Ranking TOP 10 najlepszych programów magazynowych 2025. Porównanie programów do obsługi magazynu.
Spis treściJaki program magazynowy wybrać, by usprawnić zarządzanie produktami w firmie? Kontrola operacji magazynowych będzie łatwiejsza, gdy wybierzesz jedno z TOP 10 rozwiązań z mojego rankingu.
System magazynowy pozwala na kompleksową kontrolę stanów magazynowych. Z jego pomocą z poziomu jednego konta monitorujesz wszystkie procesy magazynowe zachodzące w Twojej firmie. Kontrolujesz o dokumentację, obserwujesz magazyn online i optymalizujesz pracę swojego przedsiębiorstwa. Zwiększasz zyski, usprawniasz działania zespołu i dbasz o zadowolenie odbiorców.
By jednak wszystko to rzeczywiście było możliwe, konieczne jest znalezienie rozwiązania niezawodnego. Na rynku jest ich natomiast tak wiele, że podjęcie ostatecznej decyzji staje się wyzwaniem. Aby ułatwić Ci to zadanie, stworzyłem ranking programów magazynowych. Umieściłem w nim 10 najlepszych propozycji, dostępnych aktualnie w internecie. Sprecyzowałem ponadto, na co warto zwrócić uwagę, wybierając oprogramowanie do obsługi magazynu.
Internetowy system magazynowy – co to jest?
Program magazynowy (albo też system magazynowy) to rozwiązanie ułatwiające zarządzanie zapasami w firmie. Służyć do tego może:
- aplikacja mobilna,
- oprogramowanie w formie przeglądarkowej,
- tradycyjne programy komputerowe, instalowane na urządzeniu.
Dzięki tej różnorodności są one dostępne dla każdego. Masz możliwość prowadzenia magazynu z dowolnego miejsca i o każdej porze. Tak też możesz nadzorować pracę swojego przedsiębiorstwa zdalnie.
Program magazynowy pozwala na kontrolę wszystkich aspektów związanych z oferowanym asortymentem. Mowa tu zarówno o przyjmowaniu produktów, jak i ich wydawaniu, śledzeniu, stanie magazynowania towaru czy jego wysyłki. Ponadto istotne jest też generowanie raportów, ustalanie cenników czy monitoring zmian w czasie rzeczywistym.
Zależnie od rozwiązania, możesz integrować program magazynowy z rozwiązaniami zewnętrznymi (jak np. księgowość online) albo realizować transakcje w walutach obcych. Im więcej metod rozbudowy oprogramowania i jego personalizacji, tym lepiej. Dzięki nim bowiem możesz lepiej dostosować oprogramowanie magazynowe do potrzeb danej instytucji.
Jak działa program do obsługi magazynu?
To, jak działa program magazynowy, zależy w znacznej mierze od konkretnego rozwiązania. Część oferuje tylko podstawowe funkcje, dobre dla małych lub średnich firm. Inne natomiast zapewniają nawet najbardziej zaawansowane narzędzia, dobre dla potężnych przedsiębiorstw. Jak łatwo się domyślić, te drugie zwykle są znacznie droższe. W wielu przypadkach natomiast platformy mają kilka wersji cenowych. Dzięki nim łatwiej jest znaleźć rozwiązanie idealne.
Wśród najważniejszych funkcjonalności systemów magazynowych wymienić można m.in.:
- stałą obserwację stanów magazynowych,
- dostęp do ewidencji magazynowej,
- analiza rozchodów towarów,
- informacje o dostawach i wysyłkach,
- informacje o pozycji danych produktów,
- inwentaryzacje i spisy z natury,
- generowanie i zarządzanie dokumentami magazynowymi,
- integracje z systemami ERP.
- zarządzanie wieloma magazynami,
- kontrola płatności faktur VAT,
- szybkie wystawianie faktur,
- współpracę z czytnikami kodów kreskowych,
- integrację z drukarkami fiskalnymi,
- integracje z innymi narzędziami biznesowymi,
- powiadomienie po osiągnięciu stanów minimalnych,
- blokowanie sprzedaży produktów niedostępnych,
- generowanie cenników indywidualnych dla różnych magazynów.
Ponadto warto pamiętać, że nawet najprostszy program magazynowy powinien mieć intuicyjny interfejs. Warto też, by był dostępny na urządzeniach mobilnych. Dzięki temu możesz trzymać rękę na pulsie w każdym momencie.
Najlepszy program magazynowy online – TOP 10
Jak wybrać program magazynowy? Najlepszy będzie ten, który idealnie dopasuje się do systemu działania Twojej firmy. Poniżej znajdziesz TOP 10 propozycji, które cieszą się szczególną popularnością. Różnią się one zarówno pod względem dostępnych opcji, jak i cen. Dzięki temu są skierowane do firm z różnych branż i o rozmaitych profilach.
1. iFirma
iFirma to kompleksowe rozwiązanie dla małych i średnich przedsiębiorców. W jej ofercie znajdziesz m.in.:
- program do faktur,
- integrator e-commerce,
- samodzielne księgowanie,
- rozwiązania dla działalności nierejestrowanej,
- obsługę przez biuro rachunkowe dla JDG,
- pełną księgowość dla spółek,
- pomoc w zakładaniu firmy,
- i wiele innych.
Jak pewnie już się domyślasz, iFirma przygotowała dla użytkowników również program magazynowy. Ma on formę serwisu przeglądarkowego oraz jest dostępny z poziomu dedykowanej aplikacji mobilnej. Prezentuje się bardzo nowocześnie i jest łatwy w obsłudze. Bez wątpienia spodoba się osobom doceniającym estetyczne rozwiązania.
Dodatkowym atutem iFirmy jest to, że pozwala na wdrożenie licznych ułatwień dla biznesów z sektora e-commerce. W połączeniu z obsługą magazynów umożliwia zarządzanie firmą z poziomu jednego konta użytkownika. Mowa tu np. o licznych integracjach, realizacji płatności czy generowaniu faktur.
Co istotne, program magazynowy tej platformy jest dostępny wyłącznie dla VATowców. Wszystkie jego funkcje zostały natomiast podzielone na trzy główne sekcje:
-
zarządzanie, do którego zaliczyć można takie usługi, jak np.:
- serie numeracji,
- listy kontrahentów,
- bilanse otwarcia,
- dodawanie towarów i usług,
- zarządzanie i edycja towarami i usługami,
- wyszukiwarka towarów i usług;
-
raporty, do których twórcy zaliczyli takie usługi, jak np.:
- dokumenty magazynowe (PZ, WZ, PW, RW, PM),
- korekty WZ,
- cenniki,
- protokoły ubytków i strat,
- faktury sprzedaży wraz z obsługą WZ,
- korekty faktur sprzedaży,
- inwentaryzacje;
-
ułatwienia, wśród których wymienić można m.in.:
- integracje z drukarką fiskalną,
- opcja fakturowania,
- obsługa wielu magazynów z poziomu jednego konta,
- obsługa magazynu na smartfonach i tabletach (aplikacja mobilna).
iFirma przygotowała ponadto szereg integracji usprawniających obsługę magazynu i zarządzanie firmą. Łącznie jest ich ponad 150. Są związane m.in. z obsługą marketplace’ów, odpowiadają za automatyzację obsługi zamówień i ułatwiają zarządzanie sklepem.
