Czas zatem na wyjaśnienie, jak to dokładnie zrobić. W wielu przypadkach o wyborze konkretnego oprogramowania decyduje jego proste i przejrzyste działanie. Szczególnie osoby początkujące (choć nie jest to reguła) stawiają na rozwiązania łatwe w obsłudze. Zweryfikowałem to, robiąc kompleksowy przegląd opisywanego narzędzia.
Samodzielnie również możesz sprawdzić jego działanie. Świetnie nadaje się do tego darmowe konto Free. Choć nakłada na użytkownika pewne ograniczenia (więcej o nich przeczytasz w sekcji „Ile kosztuje Webankieta”), prezentuje cały kokpit użytkownika. Możesz z niego skorzystać, postępując zgodnie z kilkoma prostymi krokami:
- wejdź na oficjalną stronę Webankieta.pl,
- naciśnij przycisk „Rozpocznij bezpłatnie”,
- skorzystaj z rejestracji przez Google, LinkedIn i Microsoft albo wprowadź e-mail oraz hasło, a następnie naciśnij przycisk „Zarejestruj się”,
- podaj niezbędne dane dotyczące Twoich planów korzystania z platformy.
Po udzieleniu odpowiedzi na kilka pytań zyskasz dostęp do kokpitu użytkownika. W tym miejscu możesz stworzyć swoją pierwszą ankietę.
Interfejs Webankieta – przegląd
Interfejs Webankiety prezentuje się nowocześnie i jest przyjemny dla oka. Przed rozpoczęciem działań nie znajdziesz w nim zbyt wiele, bo główny widok „Projekty” składa się z trzech głównych pól:
-
menu górnego – odpowiada głównie za ułatwienie nawigacji w panelu użytkownika. Pokazuje, w którym miejscu się znajdujesz, a dodatkowo zapewnia dostęp do kilku dodatkowych funkcji:
- wyszukiwarki,
- opcji zwiększenia planu (w wersji darmowej),
- zakładki konta użytkownika;
- menu bocznego po lewej stronie – umożliwia sprawne zarządzanie projektami. Znajdziesz tam dwie główne zakładki: „moje projekty” oraz „udostępnione dla mnie”. Obie zapewniają wgląd w realizowane przedsięwzięcia oraz prezentują dane na ich temat. Dodatkowo pierwsza umożliwia również kreowanie nowych formularzy;
- widoku głównego – prezentuje zawartość podstron i zakładek, które wybierzesz.
Jak stworzyć nową ankietę w Webankiecie?
Jeśli korzystasz z serwisu po raz pierwszy, nastąpi bezpośrednie przeniesienie Cię do sekcji „Stwórz projekt„. Alternatywnie możesz przejść do niej również, wybierając w menu bocznym opcję „moje projekty„. Następnie konieczne jest naciśnięcie „Stwórz projekt„.
Wprowadzenie do obsługi tego segmentu opiera się na wyborze metody tworzenia nowej ankiety. Do Twojej dyspozycji są cztery rozwiązania:
- stwórz pusty szablon – z jego pomocą stworzysz ankietę od podstaw samodzielnie. Możesz wybrać rodzaj formularza (np. badania pracowników, użytkowników, klientów, rynku itd.) lub skorzystać z gotowych, najpopularniejszych wzorów;
- stwórz kopię – dla użytkowników, którzy mają już inne formularze w bazie. Umożliwia skopiowanie ich i wprowadzenie drobnych zmian w celu przyśpieszenia procesu tworzenia dokumentu;
- użyj sztucznej inteligencji – nowa funkcja w wersji beta w czasie tworzenia tego artykułu. Z jej pomocą AI wygeneruje pytania do Twojej ankiety po wprowadzeniu przez Ciebie celu badania;
- usługi eksperckie – dodatkowo płatna opcja dla najbardziej wymagających klientów. W jej przypadku za tworzenie i konfigurację kwestionariusza odpowiadają specjaliści z Webankiety. Sprawdza się ponadto w przypadku osób, które potrzebują dedykowanych, specjalistycznych raportów.
Załóżmy, że chcę stworzyć nową ankietę bez pomocy sztucznej inteligencji. Wybieram w takim przypadku opcję „Stwórz pusty”, a następnie kolejno: „Badania klientów” i sugerowane „badanie potrzeb klientów”.
