Gruntowny test i szczera recenzja Progreso. Testy wydajności i szybkości stron WWW. Sprawdzam: ofertę, parametry, szybkość (testy live), pocztę e-mail, uptime, panel i opinie. Poznaj wady i zalety hostingu.
Spis treściOferta Progreso i ceny
progreso.pl
Progreso to hosting z ponad 20-letnią historią. Najważniejszym produktem firmy jest hosting hybrydowy, czyli „moc chmury w przyjaznym wydaniu”. Poza tym firma oferuje serwery wirtualne, konta pocztowe oraz domeny.
Ja skupię się w tej recenzji jednak na serwerach wirtualnych, czyli usłudze hostingu współdzielonego, który dostępny jest w dwóch pakietach: Plan Biznes i Plan Biznes Plus. Co oferuje?
- Brak limitu stron WWW na koncie i ruchu na stronach
- 50 lub 100 GB powierzchni dyskowej SSD
- Brak limitu baz danych
- Brak limitu skrzynek e-mail
- Transfer bez limitu
Proste? Wszystko to dostępne jest w równie prostych cenach, które są takie same na początku, jak i w kolejnych latach: 300 lub 600 zł netto (369 zł lub 738 zł brutto rocznie).
🎁 Uwaga! We współpracy z Progreso przygotowałem promocję, w ramach której każdy kupiony z linka w serwisie JakWybraćHosting.pl hosting zostaje automatycznie przedłużony o 1 dodatkowy miesiąc gratis. Szczegóły na końcu recenzji.
Podstawowe porównanie obu planów hostingowych tutaj:
Wyróżnikiem Progreso jest to, że firma stosuje strategie „czarno na białym„. Co to znaczy? W praktyce chodzi m.in. o:
- proste zasady współpracy
- brak zobowiązań
- jasną polityka cenowa
- zunifikowaną platforma sprzętowa
- dobrze zaprojektowaną cena produktu
Czyli hosting bez ukrytych kosztów, zobowiązań i wymagań, promocji typu „dziś za 1 zł”, a za rok się zobaczy, zapisów w regulaminie „drobnym druczkiem” czy niezrozumiałych strategii marketingowych. Przykładem takiej strategii jest brak certyfikatów SSL w ofercie. Po prostu certyfikaty są za darmowe w cenie i nie ma sensu dopłacać do komercyjnych rozwiązań. Ja takie podejście szanuję.
Hosting Progreso działa na oprogramowania Apache, a klienci mogą zarządzać nimi przez autorski panel o nazwie Extranet. Hosting wspiera protokół HTTP/2 (szkoda, że nie wersję HTTP/3) i oferuje na każdym hostingu obsługę baz Redis, które można wykorzystać m.in. do przyspieszenia strony WWW dzięki cache trzymanym w RAM.
Minimalnym polecanym przeze mnie planem hostingowym w Progreso jest Plan Biznes Plus. Dopiero on oferuje limit jednoczesnych procesów PHP (FCGI) na poziomie 10 i limit pamięci wszystkich procesów na poziomie 1 GB, co uważam za absolutne minimum.
Same serwery firmy znajdują się w Polsce, w Grodzisku Mazowieckim (serwerownia Polkomtel, 4 niezależne linie zasilające, UPSy mocy 200kVA, agregaty 1000kVA, gaszenie gazem, monitoring CCTV, ochrona fizyczna 24/h).
Usługę można testować bez żadnych zobowiązań aż przez 30 dni. Mimo że hosting nie robi promocji cenowych, z promocją z tej strony można więc zyskać łącznie 2 miesiące hostingu za darmo (1 miesiąc testowy + 1 miesiąc gratis).
Podstawowe informacje o Progreso:
💽 Dysk | od 50 do 200 GB SSD |
🔄 Transfer | Bez limitu |
💵 Cena | od 369 zł brutto / rok |
✅ Okres testowy | 30 dni |
🔥 Kod rabatowy | 1 m-c gratis |
Szybkość hostingu: Testy
Poddałem hosting Progreso mojemu testowi szybkości i wydajności serwerów, by ocenić prędkość działania usługi oraz stron, które są na nim hostowane.
1. Realne TTFB
Test realnego TTFB (Time to First Byte) stanowi kluczowy wskaźnik wydajności hostingu, bazujący na autentycznych interakcjach użytkowników ze stronami WWW. Wykorzystujemy dane z Chrome UX Report oraz nasze własne analizy, aby zapewnić najbardziej miarodajny obraz szybkości reakcji serwerów.
Pomiar TTFB obejmuje czas od momentu wysłania zapytania do serwera aż do otrzymania pierwszego bajtu odpowiedzi. Im niższa wartość TTFB, tym szybciej ładuje się strona, co bezpośrednio przekłada się na satysfakcję użytkowników i lepsze pozycjonowanie w wyszukiwarkach.