Ile kosztuje iFirma?
Funkcja Magazyn w iFirma jest całkowicie darmowa. Korzystanie z niej nie wymaga żadnych dodatkowych opłat. Co jednak ważne, nie ma możliwości korzystania z niej niezależnie. Jest ona bowiem dostępna wyłącznie w ramach dostępnych pakietów platformy iFirma. Te natomiast mają zarówno wersje darmowe, jak i płatne. Różnią się natomiast dostępnymi funkcjonalnościami oraz oczywiście zakresem funkcji.
Do Twojej dyspozycji są trzy główne pakiety:
-
Aplikacja – rozwiązanie darmowe, zapewniające podstawowe funkcje przydatne przy prowadzeniu firmy. W jego ramach możesz liczyć na:
- CRM i Magazyn,
- wsparcie techniczne BOK,
- obsługę wszystkich rodzajów faktur,
- szablony faktur;
-
Biuro Rachunkowe (Aplikacja + Uproszczona księgowość) – kosztuje 149 zł miesięcznie. Oferuje wszystko to, co pakiet Aplikacja, a dodatkowo również m.in.:
- KPiR lub Ryczałt,
- osobistego księgowego,
- wsparcie techniczne i księgowe,
- integracje z kontami bankowymi,
- płatności zobowiązań bezpośrednio z aplikacji;
-
Biuro Rachunkowe (Aplikacja + Pełna księgowość) – kosztuje 650 zł miesięcznie. Oferuje wszystkie funkcje aplikacji i rozwiązania z tańszych pakietów. Dodatkowo zapewnia pełną księgowość, w ramach której możesz liczyć np. na:
- księgi handlowe,
- osobistego księgowego,
- wyliczanie podatków CIT i VAT,
- wyliczanie zobowiązań ZUS,
- sprawozdania finansowe,
- monitorowanie rozliczeń.
Dodatkowo bezpłatną Aplikację możesz rozszerzyć o dwa moduły uzupełniające:
-
Księgowość online – kosztuje 49 zł miesięcznie. Oferuje wygodne rozliczenia, wszystko z pakietu Aplikacja, a ponadto np.:
- rozliczenia i obsługę pracowników,
- integrator drukarek fiskalnych,
- integracje z kontami bankowymi;
-
Sprzedaż online – kosztuje od 41,50 zł miesięcznie. Oferuje wszystko to, co pakiet Aplikacja, a dodatkowo też:
- integracje sklepów internetowych,
- integracje z urządzeniami fiskalnymi,
- zarządzanie produktami, ofertami i wysyłkami w serwisie Allegro,
- 100 zamówień miesięcznie za darmo.
2. Fakturownia
Fakturownia raczej kojarzona jest (jak sama jej nazwa wskazuje) z platformą do fakturowania. Jest to jednak na tyle rozbudowane rozwiązanie, że oferuje również program magazynowy. Możesz z jego poziomu w łatwy sposób zarządzać swoimi magazynami oraz zgromadzonymi w nich produktami.
To program działający w chmurze, którym możesz zarządzać z poziomu przeglądarki internetowej. Pozwala na:
- obsługę wszystkich typów dokumentów – PZ, WZ, PW, RW, Przesunięcia Magazynowe, rezerwacje, zamówienia oraz inwentaryzacje. Pozwala na wydania na podstawie faktur oraz wdrażanie automatyzacji na poziomie generowania dokumentów przyjęcia;
- zarządzanie użytkownikami i ich uprawnieniami – z jego pomocą magazynami możesz zarządzać zarówno ty, jak i Twoi współpracownicy. Dostęp przyznasz także pracownikom biura rachunkowego. Jeśli natomiast będzie taka potrzeba, ograniczysz uprawnienia, precyzując dokładnie funkcje dostępne dla konkretnych użytkowników;
- raporty dla produktów i magazynów – oprogramowanie generuje wyczerpujące raporty dotyczące różnego rodzaju parametrów. Prezentowane dane obrazować mogą ilość i średnią sprzedaż, zestawienie wartościowe wg cen zakupu, liczbę transakcji w danym okresie i wiele innych parametrów;
- zarządzanie wieloma magazynami – poruszanie się po systemie wielu magazynów z poziomu jednej platformy. Wszystko po zalogowaniu do jednego konta, optymalizując w ten sposób przebieg sprawowania kontroli.
Interfejs Fakturowni jest dość nowoczesny, ale pozostaje jednocześnie wygodny i intuicyjny. Choć może być obsługiwany z poziomu przeglądarki internetowej, ma także wersję dedykowanej aplikacji mobilnej. Jest ona dostępna na urządzenia z systemami Android oraz iOS. Wśród jego najważniejszych funkcji wymienić można m.in.:
- liczne integracje z systemami zewnętrznymi,
- wiele walut obcych,
- rozwiązania wielojęzyczne,
- możliwość określania ilości miejsc po przecinkach dla cen oraz dla ilości,
- określanie marży i narzutu,
- możliwość włączania lub wyłączania ograniczenia ilościowego,
- zarządzanie bazą produktów, dostawców i odbiorców,
- dodatkowe pola kod produktu, kody EAN, rozmiary i waga, załączniki do produktów,
- i wiele innych.
Ile kosztuje Fakturownia?
Fakturownia jest dostępna w ramach opłaty abonamentowej. Zależnie od palety dostępnych funkcji, możesz korzystać z niego w ramach trzech pakietów cenowych. W każdym z nich zyskujesz dostęp do rozwiązania magazynowego. Różni się on natomiast specyfikacją. Bez opłat i zobowiązań możesz ponadto przetestować to oprogramowanie w ramach 30-dniowego okresu tekstowego.
Klienci mają do wyboru trzy pakiety:
-
Standard – kosztuje 22,77 zł miesięcznie netto. Zapewnia dostęp do takich funkcji, jak m.in.:
- nielimitowane dokumenty magazynowe,
- nielimitowane faktury,
- nielimitowani klienci,
- nielimitowane produkty i usługi,
- 3 użytkowników,
- wiele działów i 3 firmy w ramach konta,
- obsługa 3 magazynów;
-
Pro – kosztuje 39,99 zł miesięcznie netto. Zapewnia dostęp do wszystkich funkcji z planu Standard, a ponadto m.in.:
- nielimitowane dokumenty magazynowe,
- dowolny język i waluta dokumentów,
- 5 użytkowników,
- obsługę wielu magazynów,
- import i eksport danych.
-
Pro Plus – kosztuje 66,77 zł miesięcznie netto. Zapewnia dostęp do wszystkich funkcji z planu Pro, a dodatkowo również np.:
- nielimitowane dokumenty magazynowe,
- obsługę wielu magazynów,
- raporty,
- automatyczne płatności.
3. Asystent Magazyn
Asystent Magazyn to program magazynowy, dostępny w formie tradycyjnego oprogramowania instalowanego na komputerze. Pozwala na obsługę wielu magazynów i cen zakupu na dokumentach rozchodu wg. kolejkowania FIFO. Umożliwia wystawianie dokumentów magazynowych i kontrolę stanów produktowych.
Po jego zakupie masz możliwość wprowadzania nieograniczonej ilości indeksów produktów. Został ponadto wyposażony w ich wygodną wyszukiwarkę oraz intuicyjne dodawanie opisów. Obsługuje takie dokumenty, jak m.in.:
- PZ,
- WZ,
- MM+ i -,
- PW,
- RW,
- PL,
- RI+ oraz -.