Zależnie od preferencji mam możliwość skorzystania z gotowego wzoru widocznego na ekranie lub zbudowania nowego od samego początku. Wybieram pierwsze rozwiązanie, naciskając przycisk „Użyj tego szablonu”.
Teraz mam możliwość edycji sugerowanego rozwiązania. Każde z pytań i odpowiedzi mogę edytować. Nie jest potrzebna do tego umiejętność kodowania. Za wszelkie zmiany odpowiada intuicyjny i prosty w obsłudze kreator. Po zmianie jakiegokolwiek elementu naciśnij „Zapisz”. Na koniec możesz wydrukować formularz, zapisując go w formacie PDF lub DOCX.
Ponadto na górze ekranu są dostępne dwie dodatkowe opcje, oprócz „Tworzenie”:
-
zbieranie – ustalisz tam sposoby wysyłki swojej ankiety. Do Twojej dyspozycji jest kilka rozwiązań:
- wysyłka e-mail,
- wysyłka cykliczna,
- link do ankiety,
- Iframe,
- panel respondentów,
- dystrybucja własna,
- integracje API i Webhooki;
- wyniki – wszelkie informacje dotyczące feedbacku i informacji zwrotnych od potencjalnych ankietowanych. Znajdziesz w tym miejscu wszystkie odpowiedzi, wyniki zbiorcze, tabele, statystyki i możliwość ich filtrowania.
Ile kosztuje Webankieta?
Jak już wiesz, Webankieta jest dostępna w wersji darmowej. Ze względu na liczne ograniczenia może ona natomiast nie odpowiadać każdemu. Właśnie dlatego twórcy przygotowali także kilka odpłatnych pakietów, dostępnych w formie abonamentowej.
Dla użytkowników początkujących, o podstawowych wymaganiach, przygotowane zostały dwie opcje (darmowa i płatna):
-
Free – jest darmowy i pozwala na maksymalnie 25 wypełnień formularzy miesięcznie. Jego najważniejsze cechy to:
- brak limitu liczby ankiet,
- 1 aktywna ankieta,
- 11 rodzajów zapytań (bez ocen i NPS),
- tworzenie ankiet AI,
- raporty online;
-
Mini – kosztuje 149 zł miesięcznie w przypadku abonamentu rocznego. Pozwala na 250 wypełnień miesięcznie. Limit ten możesz zwiększyć do 500 wypełnień, lecz wiąże się do z podwyższeniem ceny. Oprócz opcji z pakietu Free oferuje też:
- 2 aktywne ankiety,
- raporty online, XLSX i CSV,
- filtrowanie wyników,
- wysyłkę zaproszeń e-mail.
Specjaliści, firmy oraz osoby o większych wymaganiach mogą zdecydować się na bardziej rozbudowane pakiety. Mają one najkorzystniejsze ceny w przypadku wykupienia abonamentu z góry na cały rok. Ten wariant opisałem poniżej. Występują w czterech wersjach do wyboru:
-
Start – kosztuje 349 zł rocznie i pozwala na 1000 wypełnień miesięcznie. Zapewnia dostęp do takich możliwości, jak:
- dostęp dla 1 użytkownika,
- eksport wyników XLSX i CSV,
- wsparcie techniczne e-mail,
- umowa RODO (wzór serwisu),
- własna kolorystyka i logo w ankiecie;
-
Business – kosztuje 499 zł miesięcznie przy 3000 wypełnieniach. Oprócz opcji z pakietu Start oferuje również:
- dostęp dla 2 użytkowników,
- eksport wyników w XLSX, CSV, PDF i SPSS,
- wsparcie techniczne e-mail, poprzez chat i telefonicznie;
-
Team – kosztuje 999 zł miesięcznie przy 10 tys. wypełnień. Oprócz opcji z planu Business oferuje również:
- dostęp dla 5 użytkowników,
- ręczną analizę otwartych odpowiedzi,
- eksport wyników w XLSX, CSV, PDF, PPTX, DOCX i SPSS,
- ankietę w domenie internetowej klienta;
-
Enterprise – cena i limity ustalane indywidualnie po konsultacji z ekspertem. Oprócz tego, co w planie Team, oferuje również:
- automatyczną analizę odpowiedzi otwartych (AI),
- wsparcie techniczne dedykowanego konsultanta,
- brak brandingu Webankiety.