Nasze badanie jest procesem ciągłym, a wyniki i oceny aktualizujemy co miesiąc. Dzięki temu masz pewność, że prezentowane dane zawsze odzwierciedlają aktualną sytuację. Poniżej znajdziesz szczegółowe wyniki dla badanego hostingu, wraz z historycznymi danymi pozwalającymi prześledzić ewolucję jego wydajności.
TTFB P75 | 0.9 s |
Badane strony | 1 166 |
Okres | Ostatni 28-dniowy okres |
Internet | Różne połączenia sieciowe |
Urządzenia | Komputery i urządzenia mobilne |
Ocena | 9.50 /10 |
Dane o pomiarach TTFB za ostatnie 12 miesięcy:
2. Syntetyczne TTFB
Test syntetycznego TTFB to zaawansowane badanie wydajności skupiające się na stronach opartych o platformę WordPress, z wyłączonym mechanizmem cache. Celem jest ocena czystej wydajności serwera w warunkach zwiększonego obciążenia, typowego dla dynamicznych witryn.
Nasze pomiary są wykonywane 10 razy dziennie na reprezentatywnej próbie stron utrzymywanych przez badany hosting. Ta częstotliwość pozwala na wykrycie nawet najmniejszych wahań wydajności i zapewnia kompleksowy obraz działania infrastruktury hostingowej.
Aktualizacja wyników i ocen następuje co miesiąc, gwarantując dostęp do najbardziej aktualnych danych. Dzięki temu możesz śledzić, jak badany hosting radzi sobie z optymalizacją wydajności i czy wprowadza usprawnienia w odpowiedzi na zmieniające się wymagania rynku. Poniżej prezentujemy szczegółowe wyniki wraz z historycznym zestawieniem, umożliwiającym analizę długoterminowych trendów wydajnościowych.
Średni TTFB | 1.11 s |
Badane strony | 1 189 |
Okres | 10/2024 |
Częstotliwość | co 2h (6:00-24:00) |
Typ stron | WordPress (bez cache) |
Ocena | 8.75 /10 |
Dane o pomiarach TTFB za ostatnie 12 miesięcy:
[mniej = lepiej]
Testy historyczne
Poniżej przedstawiam wyniki historycznych testów, wykonanych w 2023 roku. Nie są one brane pod uwagę przy ustalaniu punktacji i oceny wydajności hostingu ani nie są porównywalne z hostingami testowanymi aktualnie (inna metodologia w wielu przypadkach, inne wersje oprogramowania). Zostawiłem jednak w recenzji, aby dać pogląd na szczegóły wydajności hostingu w konkretnych aspektach.
Jak testowałem Progreso?
Do analizy działania hostingu Progreso wybrałem plan o nazwie Plan Biznes Plus. Jego cena wynosi 600 zł netto rocznie. Takie rozwiązanie hostingowe typu shared powinno z powodzeniem obsłużyć strony czy sklepy średniej wielkości, generujące do około 80 000 wizyt w miesiącu. W moich recenzjach staram się wybierać plany hostingowe w zbliżonych przedziałach cenowych.
Kiedy przeprowadzam testy różnych hostingów, korzystam z kont zakładanych na dane osób i firm, które są moimi partnerami. Dbam o to, aby firmy hostingowe nie były świadome moich zamiarów przeprowadzenia testów. Dzięki takiemu podejściu mam pewność, że jeśli nawet którykolwiek z dostawców chciałby manipulować wynikami (co oczywiście nie dotyczy Progreso!), nie ma takiej możliwości.
Podobnie jak w przypadku innych testów, na serwerze Progreso instaluję testową wersję WordPressa z dodatkiem WooCommerce, gdzie umieszczam próbne dane, takie jak wpisy blogowe, strony oraz produkty. Scenariusz testowy oraz konfiguracja (na przykład wybrana wersja PHP) są jednolite dla każdego testowanego hostingu.
1. Stress test
Testy wydajności rozpocząłem używając narzędzia Loader.io, dzieki któremu wygenerowałem na próbnej stronie ruch w skali od 0 do 1000 jednoczesnych żądań strony głównej.
Głównym celem tego testu jest sprawdzenie, jak hosting radzi sobie z niespodziewanie dużym natężeniem ruchu. Test został przeprowadzony kilka razy w różne pory dnia oraz w różne dni tygodnia.
- Średni czas odpowiedzi: 8856 ms (min. 1663 ms, maks. 14795 ms) [mniej = lepiej]
- Sukces: 99
- Błędy: timeout – 160
Po około 100-150 zapytaniach czas odpowiedzi hostingu zaczął przekraczać barierę 10 sekund, więc test musiał zostać przerwany.