Doskonale nadaje się do kontroli stanów magazynowych oraz przeprowadzania inwentaryzacji. Jego atutem jest nieskomplikowana budowa i łatwość obsługi. Z drugiej strony ma niezbyt nowoczesny wygląd. Jest przeznaczony wyłącznie dla systemów Windows 10 oraz Windows 11.
Wśród jego głównych opcji wymienić można m.in.:
- tworzenie wielu baz danych,
- import i eksport danych do wielu formatów,
- sortowanie danych po zdefiniowanych kolumnach,
- przypomnienia jednorazowe i cykliczne,
- system masowej wysyłki SMS,
- kontrola NIP/REGON,
- pobieranie danych z Cepik i kursu w walutach obcych z NBP,
- i wiele innych.
Ile kosztuje Asystent Magazyn?
Asystent Magazyn możesz w podstawowej wersji zakupić na okres:
- 6 miesięcy – 84 zł,
- 1 roku – 144 zł,
- dożywotnio – 406 zł.
W wersji podstawowej oferuje m.in.:
- Pobieranie danych o firmie z bazy CEIDG/GUS,
- Nielimitowana ilość wpisów kontrahentów i osób,
- raporty zmian,
- grupowanie danych kontaktowych,
- tworzenie kategorii,
- prowadzenie 3 magazynów,
- kontrolę daty ważności produktu,
- i wiele innych.
Dodatkowo ma on również dwie formy rozszerzone:
-
Biznes – dostępny na 6 miesięcy (107 zł), rok (192 zł) i dożywotnio (558 zł). Oferuje wszystko to, co plan podstawowy, a dodatkowo:
- przypisywanie pracowników do wprowadzonych firm,
- galerie i zdjęcia,
- Prowadzenie dowolnie wielu magazynów,
- dodawanie zdjęć do produktów,
- obsługa cen A, B, C,
- inwentaryzacja produktów,
- Możliwość rozbudowy programu o dostęp online klientów przez stronę WWW,
- pola dodatkowe,
- załączniki,
- zamówienie w języku angielskim;
-
MAX – dostępny na 6 miesięcy (155 zł), rok (312 zł) i dożywotnio (861 zł). Oferuje wszystko to, co plan Biznes, a ponadto np.:
- tworzenie oddziałów w ramach kontrahentów,
- dostawcy,
- statystyki,
- zamykanie miesiąca i roku (blokada dokumentów),
- komentarze do dokumentów magazynowych,
- obsługa oddziałów,
- drukowanie dokumentów magazynowych bez cen.
4. Subiekt nexo
Subiekt Nexo to program do nadzorowania stanów magazynowych, który możesz zainstalować na swoim komputerze. Ma on wyjątkowo kompleksową formułę, dzięki czemu sprawdzi się w różnego typu przedsiębiorstwach. Z powodzeniem wykorzystasz go m.in. w:
- sklepach,
- zakładach usługowych,
- hurtowniach,
- warsztatach,
- i innych.
Został zaprojektowany przez twórców w taki sposób, by najlepiej sprawdzać się w małych i średnich firmach. Ma przejrzysty interfejs, który nie jest może najnowocześniejszy, ale za to pozostaje łatwy w obsłudze. Działa na urządzeniach z systemem Windows. Współpracuje z szeregiem sprzętów zewnętrznych, takich jak:
- kasy fiskalne,
- drukarki fiskalne,
- sprawdzarki cen,
- wagi etykietujące,
- trzy typy kolektorów danych,
- wagi elektroniczne,
- terminale płatnicze,
- klawiaturowe i USB czytniki kodów kreskowych.
Subiekt nexo jest częścią zintegrowanego pakietu InsERT nexo. Wraz z nim możesz nabyć więc komplet innych rozwiązań:
- Rachmistrz nexo (księga przychodów i rozchodów oraz ewidencja podatku zryczałtowanego),
- Gastor nexo (CRM),
- Gratyfikant nexo (system kadrowo-płacowy),
- Rewizor nexo (system finansowo-księgowy).
Jest to program magazynowy z bardzo rozbudowaną sekcją handlową. Ma zaawansowany system zamówień oraz dobrze zaprojektowane zarządzanie gospodarką magazynową. Umożliwia prowadzenie profesjonalnej ewidencji asortymentu, ale też instytucji, wspólników, urządzeń, klientów czy pracowników. Ponadto wśród jego najważniejszych funkcji znalazły się m.in.:
- rozbudowany system zamówień (wszystkie pozycje mają indywidualny termin realizacji),
- rozbudowana obsługa rachunków bankowych,
- automatyczna synchronizacja zmian asortymentu w kartotece i urządzeniach zewnętrznych,
- pełny rozdział dokumentów magazynowych i handlowych,
- pełna obsługa wszystkich typów dokumentów handlowych i magazynowych,
- rozbudowana obsługa urządzeń zewnętrznych,
- obsługa zróżnicowanych metod płatności (przedpłaty, płatności za pobraniem, płatności kartą, cesje na innego płatnika, sprzedaż kredytowana, zaliczki pracowników na zakup),
- zaawansowana obsługa RODO,
- bezpłatna 3-miesięczna opieka posprzedażowa.
Ile kosztuje program magazynowy Subiekt Nexo?
Subiekt nexo ma dość skomplikowany cennik. Wynika to z faktu jego podziału na jedno lub 3 stanowiska. Dodatkowo w każdej z tych kategorii ma po 3 warianty o różnych funkcjonalnościach i cenach. Możesz zatem nabyć go w wersji:
-
licencja na 1 stanowisko – 695 zł netto,
- licencja nexo 1 stanowisko + vendero – sklep internetowy 1000 produktów – 995 zł netto,
- licencja nexo 1 stanowisko + vendero – sklep internetowy 3000 produktów – 1095 zł netto,
- licencja nexo 1 stanowisko + Podręcznik „Subiekt nexo + Rachmistrz nexo – Prowadzenie dokumentacji” – 751, 16 zł netto,
-
licencja na 3 stanowiska – 1155 zł netto,
- licencja nexo 3 stanowiska + vendero – sklep internetowy 1000 produktów – 1455 zł netto,
- licencja nexo 3 stanowiska + vendero – sklep internetowy 3000 produktów – 1555 zł netto,
- licencja nexo 3 stanowiska + Podręcznik „Subiekt nexo + Rachmistrz nexo – Prowadzenie dokumentacji” – 1211,16 zł netto.
Dodatkowo istnieje możliwość rozszerzenia jego możliwości o zaawansowane funkcje. Do Twojej dyspozycji jest m.in.:
- system wspomagający sprzedaż internetową Sello NX (1 stanowisko) – 199 zł netto,
- system zarządzania relacjami z klientami Gastor nexo (1 stanowisko) – 455 zł netto,
- aplikacja mobilna InsERT mobile – moduł Kalendarz (1 użytkownik na rok) – 59 zł netto,
- system wspomagający sprzedaż w serwisach aukcyjnych Sello (abonament roczny do jednego konta) – 199 zł netto,
- i inne.