W pakietach Start, Business i Enterprise możesz zwiększyć liczbę wypełnień nawet do 20 tys. Wiąże się to natomiast ze wzrostem wysokości opłaty rocznej.
Do Twojej dyspozycji jest ponadto darmowy okres próbny. Trwa 14 dni i pozwala na przetestowanie dostępnych w serwisie funkcji. Po jego zakończeniu możesz pozostać przy wersji bezpłatnej, przejść na wariant odpłatny lub całkowicie zrezygnować z Webankiety. Skorzystanie z tej opcji nie wymaga podawania danych karty bankowej.
Oferta planów dla firm i specjalistów może zostać rozbudowana o dodatkowe rozwiązania. Z ich pomocą rozwiniesz możliwości platformy i lepiej dostosujesz ją do potrzeb swojego przedsiębiorstwa. Do Twojej dyspozycji jest m.in.:
- certyfikat SSL,
- logowanie SSO (dodatkowe zabezpieczenie kont),
- szkolenia firmowe.
Webankieta vs alternatywne rozwiązania
Webankieta nie jest jedynym serwisem pozwalającym na tworzenie i obsługę ankiet internetowych, dostępnym w pełni online. Oprócz niego polecam również przyjrzeć się innym rozwiązaniom, takim jak m.in.:
Część z wymienionych, a także szereg innych, opisałem w artykule: Tworzenie ankiet online: TOP 10 programów (darmowe i płatne). Niektóre z nich są darmowe, a inne dostępne w bardzo zróżnicowanych cenach. Co ważne, większość ma pakiety darmowe lub bezpłatne wersje próbne. Warto z nich skorzystać jeszcze przed opłaceniem konkretnej opcji. W ten sposób przekonasz się, czy na pewno jej sposób działania Ci odpowiada.
Zalety i wady Webankieta
Zalety Webankiety
- rozbudowana lista usług,
- dostosowana do potrzeb różnych działów firmy, specjalistów, studentów i osób prywatnych,
- plan darmowy,
- kilka zróżnicowanych planów płatnych,
- możliwość skorzystania z odpłatnych usług dodatkowych,
- wygodny kreator ankiet bez potrzeby kodowania,
- wiele integracji,
- tworzenie ankiet w różnych językach,
- polskojęzyczna baza wiedzy i support,
- tworzenie ankiety przez AI,
- możliwość zlecenia stworzenia ankiety specjalistom,
- narzędzia analityczne i czytelne raporty.
Wady Webankiety
- bardzo ograniczone możliwości wariantu bezpłatnego,
- stosunkowo drogie plany cenowe „dla firm i specjalistów”,
- ograniczone możliwości eksportu wyników w tańszych pakietach,
- brak brandingu Webankiety jedynie w planie Enterprise.
Namów odbiorców do wypełnienia ankiety online. Czy warto skorzystać z Webankieta.pl?
Nie mam wątpliwości, że Webankieta jest jednym z najbardziej interesujących serwisów do tworzenia, rozpowszechniania i zarządzania ankietami. Nie wymaga umiejętności kodowania, ma łatwy w obsłudze edytor i wygodny interfejs użytkownika. Dysponuje wariantem darmowym, jest dostosowana do potrzeb amatorów, ale też profesjonalistów i potężnych firm. Oferuje ogrom funkcji, a wiele z nich opartych jest na sztucznej inteligencji.
Główną przeszkodą w korzystaniu z tego narzędzia może być niestety jego cena. Oprócz bardzo ograniczonego pakietu darmowego i dość okrojonego „Mini”, plany cenowe „dla firm i specjalistów” są stosunkowo drogie. Stawki mogą być szczególnie bolesne dla niewielkich firm czy start-upów wchodzących na rynek. Z drugiej strony to serwis pozwalający zarówno na stworzenie, jak i udostępnienie ankiety. Zbiera dane, ułatwia analizę odpowiedzi i przygotowanie raportu. Opłacenie go i tak będzie więc tańsze niż zatrudnienie dedykowanego specjalisty czy badacza.