2. Symulacja aktywnych użytkowników
Zobaczmy zatem, jak hosting Progreso radzi sobie z mniejszym, lecz bardziej „żywiołowym” ruchem. W drugim teście użyję stworzonego przeze mnie scenariusza w narzędziu k6.io. Przez 5 minut, 20 użytkowników będzie intensywnie przeglądać stronę, korzystać z wyszukiwarki, a także dodawać produkty do koszyka, przeglądać koszyk czy przechodzić do kasy.
- Średni czas (P95): 1 527 ms [mniej = lepiej]
- Wykonanych zapytań: 4746 [więcej = lepiej]
- Błędów: 0 [mniej = lepiej]
W tym najważniejszym w mojej opinii (i późniejszej punktacji) teście Progreso poradzio sobie świetnie, uzyskując jeden z najlepszych wyników wśród testowanych hostingów. Brawo!
3. Wydajność operacji WordPress na serwerze
Zanurzmy się w bardziej zaawansowane testy. Tym razem syntetyczne. Używając wtyczki do WordPressa o nazwie WPPerformanceTester, zbadam efektywność serwera w operacjach związanych z PHP, MySQL oraz bazą danych WordPressa.
Krótko mówiąc: ten test ukaże nam, jak sprawnie WordPress może funkcjonować na serwerach Progreso.
Server Performance Benchmarks
- Total Time (seconds): 10.696 [mniej = lepiej]
WordPress Performance Benchmark
- Execution Time (seconds): 12.947 [mniej = lepiej]
- Queries Per Second: 77 [więcej = lepiej]
O ile pierwszy z wyników jest raczej przeciętny (poniżej 10 sekund), to w drugim przypadku test już bardzo, bardzo źle. 77 zapytań na sekundę to najgorszy wynik, jaki widziałem kiedykolwiek. Powtarzałem testy wielokrotnie, także po dłuższej przerwie, ale wyniki zazwyczaj były podobne. Dla podania skali napisze, że mediana w tym teście to ok. 1300 Queries Per Second.
4. Wydajność bazy danych MySQL
Test ten ma na celu ocenę efektywności hostingu pod kątem operacji na bazach danych. To kluczowy aspekt dla stron internetowych i aplikacji przetwarzających obfite ilości informacji. Skrypt PHP Simple Benchmark Script przeprowadzi analizę różnorodnych operacji, ukazując obszary, w których Progreso wyróżnia się na plus, oraz te, w których może mieć pewne trudności.
W każdym przypadku: [więcej = lepiej]
- Dodawanie rekordów do bazy danych (np. dodawanie nowego artykułu, rejestracja na stronie) = 66 / sek
- Wybranie rekordów w bazie po kluczu głównym (np. wyświetlanie artykułu na blogu czy produktu w sklepie na podstawie jego ID) = 1268 / sek
- Wyszukanie rekordów gdzie tekst = określony ciąg (np. wszystkich wpisów na blogu na w których jest dane słowo) = 308 / sek
- Wyszukanie rekordów zawierających określony ciąg 3 znaków (korzystanie z wyszukiwarki na stronie) = 62 / sek
- Wyszukanie rekordów gdzie pole typu integer ma zadaną wartość (np. produktów w rozmiarze L) = 253 / sek
- Wyszukanie rekordów gdzie liczba pomnożona przez 1,23 jest większa niż jakaś wartość (np. wyszukiwanie w sklepie produktów większych niż…) = 1565 / sek
- Zamiana jednego ciągu znaków na drugi we wszystkich rekordach podmieniając zawartość ostatniego pola (np. masowa zmiana koloru dla produktów albo kategorii wpisów na blogu) = 54 / sek
4 z 7 wyników na zrzucie ekranu z narzędzia są na zielono. Gdy jednak porównany to z wynikami innych testowanych hostingów, wystawimy każdemu z wyników ocenę w skali 0-10, to średni wynik na koncie tego testu wyniesie zaledwie 3.86.
5. Wydajność procesów PHP
Współczesne dynamiczne witryny bazują głównie na dwóch komponentach: skryptach PHP oraz bazie danych MySQL. Bazę danych sprawdziliśmy już wcześniej, teraz przyszedł czas, by poddać analizie wydajność operacji realizowanych w PHP na serwerze Progreso.
- Total time: 93.410 sec [więcej = lepiej]
- Operacji na sekundę: 11.96 MOp/s [więcej = lepiej]
I wracamy do kolejnej strony spektrum. W tym wypadku wynik jest świetny. Jeden z najlepszych wyników z czasem poniżej 100 sekund. Brawo!