5. Faktura XL
W ramach Faktura XL możesz korzystać z obsługi magazynów (jednego lub wielu). Pozwala na wystawianie wszystkich podstawowych rodzajów dokumentów (35), w tym tych magazynowych, jak np.:
- PZ,
- WZ,
- PZk,
- WZk,
- PW,
- RW,
- MM,
- ZT,
- Rez,
- inwentaryzacja.
Pozwala na wprowadzanie cen w dowolnych walutach obcych oraz 9 językach. Dodatkową, przydatną opcją, jest możliwość ich automatycznego przeliczania na walutę główną, którą wskażesz (np. PLN). To dobre rozwiązanie w przypadku firm o zasięgu międzynarodowym, działających na różnych rynkach.
Daje możliwość ustalania różnych cen sprzedaży w każdym magazynie, który wprowadzisz. Nie narzuca ponadto użytkownikowi konieczności drukowania dokumentów z cenami (sam decydujesz, czy mają się one znaleźć na drukach). Wśród jego głównych funkcji wymienić można m.in.:
- indywidualne szablony faktur,
- Automatyczne sprawdzanie statusu podatnika w VAT,
- raporty,
- eksport danych,
- Jednolite Pliki Kontrolne,
- Ewidencję Sprzedaży, zakupów VAT, Ryczałtu i Środków Trwałych,
- automatyczne tworzenie dokumentów magazynowych,
- obsługę kolejek LIFO i FIFO,
- inwentaryzację magazynowania,
- integrację z drukarkami fiskalnymi.
Faktura XL jest rozwiązaniem działającym w formie przeglądarkowej. Jest responsywne i oferuje całkiem przyjemny dla oka interfejs. Jego obsługa jest intuicyjna, ale nie ma niestety dedykowanej aplikacji mobilnej. Można znaleźć jedynie oprogramowanie FakturaXL OCR. Nie jest ono natomiast przydatne w przypadku zarządzania magazynem (służy do skanowania faktur).
Ile kosztuje Faktura XL?
Co prawda Faktura XL ma bezpłatny pakiet w swojej ofercie, nie zawiera on jednak opcji magazynowych. Skupiony jest jedynie na fakturowaniu, a w dodatku ma dość rygorystyczne limity.
W przypadku zarządzania magazynem musisz sięgnąć po płatny pakiet „PEŁNY + magazyn”, który kosztuje 19,99 zł miesięcznie. Zgodnie z zaleceniami twórców jest skierowany dla dużych firm o własnych wymaganiach. Moim zdaniem natomiast (biorąc pod uwagę jego przystępną cenę) sprawdzi się również w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw. Ma formę abonamentową, w ramach której możesz liczyć na:
- nielimitowaną ilość faktur,
- 35 rodzajów faktur (wraz z dokumentami magazynowymi),
- nielimitowaną ilość produktów i klientów,
- własne logo na fakturze,
- szybkie pobieranie danych firm po numerze NIP z bazy GUS,
- faktury w 9 językach,
- faktury w walutach obcych,
- zapis faktur do PDF i wydruk,
- 3 użytkowników,
- uprawienia dla użytkowników,
- rozszerzone raporty i eksport,
- integracje przez API,
- automatyczne tworzenie dokumentów magazynowych,
- kolejki FIFO i LIFO,
- inwentaryzacje,
- integracje z drukarkami fiskalnymi,
- możliwą współpracę z księgowym.
6. wFirma
wFirma jest rozbudowanym serwisem ułatwiającym prowadzenie działalności. Ma formę serwisu przeglądarkowego o responsywnej budowie. Przyciąga do siebie użytkowników nowoczesnym wyglądem i dość intuicyjną obsługą. Ponadto wyróżnia się rozbudowaną bazą wiedzy.
Dla osób zainteresowanych programem magazynowym oferuje szereg przydatnych funkcji, takich jak m.in.:
- obsługa grup cenowych i rabatów,
- optymalizacje przepływów na magazynie,
- kody EAN i drukarki kodów kreskowych,
- metody zejścia FIFO i FEFO,
- JPK i oznaczenia towarów i usług GTU,
- zautomatyzowana sprzedaż,
- zarządzanie produkcją,
- rezerwacje i zamówienia,
- obsługa wielu magazynów,
- dokumenty magazynowe (PZ, RW, PW, MM, WZ, rezerwacje, zamówienia do dostawców),
- daty ważności produktów,
- monitoring stanów magazynowych,
- przesunięcia między magazynami,
- i wiele innych.
Wprowadza automatyzację fakturowania sprzedaży przy pomocy wszystkich faktur przewidzianych przez polskie prawo. Umożliwia to również w walutach obcych, wraz z poprawnym wyliczeniem różnic kursowych i podatku VAT. Jego dodatkowym atutem jest dostęp w 9 wersjach językowych oraz 8 szablonów z własnym logo.
Atutem oprogramowania wFirma jest możliwość realizacji w jego ramach działalności opartej na dropshippingu. Nie jest to specjalnie skomplikowane i nie wymaga żadnych zaawansowanych integracji. Wszystko opiera się bowiem na rezerwacji towarów przez klientów, na podstawie których następnie generowane są automatycznie zamówienia u dostawców. To optymalizuje i usprawnia cały proces, minimalizując jednocześnie ryzyko wystąpienia błędów.
W ramach wFirma możesz skorzystać z trzech rozwiązań skupionych na obsłudze magazynów:
-
programie magazynowym, zapewniającym m.in.:
- tworzenie zamówień,
- kody produktów,
- scalanie produktów,
- obsługę rezerwacji,
- grupy cenowe;
-
programie sprzedaży dla e-commerce, zapewniającym m.in.:
- synchronizację cen produktów z Allegro,
- kontrole partii magazynowych,
- gabaryty produktów,
- zamówienia u dostawców,
- kody EAN i czytniki kodów kreskowych,
- ujemne stany magazynowe;
-
programie magazynowo-sprzedażowym, zapewniającym m.in.:
- import danych magazynowych z zewnętrznych programów,
- kody GTU,
- kontrolę stanów magazynowych (remanenty),
- nielimitowaną ilość użytkowników,
- drukowanie cennika i zestawienia stanów,
- dokumenty magazynowe.
Ile kosztuje wFirma?
Cennik wFirma jest nieco skomplikowany, bo składa się z kilku segmentów. Nie ma możliwości wykupienia samej opcji „Magazyn”. Musi ona stanowić dodatek do pakietu „Fakturowanie i CRM” (względnie połączonego jeszcze z opcją 'Księgowość”.
W praktyce oznacza to, że musisz kupić co najmniej:
-
Fakturowanie i CRM – kosztuje 19 zł netto miesięcznie i zapewnia dostęp do:
- fakturowanie,
- CRM,
- elektroniczne faktury,
- monitoring kontrahentów,
- rejestr sprzedaży VAT,
- obsługę drukarek fiskalnych,
- i wiele innych;
-
Magazyn – kosztuje 30 zł netto miesięcznie i zapewnia dostęp do:
- monitoring stanów,
- rezerwacje towarów,
- zamówienia automatyczne,
- kompletacje i dekompletacje,
- grupy cenowe,
- wiele magazynów,
- JPK_MAG,
- daty ważności produktów,
- FIFO i FEFO,
- GTU,
- remanenty,
- EAN,
- zarządzanie produkcją,
- drukowanie cennika.
Ostatecznie więc za te dwa pakiety zapłacisz 49 zł netto miesięcznie. Zyskasz natomiast pełen dostęp do rozwiązań związanych z fakturowaniem, CRM oraz obsługą magazynu. Dodatkowo dobrać możesz jeszcze:
- Księgowość – kosztuje 49 zł netto miesięcznie,
- Kadry, płace i ubezpieczenia – kosztuje 49 zł netto miesięcznie,
- Pełna księgowość – kosztuje 99 zł netto miesięcznie.
7. Firmao
Firmao to kolejna propozycja będąca kompleksową platformą dla przedsiębiorców. Choć kojarzona jest głównie jako system CRM, ma również w ofercie szereg innych programów, np.:
- do fakturowania,
- do ofert,
- do zamówień,
- do projektów,
- do zadań.
Nie zabrakło wśród nich również rozwiązania do obsługi magazynu. Jest to oprogramowanie w chmurze, które nie wymaga pobierania czy instalowania. Możesz obsługiwać je z poziomu przeglądarki internetowej. Dzięki responsywności dobrze sprawdza się zarówno na urządzeniach stacjonarnych, jak i mobilnych. Niestety nie ma dedykowanej aplikacji na smartfony.
Wyróżnikiem Firmao jest połączenie nowoczesności i prostoty. Moduł magazynowy prezentuje się bardzo nowocześnie, a jednocześnie jest prosty w obsłudze. Dzięki uwzględnieniu klasyfikacji PKWiU pozwala na przechowywanie danych zarówno o produktach, jak i półproduktach, a nawet materiałach wykorzystywanych do ich wytwarzania. Pozwala na ustawianie progów minimalnych oraz maksymalnych. Zapobiega w ten sposób brakom w zatowarowaniu oraz zbyt długiemu przechowywaniu materiałów w magazynach.
Firmao oferuje oprogramowanie uniwersalne: skierowane do małych, średnich i dużych przedsiębiorstw. Jest ono skalowalne, dzięki czemu wygodnie obsługuje się z jego pomocą zarówno jeden, jak i wiele magazynów. Wśród jego najważniejszych funkcji wymienić można m.in.:
- transakcje wewnętrzne i zewnętrzne,
- tworzenie i przekazywanie wszystkich niezbędnych dokumentów magazynowych (np. PZ, WZ, RW, PW, MM+, MM-, JPK Magazyn),
- szybkie składanie zamówień na półprodukty i produkty,
- tworzenie ofert handlowych, które możesz wysyłać drogą elektroniczną,
- raporty przepływów towarów między magazynami,
- importowanie i eksportowanie danych z baz danych.
Bez wątpienia atutem tego oprogramowania jest wyjątkowo rozbudowana sekcja integracji. Jest ich aż ponad 1000, a reprezentują rozmaite kategorie. Mowa tu np. o płatnościach, transporcie, księgowości, e-commerce czy komunikacji.
Ile kosztuje Firmao?
Choć Firmao jest dostępny w czterech wariantach cenowych, program do obsługi magazynu znajdziesz tylko w dwóch najdroższych. Polecam rozważać ich zakup w abonamencie rocznym, dzięki czemu możesz liczyć na zniżkę wynoszącą 23 proc. Do wyboru masz plany:
-
Enterprise – kosztuje 149 zł za użytkownika miesięcznie. W jego ramach możesz liczyć na wszystkie funkcjonalności dwóch tańszych pakietów, a ponadto m.in.:
- definiowanie i wyświetlanie obiektowych pól dodatkowych,
- ERP i WMS,
- integracje z drukarkami fiskalnymi,
- panel klienta,
- automatyzacje i procesy,
- analizy i wykresy,
- integracje z systemami kurierów,
- integracje ze sklepami internetowymi i Allegro;
-
Supreme – kosztuje 229 zł za użytkownika miesięcznie. Oferuje pełen dostęp do wszystkich funkcjonalności platformy. Oprócz rozwiązań z planu Enterprise zapewnia również m.in.:
- asystent AI,
- dwuetapowa weryfikacja dostępu (2FA),
- doradztwo dotyczące dostosowania programu do specyficznych potrzeb,
- zwiększone limity kont e-mail, leadów oraz OCR.
8. Ewa Faktury i magazyn
Ewa Faktury i Magazyn to program od Streamsoft PCBiznes. Jest klasycznym rozwiązaniem, które musisz zainstalować na swoim komputerze. Jego nazwa brzmi nieco archaicznie. Podobnie niezbyt nowoczesny jest też jego wygląd. Co jednak najważniejsze, jest w pełni funkcjonalny. Ma wszystko, czego mogą od programu magazynowego potrzebować zarówno małe, jak i średnie, a nawet duże firmy. To natomiast zapewnia mu popularność wśród przedsiębiorców.
Jest to program do faktur oraz obsługi magazynu. Wśród jego głównych funkcji znajdują się więc:
- dokumenty sprzedażowe – pozwala na intuicyjne wystawianie oraz wydruk różnego rodzaju dokumentów. Mowa tu zarówno o fakturach handlowych, jak i rachunkach, paragonach, fakturach walutowych i wielu innych;
- obsługa magazynu – z poziomu jednego programu możesz zarządzać swoimi magazynami i znajdującymi się w nich produktami;
- współpraca z drukarkami fiskalnymi – pozwala na integracje z produktami POSNET i ELZAB;
- rozliczenia i windykacja – oferuje monitoring należności i zobowiązań. Kontroluje przepływ gotówki w kasie oraz transakcje bezgotówkowe;
- analizy i zestawienia – pozwala na analizę zarówno sprzedaży i zakupu towarów, jak i ewidencji stanów magazynowych. Z jego pomocą stworzyć różne zestawienia i podsumowania obrazujące kondycję firmy;
- JPK – usprawnia przechodzenie e-kontroli poprzez generowanie JPK_FA, JPK_MAG, JPK_VAT.
Ile kosztuje Ewa Faktury i magazyn?
Ewa Faktury i Magazyn ma dwie wersje: Faktury oraz Faktury i Magazyn. Z oczywistych względów skupię się na tej drugiej opcji, która kosztuje 439 zł netto. Za tę cenę zyskujesz program na własność. W jego ramach do Twojej dyspozycji pozostają takie opcje, jak m.in.:
- wydruk faktur w języku: polskim, angielskim, niemieckim,
- wystawianie dokumentów sprzedażowych,
- rejestr VAT sprzedaży,
- zestawienia i analizy,
- zamówienia od odbiorców i do dostawców,
- magazyn (PZ, WZ, PW, RW, MM, Inwentaryzacja),
- współpraca z czytnikiem kodów kreskowych,
- baza produktów i kontrahentów,
- obsługa kodów PKOB,
- obsługa Kasy (KP, KW),
- obsługa Banku (BP, BW).
Program ten ma wersję testową, z której możesz korzystać aż przez 60 dni za darmo. Alternatywnie do Twojej dyspozycji jest również podgląd demo. Warto skorzystać z tych opcji, by przekonać się, czy Ewa Faktury i Magazyn to rozwiązanie, które sprawdzi się w Twojej firmie.
9. LoMag
LoMag nie należy do najnowocześniejszych programów, zachwycających swoim wyglądem. Mimo to jednak od lat jest jednym z niezawodnych rozwiązań, gwarantujących solidną jakość. Jest rozwijany już od ponad 10 lat, a przez ten czas zdążył zdobyć solidną bazę zadowolonych klientów.