6. Test szybkości DNS
Każdy hosting typu współdzielonego dostarcza w standardzie serwery DNS, które konwertują adresy domen internetowych na numeryczne adresy IP. Ich głównym zadaniem jest wskazanie lokalizacji strony WWW. Im szybciej to uczynią, tym prędzej strona zostanie wczytana przez użytkownika. Czas odpowiedzi poniżej 40 ms jest uważany za satysfakcjonujący.
Korzystając z narzędzia DNS Speed Benchmark, sprawdzę, jak szybko serwery Progreso odpowiadają na zapytania pochodzące z Polski (z różnych lokalizacji) oraz, orientacyjnie, z innych krajów europejskich.
Od 8 ms z Warszawy czy Łodzi do 11-12 ms w innych warszawskich lokalizacjach. Średni czas odpowiedzi wyniósł 10 milisekund, co jest bardzo dobrym wynikiem.
7. Test dysku
Progreso w swoim portfolio podkreśla wykorzystanie szybkich dysków SSD (choć niestety nie są to nowoczesne dyski SSD NVMe) do przechowywania danych swoich klientów. Postanowiłem zatem sprawdzić, jak w rzeczywistości prezentuje się prędkość tych dysków. W tym celu skorzystałem z narzędzia dd, które jest dostępne przez SSH.
Rezultat:
- Czas zapisu: 2.36751 s [mniej = lepiej]
- Prędkość zapisu: 454 MB/s [więcej = lepiej]
- Czas odczytu: 0.301766 s [mniej = lepiej]
- Prędkość odczytu: 3.6 GB/s [więcej = lepiej]
Dobre wyniki Progreso, jeżeli chodzi o wydajność dysków. Niektóre hostingi chwalące się ultraszybkimi dyskami NVMe, mają gorsze wyniki (najczęściej po wprowadzeniu limitów na nie. Brawo Progreso!
8. Test łącza internetowego
Kolejnym aspektem do oceny jest przepustowość łącza internetowego, która pokaże, z jaką prędkością Progreso jest w stanie wysyłać i pobierać dane i pliki. Do tego celu zastosuję narzędzie Speedtest.net w wersji CLI.
- Ping: 8 ms
- Download: 3421.95 Mb/s
- Upload: 1900.88 Mb/s
Ping – szybkość przesyłania pakietów informacji [mniej = lepiej]
Download – prędkość, z jaką hosting pobiera dane [więcej = lepiej]
Upload – prędkość, z jaką hosting wysyła dane [więcej = lepiej]
Fenomenalne wyniki, znacznie powyżej 1 Gb/s!
Wydajność i szybkość Progreso: podsumowanie
Ocena (wydajność) | 9.25 /10 |
Wagi dla tej oceny:
Bezpieczeństwo Progreso: checklista i testy
Kolejnym ważnym elementem analizy jest bezpieczeństwo. Przyszedł więc moment, aby ocenić Progreso przy użyciu mojej 9-punktowej listy kontrolnej dotyczącej zabezpieczeń hostingu.
Uwaga! Poniższe testy bezpieczeństwa nie są z bieżącego roku i od ich wykonania mogło się sporo zmienić. Umieszczam je tu jedynie w celach poglądowych. Nie mają one wpływu na aktualną ocenę hostingu.
1. Kopie zapasowe danych (backupy)
Rozpocznijmy od tematu backupów, gdyż to właśnie kopie zapasowe stanowią kluczowy element w kontekście bezpieczeństwa każdego hostingu. Jak prezentuje się ta kwestia w przypadku Progreso?
- Jak często wykonywane są backupy? co 24 godziny
- Jak długo przechowywane są backupy? 30 dni
- Czy samodzielnie można wykonać backup „na żądanie”? NIE
- Czy samodzielnie można odzyskać backup w panelu? NIE
Niezależnie od wybranego plany hostingowego, firma z Jastrzębia-Zdroju gwarantuje wykonywanie kopii zapasowych co 24 godziny i przechowywanie ich przez 1 miesiąc. Sprawdziłem – o czym później – i faktycznie dotrzymują słowa w tej kwestii.
Szkoda, że w autorskim panelu firmy zabrakło możliwości samodzielnego wykonania kopii zapasowej (np. przed większą aktualizacją strony) czy miejsca na samodzielne odzyskanie kopii.
2. Certyfikat SSL
Certyfikaty SSL (Secure Socket Layer) to cyfrowe certyfikaty wykorzystywane do zapewnienia bezpiecznej komunikacji pomiędzy serwerem a klientem w Internecie. Dzięki nim dane przesyłane między stroną internetową a użytkownikiem są szyfrowane, co utrudnia ich przechwycenie przez nieuprawnione osoby. Używanie certyfikatów SSL jest dziś standardem dla wszystkich stron WWW.