Jest dostępny na urządzenia z systemami Windows oraz Android. Wśród jego najważniejszych funkcji wymienić można m.in.:
- minimalistyczny interfejs łatwy w użyciu,
- opcjonalne moduły Faktury i paragony, Zamówienia i Ofertowanie, Wypożyczalnia i Rezerwacje,
- pełną integrację z czytnikami kodów, kolektorami danych, drukarkami etykiet i drukarkami fiskalnymi,
- obsługę plików JPK,
- wielowalutowość,
- wielojęzyczny interfejs,
- projektowanie własnych wydruków, raportów, etykiet itd.,
- eksport i import danych,
- pracę sieciową Klient-Serwer lub opcjonalnie Internet (hosting danych) lub z klucza USB,
- integracje ze sklepami integracyjnych,
- inne integracje na zamówienie.
Ile kosztuje LoMag?
Jak widzisz na screenie pochodzącym z oficjalnej strony LoMag, jego system rozliczeń jest dość archaiczny. Ma bardzo wiele opcji cenowych, wśród których trudno się nie pogubić. Są zależne głównie od liczby stanowisk, a także dodatkowych modułów, z których chcesz skorzystać.
Biorąc pod uwagę opcje dla 1 użytkownika, masz do dyspozycji:
- program magazynowy – 100 zł netto,
- program magazynowy + moduł zamówień – 150 zł,
- program magazynowy + moduł faktur – 200 zł,
- program magazynowy + moduł zamówień i faktur – 250 zł,
- program magazynowy + moduł zamówień, rezerwacji i faktur – 300 zł netto,
- program magazynowy + moduł wypożyczalnia – 300 zł,
Dodatkowo możesz zdecydować się na wersję pudełkową programu, zawierającą płytę CD. W podstawowej wersji programu magazynowego wymaga to dopłaty 50 zł.
10. Enova365
Enova365 to rozbudowany system ERP dla różnego typu przedsiębiorstw. Cechuje go elastyczność i skalowalność. Dzięki tym cechom łatwo dopasować go do firm z rozmaitych branż. Ma zarówno wersję klasyczną, na urządzenia stacjonarne, jak i nowoczesną. Pierwsza oparta jest na okienkach Windows. Drugą cechuje natomiast responsywność i innowacyjna struktura.
Oferta tego oprogramowania składa się z kilku rozwiązań, wśród których nie mogło zabraknąć modułowego programu magazynowego. Pozwala on nie tylko na monitoring produkcji, ale też liczne integracje, planowanie oraz indywidualne dopasowanie. Wśród jego głównych cech wymienić można m.in.:
- pulpit kontrahenta,
- drukarki etykiet,
- windykację,
- e-Sklep Konektor,
- CRM,
- obsługę zamówień i zleceń,
- automatyczne tworzenie dokumentów handlowych,
- obsługę różnych modeli zamówień,
- analizę rozchodów towarów i źródeł dostaw,
- elastyczne procesy wydań i przyjęć magazynowych,
- ciągła inwentaryzacja,
- realizacja sprzedaży,
- wysyłka dokumentów za pomocą komunikatów EDI,
- i wiele innych.
Zaletą Enova365 jest dopasowanie do różnych profili obsługi. Zależnie od roli konkretnego użytkownika, może on usprawniać zadania kierownika, handlowca czy pracownika magazynu.
Ile kosztuje Enova365?
Kwestia cennika Enova365 jest nieco problematyczna. Najłatwiejszym sposobem na poznanie jego ceny jest bowiem umówienie się na rozmowę z konsultantem. W ten sposób zarówno program, jak i jego możliwości, zostaną dopasowane do Twoich potrzeb oraz możliwości finansowych.
Alternatywnie możesz zwrócić się z prośbą o wysłanie cennika na Twój adres e-mail. Ja tak zrobiłem, co zapewniło mi dostęp do odpowiedniej zakładki na stronie internetowej programu. Zgodnie z umieszczonymi tam informacjami, Enova365 możesz nabyć na dwa sposoby:
- w formie abonamentowej,
- w formie zakupu na własność (nowoczesny tryb multi lub standard oparty o Windows Forms).
W każdej z wersji cennik jest niesamowicie rozbudowany i trudno go zrozumieć. Do wyboru masz szereg różnych obszarów działalności, takich jak np.:
- Kadry Płace,
- Księga Podatkowa,
- Faktury,
- Produkcja,
- Handel,
- i wiele innych.
Każda z nich dodatkowo ma trzy wersje: srebrną, złotą i platynową. Wszystko to jednak jest tak zawiłe, że rzeczywiście polecam kontakt z konsultantem. Na bazie przedstawionych informacji o firmie otrzymasz od niego konkretną ofertę, bez potrzeby samodzielnego analizowania rozbudowanych tabelek.
Na co zwrócić uwagę, wybierając zaawansowany program magazynowy?
Programów do obsługi magazynu jest w internecie bardzo wiele. Nawet z pomocą mojego ranking podjęcie ostatecznej decyzji może więc nie być łatwe. Z tego względu przygotowałem dodatkowy spis kwestii, na które warto zwrócić uwagę, podejmując tę ważną decyzję. Dzięki temu wybierzesz opcję, która na pewno nie zawiedzie Cię pod żadnym względem.
Oprogramowanie magazynowe i jego obsługa
Program do zarządzania magazynem przede wszystkim musi być łatwy w obsłudze. Dlaczego to tak ważne? Im bardziej intuicyjny interfejs, tym szybciej nauczysz się jego obsługi. Oszczędzisz więc czas i unikniesz potrzeby przeprowadzania szkoleń dla swoich pracowników. Zminimalizujesz ponadto ryzyko występowania błędów, które mogłyby prowadzić do strat firmy.
Liczy się jednak nie tylko wygoda, ale i funkcjonalność. Pamiętaj, że nawet najprostszy program magazynowy online musi być niezawodny. Mowa tu zarówno o jego funkcjach „aktywnych”, jak i „biernych”:
- przez pierwsze rozumiem aktywnie wykonywane czynności, jak np. wystawienie dokumentów czy zlecanie konkretnych zadań (np. przeprowadzenie inwentaryzacji);
- rozwiązania bierne to z kolei obserwowanie „zachodzących zmian”. Przykładem może być tu kontrola przyjmowanego towaru czy wysyłki zamówień. System magazynowy musi zapewniać stały dostęp do wszystkich informacji aktualizowanych w czasie rzeczywistym. W przeciwnym razie może wywołać to chaos w organizacji.
Pozwala na sprawdzanie stanów magazynowych i zarządzanie zapasami
Podstawowe funkcje, które musi gwarantować każdy system magazynowy. Mowa tu o takich rozwiązaniach, jak przede wszystkim wprowadzenie i aktualizowanie stanów magazynowych. Zależnie od charakteru przedsiębiorstwa, uwzględnione mogą być w tym miejscu rozmaite dane, takie jak m.in.:
- liczba,
- numer partii,
- lokalizacja,
- termin ważności,
- rozmiar,
- kod SKU,
- i inne.