Progreso tak jak inne firmy recenzowane na tej stronie oferuje darmowe certyfikaty SSL (Let’s Encrypt!) bez limitu.
Firma idzie jednak dalej i nie sprzedaje komercyjnych certyfikatów. Szanuję takie podejście i na stronie pisze od dawna, że poza wyjątkowymi przypadkami (banki, instytucje rządowe itd.) bezpłatne certyfikaty SSL są wystarczające, mając te same cechy, funkcje i sposób działania co płatne odpowiedniki.
Sam certyfikat uruchamiamy, klikając w przycisk „zabezpiecz ssl” przy stronie WWW w panelu.
3. Bezpieczeństwo poczty e-mail
Kolejny ważny element, na który zwracam szczególną uwagę, to implementacja mechanizmów ochrony skrzynek e-mail (SPF, DKIM, DMARC). Służą one do zabezpieczania poczty przed potencjalnymi próbami podszywania się pod nadawcę. Jak to jest zrealizowane w Progreso?
- Czy Progreso wykorzystuje SPF? TAK, w pełni
- Czy Progreso wykorzystuje DKIM? TAK
- Czy Progreso wykorzystuje DMARC? TAK, częściowo
3/3. Super! Do pełni szczęścia brakuje jednak wdrożenia jakiejś konkretnej polityki do rekordów DMARC, bo w obecnej formie nie pełni ona żadnej funkcji. Tak czy inaczej, bezpieczeństow pcozty na duży plus!
4. Bezpieczny transfer plików na hosting
Następnym kluczowym aspektem w zakresie bezpieczeństwa hostingu jest zapewnienie klientom dostępu do bezpiecznego protokołu transferu plików. W odróżnieniu od FTP, taki protokół powinien być w pełni szyfrowany. Jak to zostało zaimplementowane w Progreso?
- Czy Progreso wspiera SSH, SFTP lub FTPs? TAK
Cieszy fakt dostępu do SSH (więc i SFTP) we wszystkich planach hostingowych oferowanych przez firmę. Szkoda jednak, że dostęp nie jest domyślnie aktywowany (jak np. FTP), a żeby wgrać pliki na serwer w bezpieczny sposób, trzeba najpierw napisać do firmy ticket z prośbą o aktywację SSH.
5. Zgodność hostingu z RODO
Prawie każda strona internetowa oraz jej administrator przetwarza pewne dane osobowe, nawet jeśli chodzi o tak podstawowe informacje jak adres e-mail podawany w formularzu kontaktowym czy przy dodawaniu komentarzy. Aby cały proces był zgodny z przepisami prawa, konieczne jest zawarcie odpowiedniej umowy z dostawcą hostingu, na serwerach którego dane te są przechowywane. Jak wygląda to w przypadku Progreso?
- Jak Progreso realizuje obowiązki RODO? Umowa generowana i podpisywana elektronicznie
Progreso daje możliwość podpisania umowy o powierzenie danych osobowych (i tzw. podpowierzenie), zupełnie za darmo, w panelu, w formie elektronicznej. Wystarczy, że po zalogowaniu wyklikamy odpowiednią opcję, uzupełnimy brakujące dane i gotowe.
6. Separacja stron WWW
Jednym z potencjalnych niebezpieczeństw, które czyhają na strony internetowe, jest zarażenie złośliwym oprogramowaniem lub włamanie się na stronę przez istniejące luki czy podatności. Jeśli klient posiada kilka stron WWW w ramach jednego hostingu, infekcja na jednej stronie może narazić na ryzyko wszystkie pozostałe. Ochronę przed takim zagrożeniem zapewnia właśnie izolacja każdej z witryn. Jak jest to rozwiązane w przypadku Progreso?
- Czy Progreso ma separację stron WWW? NIE
Niestety, po szybkich testach okazało się, że ustawienie open_basedir nie jest domyślnie włączone na tym hostingu dla nowo dodawanych stron WWW. Szkoda.
7. WAF (Web Application Firewall)
WAF, czyli Web Application Firewall, to specyficzny rodzaj zapory sieciowej mającej na celu ochronę stron internetowych oraz aplikacji webowych przed różnymi znanymi rodzajami ataków. Dla dodatkowego bezpieczeństwa, istotne jest, by dostawca hostingu oferował taką dodatkową warstwę ochrony. Jak to wygląda w ofercie Progreso?
- Czy Progreso oferuje zabezpieczenie WAF? TAK
- Jaka jest ocena skuteczność WAF w Progreso? F
Tutaj niestety również nie mam dobrych wieści. Mimo że z testów wynika, że firma używa rozwiązania WAF, to jego skuteczność jest w praktyce bardzo niska. Poniżej załączam pełen raport z audytu.