Dobry program magazynowy umożliwia segregację wybranych produktów, np. części zamiennych, surowców, produktów gotowych itd. Dzięki temu analiza stanów magazynowych przebiega sprawniej i daje czytelniejsze rezultaty. Optymalizuje ponadto procesy zamówień czy uzupełniania braków.
Nie bez znaczenia są ponadto funkcje dodatkowe, wspierające efektywne zarządzanie magazynem. Dobrym przykładem są alerty informujące o niskich stanach magazynowych. Z ich pomocą Twój sklep internetowy nigdy nie rozczaruje odbiorców – zawsze pożądane przez nich produkty będą „na stanie”. Dobrze również, by w ewidencji magazynowej dało się wyróżniać szczegółowe dane o zachodzących zmianach, takich jak np. straty, wydania, dostawy itd.
Dopasowanie do indywidualnych potrzeb firmy
Każde przedsiębiorstwo i sklep internetowy ma unikatowy charakter i metody działania. Zanim więc wybierzesz konkretny program, upewnij się, że odpowiada on na wszystkie potrzeby Twojej organizacji.
Dobry system powinien obsługiwać cenniki w walutach obcych (o ile Twoja firma tego wymaga). Musi pozwalać ponadto na integrację z innymi narzędziami używanymi w przedsiębiorstwie. Trzecia przydatna opcja to definiowanie cennika dla poszczególnych magazynów (jeśli korzystasz z kilku).
Wybierając oprogramowanie magazynowe, nie zapominaj o limitach. Poszczególne platformy nakładają różnego rodzaju ograniczenia, szczególnie w tańszych pakietach. Zwróć na nie uwagę, aby kierując się atrakcyjną ceną, nie wybrać opcji nieprzydatnej dla Twojej firmy. Może dotyczyć to m.in.:
- liczby produktów,
- ilości przeprowadzanych transakcji,
- rodzajów wystawianych dokumentów magazynowych,
- dostępu dla określonej liczby użytkowników,
- rodzajów akceptowanych produktów,
- ilości zamówień,
- i innych.
Integracja programu magazynowego z zewnętrznymi programami
Dobry system magazynowy pozwala na integrację z zewnętrznymi rozwiązaniami. Może dotyczyć to wspomnianych już rozwiązań, których używasz w swojej firmie. Nie bez znaczenia jednak są także inne programy, odpowiadające za najróżniejsze kwestie biznesowe. Najczęściej mowa tu m.in. o:
- ERP,
- POS,
- rozwiązaniach chmurowych,
- Excelu,
- i innych
Proces obsługi magazynu oczywiście nie zawsze wymaga korzystania z dodatkowych narzędzi. Niewielkie organizacje czy drobne sklepy często nie mają takiej potrzeby. W przypadku średnich firm jednak paleta integracji jest jednym z ważniejszych kryteriów.
Nie bez znaczenia jest również sposób przeprowadzania integracji. Dobry program magazynowy powinien zapewniać wygodne rozwiązanie, takie jak np.:
- API,
- wbudowany moduł integracji,
- gotowe wtyczki dla konkretnych programów zewnętrznych.
Inwentaryzacja
Kontrolując magazyn online, od czasu do czasu niezbędne jest przeprowadzenie inwentaryzacji. Dzięki temu jesteś w stanie zorientować się w różnicach między stanem magazynu zarejestrowanym w systemie a stanem faktycznym.
Dobry program do obsługi magazynu powinien umożliwiać przeprowadzenie błyskawicznej inwentaryzacji. Musi być ona zarówno szybka, jak i dokładna. Dobrze sprawdza się tu integracja z opcją skanowania kodów kreskowych albo QR. To element automatyzujący wykonanie zadania, który jednocześnie poprawiający jego jakość.
Nawet korzystanie z darmowego programu magazynowego powinno pozwalać na wygenerowanie raportu lub podsumowania po inwentaryzacji. Na jego podstawie będziesz w stanie ocenić, w jakiej kondycji jest Twój sklep internetowy. Zyskasz ponadto szansę na dostrzeżenie wszelkich niepokojących zjawisk czy elementów wymagających usprawnienia.
Automatyzacje
Program magazynowy z zasady powinien wpływać na automatyzację zarządzania magazynem. Warto jednak zwrócić uwagę na to, w jakim zakresie rzeczywiście to robi. Platformy bowiem oferują rozwiązania o rozmaitym poziomie zaawansowania.
Bardzo często oferta dostępnych automatyzacji zależy od wybranego przez Ciebie pakietu cenowego. Im jest droższy, tym na więcej opcji usprawniających pracę możesz liczyć.
Wśród przydatnych automatyzacji zarządzania magazynem wymienić można np.:
- regularną kontrolę stanów magazynowych,
- automatyczne wystawianie faktur po odebraniu zamówienia,
- automatyczne lokalizowanie zamówionego produktu w magazynie,
- automatyczny proces wprowadzania zmian w informacjach widocznych w sklepach internetowych,
- automatyczna kontrola płatności,
- regularne przeprowadzanie inwentaryzacji,
- raportowanie,
- automatyczna wysyła do terminalu mobilnego pracownika listy produktów,
- i wiele innych.
Oczywiście program magazynowy, który wybierzesz, nie musi zapewniać wszystkich wymienionych przeze mnie integracji. Im natomiast dostępnych opcji będzie więcej, tym lepiej – w końcu w przyszłości Twoja firma może się rozwinąć.
Obsługa drukarek fiskalnych, integracja ze wszystkimi czytnikami kodów kreskowych i innymi urządzeniami
Program magazynowy musi ściśle współpracować z urządzeniami, które są wykorzystywane przez pracowników. Przede wszystkim upewnij się więc, że obsługuje on konkretne modele, którymi dysponujesz.
Program magazynowo-sprzedażowy, obsługujący drukarki fiskalne, pozwala na bezpośrednie drukowanie paragonów i faktur sprzedaży. Dzięki temu wszystkie transakcje są realizowane zgodnie z obowiązującymi przepisami podatkowymi. W ten sposób minimalizowane są błędy i automatyzowany proces rejestracji sprzedaży. Dodatkowo łatwiej śledzić i zapisywać paragony, tworzyć raporty i przeglądać historię zrealizowanych transakcji.
Dobry system magazynowy współpracuje ponadto z czytnikami kodów kreskowych. Ważne jednak, aby deklarował on integrację ze wszystkimi ich rodzajami, by zapewnić Ci pełną swobodę działania. To znacznie przyśpiesza procesy magazynowe i ułatwia zarządzanie asortymentem. Ponadto daje możliwość tworzenia kodów EAN i oznaczania nimi poszczególnych produktów.
Aplikacja mobilna
Znaczna część programów magazynowych ma formę przeglądarkową. Dzięki temu są to rozwiązania uniwersalne i dostępne dla każdego. Można obsługiwać je zarówno na laptopach i komputerach, jak i tabletach czy smartfonach. Gwarantuje to ich responsywność, czyli możliwość obsługi na urządzeniach mobilnych.
Część platform do zarządzania magazynem poszło jednak o krok dalej. Dają możliwość pełnego prowadzenia magazynu z poziomu smartfona. Wszystko dzięki dedykowanym aplikacjom mobilnym. Są wygodniejsze od przeglądarkowych wersji, bo są od podstaw projektowane do obsługi dotykowej. Nie wymagają ponadto żadnych dodatkowych opłat.