8. Aktualność oprogramowania
Regularne aktualizacje to kluczowy element w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa. W kontekście oprogramowania używanego przez serwery, ma to szczególne znaczenie, gdyż nawet pojedyncza luka bezpieczeństwa może narażać na ryzyko wielu użytkowników hostingu. Jak Progreso dba o aktualność swojego oprogramowania serwerowego?
- Jaka jest domyślna/zalecana wersja PHP w Progreso? Nieaktualna
- Jaka jest najnowsza dostępna wersja PHP w Progreso? Nieaktualna
- Jaka jest aktualna dostępna wersja MySQL/MariaDB w Progreso? Przestarzała
Tutaj również nie jest dobrze. Zarówno wersja PHP uruchomiona domyślnie dla nowo dodawanej strony, jak i wersja, którą można samemu ustawić jako „najnowszą” były nieaktualne. Jeśli natomiast chodzi o silnik bazy danych, to używana wersja MySQL okazała się przestarzała. Warto zrobić zaktualizację.
9. Bezpieczeństwo panelu hostingowego
Kończąc analizę bezpieczeństwa, zwracam uwagę na zabezpieczenie, które stopniowo powinno stawać się normą w branży – jest to weryfikacja dwuetapowa podczas logowania (np. za pomocą kodu generowanego przez aplikację, SMS-a czy klucza U2F). Jakie rozwiązania w tej kwestii proponuje Progreso?
Czy Progreso ma zabezpieczenie panelu przez 2FA? TAK
Niestety, w tej kwestii również Progreso nie wypada dobrze. 2FA w panelu już jest, jako kody czasowe.
Bezpieczeństwo Progreso: podsumowanie
Kopie zapasowe przechowywane aż przez 30 dni i zabezpieczenie przed podszywaniem się pod adresy e-mail klientów wyglądają w Progreso dobrze. W pozostałych innych jest jednak trochę do poprawy.
Skrzynki e-mail: poczta w Progreso
Progreso oferuje osobną usługę hostingu poczty e-mail dla wymagających klientów. W tym miejscu przyjrzę się jednak kwestii poczty elektronicznej w ramach serwerów wirtualnych.
W standardzie możemy stworzyć nieograniczoną liczbę kont e-mail na każdym koncie hostingowym. Jedynym ograniczeniem jest pojemność samego konta (dzielona z danymi stron WWW czy bazami danych).
Zarządzanie pocztą odbywa się w panelu Extranet. Znajdziemy tam wszystkie standardowe funkcje poczty: Konta pocztowe (tworzenie, edycja, statystyki, limity), aliasy, przekierowania, autorespondery, podstawowy antyspam i certyfikaty SSL dla poczty.
Ciekawą funkcją są natomiast grupy pocztowe, czyli zaawansowane zarządzanie kontami pocztowymi. Stworzyć ich możemy 5 w tańszym planie i nieograniczoną liczbę w planie droższym. Rozwiązanie świetnie się sprawdzi w przypadku, gdy zarządzamy sporą liczbą skrzynek e-mail i chcemy masowo zarządzać kontami w grupach np. ustawiając im drębne limity.
Webmail
Dostęp do maila poprzez przeglądarkę w Progreso odbywa się za pomocą adresu https://poczta.progreso.pl/. Rozwiązanie oparte jest o znany i sprawdzony skrypt Roundcube, więc przenosząc się z innego hostingu na pewno wszystko (może poza kolorami strony) wyda Ci się znajome.
Całość działa szybko, sprawnie i powinna przypaść do gustu nawet początkującym.
Limity i ograniczenia poczty
Podczas moich testów poczty nie trafiłem na żadne uciążliwe limity czy ograniczenia.
Reputacja adresu IP
Kończąc analizę każdego hostingu, przyglądam się reputacji adresu IP serwera pocztowego. Problem pojawia się, gdy jakiś klient hostingu zaczyna wysyłać spam, co może skutkować umieszczeniem serwera pocztowego na tzw. czarnych listach spamerów. W efekcie tego, wiadomości e-mail od innych klientów tego samego hostingu mogą być klasyfikowane jako spam.
Jak prezentuje się sytuacja w Progreso? Dokonałem weryfikacji serwera pocztowego w 93 renomowanych listach spamerów (RBL) z całego Świata i… Progreso nie zostało zidentyfikowane na żadnej z nich. Dobrze!
Panel zarządzania hostingiem Progreso
Progreso jako jeden z niewielu hostingów rozwija swoje autorskie rozwiązanie, które nazwane jest Extranet i dostępne dla klientów pod adresem https://panel.progreso.pl/.
W skrócie: Czy panel wygląda ładnie? Nie. Czy jest funkcjonalny? Tak.
Panel ma czytelny podział i choć podczas moich testów miałem okazję używać go pierwszy raz, to po chwili byłem w stanie odnaleźć się wśród ustawień i funkcji (w a niektórych mocno grzebałem :)) bez sięgania do bazy wiedzy. Jest intuicyjny i działa szybko.
Niestety panel nie jest dostosowany do urządzeń mobilnych, przez co jego obsługa na smartfonie może być mocno utrudniona. Warto pomyśleć nad responsywną wersją.
Choć brakuje mu kilku funkcji, to trzymam kciuki za jego rozwój!
Support Progreso: Testy
Wsparcie techniczne to kluczowy aspekt każdej oferty hostingowej. Nie tylko może odstraszyć użytkowników od danego dostawcy, ale także przyciągnąć nowych, zadowolonych klientów dzięki szybkiej i profesjonalnej pomocy. Jak Progreso wypada w tej kategorii? Czy ich obsługa klienta spełnia oczekiwania, czy może przeciwnie – pozostawia wiele do życzenia?
Uwaga! Poniższe testy supportu nie są z bieżącego roku i od ich wykonania mogło się sporo zmienić. Od tego czasu mogło się sporo zmienić. Umieszczam je wyłącznie w celach poglądowych i nie wystawiam za nie oceny.
Jaki support oferuje Progreso?
Firma deklaruje na stronie „Nasza infolinia czynna jest 24/h, 365 dni w roku.”. Jakie formy kontaktu oferuje więc firma?
- Adres e-mail info@progreso.pl (ogólny), tech@progreso.pl (techniczny) lub ksiegowosc@progreso.pl (księgowy)
- Formularz kontaktowy dla przyszłych klientów na stronie https://progreso.pl/pl/kontakt
- Formularz kontaktowy dla obecnych klientów na tej stronie co wyżej (po zalogowaniu)
- Zgłoszenie przez formularz w panelu klienta (Extranet)
- Infolinię +48 500 450 100
Szeroki wybór form kontaktu.
Jak testowałem support Progreso?
W trakcie testów Progreso korzystałem przede wszystkim z formularza kontaktowego oraz kontaktu mailowego.
Zadawałem pytania o różnym stopniu skomplikowania – od tych prostych, technicznych, poprzez bardziej rozbudowane, aż po te wymagające wnikliwej wiedzy lub mogące być podchwytliwe.
By uzyskać prawdziwy obraz jakości obsługi klienta, testowałem wsparcie w różnych godzinach i w różne dni, korzystając z kilku różnych tożsamości. Dzięki temu miałem pewność, że nie zostanę potraktowany w sposób priorytetowy ze względu na moje wcześniejsze kontakty czy rozpoznawalność strony WWW w branży.
Poniżej prezentuję luźne obserwacje i wnioski z moich testów wsparcia Progreso.
Testy przed zakupem
- Środek tygodnia, godziny robocze: 238 godzin i 13 minut – Odpowiedź od hostingu na wysłane zapytanie przyszła po 10 dniach (!). Niestety, nie była ona do końca na temat i nie odniosła się do wypisanych przeze mnie parametrów, o które pytałem w mailu. Może e-mail wpadł do spamu i dopiero po takim casie został odnaleziony?
- Środek tygodnia, godziny robocze: 59 minut – Konkretna odpowiedź z opisem procedury i prośbą o dalsze kroki. Jednak nie wydaje mi się, aby haczyk, który zaszyłem w moim zapytaniu, został wychwycony przez support.
- Sobota, późny wieczór, przed godz. 22: – – Brak odpowiedzi na maila z pytaniem o obsługę konkretnego skryptu na hostingu.
Testy jako klient
- Środek tygodnia, chwilę po godz. 16: 17 godzin i 23 minuty – Odpowiedź przed godz. 10 następnego dnia. Problem zweryfikowany. Sama odpowiedź konkretnie i na temat.
- Środek tygodnia, po północy: 21 minut – Odpowiedź z informacją, w której zakładce panelu mogę samodzielnie ustawić daną rzecz.
- Piątek, popołudnie, godziny robocze: 1 godzina – W mailu od supportu przyszła informacja o tym, co może być przyczyną zgłaszanego błędu, oraz informacja jak mogę samodzielnie zmienić ustawienia, aby błąd wyeliminować. Z linkiem do instrukcji.
- Piątek ok. godziny 22: 1 minuta – Błyskawiczna wiadomość ze wskazaniem przyczyny problemu, który spowodowałem (celowo) i zgłosiłem i informacją jak mogę go rozwiązać.