Zawsze jednak należy zwrócić uwagę na to, czy dostępna aplikacja mobilna jest dostępna na urządzenie, które posiadasz. Najczęściej są one tworzone z myślą o smartfonach z systemami Android, iOS i rozwiązaniami od Huawei. Nie każdy system magazynowy obsługuje natomiast wszystkie popularne opcje.
Pamiętaj, że niektóre programy wymagają zainstalowania na komputerze. Nie zawsze w ogóle pozwalają na obsługę online. Decydując się na nie, musisz zatem mieć świadomość, że dostęp do nich będzie mocno ograniczony.
Śledzenie ruchu towarów
Każdy program magazynowy powinien pozwalać na jak najdokładniejsze śledzenie ruchu towarów znajdujących się w magazynie. Co natomiast istotne, funkcję tę można rozumieć na dwa sposoby.
Przede wszystkim dobry system magazynowy musi informować o każdej „zmianie statusu” produktu. W praktyce więc powinien informować o jego przyjęciu, wydaniu, dostawie, wysyłce itd. Dzięki temu zawsze będziesz wiedzieć, co się dzieje z Twoim asortymentem. W połączeniu z zapisem stanów magazynowych będziesz w stanie łatwo utrzymać porządek i zarządzać firmą.
Druga perspektywa dotyczy ruchu towarów wewnątrz magazynu. Dobrze zorganizowana gospodarka magazynowa usprawnia wykonywanie obowiązków przez pracowników. Otrzymują oni jasne instrukcje, w jakim miejscu znajdują się konkretne produkty. Nie tracą czasu na poszukiwania, szybciej kompletują zamówienia i je wysyłają. Ostatecznie więc przekłada się to na szybką obsługę zamówień i zadowolenie klientów.
Dostęp do analizy danych
Wśród funkcji dostępnych w programach do kontroli stanów magazynowych powinny znajdować się rozbudowane narzędzia analityczne. Mowa tu zarówno o raportowaniu, jak i rozwiązaniach pozwalających na analizę danych. Możesz wykorzystać je do obserwowania wydajności swojego magazynu, kontroli zapasów czy kondycji sklepu.
Pozwolą Ci na wyciąganie rozmaitych wniosków dotyczących kondycji Twojego internetowego biznesu. Z ich pomocą też łatwo zorientujesz się, czy procesy magazynowe przebiegają sprawnie, czy też niektórym przyda się optymalizacja.
Zazwyczaj programy do prowadzenia magazynu oferują narzędzia analityczne w dwóch formach:
- wewnętrznej – oparte na autorskich, wbudowanych rozwiązaniach. Nie wymagają instalacji dodatkowych programów. Dostęp do nich jest możliwy bezpośrednio z konta użytkownika i są zawarte w cenie wykupionego pakietu. Najczęściej jednak nie są zbyt rozbudowane i zapewniają dostęp głównie do podstawowych informacji;
- zewnętrznej – bazują na integracji z zewnętrznymi, specjalistycznymi serwisami. Mogą wymagać dodatkowych opłat zgodnych z cennikiem danego programu. Zwykle także są obsługiwane z poziomu platformy, choć nie zawsze. Wymagają również zainicjowania odpowiedniej integracji.
Bezpieczeństwo danych
Nawet korzystanie z darmowego programu magazynowego powinno gwarantować pełne bezpieczeństwo danych. Wyciek jakichkolwiek informacji może przynieść ogromne szkody Twojej firmie, ale i klientom. Dodatkowo wpłynie negatywnie na wizerunek marki, skutkując długofalowymi stratami.
Na szczęście twórcy programów magazynowych zdają sobie sprawę z ciążących na nich odpowiedzialności. Zależnie od platformy, wdrażają rozmaite rozwiązania, skutecznie chroniące dane klientów i użytkowników. Jest to realizowane na wiele sposobów, m.in. poprzez:
- zabezpieczenia serwera,
- regularne aktualizacje oprogramowania,
- odpowiednio zabezpieczone dokumenty magazynowe,
- odpowiednie zabezpieczenia serwisu,
- zabezpieczenia korespondencji,
- certyfikaty SSL,
- zabezpieczenia aplikacji mobilnej,
- weryfikację i zabezpieczenia kont użytkowników i pracowników,
- ochronę informacji przechowywanych w chmurze.
Wsparcie techniczne
Wsparcie techniczne nie jest potrzebne zbyt często. Gdy jednak już do tego dojdzie, to znaczy, że sytuacja jest naprawdę poważna. Właśnie dlatego warto upewnić się, że dany program magazynowy oferuje profesjonalny support. Najlepiej, by:
- był on dostępny w jak najszerszym przedziale godzinowym,
- wspierał klientów jak najdłuższy czas od zakupu programu na własność,
- była możliwość skontaktowania się z nim na różne sposoby (telefonicznie, poprzez czat na żywo, e-mail czy formularz kontaktowy),
- posługiwał się językiem polskim (lub przynajmniej angielskim),
- oferował bazę wiedzy/poradniki,
- oferował aktualizacje,
- odpowiadał jak najszybciej na problemy użytkowników,
- cieszył się dobrymi opiniami.
Cena
Każdy program magazynowy ma swoją cenę. Najważniejsze natomiast, aby jej stosunek do oferowanych możliwości był możliwie jak najkorzystniejszy. Sprzyja temu fakt, że wiele tego typu rozwiązań proponuje dostęp w wariancie abonamentowym. Do wyboru masz kilka pakietów, różniących się zarówno stawkami, jak i dostępnymi usługami. Dzięki temu coś dla siebie znajdują zarówno osoby początkujące, jak i wymagające firmy.
Na rynku pojawiają się nawet programy do zarządzania zapasami magazynowymi, które są w pełni darmowe. Problem jednak w tym, że najczęściej bezpłatne pakiety mają dość restrykcyjne ograniczenia i limity. W praktyce więc sprawdzają się głównie w przypadku nowych firm, dopiero wchodzących na rynek. Mimo to czasem warto z nich skorzystać, by np. przetestować dane rozwiązanie.
Część programów zamiast form abonamentowych proponuje zakup na własność. Dotyczy to szczególnie rozwiązań instalowanych na urządzeniach i działających offline. W ich przypadku przed zakupem warto zorientować się, przez jak długi czas oferują wsparcie użytkownika. Warto też oszacować, jaki jest stosunek ceny zakupu do średniego kosztu subskrypcji konkurencji.
Program do zarządzania magazynem – podsumowanie
Trudno jednoznacznie wskazać, który program magazynowy jest najlepszy. Propozycje, które znalazły się w moim zestawieniu, mają mocne strony. Bez wątpienia każda z nich ma szansę trafić w ręce przedsiębiorcy, który uzna ją za najlepszą dla swojej działalności. Z drugiej strony też mają one pewne wady i mankamenty. Wszystko opiera się więc na ich różnorodności – zarówno pod względem oferowanych funkcji, jak i cen.
Jak zwykle w takich przypadkach, polecam najpierw określić wymagania, które są dla Ciebie najważniejsze. Następnie wybierz programy, które spełniają je w całości lub w znacznym stopniu. Na końcu przyjrzyj się wybranym opcjom bliżej, korzystając z okresowych pakietów testowych. W ten sposób wybierzesz program magazynowo-sprzedażowy, który na pewno Cię nie zawiedzie.