- Sobota wieczór: 62 godziny i 17 minut – Odpowiedź supportu otrzymałem dopiero w poniedziałek po godz. 8. Sprawdzenie konta i informacja, że wszystko wydaje się działać w porządku.
- Poniedziałek, około południa: 28 minut – Znaleziony mail, który został omyłkowo przeze mnie usunięty i przywrócenie go wraz z załącznikami do skrzynki odbiorczej.
- Środek tygodnia, godziny poranne: 1 minuta – Pełne wyjaśnienie co trzeba zrobić.
Support Progreso: podsumowanie i wnioski
Czas na wnioski i podsumowanie supportu firmy Progreso:
- Support faktycznie wydaje się działać całą dobę, ale nie znaczy to, że zawsze odpowie od razu.
- Czasami można liczyć na odpowiedzi i rozwiązanie problemu 1 minutę (w piątek po 22), innym razem na maila trzeba czekać do następnego dnia czy końca weekendu.
- Same odpowiedzi raczej merytorycznie OK, support pomocny, jeśli chodzi o „awarie” czy zgłaszane problemy.
Merytoryczne wsparcie klienta.
Uptime w Progreso: awarie i SLA
Na stronie Progreso ani w regulaminie świadczenia usług, nie znalazłem żadnych zapisów o gwarantowanym SLA czy dostępności hostingu. W regulaminie są co prawda zapisy przedłużeniu okresu hostingu o 1 miesiąc za każde 12 godzin przerwy (obwarowane dodatkowymi wymogami), ale nic poza tym.
W ramach recenzji przeprowadzam stale niezależne śledzenie działania serwera testowego, aby ocenić jego stabilność oraz ewentualne przerwy w działaniu. Wykorzystałem do tego narzędzie updown.io. Monitoruje ono działanie serwera Progreso 24/7, dokonując sprawdzenia co 5 minut z 8 różnych lokalizacji na świecie. Dzięki temu, w przypadku jakiejkolwiek nieprawidłowości, od razu otrzymuję powiadomienie w czasie rzeczywistym. Poniżej przedstawiam szczegółowy raport z tego monitoringu.
Dane NA ŻYWO:
Firma Progreso: weryfikacja i opinie
Historia firmy sięga 1999 roku (Undernet), która działała rok później (2000) pod nazwą Konta.pl. Parka Progreso pojawiła się dopiero w 2004 i została kupiona od innej firmy. Całą historię od powstania można poznać na stronie hostingu. Sama spółka, pod którą obecnie działa firma, została zarejestrowana jednak dopiero w 2021 roku (wg. danych, które znalazłem w KRS).
Dane firmy:
progreso.pl sp. z o.o.
ul. 1 Maja 7
44-330 Jastrzębie-Zdrój
NIP: 6332245054
REGON: 520462979
KRS: 0000932886
Sprawdzając zestawienie przygotowane przez serwis top100.rootnode.pl dowiadujemy się, ze Progreso obsługuje na swoim hostingu co najmniej 5 300 domen z końcówką .pl.
Na własnym profilu na Facebooku Progreso.pl zgromadziło 13 opinii od swoich klientów, którzy w 84% polecają usługi firmy. Natomiast w Google na prosilu firmowym znajdziemy 39 opinii i ocen ze średnią 4,5/5.
Podsumowanie recenzji Progreso i moja ocena
Progreso to bez wątpienia ciekawy hosting. Prosta i czytelna oferta i uczciwe podejście do tematu bez sztuczek marketingowych. Serwery szybkie i wydajne dla większości popularnych zastosowań jak WordPress, strony-wizytówki, sklepy, blog czy fora. Polecam!
Zalety Progreso:
- Prosta czytelna oferta i zdrowe podejście do biznesu
- Hosting hybrydowy i autoskaler zasobów
- Przyspieszenie stron z bazą Redis
- 30-dniowy darmowy test usługi
- Świetne wyniki w testach wydajności
Wady Progreso:
- Brak dysków SSD typu NVMe
- Brak protokołu HTTP/3
🎁 Specjalna oferta: 1 miesiąc gratis
Progreso nie robi wyprzedaży, nie ma kodów rabatowych i nie daje zniżek cenowych. Jednak dla wszystkich czytających tę recenzję przygotowałem we współpracy z Progreso specjalną ofertę. Każdy, kto założy dowolny hosting z linka na tej stronie, otrzyma darmowe przedłużenie ważności hostingu o 1 miesiąc. Kupujesz na rok? Dostajesz 13 miesięcy.
Aby skorzystać, wystarczy kliknąć przycisk „Odbierz 1 mies. gratis” na końcu tej recenzji. Po założeniu hostingu z tego linka otrzymasz dodatkowe 30 dni ważności konta. Szczegóły: Kody Rabatowe i promocje Progreso.